Skærme
Fijala 3554
TFT med uskarp tekst i midten!??
Fra : Nick \(8000\)

Dato : 01-03-05 13:14

Hej NG

Jeg har lige købt en Xerox 17" tft XL775D DVI. (TFT aktiv matriks / 1280 x
1024 / 16 ms / 260 cd/m2 / 450:1 / 75 Hz / 0.264 mm dpi / VGA)
Mit problem er at skærmen står uskarp i et 10 cm. bredt felt hele vejen midt
ned over skærmen - uanset software.

Jeg har downloadet den korrekte xerox-driver uden at det blev bedre.
Mit grafikkort har ikke dvi-udgang (amd athlon 2000+, grafikkort NVIDIA
geforce4 mx 440 og jeg kører winXP)

Sælger har ikke fundet fejl på skærmen og har returneret mine penge
(kanon-service fra bjtrading.dk)

Mit spørgsmål er nu: Skyldes fejlen mit grafikkort? Vil fejlen afhjælpes med
et nyt grafikkort med DVI-udgang?

Jeg vil drøn-gerne have den skærm pga designet. Jeg spiller ikke, så
opdateringshastighed m.m. er ikke så vigtig.

Hjælp hjælp

MVH

Niko

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-03-05 13:42

Nick (8000) skrev:

> Vil fejlen afhjælpes med et nyt grafikkort med DVI-udgang?

Ja, det kan snildt være at problemet så forsvinder. DVI giver som
regel et bedre billede end VGA, for med DVI får du et digitalt
signal hele vejen fra grafikkortet til skærmen. Kører du derimod
VGA, skal signalet laves om fra digital til analog i grafikkortet
og igen fra analog til digital i skærmen, så vidt jeg har forstået.

Den konvertering sker ikke uden tab, men hvor stort tabet er vil
afhænge af kvaliteten af D/A-konverteren i grafikkortet og A/D-
konverteren i skærmen (kaldes vist også for DAC- og ADC, som står
for Digital to Analog Converter og Analog to Digital Converter).
Jo ringere konverterne er, jo ringere et billede vil du få.

Ærgerligt at du ikke fik prøvet DVI inden du sendte skærmen retur.
Du kunne jo evt. have taget skærmen med over til en bekendt med en
DVI-tilslutning, for det har de fleste moderne grafikkort, eller
evt. have købt et grafikkort over nettet med DVI-tilslutning, som
du så blot kunne sende retur indenfor de første 14 dage, hvis det
ikke gav et bedre billede.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 02-03-05 21:24

Jeg vil umiddelbart også tro, dit problem kan kureres med et DVI-kort. Jeg
har selv en Samsung 173T, og der er markant forskel i billedkvalitet fra DVI
til DB15, uden jeg dog har oplevet det "bånd" du nævner. Når spil ikke er
vigtigt for dig, ville jeg kigge efter et Matrox G550, der findes en model
med DVi, bedre 2D kvalitet fåes nok ikke til prisen.

VH Thomas

Fra : Nick \(8000\)

Dato : 02-03-05 22:00

Hej Thomas&Thomas

Tak for rådene
Jeg har nu bestilt skærmen igen, og lånt et grafikkort med DVI udgang.

MVH
Nick

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-03-05 23:29

Nick (8000) skrev:

> Tak for rådene

Velbekomme.

> Jeg har nu bestilt skærmen igen, og lånt et grafikkort med DVI
> udgang.

Jeg krydser fingre for at uskarpheden forsvinder. Hvis ikke,
så kan du da trods alt trøste dig med, at du har returret på
skidtet. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 03-03-05 20:24

Nick (8000) wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu: Skyldes fejlen mit grafikkort? Vil fejlen
> afhjælpes med et nyt grafikkort med DVI-udgang?

Prøvede du at autojustere skærmen. Det er ofte nødvendigt på VGA-indgangen,
og er skærmen ikke justeret rigtigt giver det nøjagtig den fejl du
beskriver.

Hans

Fra : Nick \(8000\)

Dato : 04-03-05 20:40

Jeg har nu købt samme Xerox-model igen, og denne gang er der ingen
problemer???

Hvis 16 ms opdatering er OK, er dette en fantastisk flot tft til
skrivebordet.