Afspille midi filer med lyd!
Fra : Heine Laursen

Dato : 04-04-05 16:24

Hejsa.

Er der nogle her, der kan fortælle hvordan jeg kan få min debian
unstable til at afspille midi lyd?

Det jeg gerne vil, er afspille en *.mid fil, feks med xplaymidi,
rosegarden, kmid, eller et helt 3 program, så lyden kommer ud igennem min
højtalere. Alsår ikke noget med extern udstyr.

Problemet er som sådan ikke at afspille, men mere at få lyd på. For jeg
kan visuelt se hvis jeg afspiller *.mid filerne med eks rosegarden og så
går under midi mixer, at der er forskellige bar der bevæger sig op, og
ned. men ingen midi lyd.
Hvis jeg forsøger mig med aplaymidi -a midifil, eller kmid eller xplaymid
så starter programet også, igen ser ud til at afspille mid filen (der
kommer ingen fejl meddelse). Men uden lyd! Jeg har også været forbi kmix
/ alsamixer og skruget op for alt der er at skruge på derunde. Heller
ingen midi lyd der!

Jeg kan ikke finde noget om hvofor midi lyd ikke bliver afspillet i
logfilerne, så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg finde ud af hvofor det
ikke virker!

jeg benytter mig af kernel 2.6.10, som jeg selv har compiled.
Jeg benytter mig af alsa lyddriveren med oss-emulation som er med kernel
2.6.10 mit lydkort er et soundblaster live 5.2 value!
Jeg har følgende moduler loaded vedrørende lyd
snd_emu10k1_synth 7040 0
snd_emux_synth 35712 1 snd_emu10k1_synth
snd_seq_virmidi 6016 1 snd_emux_synth
snd_seq_midi_emul 7040 1 snd_emux_synth
snd_via82xx 23328 2
snd_mpu401_uart 6400 1 snd_via82xx
snd_emu10k1 93060 8 snd_emu10k1_synth
snd_ac97_codec 72800 2 snd_via82xx,snd_emu10k1
snd_pcm_oss 48676 0
snd_mixer_oss 17792 3 snd_pcm_oss
snd_pcm 84488 7 snd_via82xx,snd_emu10k1,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd_page_alloc 7684 3 snd_via82xx,snd_emu10k1,snd_pcm
snd_util_mem 3456 2 snd_emux_synth,snd_emu10k1
snd_hwdep 7428 2 snd_emux_synth,snd_emu10k1
snd_seq_oss 32128 0
snd_seq_midi 6688 0
snd_rawmidi 20256 4 snd_seq_virmidi,snd_mpu401_uart,snd_emu10k1,snd_seq_midi
snd_seq_midi_event 6400 3 snd_seq_virmidi,snd_seq_oss,snd_seq_midi
snd_seq 49680 8 snd_emux_synth,snd_seq_virmidi,snd_seq_midi_emul,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer 21380 2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device 7180 7 snd_emu10k1_synth,snd_emux_synth,snd_emu10k1,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd 46308 26 snd_emux_synth,snd_seq_virmidi,snd_via82xx,snd_mpu401_uart,snd_emu10k1,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_hwdep,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
gameport 3712 2 snd_via82xx,emu10k1_gp

Følgende midi enheder bliver tilsydenladen deteckted af både aplaymidi
og rosegarden.
aplaymidi -l
Port Client name Port name
64:0 EMU10K1 MPU-401 (UART) EMU10K1 MPU-401 (UART)
65:0 Emu10k1 WaveTable Emu10k1 Port 0
65:1 Emu10k1 WaveTable Emu10k1 Port 1
65:2 Emu10k1 WaveTable Emu10k1 Port 2
65:3 Emu10k1 WaveTable Emu10k1 Port 3

Alt lyd virker perfekt, bort set fra midi lyd.
Hvordan får jeg lyd på mid filerne?

Heine Laursen

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 04-04-05 16:44

Heine Laursen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke finde noget om hvofor midi lyd ikke bliver afspillet i
> logfilerne, så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg finde ud af hvofor det
<SNIP>
> Alt lyd virker perfekt, bort set fra midi lyd.
> Hvordan får jeg lyd på mid filerne?

Er der ikke noget med der skal installeres nogle lydfonte (hedder de
sådan?) til MIDI afspilning?
--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Heine Laursen

Dato : 04-04-05 18:08

On Mon, 04 Apr 2005 17:44:14 +0200, Magnus Pedersen wrote:

> Er der ikke noget med der skal installeres nogle lydfonte (hedder de
> sådan?) til MIDI afspilning?

Aner det ikke. Jeg prøver bare at få det til at virke
I min søgen på google har jeg dog ikke læst at der skulde bruges
lydfonte.

Heine Laursen

Fra : Heine Laursen

Dato : 18-04-05 20:20

On Mon, 04 Apr 2005 17:44:14 +0200, Magnus Pedersen wrote:

> Er der ikke noget med der skal installeres nogle lydfonte (hedder de
> sådan?) til MIDI afspilning?

Du havde sfuldstændig ret, Det var soundblasters soundfint jeg manglede.
samt sfxload til at loade den. Nu kan rosegarden4 spille hardware midi.

Mange tak.

Heine Laursen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-04-05 17:02

Den Mon, 04 Apr 2005 17:24:01 +0200 skrev Heine Laursen:
> [...]
> rosegarden, kmid, eller et helt 3 program, så lyden kommer ud igennem min
> højtalere. Alsår ikke noget med extern udstyr.

Det nemmeste er nok at installere timidity.

Hardware midi afhænger af hardwaren, timidity virker ens uanset
hvad den kører på.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Heine Laursen

Dato : 04-04-05 18:03

On Mon, 04 Apr 2005 16:02:05 +0000, Kent Friis wrote:

> Det nemmeste er nok at installere timidity.
>
> Hardware midi afhænger af hardwaren, timidity virker ens uanset
> hvad den kører på.

Mange tak. Nu kan jeg da høre midi filer
Men. timidity ser ud til at være en recurce sluger. Den sluger på 75-80
procent processor kraft, målt via top. Desuden begynder den at hakke hvis
jeg vil bruge computeren. Det er nok at jeg bare benytter scroll hjulet
på musen, for at lyden hakker.
Og det er heller ikke alle instrumenter timidty kan afspille.

Det var ikke nok at installere timidity, jeg skulde også installere
freepats før timidiry virkede.

Jeg har fundet frem til at jeg muligvis mangler noget
virtuelt-midi-lydkort i kernen (under alsa configuration),

Heine Laursen