lilo på nye harddisk
Fra : Louise Johnson

Dato : 28-03-05 03:34

Kære læsere,

Jeg har fået et ny harddisk, og har lavet partitioner på den som den
gamle. Filerne har jeg også kopieret over, så rettighederne bliver
bevaret (tar -pcf).

Men hvordan får jeg lilo til at skrive i MBR, så den nye harddisk kan
boot'e?

Jeg har prøvet at starte fra en rescue CD, og chroot mig til / på
harddisken, og skrive "lilo *", men det virker ikke.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Knus,
Louise

ps. Det er på en Debian, hvis det gør en forskel.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-03-05 05:28

On Mon, 28 Mar 2005 04:33:31 +0200, Louise Johnson wrote:

> Jeg har prøvet at starte fra en rescue CD, og chroot mig til / på
> harddisken, og skrive "lilo *", men det virker ikke.
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig?
Du kan finde hjælp her:
http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/lilo.html#lilo-rescue

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-03-05 11:15

Michael Rasmussen wrote:

> Du kan finde hjælp her:
> http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/lilo.html#lilo-rescue

Der er lige et par detaljer den ikke nævner. Hvis /boot
er en seperat partition skal man også huske at mounte
den det rigtige sted.

Hvis man vil boote fra den gamle harddisk og derefter
installere på den nye harddisk skal man også huske, at
harddisken sikkert vil have et andet nummer, når man
engang skal boote fra den. I så fald kan man tage en
kopi af lilo.conf og tilføje en disk section, der
angiver det endelige drevnummer. Den kunne f.eks. se
sådan her ud:

disk=/dev/hdb
   bios=0x80

Men det afhænger naturligvis af den eksakte konfiguration
af dit system.

En helt anden måde at kopiere lilo eller grub på er ved
bare at lave en rå kopi af mediet. Det kræver, at begge
diske har samme geometri bortset fra antallet af cylindre,
samt at /boot har samme størrelse og placering på begge
diske.

--
Kasper Dupont

Fra : Louise Johnson

Dato : 28-03-05 18:27

> Der er lige et par detaljer den ikke nævner. Hvis /boot
> er en seperat partition skal man også huske at mounte
> den det rigtige sted.

Jeg har netop /boot som en seperat partition. Hvor skal den mount'es hen?

Okay, tak for det=)

Knus,
Louise

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 28-03-05 20:11

Louise Johnson wrote:

> Jeg har netop /boot som en seperat partition. Hvor skal den mount'es
> hen?

Når du booter fra din rescue CD så skal du lave to mount points fx:
/mnt/NyHD
/mnt/NyHD/boot
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Louise Johnson

Dato : 29-03-05 15:42

Tak for hjælpen alle sammen!=)

Uden Jeres hjælp var det aldrig lykkes for mig.

Knus,
Louise