g++: command not found
Fra : JS

Dato : 30-03-05 14:46

Jeg får denne fejlbesked når jeg skriver g++ i en shell. Men når jeg åbner
Synaptic og søger på g++ så har jeg både g++-2.95/3.2/3.4
installeret...hvad er der galt?

Jeg bruger Ubuntu/KDE 3.2.3.

Mvh
Johs

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-03-05 14:56

JS <d44sf@44ada.com> writes:

> Jeg får denne fejlbesked når jeg skriver g++ i en shell. Men når jeg åbner
> Synaptic og søger på g++ så har jeg både g++-2.95/3.2/3.4
> installeret...hvad er der galt?

Jeg kender ikke noget specifikt til Ubuntu, men i Debian er det pakken
g++ der sørger for at /usr/bin/g++ er et passende link til g++-3.3,
eller hvilken g++ der nu er officielt understøttet af den aktuelle
Debian-release.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : JS

Dato : 30-03-05 14:57

Peter Makholm wrote:

> [...]
> g++ der sørger for at /usr/bin/g++ er et passende link til g++-3.3,
> eller hvilken g++ der nu er officielt understøttet af den aktuelle

ok så man skal altså også sørge for at installere den pakke der kun hedder
"g++"?

Fra : Mads Jensen

Dato : 30-03-05 15:18

JS wrote:
> ok så man skal altså også sørge for at installere den pakke der kun hedder
> "g++"?

Nej, men der skal bare laves et link vha.

ln -s g++-3.3 /usr/bin/g++

Husk at du skal være i det bibliotek, hvor du finder den g++, du vil
bruge. Højst sandsynligt vil du bruge 3.3.

mvh.
--
Mads Jensen - remove z's in email

If the code and the comments disagree, then both
are probably wrong. -- Norm Schryer

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-03-05 15:15

JS <d44sf@44ada.com> writes:

> ok så man skal altså også sørge for at installere den pakke der kun hedder
> "g++"?

Ja, den vil sørge for at hive den g++-version ind som distributionen
har afprøvet og understøtter.

(Det er Debian-specifikt, men gælder sikkert også for Debiandirivater
som Ubuntu)

Fra : JS

Dato : 30-03-05 15:18

Peter Makholm wrote:

> Ja, den vil sørge for at hive den g++-version ind som distributionen
> har afprøvet og understøtter.
>
> (Det er Debian-specifikt, men gælder sikkert også for Debiandirivater
> som Ubuntu)

Jep det hjalp på det! Tak skal du ha!

Fra : Peter Makholm

Dato : 30-03-05 15:49

Mads Jensen <madsj@razptuzs.dk> writes:

> Nej, men der skal bare laves et link vha.
>
> ln -s g++-3.3 /usr/bin/g++

Hold hellere fingrene fra det. Det er distributionens opgave og den
gør det godt nok.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Claus Albæk

Dato : 30-03-05 15:37

JS wrote:
> Jeg får denne fejlbesked når jeg skriver g++ i en shell. Men når jeg åbner
> Synaptic og søger på g++ så har jeg både g++-2.95/3.2/3.4
> [...]

har du prøvet med gcc ?

Fra : Mads Jensen

Dato : 30-03-05 18:17

Claus Albæk wrote:
> har du prøvet med gcc ?

Er der nogen, der ved hvad for nogle andre parametre, udover disse:
gcc -std=gnu++98

for at få gcc til at compile C++ ? Forresten, Claus, har du ikke tænkt
dig at "g++" ville være en god kommando at have i sin PATH, hvis man vil
installere programmer fra kildekoden, der er skrevet i C++, for jeg
tvivler på at, der er mange Makefile's, der ikke bruger "g++" til at
compile koden med.

mvh.