Mail til alle
Fra : Steffan Søndermark

Dato : 06-12-00 16:37

Hej Gruppe,

Jeg vil gerne sende en e-mail til alle brugere på min Unix maskine, jeg
mener det kan gøres med:
#mail 'ls /var/spool/mail'

Det ser også ud til at virke, men så fremkommer der en besked om at jeg skal
skrive et Subject, når det er gjort kan jeg skrive min mail til alle. Men nu
kommer spørgsmålet: Når jeg nu har skrevet min besked, hvordan fortæller jeg
så mail at beskeden skal sendes?

Med venlig hilsen / Best regards
Steffan Søndermark

Fra : Soeren Thing Anderse~

Dato : 06-12-00 16:30

On Wed, 6 Dec 2000, Steffan Søndermark wrote:
> [...]
> kommer spørgsmålet: Når jeg nu har skrevet min besked, hvordan fortæller jeg

Et punktum alene på en linie, efterfulgt af [enter].

/Thing
--
Søren Thing Andersen Cellular +45 20670151
Vangen 273, 3.th. E-mail soeren@thing.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-12-00 16:45

Steffan S skrev:

> Når jeg nu har skrevet min besked, hvordan fortæller jeg
> så mail at beskeden skal sendes?

Uden at have prøvet det: mon ikke et ^D kan klare sagen?

// Klaus

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-12-00 22:28

"Steffan Søndermark" <ssf@servage.com> wrote:

>Jeg vil gerne sende en e-mail til alle brugere på min Unix maskine, jeg
>mener det kan gøres med:
>#mail 'ls /var/spool/mail'

Det lyder lidt farligt. Er du sikker på, at alle brugere _har_
modtaget mail før? Ellers har de ikke en fil i /var/spool/mail.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-12-00 10:25

"Steffan Søndermark" <ssf@servage.com> wrote in message
> Jeg vil gerne sende en e-mail til alle brugere på min Unix maskine, jeg
> mener det kan gøres med:
> #mail 'ls /var/spool/mail'

Ja, såfremt de alle har modtaget mail før. Hvis ikke, så kan du lave sådan
noget her(ikke testet):
# mail `awk -F: '{ if ($2 != "!!" && $2 != "*") print $1}' /etc/shadow`

Hvis du ikke bruger shadow-passwords, så skift blot /etc/shadow ud med
/etc/passwd.

Det er den nemmeste metode, jeg lige kunne komme i tanker om. Nogen vil
måske indvende, at det er mere korrekt, at checke om brugerens shell er i
/etc/shells, men man kan godt have mail-only-brugere, der har /bin/false som
shell...

> [...]
nu
> kommer spørgsmålet: Når jeg nu har skrevet min besked, hvordan fortæller

Et punktum alene på en linie afslutter din mail.

Søren Hansen
Systems Administrator
Mindpass.com, Vardevej 1, DK-9220 Aalborg
Reception: +45 9635 2000, GSM: +45 2828 7542, fax: +45 9635 2099
sha@mindpass.com