scsi og lilo
Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 07-12-00 19:02

Jeg har hidtil kørt linux fra en 1GB disk /dev/sda1 (Adaptec AHA2940)
Nu har jeg så fyret en 2GB disk i (den store opgradering) - med
partition /dev/sdd1 (scsi-id 4)
- og har flyttet alt fra den gamle disk over til den nye, og rettet
lilo.conf med "boot=/dev/sdd1" og "root=/dev/sdd1".
MEN, når jeg kører lilo, melder den:

"Warning: BIOS drive 0x83 may not be accessible"
- en masse gange (0x83 er iøvrigt id på den nye disk)

....selv hvis jeg I scsi-controller-bios'en sætter, at den skal boote på
id4 (og starter linux på en disk for at køre lilo).

Nogen der kan hjælpe mig her??

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl

Fra : frank damgaard

Dato : 07-12-00 19:41

Mikkel Gjoel <gjoel@nerd.dk> wrote:
> lilo.conf med "boot=/dev/sdd1" og "root=/dev/sdd1".
> MEN, når jeg kører lilo, melder den:

> "Warning: BIOS drive 0x83 may not be accessible"
> - en masse gange (0x83 er iøvrigt id på den nye disk)

Og du er sikker på at disken er den fjerde harddisk som BIOS har fundet ?
"lilo" gav ingen fejlmeldinger da du installerede lilo ?
--
Frank Damgaard

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 07-12-00 20:18

frank damgaard wrote:

> Og du er sikker på at disken er den fjerde harddisk som BIOS har
> fundet ?
> "lilo" gav ingen fejlmeldinger da du installerede lilo ?

Hvad mener du med da jeg "installerede" lilo?? Jeg retter i
/etc/lilo.conf så det passer til at den skal boote på /dev/sdd1. Nåja,
og så opretter jeg et image der har root /dev/sdd1.

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl

Fra : Ove Lie

Dato : 07-12-00 21:14

Mikkel Gjoel <gjoel@nerd.dk> skrev i
meldingsnyheter:3A2FE27F.423EEAE3@nerd.dk...

> Hvad mener du med da jeg "installerede" lilo?? Jeg retter i
> /etc/lilo.conf så det passer til at den skal boote på /dev/sdd1. Nåja,
> og så opretter jeg et image der har root /dev/sdd1.

kjør /sbin/lilo

-Ove

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 07-12-00 21:41

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 07-12-00 21:14

In <3A2FE27F.423EEAE3@nerd.dk> Mikkel Gjoel <gjoel@nerd.dk> writes:

>Hvad mener du med da jeg "installerede" lilo?? Jeg retter i
>/etc/lilo.conf så det passer til at den skal boote på /dev/sdd1. Nåja,
>og så opretter jeg et image der har root /dev/sdd1.

Det er ikke nok. Du skal ogsaa installere lilo med den nye config, ved
at skrive lilo

Mvh
/Martin

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 07-12-00 21:49

Martin Moller Pedersen wrote:
> Det er ikke nok. Du skal ogsaa installere lilo med den nye config,
> ved at skrive lilo

Jajaaa... læs nu den første mail også, ikke. :) - når jeg KØRER Lilo for
at "installerer" den nye konfiguration, melder den de fejl jeg skrev
der, nemlig:

"Warning: BIOS drive 0x83 may not be accessible"
- en masse gange (0x83 er iøvrigt id på den nye disk)

- og konfigurationen bliver self. ikke installeret.

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 07-12-00 21:12

> [...]

>...selv hvis jeg I scsi-controller-bios'en sætter, at den skal boote på
>id4 (og starter linux på en disk for at køre lilo).

Bemærk at BIOS disk numre afhænger af hvilken disk du booter fra. Boot
disken er altid BIOS nummer 0x80. Læs om disk og bios options i Lilo
readme. Det kan for eksempel se således ud:

timeout=50
disk=/dev/sdd
   bios=0x80

Hvis du installerer Lilo i sdd1, skal disken indeholde en stardard DOS
MBR og sdd1 skal være sat aktive (bootable). Du kunne vælge i stedet
at installere Lilo i sdd.
--
Svend Olaf

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 07-12-00 21:39

Svend Olaf Mikkelsen wrote:
> Bemærk at BIOS disk numre afhænger af hvilken disk du booter fra.
> Boot disken er altid BIOS nummer 0x80.

Men stadig sdd right? Den skifter ikke til sda fordi den skifter id,
eller?

> [...]
>
> Hvis du installerer Lilo i sdd1, skal disken indeholde en stardard
> DOS MBR og sdd1 skal være sat aktive (bootable). Du kunne vælge i

Ok, der var et eller andet klogt her! Kan det så overhovedet lade sig
gøre at boote fra sda, installere lilo på sdd, og skifte det drev jeg
booter fra i scsi-bios'en?? Jeg skifter jo bios-id'et efter boot, og den
bruger det vel også til at skrive konfigurationen med, eller?

Mht. en mbr, er der så linux-værktøjer til at lave dette? (fdisk?)

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 07-12-00 23:24

Mikkel Gjoel <gjoel@nerd.dk> wrote:

>Men stadig sdd right? Den skifter ikke til sda fordi den skifter id,
>eller?

Nej.

>Ok, der var et eller andet klogt her! Kan det så overhovedet lade sig
>gøre at boote fra sda, installere lilo på sdd, og skifte det drev jeg
>booter fra i scsi-bios'en??

Ja, det er blandt andet derfor du skal fortælle Lilo hvordan BIOS
numrene er ved boot.

>Jeg skifter jo bios-id'et efter boot, og den
>bruger det vel også til at skrive konfigurationen med, eller?
>
>Mht. en mbr, er der så linux-værktøjer til at lave dette? (fdisk?)

Hvis du installerer Lilo i MBR, laver Lilo en MBR. Man kan vistnok
lave en DOS MBR, det vil sige en MBR, der indlæser bootsektoren for
den aktive partition, med et Linux værktøj, men jeg ved ikke hvilket.
Hvis du har DOS fra Windows 98, kan du eksempelvis med kommandoen

fdisk /cmbr 2

skrive en DOS MBR til disk nummer 2. Der forlyder dog ikke noget om,
at dette skulle være nødvendigt.
--
Svend Olaf

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 20:12

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 08-12-00 20:12

Ok, det er lidt pinligt, men nu virker det da - så jeg vil lige smide
"løsningen".
Konfigurationen er som følger:

3 scsi-diske på 1GB på id-0, id-1 og id-2
1 scsi-disk på 2GB på id-4
1 ide-cdrom-drev (skaber sjældent de store problemer) (hdd)

Fremgangsmåden er så som følger:
Jeg booter på /dev/sda1, SÆTTER BOOTABLE FLAGET på /dev/sdd med fdisk
(doh!), kører lilo med følgende i lilo.conf:

   boot=/dev/sdd1
   <...>
   disk=/dev/sdd
      bios=0x80
   disk=/dev/sda
      bios=0x81
   disk=/dev/sdb
      bios=0x82
   disk=/dev/sdc
      bios=0x83

   image=/boot/vmlinuz-2.2.16
      root=/dev/sdd1
      read-only
      label=2.2.16
   <...>

Det er åbenbart nødvendigt at have alle 4 diske med (ellers får jeg bare
et "LI" når jeg vil boote). Herefter booter jeg, ændrer i scsi-bios'en
at der skal bootes på id-4 - og så er jeg flyvende. :)

Tak for hjælpen!!!

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl

Fra : Søren Hansen

Dato : 08-12-00 08:46

"Mikkel Gjoel" <gjoel@nerd.dk> wrote in message
> Jeg har hidtil kørt linux fra en 1GB disk /dev/sda1 (Adaptec AHA2940)
> Nu har jeg så fyret en 2GB disk i (den store opgradering) - med
> partition /dev/sdd1 (scsi-id 4)

Pas nu på. Så vidt jeg ved, så kan man ikke gå ud fra, at /dev/sdd er
harddisken med scsi-id 4.
Hvis din SCSI konfiguration er som følger:
SCSI-ID 1 HD
SCSI-ID 3 CD-ROM
SCSI-ID 4 HD

Så vil de devices få (hvis jeg ikke husker helt forkert) følgende navne:
SCSI-ID 1 HD /dev/sda
SCSI-ID 3 CD-ROM /dev/scd0
SCSI-ID 4 HD /dev/sdb

Det kan være, det er der, den fejler.

Søren Hansen
Systems Administrator
Mindpass.com, Vardevej 1, DK-9220 Aalborg
Reception: +45 9635 2000, GSM: +45 2828 7542, fax: +45 9635 2099
sha@mindpass.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-12-00 10:38

Mikkel Gjoel wrote:

> [...]
>
> ...selv hvis jeg I scsi-controller-bios'en sætter, at den skal boote på
> id4 (og starter linux på en disk for at køre lilo).

For at kunne loade Linuxkernen skal bootloaderen kalde bios'en, og vide
hvilket nummer bios'en kalder din harddisk. I dette tilfælde har den
luret at det er 0x83 den skal bruge, og det er ikke sikkert at din bios
understøtter dette - derfor fejlen.

Du kan komme uden om problemet ved at have en lille partition på din
gamle disk hvor /boot ligger, med resten på den nye.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear