Bog om layout med css?
Fra : Martin Ploug

Dato : 07-04-05 18:11

Hej

Jeg leder lidt efter en god bog, som helt grundlæggende beskriver,
hvordan man opbygger sider vha. css.
Jeg tænker på sådan noget med, hvordan man laver spalter, banner og
footer og den slags.

Jeg har stor erfaring med css, når det handler om typografi osv.,
men mangler grundlæggende teori og praktiske eksempler
på layout med css. Jeg tænker på positionering - hvornår bruges f.eks.
float, absolute, relative, - hvordan kombineres de, hvordan bruges de
osv.

Jeg ved, at der findes mange artikler på nettet f.eks. på html.dk,
men jeg vil høre, om nogen kender en god bog - eller også en rigtig god side
på nettet.

Jeg har bogen Cascading style Sheets- the definitive guide, men jeg synes
ikke den er så pædagogisk - den er noget tør og har ikke praktiske
eksempler.

Jeg har lige kigget på to bøger "Webdesign - illustreret håndbog, 2. udg" og
"webdesign med XHTML" begge fra forlaget Globe. Jeg synes umiddelbart,
at de ser meget gode ud med logisk opbygning og gode eksempler.
www.globe.dk

Jeg har den bog der hedder WWW - illustreret håndbog fra Globe, så der
bliver
måske meget dobbeltkonfekt at købe 2. udgave.

Jeg har tidligere haft et indlæg om det samme spørgsmål, hvor jeg blev
forslået et
par bøger fra www.sitepoint.com og hæftet "Style sheets - lærdet selv" fra
www.libris.dk.

Jeg har lige købt hæftet fra Libris til 20 kr. men det er jo mest til
opslag.

Jeg vil gerne høre, om der er nogle der kender bøgerne fra Globe, og som
har noget godt eller dårligt at sige om dem.

På forhånd tak.

Venlihg hilsen
Martin

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 07-04-05 22:18

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "webdesign med XHTML" begge fra forlaget Globe. Jeg synes umiddelbart,
> at de ser meget gode ud med logisk opbygning og gode eksempler.
> www.globe.dk

Den har jeg læst, den ville jeg ikke købe - igen.

Men jeg kunne nu også godt tænke mig en god bogliste om CSS.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-04-05 06:31

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> wrote in
message news:4255a377$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men jeg kunne nu også godt tænke mig en god bogliste om CSS.

Se mit tidligere svar til Martin ang. forlaget Sitepoint.

mvh
Preben

Fra : Martin

Dato : 08-04-05 07:36

> "webdesign med XHTML" fra forlaget Globe. Jeg synes umiddelbart,
> at den ser meget god ud med logisk opbygning og gode eksempler.
> www.globe.dk
>
> Den har jeg læst, den ville jeg ikke købe - igen.

Til Johnny

Hvad er der galt med bogen?

- Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-04-05 14:18

"Martin" <mplougNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Til Johnny
>
> Hvad er der galt med bogen?

Xhtml delen er faktisk udmærket, men udgør kun noget nær en fjerdedel af
bogen egentlig indhold, resten handler ganske vist mest om css men primært
omkring med layout med div. Den del er efter min mening en meget tynd kop
the. Der er faktisk ikke noget i bogen som man ikke også kan finde på
forfatterens hjemmeside. Som der i øvrigt henvises til regelmæssigt i
webdesigngrupperne.

http://webdesign101.dk/

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-04-05 15:39

> [...]
> the. Der er faktisk ikke noget i bogen som man ikke også kan finde på
> forfatterens hjemmeside. Som der i øvrigt henvises til regelmæssigt i

Hmm, ok tak for det.

Så skal man måske i stedet gå efter noget i stil med denne:
http://www.sitepoint.com/books/css1/

- Martin

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-04-05 17:02

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> wrote in message

> Så skal man måske i stedet gå efter noget i stil med denne:
> http://www.sitepoint.com/books/css1/

Hold da helt op, hvor du er snu.

mvh
Preben

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-04-05 17:34

> Hold da helt op, hvor du er snu.
>
> mvh
> Preben

Godt ord igen, jeg er godt klar over, at det er
den du tidligere har foreslået.

Mvh. Martin

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-04-05 17:50

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> wrote in message

> Godt ord igen, jeg er godt klar over, at det er
> den du tidligere har foreslået.

Så køb den dog

mvh
Preben

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 08-04-05 18:27

> Hmm, ok tak for det.
>
> Så skal man måske i stedet gå efter noget i stil med denne:
> http://www.sitepoint.com/books/css1/

Jeg kender den ikke, det eneste jeg kunne finde på at købe ubeset, er en
Nutshell bog, jeg er aldrig blevet skuffet over dem og alle mine Nutshell's
hænger mildt sagt i laser, for de bliver brugt om og om igen.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg