/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
en god menu
Fra : Leonard


Dato : 17-03-05 18:00

Jeg skal redesigne et stort site, hvor der er en hulens masse
undersider.
Der er fremkommet en ide og at have en vandret menu i toppen, hvor der
under hvert punkt ruller en undermenu ned, når der fokuseres på
punktet.
Problemet er at der er store krav til tilgængeligheden på dette site,
så det skal virke uanset om det bruges mus eller tastatur (der skal
også være en accesskey til hvert underpunkt) og det skal selvfølgelig
virke uanset browser.
Hvis det skal laves med javascript, så skal der være en alternativ
løsning i de tilfælde hvor det er slået fra.

http://lsb.dk kan ses en menu der virker som det er ønsket, men den
virker ikke med tastaturet.

Er det et håbløst projekt?
- al hjælp og input modtages med tak.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

 
 
Thomas Damgaard Niel~ (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Damgaard Niel~


Dato : 17-03-05 19:33

Leonard wrote:
> Jeg skal redesigne et stort site, hvor der er en hulens masse
> undersider.
> Der er fremkommet en ide og at have en vandret menu i toppen, hvor der
> under hvert punkt ruller en undermenu ned, når der fokuseres på
> punktet.
> Problemet er at der er store krav til tilgængeligheden på dette site,
> så det skal virke uanset om det bruges mus eller tastatur (der skal
> også være en accesskey til hvert underpunkt) og det skal selvfølgelig
> virke uanset browser.
> Hvis det skal laves med javascript, så skal der være en alternativ
> løsning i de tilfælde hvor det er slået fra.

Hvis du vil lave det let tilgængeligt for alle, bør du ikke bruge
javascript. Skal brugere med en browser som ikke understøtter javascript
ikke have lov til at besøge sitet?

--
Thomas Damgaard Nielsen - http://thomasdamgaard.dk
"Det er i hvert fald i størrelsesordenen 1000 eller flere om året der
dør i Danmark af partikler." -- Steffen Loft, professor, Københavns
Universitet

Leonard (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-03-05 20:54

Thomas Damgaard Nielsen <tdn.usenet@gmail.com> wrote:

>> Hvis det skal laves med javascript, så skal der være en alternativ
>> løsning i de tilfælde hvor det er slået fra.
>
>Hvis du vil lave det let tilgængeligt for alle, bør du ikke bruge
>javascript. Skal brugere med en browser som ikke understøtter javascript
>ikke have lov til at besøge sitet?
>

Det er jo det jeg skriver, at så skal der være en alternativ løsning.

Jeg vil helst undgå javascript, det er derfor jeg spørger her og ikke
i javascriptgruppen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 17-03-05 22:07

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

> Hvis du vil lave det let tilgængeligt for alle, bør du ikke
> bruge javascript.

Ofte hørt, men ikke korrekt. Brugt fornuftigt kan javascript
anvendes til at gøre navigationen enkel og overskuelig for dem der
kan benytte javascript, uden at ødelægge navigationsmulighederne
for resten.

Martin Hintzmanns menu mhaList er et glimrende eksempel på sådan en
løsning <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Leonard (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-03-05 22:32

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

>Martin Hintzmanns menu mhaList er et glimrende eksempel på sådan en
>løsning <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>.

Ja, den er næsten som den skal være, der mangler jeg bare en mulighed
for at navigere med tasterne, jeg kan i hvert fald ikke finde ud af
det i FF ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 17-03-05 22:37

Leonard skrev:

> Ja, den er næsten som den skal være, der mangler jeg bare en
> mulighed for at navigere med tasterne, jeg kan i hvert fald
> ikke finde ud af det i FF ...

Man kan godt navigere med tab og enter (baseret på en kort test af
<http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example1.html>).

Jeg ved ikke hvordan den opfører sig med accesskeys, men du kan jo
afprøve det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Leonard (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 17-03-05 22:59

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

>Man kan godt navigere med tab og enter (baseret på en kort test af
><http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example1.html>).

Ja, på den side kan man godt, men ikke på denne:
http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html
som er den jeg har brug for.

Det med accesskeys ser det ud til at jeg bare kan skrive ind i koden.
Jeg må lege lidt med det i morgen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Jens Gyldenkærne Cla~ (18-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 18-03-05 11:43

Leonard skrev:

> Ja, på den side kan man godt, men ikke på denne:
> http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html

Det har du ret i. Prøv evt. at skrive til Martin (hvis han ikke allerede
har opdaget tråden her i gruppen) - det er muligt at kan man komme med
en ide til at få tastaturnavigering til at virke i eksemplet.

En mulig fremgangsmåde er at kopiere onmouseover-hændelserne til onfocus
- så menuen udvider sig bare man tabber til et punkt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kurt Kristensen (17-03-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Kristensen


Dato : 17-03-05 21:59

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg skal redesigne et stort site, hvor der er en hulens masse
> undersider.
> Der er fremkommet en ide og at have en vandret menu i toppen, hvor der
> under hvert punkt ruller en undermenu ned, når der fokuseres på
> punktet.
> Problemet er at der er store krav til tilgængeligheden på dette site,
> så det skal virke uanset om det bruges mus eller tastatur (der skal
> også være en accesskey til hvert underpunkt) og det skal selvfølgelig
> virke uanset browser.
> Hvis det skal laves med javascript, så skal der være en alternativ
> løsning i de tilfælde hvor det er slået fra.
>
> På http://lsb.dk kan ses en menu der virker som det er ønsket, men den
> virker ikke med tastaturet.

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/menuer.asp#drop
er der et eksempel, hvor man bruger selectboxe som drop-downmenuer. Det
vil opfylde dine betingelser om at kunne bruge tastaturet, men det kniber
med accesskeyfunktionen. Måske er der andre, der kan bringe dig videre på
det punkt.(jeg indrømmer, at det ikke er den mest elegante løsning, men
det er nok ikke mange andre muligheder).

Med venlig hilsen
Kurt Kristensen

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste