Wrappe linier i et textarea
Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 19-04-05 13:44

Hej NG

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der ikke skulle være nogen, der har
en xhtml 1.1 valid løsning på, hvordan man kan få linier i et textarea
wrappet.

Jeg er klar over, at der findes en wrap attribut, men da den ikke er en
del af xhtml 1.1, vil jeg helst undgå at bruge den.

--
Rasmus

"Ten beers are fun - one is just plain stupid"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-05 14:02

Rasmus Grouleff skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der ikke skulle være nogen, der har
> en xhtml 1.1 valid løsning på, hvordan man kan få linier i et textarea
> wrappet.

Hvordan vil du have ombrydningen? (altså hvilken værdi for
wrap-parameteren ønsker du at efterligne?)

> Jeg er klar over, at der findes en wrap attribut, men da den ikke er en
> del af xhtml 1.1, vil jeg helst undgå at bruge den.

For en ordens skyld - det er ikke kun i xhtml 1.1 at wrap er ugyldig -
den har aldrig været med i nogen officiel html-standard.

PS: Sender du også xhtml 1.1-kode til Internet Explorer? I så fald har
du et problem med mime-typerne. Overvej at holde dig til xhtml 1.0
strict - se hvorfor her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xhtml11>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 19-04-05 14:20

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvordan vil du have ombrydningen? (altså hvilken værdi for
> wrap-parameteren ønsker du at efterligne?)

Jeg vil helst have noget, der ligner wrap="virtual", men det er ikke et
kriterium, jeg står meget hårdt på. Det vigtigste for mig er blot, at
linierne wrappes.

> Overvej at holde dig til xhtml 1.0 strict

Tak for tippet. Det vil jeg holde in mente.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-05 14:55

Rasmus Grouleff skrev:

> Jeg vil helst have noget, der ligner wrap="virtual",

Det svarer til wrap="soft" - og er som nævnt i sidste indlæg standard i
moderne browsere. Netscape 4 (og tidligere) skriver teksten ud i en
linje uden en wrap-parameter, men standardopførslen skulle være fin i
alle andre browsere.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 19-04-05 15:01

> [...]

> moderne browsere. Netscape 4 (og tidligere) skriver teksten ud i en
> linje uden en wrap-parameter, men standardopførslen skulle være fin i

Det er da ligefør, jeg sidder med røde ører nu!

Jeg takker mange gange for hjælpen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-04-05 14:04

Rasmus Grouleff wrote:

> [...]
>
> Jeg er klar over, at der findes en wrap attribut, men da den ikke er en
> del af xhtml 1.1, vil jeg helst undgå at bruge den.

Jeg mener ikke det er muligt på et textarea, men prøv at kig på white-space.
http://www.w3.org/TR/css3-text/#white-space

PS. Giv et link til en side hvor du har opstillet en test-case, så er
det nemmere for os at hjælpe dig.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-05 14:30

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Jeg mener ikke det er muligt på et textarea, men prøv at kig på white-space.
> http://www.w3.org/TR/css3-text/#white-space

White-space kan måske bruges til at bestemme hvordan teksten vises i
boksen, men det kan ikke have indflydelse på hvordan teksten sendes til
serveren.

wrap="hard" skulle få browseren til at ombryde teksten med "rigtige"
linjeskift - således at de linjeskift der kom på grund af ombrydningen
også ville fremstå som linjeskift i de data som formen modtager.

wrap="soft" svarer til standardopførslen i alle de browsere jeg kender
til - det vil sige at teksten ombrydes efter boksen, men de linjeskift
der fremkommer på grund af ombrydningen sendes *ikke* med når formen
submittes.

wrap="off" slår ombrydning helt fra - så teksten bare fortsætter ud over
(under) højre kant på textarea'et indtil første manuelle linjeskift.
Denne opførsel kan måske efterlignes med white-space - men et par tests
tyder ikke på at det er muligt i Firefox (jeg har ikke testet i andre
browsere).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-04-05 15:42

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> White-space kan måske bruges til at bestemme hvordan teksten vises i
> boksen, men det kan ikke have indflydelse på hvordan teksten sendes til
> serveren.

[snip god forklaring på wrap]

Jamen så blev jeg det klogere

--