Trådløst netværk encryption virker
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-04-05 14:36

Hejsa.

I mit forsøg på at få trådløst netværk til at fungere, er jeg stødt på
et problem.

Da jeg satte enhederne til, kunne jeg få dem til at fungere fint. Ved
hjælp af "iwconfig" fik jeg netkortet til at spille med routeren.

Men:
Det går jo ikke, når netværket er åbent for enhver, så jeg har slået WEP
til i routeren. Og jeg har oprettet en encryption key, som netkortet så
skal bruge.

Med følgende kommandoer ville jeg mene det ville virke:

# iwconfig ath0 key on
# iwconfig ath0 key s:<æ encryption key> [1]
# iwconfig ath0 key [1]

# ifup ath0

Men det virker ikke. Jeg kan ikke starte netkortet, den når til at
skulle hente en IP og så står den og bliver ved med det, men uden resultat.

Jeg kan se, at hvis jeg kører en "iwconfig ath0", at netkortet har
encryption sat til, og at det har en nøgle.

Min teori er at der er forskel på den encryption der er brugt i routeren
og den på netkortet. Routeren bruger "128 bit" og netkortet - tjah - det
ved jeg ikke, og jeg har ikke kunne finde ud af det.

Slår jeg encryption fra i routeren og på kortet, så virker det hele igen.

Kom så! :) Hvad har jeg glemt? Forslag er velkomne! :) På forhånd tak!

For at sikre at det ikke var helt galt, kontrollerede jeg setuppet i
Windåsen, og her virker det fint.

/Søren

Routeren: Topcom Skyracer Pro WBR 654
Authorization: Shared Key
WEP: Enabled
Mode: ASCII
WEP Key: 128 bit

Netkortet: Topcom Skyracer Pro PCI 154

Min /etc/network/interfaces ser sådan ud (for wireless delen):

# Det trådløse LAN interface. Tilføjet af SJL 02.04.05
auto ath0
iface ath0 inet dhcp
   wireless-key on
   wireless-essid <æ essid>