Bagrundsmusak
Fra : Alexander P.

Dato : 19-03-05 23:26

jeg vil gerne lave bagrundsmusik på min side og har så fået at
vide at man skrive bgsound="fil.mp3" som man skriver i body - men
det virker ikke :s nogen der ved hvordan man laver det og lige
vil lægge det ind?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 19-03-05 23:44

Alexander P. wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> vide at man skrive bgsound="fil.mp3" som man skriver i body - men
> det virker ikke :s nogen der ved hvordan man laver det og lige

<embed src="fil.mp3" width="0" height="0" autostart="true"
loop="true eller false" type="audio/midi">

Du skal vælge true i loop, hvis du ønsker musikken skal fortsætte
uendeligt og false, hvis det ikke skal være så irriterende
(afspiller filen en gang).

Med venlig hilsen
Kurt Kristensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-03-05 00:11

Kurt Kristensen wrote:

> <embed src="fil.mp3" width="0" height="0" autostart="true"
> loop="true eller false" type="audio/midi">

Så er man da helt sikker på, at de besøgende kun kommer en gang. Ved at
sætte højde og bredde til nul fjerner du alle muligheder for at stoppe
larmen og ved at sætte autostart til true giver du ikke brugeren nogen anden
valgmulighed end at daffe af igen.

Tænk på, at brugeren måske sidder og hører netradio eller en cd - eller at
brugeren gerne vil have fred. Hvis du absolut *skal* indlejre en afspiller,
skal det kodes sådan:

<embed src="fil.mp3" width="250" height="30" autostart="false" loop="true"
type="audio/midi">

Derved generer man ikke nogen.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Kurt Kristensen

Dato : 20-03-05 00:33

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> skal det kodes sådan:
>
> <embed src="fil.mp3" width="250" height="30" autostart="false" loop="true"

Jeg er for så vidt enig. Nu var det baggrundsmusik til siden, der blev bedt om.
Normalt betyder det jo, at der automatisk afspilles musik til siden uden at
siden forstyrres af et afspillerpanel eller lignende.
Men jeg er helt enig i, at det ville være meget bedre, hvis brugeren af siden
fra starten af fik mulighed for selv at vælge, om vedkommende ønsker at høre
musikken.

Med venlig hilsen
Kurt Kristensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-03-05 12:41

Hej Erik!
> [...]

Hvilket fremtvinger en hæslig afspilnings-menu! (min mening!)

> [...]
> sætte højde og bredde til nul fjerner du alle muligheder for at stoppe
> larmen og ved at sætte autostart til true giver du ikke brugeren nogen

Vil jeg nu ikke give dig ret i - man kan altid bruge "nødstop-knappen", hvis
man ikke vil høre musikken.
"Nødstop" = [STOP] i browserens menu - hvilket jo så uheldigvis også
medfører at resten af siden ikke indlæsses, men muligheden er der.

> [...]
> skal det kodes sådan:
> <embed src="fil.mp3" width="250" height="30" autostart="false" loop="true"

Vil bare pointere, at det jo ikke er alle, der sidder og hører netradio
eller CDer, når de surfer på nettet....
(Ved godt at denne diskussion er uendelig, da man aldrig vil blive enig
alligevel...)
Hvis man bare vil have fred, er der jo også den mulighed, at man bare
slukker for sine højtalere...

Men selvfølgelig skal siden harmonere - indholdet skal selvfølgelig give en
anledning til at spille baggrunds-musik - man skal ikke spille musik bare
for at vise, at det kan lade sig gøre...

Og ja! Jeg har selv en side med baggrunds-musik, men jeg mener at indholdet
og musikken harmonerer, men det er der selvfølgelig delte meninger om...

Yderligere mener jeg, at vi skylder at fortælle Alexander, at musikken ikke
kan spilles i MozillaFirefox- og Opera-browsere - eller tager jeg fejl der??

Dennis Munding
Webmaster
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/ (Mindeside med baggrunds-musik!!)
http://www.cantica.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-03-05 13:03

Dennis Munding wrote:

> [...]
> "Nødstop" = [STOP] i browserens menu - hvilket jo så uheldigvis også
> medfører at resten af siden ikke indlæsses, men muligheden er der.

Det trick kendte jeg ikke. Det skal da afprøves næste gang jeg bliver
belemret med noget uønsket lyd.

> Hvis man bare vil have fred, er der jo også den mulighed, at man bare
> slukker for sine højtalere...

Så mister jeg muligheden for at 'holde øre med', om der kommer en besked i
ICQ.

> Yderligere mener jeg, at vi skylder at fortælle Alexander, at
> musikken ikke kan spilles i MozillaFirefox- og Opera-browsere - eller
> tager jeg fejl der??

Jeg har ikke brugt at lægge musik på hjemmesider siden '98, så jeg er ikke
klar over niveauet af understøttelse i de nyere browsere.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-03-05 14:56

Hej Erik!
> Det trick kendte jeg ikke. Det skal da afprøves næste gang jeg bliver
> belemret med noget uønsket lyd.

He! He! Utroligt at man kan lære en "gammel hund" noget nyt...

> Så mister jeg muligheden for at 'holde øre med', om der kommer en besked i
> ICQ.

Virker den ikke på samme måde, som MSN - blinker på proces-linjen??
Hvis du alligevel sidder ved din pc, skal der jo kun et blik nedad til, for
at se, om der er indkommende besked...

> Jeg har ikke brugt at lægge musik på hjemmesider siden '98, så jeg er ikke
> klar over niveauet af understøttelse i de nyere browsere.

Jeg er endnu ikke helt fortrolig med Mozilla og Opera, men det er endnu ikke
lykkedes at få dem til at spille baggrunds-musik - jeg har testet dem via
min egen side http://www.mundings-memorial.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-03-05 21:54

Dennis Munding wrote:

> He! He! Utroligt at man kan lære en "gammel hund" noget nyt...

Jeg vidste da godt, man kunne stoppe indlæsning af en webside. Det gør jeg
tit, hvis den er 'for tung'. Men det er forholdsvis sjældent, jeg har brug
for at kunne stoppe noget uønsket lyd. Derfor havde jeg ikke opdaget den
mulighed.

> Virker den ikke på samme måde, som MSN - blinker på proces-linjen??

Hvis jeg sidder og arbejder koncentretet, har jeg ikke tid til at side med
det ene øje på procelslinjen hele tiden. Et lille Åh-åh i højttalerne er den
forskel, der fortæller mig, at nu skal jeg lige skifte fokus et øjeblik.

> jeg har
> testet dem via min egen side http://www.mundings-memorial.dk/

.... hvor du - så vidt jeg husker - har lagt baggrundsmusik på med en anden
teknik, som *ikke* virker i Mozilla/Firefox.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-03-05 22:29

Hej igen Erik!
> [...]
> for at kunne stoppe noget uønsket lyd. Derfor havde jeg ikke opdaget den

Ok.

> [...]
den
> forskel, der fortæller mig, at nu skal jeg lige skifte fokus et øjeblik.

Det kan der selvfølgelig være noget om...

> ... hvor du - så vidt jeg husker - har lagt baggrundsmusik på med en anden
> teknik, som *ikke* virker i Mozilla/Firefox.

Hmmm.... Meget skarpsindig...
Du har ret - i hvert tilfælde m.h.t. teknikken...
Kunne være, at jeg skulle prøve den, som dig og Kurt Kristensen har
foreslået...?

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-03-05 00:03

Hej Erik!

Jeg har nu testet følgende script i MozillaFirefox1.0, Opera7.54 og IE6.0,
og det virker i alle 3 browsere.

MEN!! Det validerer ikke (se fejlmelding længere nede...), så jeg har lagt
det ind i et javascript, hvilket jo er ret uheldigt, da nogle brugere -
dig? - slår javascript fra....

Har du nogle idéer til, hvordan jeg får det til at validere i XHTML1.0
STRICT??

Fejlmelding:

Line 272, column 11: there is no attribute "src"

<embed src="Musik/Amazing_Grace1.mp3" style="width:160px;height:18px;"
loop="false" autostart="true"></embed>

You have used the attribute named above in your document, but the document
type you are using does not support that attribute for this element. This
error is often caused by incorrect use of the "Strict" document type with a
document that uses frames (e.g. you must use the "Transitional" document
type to get the "target" attribute), or by using vendor proprietary
extensions such as "marginheight" (this is usually fixed by using CSS to
achieve the desired effect instead).

This error may also result if the element itself is not supported in the
document type you are using, as an undefined element will have no supported
attributes; in this case, see the element-undefined error message for
further information.

How to fix: check the spelling and case of the element and attribute,
(Remember XHTML is all lower-case) and/or check that they are both allowed
in the chosen document type, and/or use CSS instead of this attribute.

Line 272, column 44: there is no attribute "style"

....src="Musik/Amazing_Grace1.mp3" style="width:160px;height:18px;"
loop="false"

Line 272, column 76: there is no attribute "loop"

....3" style="width:160px;height:18px;" loop="false" autostart="true">

Line 272, column 94: there is no attribute "autostart"

....height:18px;" loop="false" autostart="true"></embed>

Line 272, column 100: element "embed" undefined

....:18px;" loop="false" autostart="true"></embed>

You have used the element named above in your document, but the document
type you are using does not define an element of that name. This error is
often caused by incorrect use of the "Strict" document type with a document
that uses frames (e.g. you must use the "Frameset" document type to get the
"<frameset>" element), or by using vendor proprietary extensions such as
"<spacer>" or "<marquee>" (this is usually fixed by using CSS to achieve the
desired effect instead).

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-05 12:56

Dennis Munding skrev:

> Har du nogle idéer til, hvordan jeg får det til at validere i XHTML1.0
> STRICT??

Baggrundslyd og valid kode er desværre en svær kombination - men dog
ikke så håbløs som jeg tidligere har troet.

Jeg kan få indlejret lyd til at virke i IE og Firefox med valid kode
(både med og uden en vist afspiller) - men Opera vil ikke lege med.
Opera vil gerne afspille midi-lydfiler via object, men jeg kan ikke få
programmet til at virke med mp3-filer. Andre er meget velkomne til at se
om de kan løse knuden.

Et andet problem med den valide metode jeg har kunnet teste mig frem
til, er at den kræver Quicktime for at virke i Firefox - jeg kan ikke
umiddelbart få Firefox til at åbne Windows Media Player med valid kode.

Her er links til de to udgaver med valid lyd:

<http://damu.dk/lyd/validlyd.html> (afspilleren vist)
<http://damu.dk/lyd/validlyd_bg.html> (skjult afspiller)

Bemærk i øvrigt at man ikke kan stoppe baggrundslyden ved at trykke på
stop-knappen i Firefox (det blev vist nævnt tidligere i tråden). Det
betyder at man kun kan slippe for lyden ved at navigere væk fra siden -
en ret dårlig løsning.

Hvis man skal have Opera med, er der så vidt jeg kan se ingen vej uden
om det forkætrede embed-element. Du kan snyde validatoren ved at anvende
javascript eller en iframe (i transitional), men i bund og grund er der
stadig tale om ikke-validerende kode.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 21-03-05 13:19

> [...]
> Opera vil gerne afspille midi-lydfiler via object, men jeg kan ikke få
> programmet til at virke med mp3-filer. Andre er meget velkomne til at se

Kan godt være det er helt hen i vejret, men hvad hvis man laver det som en
flash fil som man så smider ind ... ?

--
Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-05 15:11

Mikkel Gottlieb skrev:

> Kan godt være det er helt hen i vejret, men hvad hvis man laver det som en
> flash fil som man så smider ind ... ?

Jo, det er en mulighed. Den kræver så igen et plugin, men flash er et af
de mest almindelige plugins, så det vil næppe give større problemer i
brug. Men det er bestemt værd at overveje. Jeg har anvendt Windows Media
Player (incl. embed-indlejring) til en lydside jeg har lavet for nylig -
men hvis man kan få samme afspilningsmuligheder i flash uden at gøre
siden tungere, vil jeg afgjort overveje det. På den måde kan man jo let
få ikke-windowsbrugerne med.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-05 00:48

Dennis Munding wrote:

> MEN!! Det validerer ikke (se fejlmelding længere nede...), så jeg har
> lagt det ind i et javascript, hvilket jo er ret uheldigt, da nogle
> brugere - dig? - slår javascript fra....

Nej, jeg har ikke slået javascript fra. Jeg har blot sat stramme
restriktioner for, hvad javascript kan få lov til at gøre ved min browser.

> Har du nogle idéer til, hvordan jeg får det til at validere i XHTML1.0
> STRICT??

Det kan *kun* validere som transitional. Lev med det eller undvær lyden.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-05 13:39

Dennis Munding skrev:

> Vil jeg nu ikke give dig ret i - man kan altid bruge "nødstop-knappen", hvis
> man ikke vil høre musikken.
> "Nødstop" = [STOP] i browserens menu

Det virker ikke i Firefox eller Opera.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-03-05 01:53

Alexander P. <garh@garh.com> skrev:

> jeg vil gerne lave bagrundsmusik på min side

Pas på med det - dine brugere vil hade det. Se også
http://html-faq.dk/2017.asp

Lige nu hører jeg netradio - og havner jeg på din side, er
jeg tilbøjelig til at skrotte den med det samme - du griber
forstyrrende ind i "Peace Of Mind" med Boston på DR
Rock - og så får du slet ikke dit budskab ud til brugeren.

Overvej derfor igen hvad du vil bruge din baggrundsmusik
til!

Vi har jo ikke set (eller hørt) din side, så vi kan ikke danne
noget indtryk af berettigelsen af din baggrundsmusik.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-03-05 21:15

"Alexander P." <garh@garh.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vide at man skrive bgsound="fil.mp3" som man skriver i body - men
> det virker ikke :s nogen der ved hvordan man laver det og lige

Hjemmesider skal ikke ikke fylde mine højtalere med lyd og slet ikke, hvis
jeg ikke kan kværne dem inden for tre sekunder.

Der skal være en mere end en forbandet god grund til at knalde musik i
hovedet på folk. Den eneste side jeg lige kan komme på, der berettiger til
det, tilhører Dennis Munding.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Alexander P.

Dato : 21-03-05 16:54

Nu havde jeg dog tænkt mig at lave det i et iframe (eller som de fleste
ønsker i et fast frame) hvor man agtigt laver sin egen afspiller hvor man
sætter bagrundsmusik på også en stop knap som bare linker til samme side uden
lyd (gør det bare ikke muligt at lave en midlertidig stop knap)

så løser man også problemet med man ikke ka stoppe musiken i firefox

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-03-05 00:17

Hej Johnny!
"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:423dd995$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[SNIP]

> Der skal være en mere end en forbandet god grund til at knalde musik i
> hovedet på folk. Den eneste side jeg lige kan komme på, der berettiger
til
> det, tilhører Dennis Munding.

Det er kun et fattigt ord men.... Tak!