Ubuntu Linux, er det værd at skifte?
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 04-04-05 12:30

Nu har jeg hørt en del god tale om Ubuntu linux, så uden at starte en
"distributions-krig", ville jeg høre om nogen i gruppen havde meninger,
der var værd at dele.

Jeg har ikke rigtigt set på det endnu, men jeg ved at det er Debian
baseret (jeg er selv ganske tilfreds Debian bruger, apt-get er genialt).
Debian har det vist med at være lidt bagude hvad angår pakker (ved godt,
at det i høj grad er for at sikre stabiliteten, men stadigvæk).

Er der nogen grund til at overveje at skifte, det er udelukkende til
desktop-brug?

Mvh.
Kasper

Ps. For at undgå fornævnte distributionskrig, lad os holde os til Debian
vs. Ubuntu

--
My opinions may have changed, but not the fact that I am right.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 04-04-05 12:38

I dk.edb.system.unix, skrev Kasper Laudrup:
> [...]
> at det i høj grad er for at sikre stabiliteten, men stadigvæk).
>
> Er der nogen grund til at overveje at skifte, det er udelukkende til

Hvis du kører Debian Unstable eller testing, så er der ikke meget at
hente ved at skifte til Ubuntu. Hvis du er fortabt på en Debian Stable,
så er der meget at hente..

Ubuntu vinder mest, fordi det er en Debian-baseret distribution, der er
til at installere for almindelige dødelige mennesker, på moderne
hardware. Også kommer den med en ret fornuftig default opsætning.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-04-05 13:24

Kasper Laudrup <laudrup_fjern_dette_@linuxfan.dk> writes:

> Er der nogen grund til at overveje at skifte, det er udelukkende til
> desktop-brug?

Jeg synes at desktoppen i Ubuntu er ganske glimrende, og det er et
udmærket system at arbejde på. Jeg har 4.10 installeret.

Du kan eventuelt hente LiveCD'en og se om brugerfladen er noget for
dig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 04-04-05 18:08

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> [...]
> udmærket system at arbejde på. Jeg har 4.10 installeret.
>
> Du kan eventuelt hente LiveCD'en og se om brugerfladen er noget for

Jeg har kørt Debian stable et par år, men da jeg købte ny bærbar
installerede jeg Ubuntu. Mange ting virkede out-of-the-box, inkl. X og
CD-brænding (med Nautilus). Men man skal over i uofficielle pakker for
at få "det hele" med.

Man får nyere kode end Debian stable i en god opsætning, men de har
selvfølgelig ikke ressourcer til lige så mange pakker som Debian.

Den bruger selvfølgelig Debians pakkesystem med eller uden GIU.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : thomas

Dato : 04-04-05 14:01

Kasper Laudrup wrote:
> [...]
>
> Mvh.
> Kasper
>
> Ps. For at undgå fornævnte distributionskrig, lad os holde os til Debian

jeg har brugt Debian i ca 2 år men skiftede til Ubuntu ikke lang tid
efter de havde 4.10 klar, men bruger nu hoary.

for mig er det klart bedre med ubuntu. Du får den fede "backend" fra
Debian kombineret med Ubuntus mere bruger venlige desktop.

jeg syntes at det er ligesom at flere ting bare virker nemmere når man
arbejder på sin Ubuntu box, end da jeg brugte en ren Debian sid.

mit råd prøve Ubuntu hvis du er til Gnome, eller Kubuntu hvis du er til
KDE. Har du ikke en maskine du lige kan ligge det ind på, for at prøve.
så hente en live cd.

Ubuntu
http://releases.ubuntu.com/warty/
Kubuntu
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/hoary/rc/

--
thomas

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 05-04-05 07:20

Jeg blander mig lige lidt, da jeg går og overvejer om min næste distro
skal være Ubuntu eller Debian.

> mit råd prøve Ubuntu hvis du er til Gnome, eller Kubuntu hvis du er til
> KDE. Har du ikke en maskine du lige kan ligge det ind på, for at prøve.
> så hente en live cd.

Hvad nu hvis man er til Xfce4? Jeg syntes det er lidt irriterende at KDE
og Gnome får det meste af opmærksomheden. På min (lidt gamle) maskine er
begge disse irriterende tunge at danse med, mens Xfce svarer langt
hurtigere.

Kan man let benytte Xfce på Ubuntu? Jeg har set der er pakker til
Debian, men kan man bare uden videre benytte disse på Ubuntu, eller skal
man kompilere selv?

Mvh. Kasper

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-04-05 07:23

I dk.edb.system.unix, skrev Kasper G. Christensen:
> Kan man let benytte Xfce på Ubuntu? Jeg har set der er pakker til
> Debian, men kan man bare uden videre benytte disse på Ubuntu, eller skal
> man kompilere selv?

Det er SVJV ligesom i Debian.. apt-get install og logud og vælg den fra
GDM-menuen.

Jesper

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-04-05 14:16

On Mon, 04 Apr 2005 15:01:07 +0200, thomas wrote:

> jeg syntes at det er ligesom at flere ting bare virker nemmere når
> man arbejder på sin Ubuntu box, end da jeg brugte en ren Debian sid.

Kan du komme med nogle eksempler? (Jeg er nysgerrig

Mvh.

--
"Even if you don't have all the things you want, be Adam Sjøgren
grateful for the things you don't have that you asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-04-05 20:54

On Mon, 04 Apr 2005 16:51:02 +0200, Rune wrote:

> det virker en del hurtigere (gnome debian < gnome ubuntu < kde
> ubuntu)

Er det noget du har målt på, eller føles det sådan?

Hvad er det, der føles hurtigere?

(Specielt er jeg overrasket over at KDE føles hurtigere end Gnome på
samme system, men det er også umådeligt længe siden jeg har set en KDE
desktop).

Mvh.

Adam (stadig bare nysgerrig)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-04-05 21:11

Adam Sjøgren wrote:

> (Specielt er jeg overrasket over at KDE føles hurtigere end Gnome på
> samme system, men det er også umådeligt længe siden jeg har set en KDE
> desktop).

Det overrasker også mig. Jeg har længe følt,
at KDE var meget sulten efter CPU og RAM.

--
Kasper Dupont

Fra : ST

Dato : 04-04-05 23:22

On Mon, 04 Apr 2005 13:30:28 +0200, Kasper Laudrup wrote:

> [...]
>
> Mvh.
> Kasper
>
> Ps. For at undgå fornævnte distributionskrig, lad os holde os til Debian

Ja, Debian Stable er bagud med det nyeste, netop det gør den meget stabil.
Vil du have det nyeste så opgrader til Debian Unstable, navnet betyder
ikke den er ustabil.
Der kommer mange opdateringer ud til Debian Unstable, kan være op til
100MB indenfor 1 uge, men så har du også det nyeste, hvor Ubuntu
samler det og udgiver releases hvert halve år.
Jeg bruger selv "Stable" på min server, og "Unstable" til min desktop.
Mvh
Torben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-04-05 08:44

On Tue, 05 Apr 2005 07:32:48 +0200, thomas wrote:

> hvis jeg sætter mit kamera til min Ubuntu box, kommer den selv op
> med en box, og spørg hvad jeg.

Det lyder rart (alt efter hvad mulighederne er

Tak,

--
"We've reached a special place... Spiritually... Adam Sjøgren
ecumenically... grammatically." asjo@koldfront.dk