Skærme
Fijala 3554
Hvad betyder alle de tal?
Fra : ..::jmj::..

Dato : 07-03-05 12:01

Står i færd med at udskifte min gode, gamle 19" Hitachi (CRT), og må erkende
at jeg ikke ved nok om TFT-skærme.

Jeg skal min. have en opløsning på 1600x1200, koste hvad det koste vil.
Jeg ved at jo hurtigere responstid jo bedre, men ellers ved jeg ikke hvad de
forskellige tal dækker over:
Hvad står fx "600:1" for, er det bedre med "400:1" eller hvad?
Hvad betyder 250 cd/m2, skal det være højere eller lavere for at være bedre?
Hvad dækker 0.255 mm dpi over?

Hvis nogen kan skære det ud i pap, ville jeg blive glad, ville nødig kaste
penge efter noget skidt

Jørgen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-03-05 13:10

> [...]
> Hvad står fx "600:1" for, er det bedre med "400:1" eller hvad?
> Hvad betyder 250 cd/m2, skal det være højere eller lavere for at være bedre?

læs denne test af 20" 1600x1200 skærme
http://www.behardware.com/articles/547/page1.html

responstiden er den tid det tager for punkterne på skærmen at skifte fra
f.eks. hvid til sort eller omvendt. Skift mellem enkelte gråtoner kan
dog sagtens tage længere tid end de fx. 16ms som responstiden er på
(længere forklaring)

250 cd/m2 siger noget om hvor lyst billedet er - måles ved at se hvor
meget lys skærmen udsender i et mørkt rum, og derefter udregne det efter
skærmens størrelse

600:1 er kontrastforholdet, og angiver hvor stor forskel der er på hvid
og sort. findes ved at måle mængden af lys som skærmen udsender når den
er helt sort, og sammenligne med max. lysstyken

dot-pitch (dpi) siger noget om hvor store de enkelte pixels er. udregnes
ved at tage fx. skærmens bredde og dividere med antallet af pixels i
bredden.