God Linux bog?
Fra : JS

Dato : 04-04-05 16:40

Det er ved at gå op for mig at man er bedre stillet med linux hvis man har
en god grundbog.

Men jeg kunne forstille mig at der eksistere rigtig mange forskellige Linux
bøger på forskelligt niveau. Det jeg er ude efter er en omfattende grundbog,
men samtidig en bog som man som nybegynder kan forstå.

Men da jeg er meget ny i dette emne har jeg følgende spørgsmål/krav:

1) Skal man købe en Linux grundbog eller en Unix? Og hvad er forskellene?

2) Den skal kunne bruges til min distribution:
- Hvordan er man sikker på at en linuxbog netop kan bruges til den
distribution man anvender?
Der er jo bla. Fedora, Mandrake, Debian etc...disse har så yderligere under
"udgaver": Ubuntun bygger på Debian. Hvordan ved jeg fx at hvis jeg køber en
Linux grundbog at jeg kan bruge den hvis jeg fx bruger Ubuntu.

3) Er der andre ting man skal være klar over før man går ud og køber den
første og bedste bog der står linux på?

Mvh
Johs

Fra : Sune Vuorela

Dato : 04-04-05 16:44

On 2005-04-04, JS <sfsdfs@asdas.com> wrote:
> 1) Skal man købe en Linux grundbog eller en Unix? Og hvad er forskellene?

Unix er mere bredt

> 2) Den skal kunne bruges til min distribution:
> - Hvordan er man sikker på at en linuxbog netop kan bruges til den
> distribution man anvender?

Mange af tingene er de samme. Forskellen ligger især i hvordan
kommandoerne til pakkesystemet ser ud - men en apachekonfigurationsfil
er den samme uanset hvad man kører - lige så hvordan man bruger vi ellre
sætter gnome op.

> [...]
> Linux grundbog at jeg kan bruge den hvis jeg fx bruger Ubuntu.
>
> 3) Er der andre ting man skal være klar over før man går ud og køber den

Jeg ville starte med at henvise dig til
http://www.linuxbog.dk
og hvis du kører debian (eller noget der er afledt af debian)
http://www.debianguiden.dk

--
Sune

Fra : Henrik

Dato : 04-04-05 17:02

www.linuxbog.dk, som Sune også skriver - er virkelig gode bøger.

> [...]
>
> 3) Er der andre ting man skal være klar over før man går ud og køber
> den første og bedste bog der står linux på?

Nu ved jeg ikke hvilken distribuiton du har - eller vil købe. Men ønsker du
at have forståelse for konsollen og den styrke: hvordan du kopierer,
installerer programmer, komprimmerer etc, kan jeg anbefale at købe Mandrake
Powerpack, hvor der følger en lille begynderbog med, som beskriver
konsolkommandoerne; Det var mig en stor hjælp (sammen med linuxbog.dk), da
jeg startede med Linux for 1 år siden.
Ønsker du derimod ikke at rode så meget med konsollen, og klare alt grafisk,
fil jeg anbefale dig distributionen SUSE.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-04-05 17:11

JS wrote:
> [...]
> bøger på forskelligt niveau. Det jeg er ude efter er en omfattende grundbog,
> men samtidig en bog som man som nybegynder kan forstå.

Måske http://gnuskole.dk/ vil være en kilde til inspiration. Kig under
"Bogen Linux i skolen"

- Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-04-05 17:21

On Mon, 04 Apr 2005 17:40:12 +0200, JS wrote:

> Men jeg kunne forstille mig at der eksistere rigtig mange forskellige
> Linux bøger på forskelligt niveau. Det jeg er ude efter er en omfattende
> grundbog, men samtidig en bog som man som nybegynder kan forstå.

Hvis du gerne vil have en bog, der er skrevet for newbies, er god som
lærebog, ikke er skrevet til nogen specifik distribution, og
efterfølgende kan bruges som opslagsværk, kan jeg anbefale denne:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0596002726/qid=1112631489/sr=1-1/ref=sr_1_10_1/026-0950883-6022029

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-04-05 20:49

JS wrote:

> 1) Skal man købe en Linux grundbog eller en Unix? Og hvad er forskellene?

Begge dele er ret vide begreber. Dog kan man sige at
alle Linux systemer i det mindste har noget til fælles.
Så når det kommer til stykket er der nok lidt større
forskel mellem forskellige Unix systemer end mellem
forskellige Linux systemer.

Hvis en bog om Unix indeholder oplysninger, som er
korrekte for ethvert Unix system kan man næsten stole
på, at de også gælder for de fleste Linux systemer. Så
på den måde vil en Unix bog ikke være helt spildt.

Har man forståelse for, hvordan Unix fungerer, da er
Linux også ret nemt at komme igang med. Men på den
anden side, hvis det er Linux man har tænkt sig at
bruge er man nok bedre tjent med at finde bøger der er
rettet mod Linux.

Inden jeg skulle installere mit første Linux system
købte jeg hæftet "Hurtigt i gang med Red Hat Linux 5.2".
Det var sådanset udmærket, men inden jeg fik købt mig
en maskine at installere det på var det allerede ved
at være forældet.

--
Kasper Dupont

Fra : JS

Dato : 05-04-05 01:06

Så lige at der fandtes en Linux for Dummies er der nogen som har erfaring
med den? Går udfra at den er god til at starte med, men spørgsmålet er så
bare om der er nok kød på den til varigt brug - har dog igen forventninger
om at skulle blive Linux ekspert?

Fra : Henrik

Dato : 05-04-05 08:02

JS wrote:

> [...]
> så
> bare om der er nok kød på den til varigt brug - har dog igen
> forventninger om at skulle blive Linux ekspert?

Linux For Dummies er udemærket, men den lille manueal, som følger med
Mandrake Powerpack, er - synes jeg - endnu bedre: Forklaringerne er korte,
koncise og nemme at forstå. "Linux for Dummies", er ligesom Mandrake -
manualen, en god og lærerig bog til at forstå at arbejde i LINUX
konsolvindue og med kommandoer.

Men jeg kan ikke blive helt klog på om du helt vil undgå kommandoer, og have
dig en slags Windows, hvor alt ting arbejder i grafikken. Hvis det er det
sidste du vil findes der mig bekendt ikke nogen nogen bøger, simpelthen
fordi der findes 136(!) Linuxbøger
http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/friheden-intro.html
Alle linuxdistributioner har hver sin grafiske brugergrænseflade, og hver
sin måde at indstille ditten og datten. Det er det som mange kalder
"Friheden til at vælge", og det som jeg kalder "forvirring".
Hvis du vil undgå konsol og kun arbejde i grafik, vil jeg anbefale dig at
købe (hvis det hele skal virke med det samme) de kendte Linuxdistributører:
Mandrake, SUSE eller Fedora. De har alle gode brugervenlige grafiske
miljøer, med udmærkede forklaringer.

/henrik

Fra : JS

Dato : 05-04-05 09:24

<posted & mailed>

Henrik wrote:

> [...]
> Linuxdistributører: Mandrake, SUSE eller Fedora. De har alle gode
> brugervenlige grafiske miljøer, med udmærkede forklaringer.

Jeg er ikke så meget ude efter det grafiske. Jeg bruger Ubuntu med FVWM
Window Mananger og den har jeg efterhånden fået sat op som jeg vil.

Det er mere de grundlæggende linux kommandoer/programmer jeg vil lære noget
om.

Den manual du snakker om til Mandrake Powerpack kan man bruge den til andre
distributioner end Mandrake? Er den sådan et al´a dem man kan købe på
posthuset?

Fra : Henrik

Dato : 05-04-05 09:44

JS wrote:

> [...]
>
> Den manual du snakker om til Mandrake Powerpack kan man bruge den til
> andre distributioner end Mandrake? Er den sådan et al´a dem man kan købe

Ja, kommandoerne er fuldstændig ens. Men da du allerede har en distribution,
som du er glad for - synes jeg du skulle beholde den. Jeg var bare lidt i
tvivl om du endnu ikke havde valgt distribution - og så ville Mandrake være
at slå to fluer med et smæk. God distribution og god begynderbog (samt
opslag)

Men nu hvor du allerede bruger Ubuntu, så glem Mandrake. Din "Linuxbog for
Dummies" (den har jeg også brugt og vil senere være ok også som
opslagsværk) sammen med www.linuxbog.dk - må være min anbefaling til dig.

Et lille tip:
Sidder du og mangler en oplysning, f.eks. hvad tar.gz er for noget, skriver
du i google:
tar.gz site:www.linuxbog.dk

På denne måde finder du alle forekomster om tar.gz i sitet linuxbog.dk
/henrik

Fra : JS

Dato : 05-04-05 09:56

> [...]
> skriver du i google:
> tar.gz site:www.linuxbog.dk
>
> På denne måde finder du alle forekomster om tar.gz i sitet linuxbog.dk

Mange tak for den gode vejledningen!

Mvh
Johs

Fra : JS

Dato : 05-04-05 10:03

Lige en ting til. Jeg så på Pensum.dk at der findes ret mange Linux for
Dummies bger med forskellige forfattere. Men der ser ud som om de høre til
den samme serie (samme type cover).

Der er bla.

Linux For Dummies
Evan Blomquist

Linux for dummies
Phil Hughes

Linux for Dummies
Dee-Ann LeBlanc

Linux for Dummies (For Dummies S.)
Coletta Witherspoon, Craig Witherspoon

....Har på fornemmelsen at det er den der med Dee-Ann Leblanc man skal have
fat i.

Fra : Henrik

Dato : 05-04-05 10:19

JS wrote:

> [...]
> Coletta Witherspoon, Craig Witherspoon
>

> ...Har på fornemmelsen at det er den der med Dee-Ann Leblanc man skal have

hmmm. Der må jeg dig være svar skyldig.
Den bog jeg har og kender - på dansk - er den med
Phil Hughes:
LINUX FOR DUMMIES, Kvik guide
Teknisk Forlag
ISBN 87-571-2207-5

Men om de andre er ligeså gode eller bedre - det ved jeg ikke.

Fra : JS

Dato : 05-04-05 11:27

Har læst nogen anmeldelser på denne bog og det virker som en klassiker for
nybegynder. Er der nogen som har erfaringer med den?