hvilket pogram til hjemmesider ?
Fra : MVN

Dato : 19-04-05 06:41

hvilket progam er bedst til hjemmeside ?

jeg skal bare lave en side som ligger på min egen computer som jeg skal
bruge til startside(altså kun en til mig selv)

Fra : Kristian Kjærgaard

Dato : 19-04-05 07:41

MVN <o@o.o> skrev:
>hvilket progam er bedst til
>hjemmeside ?

Jeg kan på det varmeste anbefale TSW WebCoder! ->
http://www.tsw.dk/software.php?gid=1

Det har syntaksfarvning, css-styring og mange andre funktioner,
som gør programmet virkelig godt.

Det er gratis, men kræver registrering, så forfatteren kan se,
hvem der bruger programmet.

Det er en forudsætning at kunne lave en hjemmeside i fx Notepad,
hvor alt kode skrives af én selv.

Fra : Louise

Dato : 19-04-05 08:34

> hvilket progam er bedst til hjemmeside ?

Notesblokken (der er en del af Windows).
Mange tror helt fejlagtigt, at man laver de bedste sider med dyre og
avancerede programmer. Faren ved at bruge disse programmer er, at man aldrig
får lært håndværket ordentligt, og resultatet bliver også derefter.

> jeg skal bare lave en side som ligger på min egen computer som jeg skal
> bruge til startside(altså kun en til mig selv)

Gå ind på http://www.html.dk
Når du har gennemgået "HTML-kurset" har du allerede en god fornemmelse for
håndværket.

Held og lykke.

Louise

Fra : MVN

Dato : 19-04-05 10:03

"Louise" <lousoe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Gå ind på http://www.html.dk
> Når du har gennemgået "HTML-kurset" har du allerede en god fornemmelse for

jo tak :)

tænkte nu mere på et progam hvor jeg "bare" lige kunne gå ind og lave en
side uden at Lære for meget om koder osv..

findes der sådan et program ? jeg skal bare lave en side med alle mine
foretrukne links + evt lidt pænt at se på (billeder osv)

MVN

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-05 10:20

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> findes der sådan et program ? jeg skal bare lave en side med alle mine
> foretrukne links + evt lidt pænt at se på (billeder osv)

Netscape har en indbygget editor, som sikkert passer helt fint til dit
behov.
Et lille kig på www.html.dk vil nu nok ikke skade, så du kan få en
fornemmelse af, hvilke ting du har at spille med, når du skal igang med at
opsætte siden.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-04-05 10:42

Den 19-04-05 11.02 skrev MVN følgende:

> tænkte nu mere på et progam hvor jeg "bare" lige kunne gå ind og lave en
> side uden at Lære for meget om koder osv..

http://nvu.com
Du slipper ikke for at skulle lære lidt. I stedet for koder skal du lære
at bruge programmet. Du kan evt. hente en allerede eksisterende
hjemmeside ind i programmet og så tilrette den, så den i stedet
indeholder din tekst og dine links. Det er lidt nemmere end at starte
fra bunden. Nvu er gratis.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-04-05 11:14

"MVN" <o@o.o> skrev

> findes der sådan et program ? jeg skal bare lave en side med alle mine
> foretrukne links + evt lidt pænt at se på (billeder osv)

Sådan en korny een som denne?
Den har jeg netop lavet i går...

http://www.tersgov.dk/test.htm

Jeg tror ikke, der findes et program, hvor du kan lave det hele uden
kendskab til bare de mest basale ting omkring HTML og billeder. Du er
nødsaget til at vide en smule omkring udformningen af links osv. Start evt.
med nogle af de billige hæfter. Kåske kan du hente noget her, du kan bruge:

http://www.knowware.dk/download/multi_download.htm

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : from south

Dato : 19-04-05 19:07

Hej MVN.
"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse

> "Louise" <lousoe@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
>
> findes der sådan et program ? jeg skal bare lave en side med alle mine
> foretrukne links + evt lidt pænt at se på (billeder osv)

Send en mail med de link du vil have på siden, så skal jeg lave en side
til dig.
Mvh Knud www.abrikosen.dk du kan sikkert finde min mailadresse.

Fra : MVN

Dato : 19-04-05 22:01

"from south" <and@mand.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> "MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse

> [snip]

> Send en mail med de link du vil have på siden, så skal jeg lave en side

mange tak for det,men det kan jeg ikke forlange,jeg prøver at kigge på
diverse sider når jeg får tid,og så laver jeg en selv,tak for alt

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 19-04-05 22:36

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse

Der er en sandsynlighed for at du allerede har et program du kan bruge,
nemlig FrontPage 3.0 som følger med installationer af IE 4, 5 og 5.5.

IE 4 følger med Win98, IE 5 følger med Win2K IE 5.5 kan downloades fra
Micosoft, jeg er ikke sikker, men jeg mener at IE 5 også kommer med WinXP
home edition.

Hvis du har installeret den, ligger den under programmer i en mappe ved
navn microsoft frontpage. Ikonet er en hvid pil på blå baggrund.

Hvis den gør, så har du alt, hvad du skal bruge til at komme igang med.

Og så starter alt det sjove

Med venlig hilsen
Johnny Winher Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-04-05 23:33

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> IE 4 følger med Win98, IE 5 følger med Win2K IE 5.5 kan downloades fra
> Micosoft, jeg er ikke sikker, men jeg mener at IE 5 også kommer med
> WinXP home edition.

Det er ikke korrekt.

IE 3 og 4 kom bare på et tidspunkt efter at Win95 var på gaden.
IE 5 kom med Win98 og Win98 SE
IE 5.5 kom med WinME
Med Win2K, WinXP Home og WinXP Pro følger IE 6

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-04-05 12:54

> [...]
> IE 5 kom med Win98 og Win98 SE
> IE 5.5 kom med WinME
> Med Win2K, WinXP Home og WinXP Pro følger IE 6

Jeg tror vi taler forbi hinanden, med forskellige forudsætninger. Jeg ved
med sikkerhed, at i de versioner af Windows der er beregnet til
systemadministrative formål, alle kommer med en "tidligere" version, som
preinstalleret standard. For w98 og w2k hedder den serie CDer "Select" og
kræver ikke en registreringsnøgle, den er indbygget i installationen. Med
WXP kom der en ny licens form "Bulk licens" der kræver en registrerings
nøgle, der dog er generisk.

Men det er muligt at tilføje en nyere version af IE under installationen,
hvilket ofte sker på preinstallerede maskiner, ligesom drivere og andet
gøjemøg kan tilføjes. Teknikken hedder slipstreaming og den gør det muligt
at bruge administrative installationspunkter til at installere ikke bare
Windows, men også Office og andre programmer, samt alle relevante patches i
en eneste installation. Således at alt hvad man skal gøre, er at starte
installationen af windows og så kommer den færdige køreklare maskine op til
sidst, med alt konfiguret korrekt. Mange af de CDer der følger med
preinstallerede maskiner er ikke "originale" MS CDer men er netop
modificeret, således at de passer til maskinen, med henblik på drivere, mm.
Hvorfor de ofte, også har en for "høj" version af IE i forhold til
originalen. Den modificerede CD er fuldt lovlig, hvis der følger en unik
registreringsnøgle med. På XP maskiner er registreringsnøglen oftest
klistret fast på kabinettet, mens den sidder på bagsiden af manualen i
tidligere versioner.

Så min reference går altså på, hvad der er på de originale MS CDer og ikke
på de tilpassede OEM versioner. Hvilket jeg syntes er mest korrekt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-05 21:17

> [...]
> ved med sikkerhed, at i de versioner af Windows der er beregnet til
> systemadministrative formål, alle kommer med en "tidligere" version,

Jeg snakker ikke om OEM-skiver, men originale Windows installations-CD'er.

Jeg har installeret W98 SE på så mange maskiner efterhånden, at jeg med
sikkerhed ved at det er IE 5, der ligger på den disk.

For blot et år siden installerede jeg W2K på min egen maskine på en blank
HD, så også her er jeg ret sikker på at det er IE 6, der følger her.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-04-05 16:18

Erik Ginnerskov skrev:

>Med Win2K, WinXP Home og WinXP Pro følger IE 6

Ikke med Windows 2000, så gammel er IE 6 dog ikke.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-05 21:10

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Ikke med Windows 2000, så gammel er IE 6 dog ikke.

Jeg installerede W2K på en blank harddisk for et år siden. Den IE, der
automatisk blev installeret i samme moment, er så vidt jeg husker IE 6 - jeg
mener ikke at have opgraderet siden. Et kig i 'Kontrolpanel', 'Tilføj/Fjern
Programmer' giver da heller ikke mulighed for at fjerne IE 6, kun SP 1 kan
afinstalleres.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-04-05 21:20

Erik Ginnerskov skrev:

>Jeg installerede W2K på en blank harddisk for et år siden.

Så er det fordi, det er med en integreret sp et eller andet,
husker ikke, hvilken sp IE 6 kom med i, ikke i den oprindelige
Windows 2000.

http://www.blooberry.com/indexdot/history/ie.htm
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-04-05 10:09

MVN skrev:

> hvilket progam er bedst til hjemmeside ?

Det er et ofte stillet spørgsmål - men der er ikke noget helt enkelt
svar på det.

Folk har meget forskellige præferencer mht. hvad et hjemmesideprogram
skal kunne.

På den ene fløj er der folk som helst vil have et program hvor man
grafisk kan "designe" sin hjemmeside - med træk og slip af prædefinerede
elementer og direkte præsentation af hvad man arbejder med. I den
kategori ligger programmer som Dreamweaver og Frontpage (begge
betalingsprogrammer - sidstnævnte er noget bedre end sit rygte, hvis man
sørger for at få en ny version). Man kan også bruge et gratis program
som NVU <http://nvu.com/>.

På den anden fløj er der nogen der absolut ikke vil have andet end en
teksteditor - for html (og css og javascript) er jo bare tekst, så man
*behøver* ikke andet end en ren teksteditor. Her kan man i princippet
nøjes med Notesblok (Notepad) - der er indbygget i windows.

Her i gruppen er programmer hvor man kan se og arbejde direkte i koden i
højsædet. Som nævnt er Notesblok en enkel og billig mulighed. Men man
kan nu også få tekstbaserede programmer der kan langt mere end Notesblok
- fx mht. syntaksfarvning af kode, værktøjslinjer til gængse kommandoer
og redigeringsmuligheder for elementer.

Den slags programmer findes også i mange varianter - nogle gratis, andre
som betalingsprogrammer (enten shareware eller normale købeprogrammer).
Gratisprogrammerne er fx TSW WebCoder (se Kristians indlæg) og Stones
WebWriter <http://www.webwriter.dk/>. Som købeprogrammer kan man fx få
TextPad (en stærkt udvidet Notesblok) - <http://www.textpad.com/>,
UltraEdit <http://www.ultraedit.com/>, TopStyle
<http://bradsoft.com/topstyle/> og Homesite
<http://www.macromedia.com/software/homesite/>.

Købeprogrammerne kan alle hentes i gratis demoversioner så det er muligt
at afprøve dem før et evt. køb.

Personligt bruger jeg Homesite til html/asp/asp.net/javascript og
TopStyle til css. TopStyle er en fænomenal css-editor, der nu også kan
fungere som html-editor.

--
Jens Gyldenkærne Clausen