linux med flere processorer
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-03-05 21:58

Er ovenstående muligt på en nem måde?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-03-05 22:17

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Er ovenstående muligt på en nem måde?

Ja, bare oversæt (eller installér) en kerne med SMP-support. Jeg har
Linux kørende på systemer med 1, 2 og 4 CPU'er uden problemer.

--
Jacob - www.bunk.cc
I've already told you more than I know.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-03-05 18:17

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ja, bare oversæt (eller installér) en kerne med SMP-support. Jeg har
> Linux kørende på systemer med 1, 2 og 4 CPU'er uden problemer.

Hvordan sætter du så de 4 cpu'er fysisk sammen? De har hvert sit
motherboard og kabinet eller?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 31-03-05 18:18

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Jørgensen:

> Hvordan sætter du så de 4 cpu'er fysisk sammen? De har hvert sit
> motherboard og kabinet eller?

Hvis man betaler nok for systemet, så sidder de også på samme bundkort.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-03-05 18:33

Jesper Krogh wrote:

> Hvis man betaler nok for systemet, så sidder de også på samme bundkort.

Du får de til at lyde som man kan tage to computer, og sætte dem sammen så
de kommer til at virke på samme måde som var det et bundkort med 2 CPUer.
Kan man det? jeg troede at de skulle side på samme bundkort,,,

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 31-03-05 18:34

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:

> Du får de til at lyde som man kan tage to computer, og sætte dem sammen så
> de kommer til at virke på samme måde som var det et bundkort med 2 CPUer.

Det var ikke meningen, at jeg skulle få det til at lyde sådan.

Jesper

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-03-05 21:00

Ivar Madsen wrote:

> Du får de til at lyde som man kan tage to computer, og sætte dem sammen så
> de kommer til at virke på samme måde som var det et bundkort med 2 CPUer.
> Kan man det?

Det kan man faktisk med nogle computere. Men de er
mig bekendt ret pebrede i pris. Det er kun SGI
maskiner jeg har set det på.

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-03-05 23:09

Kasper Dupont wrote:

> Det kan man faktisk med nogle computere. Men de er
> mig bekendt ret pebrede i pris. Det er kun SGI
> maskiner jeg har set det på.

Hvad er SGI?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-03-05 23:16

> Hvad er SGI?

F.eks:

http://www.sgi.com/products/servers/origin/3000/

Thomas

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 31-03-05 18:44

Således skrev Martin Jørgensen den Thu, 31 Mar 2005 19:16:35 +0200:

>Hvordan sætter du så de 4 cpu'er fysisk sammen? De har hvert sit
>motherboard og kabinet eller?

Hvis du mener to eller flere forskellige fysiske maskiner, så kan du
prøve http://bofh.be/clusterknoppix/.

Drejer det sig om almindelige multiprocessormaskiner, altså en maskine
med et bundkort med plads til flere cpu'er, så er det Jacobs råd du
skal bruge.

Knud
--
"Ah'm thinkin'! . . . And muh head hurts."
-- Yosemite Sam

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-03-05 23:07

Knud Winckelmann wrote:

> Hvis du mener to eller flere forskellige fysiske maskiner, så kan du
> prøve http://bofh.be/clusterknoppix/.

Ja, jeg tror faktisk det var det jeg har hørt noget om... Nogen der har
prøvet det? Hvad er hastighedsforbedrelsen, sådan groft sagt?

Man lægger vel ikke bare clock-frekvenserne sammen?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-03-05 23:15

> Ja, jeg tror faktisk det var det jeg har hørt noget om... Nogen der har
> prøvet det? Hvad er hastighedsforbedrelsen, sådan groft sagt?
>
> Man lægger vel ikke bare clock-frekvenserne sammen?

Det afhænger helt af hvilket job man kører på et cluster. Kan dit job
deles op i små/store _uafhængige_ bider, så er det stort set bare at gange
op med antallet af maskiner.

Er der store afhængigheder mellem data (C afhænger af B, der igen afhænger
af beregning A), så kan man komme ned på ingen speedup, i grelle tilfælde
faktisk forringelse i forhold til kun 1 processor.

THomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-04-05 00:35

Thomas S. Iversen wrote:

> Er der store afhængigheder mellem data (C afhænger af B, der igen afhænger
> af beregning A), så kan man komme ned på ingen speedup, i grelle tilfælde
> faktisk forringelse i forhold til kun 1 processor.

Hvad gør man så i praktisk?
Er det kernen der styre det, eller er det helt manuelt styret?
Eller måske afhænigt af om det enkelte program er compilet til at kunne køre
i tråde?

Ivar Madsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-04-05 07:29

> Hvad gør man så i praktisk?
> Er det kernen der styre det, eller er det helt manuelt styret?
> Eller måske afhænigt af om det enkelte program er compilet til at kunne køre
> i tråde?

Som udgangspunkt skal din applikation understøtte brug af flere cpuer.
F.eks. ved at forke flere processer (apache) som kernen så schedulerer på
forskellige cpuer.

I den anden ende, så er store cluster programmer ofte _meget_ specifikt
skrevet til den hardware de skal køres på. F.eks. spiller netværkstopologi
ind. Er det lige dyrt at nå fra knude 1 til alle andre knuder, eller er
nogle knuder billigere at nå end andre. Er der knuder knude 1 ikke kan nå i
1 skridt, osv. osv. Du kan jo overveje HVOR mange ledninger man skal bruge
hvis man har 8 computere og laver en ring topologi, eller hvor mange man
skal bruge hvis man laver netværket fuldt forbundet (alle kan nå alle).
Flaskehalsen i store clusterprogrammer er ofte IO, så det nytter ikke naivt
at switche netværket sådan som vi kender det fra alm. hjemmesetups:
datamængden er simpelthen for stor.

Vil du vide mere, så er der kurset på DTU der blev henvist til. Hvis du ikke
går på DTU, så kan det vist nok tages under åben uddannelse. Kan klart
anbefales; det er interessant emne.

Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-04-05 08:40

Thomas S. Iversen wrote:

> Vil du vide mere, så er der kurset på DTU der blev henvist til. Hvis du
> ikke går på DTU, så kan det vist nok tages under åben uddannelse. Kan
> klart anbefales; det er interessant emne.

Det er intersant, men hvor meget bagrundsviden skal man have, for at få
noget ud af det?

Ivar Madsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-03-05 23:14

Knud Winckelmann wrote:

> Hvis du mener to eller flere forskellige fysiske maskiner, så kan du
> prøve http://bofh.be/clusterknoppix/.

Glemte at spørge: Snakker de fysiske maskiner bare sammen med
netværkskablet så?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-03-05 23:18

> Glemte at spørge: Snakker de fysiske maskiner bare sammen med
> netværkskablet så?

Kan de gøre. Hvis man virkelig skal bygge et hurtigt cluster vælger man dog
ofte en anden netværksteknologi end ethernet.

Til clusterknoppix er ethernet fint nok.

Thomas

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 31-03-05 00:23

Martin Jørgensen wrote:
> Er ovenstående muligt på en nem måde?

Bruger du som jeg Mandrake, finder den selv ud af det under
installationen, og anvender den korrekte kerne automatisk - det spiller
bare. Du kan selvfølgelig også lave en kerne selv.

Jørn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-03-05 18:45

On Thu, 31 Mar 2005 19:16:35 +0200, Martin wrote:

> Hvordan sætter du så de 4 cpu'er fysisk sammen? De har hvert sit
> motherboard og kabinet eller?

Loddetin.

Og fingerspitzgefühl. Masser af det.

Se f.eks.:
<http://www-1.ibm.com/servers/dk/eserver/xseries/rack_optimised.html>
<http://www-1.ibm.com/servers/dk/eserver/xseries/universal.html>
<http://www-1.ibm.com/servers/dk/eserver/xseries/highperformance.html>
<http://www.computers.us.fujitsu.com/www/products_primergy.shtml?products/servers/primergy/PRIMERGY>
<http://www.intel.com/design/servers/platforms/sr4850HW4/index.htm>
<http://www.intel.com/design/servers/buildingblocks/srsh4_spsh4/>

Og det er alene nogle af de Intel-baserede...

Mvh.

--
"We've reached a special place... Spiritually... Adam Sjøgren
ecumenically... grammatically." asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 31-03-05 18:59

Den Thu, 31 Mar 2005 19:44:40 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Loddetin.
>
> Og fingerspitzgefühl. Masser af det.

LMFAO...

Tid til at investere i et par kvadratmeter spånplade, 12 millioner
messingsøm og et par hundrede kilometer kobbertråd?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 31-03-05 23:20

Kent Friis wrote:

> LMFAO...

lick my fuckin ass, ok? (?)

- Lars

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 31-03-05 23:23

Lars Kristensen wrote:

> lick my fuckin ass, ok? (?)

Det er ikke de fantastiske 5 det her

Definition: LMFAO: Laughing My Fucking Ass Off (Usenet, IRC, slang)

fra

http://linux.about.com/cs/linux101/g/lmfao.htm

Jørn

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-03-05 21:12

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Hvordan sætter du så de 4 cpu'er fysisk sammen? De har hvert sit
> motherboard og kabinet eller?

Lige de to maskiner jeg passer har dem alle siddende på et bundkort.
Det er bare et spørgsmål om at give nogen penge nok. Se fx
<http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?s=dkpad&l=da&m=dkk&c=767&n=4736&cu=dkpad&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&demo=&gc=&sbc=dkpadpedge&co=&b=53756>

Man kan vist også køre Linux på det meste af Suns hardware. Jeg tror
nok at den SunFire jeg også passer (og som kører Solaris) er opbygget
med to CPU-boards, som er tilsluttet en fælles systembus, men det er
vel næsten det samme som et bundkort?

--
Jacob - www.bunk.cc
Love isn't only blind, it's also deaf, dumb, and stupid.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-03-05 23:13

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Hvad er SGI?

Et firma der laver hardware (og en masse andre ting). De kan vel
sammenlignes en lille smule med et firma som Sun.

De har en hjemmeside på <http://www.sgi.com/>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Honk if you love peace and quiet.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-03-05 23:19

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> Ja, jeg tror faktisk det var det jeg har hørt noget om... Nogen der har
> prøvet det? Hvad er hastighedsforbedrelsen, sådan groft sagt?

Det kommer helt og aldeles an på hvad det er man regner på!

> Man lægger vel ikke bare clock-frekvenserne sammen?

Ved nogle typer problemer er der faktisk lineær speedup, ved andre
problemer taber man nærmest hastighed ved at forsøge at dele problemet
ud på flere maskiner, og så er der en masse problemer der ligger
indimellem.

Nu da jeg tilfældigvis ved at du læser på DTU, så synes jeg du skulle
overveje at tage kursus 02613 - Scientific Computing, hvis det er
noget der for alvor fanger din interesse. Læs evt. mere om kurset på
<http://www.kurser.dtu.dk/presentation/presentation.asp?menulanguage=dk&coursecode=02613-3>
og <http://www.imm.dtu.dk/courses/02613/>. Jeg havde det for et par år
siden, og syntes det var godt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Preserve Wildlife! Throw a party today!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-04-05 01:26

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:
-snip-

> [...]
> overveje at tage kursus 02613 - Scientific Computing, hvis det er
> noget der for alvor fanger din interesse. Læs evt. mere om kurset på

Mange tak for linket. Det ser ellers interessant nok ud, men jeg har
ihvertfald ikke plads i kalenderen til det før 2006... Grunden til at
jeg spurgte var egentligt, at jeg hørte fra en (også på dtu) som kører
nogle (Matlab?) simuleringer med linux-clusters og så var det jeg gerne
lige ville spørge nærmere her i gruppen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-04-05 18:27

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> writes:

> jeg spurgte var egentligt, at jeg hørte fra en (også på dtu) som kører
> nogle (Matlab?) simuleringer med linux-clusters og så var det jeg

I forskningsverden har SGI leveret nogen forholdsvis potente
Linuxmaskiner (hvor CPUøerne deles om RAM og alt det andet). Se fx
http://www.computerworld.com/hardwaretopics/hardware/story/0,10801,94564,00.html

Det er en stor fordel hvor CPU'erne skal have adgang til fælles,
større datamængder for at kunne lave beregningerne - herunder når jobs
flyttes mellem forskellige CPU'er.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-04-05 09:14

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> writes:

> Det er intersant, men hvor meget bagrundsviden skal man have, for at få
> noget ud af det?

Det står på den første af de hjemmesider jeg henviste til. Som absolut
minimum skal man nok have prøvet kode i C.

Hvis det har interesse kan jeg prøve at undersøge hvilken bog det var
vi brugte da jeg havde kurset når jeg kommer hjem i aften. Den står
derhjemme på hylden et sted.

--
Jacob - www.bunk.cc
Must be getting close to town -- we're hitting more people.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-04-05 09:41

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hvis det har interesse kan jeg prøve at undersøge hvilken bog det var
> vi brugte da jeg havde kurset når jeg kommer hjem i aften. Den står
> derhjemme på hylden et sted.

Ikke for min skyld.

Ivar Madsen