NEWBEE inden for Linux / Network is unreac~
Fra : Kristian Bøeck-Niels~

Dato : 29-05-01 20:47

Hej

Jeg har et mindre problem !

Jeg har en linux server stående i et LAN (Ethernet). Hvis jeg prøver at
pinge en IP adresse udenfor LAN´et så skriver Linux. Network is unreachable.

Lokalnetværket er koblet sammen via en HUB og på Internettet via en Cisco
677 Router.

Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre ??

mvh,
KB

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 29-05-01 21:13

On Tue, 29 May 2001 21:46:31 +0200, Kristian Bøeck-Nielsen
<kb@kaosrejser.dk> wrote:
> [...]
>677 Router.
>
>Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre ??

det kunne tyde på at du ikke har fået defineret en default gateway, prøv
følgende kommando som root;

route add default gw <intern ip på din router>

det skulle gerne løse problemet, hvis det er det der er galt.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-05-01 21:14

"Kristian Bøeck-Nielsen" <kb@kaosrejser.dk> writes:

> Jeg har en linux server stående i et LAN (Ethernet). Hvis jeg prøver at
> pinge en IP adresse udenfor LAN´et så skriver Linux. Network is unreachable.

Nu har vi i news:cybercity.xdsl slået fast at du kørte med en forkert
subnetmask, så du har garanteret også glemt at sætte en rigtig default
gateway. Den skal være 10.0.0.1 (IP-adressen på din Cisco 677 router).

--
Jacob
"I'm cranky and decided to take it out on you."

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-05-01 21:51

"Kristian Bøeck-Nielsen" wrote:
> Jeg har en linux server stående i et LAN (Ethernet). Hvis jeg prøver at
> pinge en IP adresse udenfor LAN´et så skriver Linux. Network is unreachable.
> Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre ??

Tilføje default gateway, som andre har påpeget.

Når du har fået det til at virke skal du tilføje kommandoen til dine
startopskripts, fx. /etc/rc.d/rc.local (distributionsafhængigt).

--
Lars Kongshøj

Fra : Kristian Bøeck-Niels~

Dato : 29-05-01 22:11

Tak for hjælpen !

Problemet var at jeg havde glemt at tilføje default gateway !!!

Nu er der hul igennem fra nettet !

> Når du har fået det til at virke skal du tilføje kommandoen til dine
> startopskripts, fx. /etc/rc.d/rc.local (distributionsafhængigt).

Er det nødvendigt ???

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-05-01 22:18

> Er det nødvendigt ???

Kun hvis du ikke ønsker at indtampe kommandoen igen, hver gang du har
bootet maskinen.

Der findes også grafiske programmer til at styre den del af opsætningen,
men det er distributionsafhængigt. Eksempelvis netcfg i RatHead Linux.

--
Lars Kongshøj