|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | R1 - hugger/tøver ved accelleration Fra : Mads Møller
 | 
 Dato :  10-05-05 21:36
 | 
 |  | Hej,
 
 Op til denne sæson blev jeg den glade ejer af en R1´er fra 2000 med 14.000km
 på tælleren. Nu er der imidlertid kommet lidt skår i glæden. Her inden for
 de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg vil accellere fra alm
 motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt huggen/tøven kommer den
 "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke mere til det i den accelleration.
 Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt på
 samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over på
 reservetanken.
 
 Jeg har skiftet tændrørene og det har ikke afhjulpet problemet.
 Benzinslangerne ligger fint uden skarpe knæk og umiddelbart ser
 benzinfilteret ikke ud til at være beskidt.
 Mit næste skridt er at gennemgå benzintilførslen og sikre at alle
 udluftninger er fri og filtrene er rene.
 
 Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med ovenstående,
 men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen står og varmer op.
 
 Har I nogle gode idéer til hvad der kan være galt og hvad der i givet fald
 vil kunne afhjælpe problemet.....
 
 Mvh Mads
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rene Joergensen (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  10-05-05 21:49
 | 
 |  | Mads Møller <mads30@tiscali.dk> wrote:
 
 > Mit næste skridt er at gennemgå benzintilførslen og sikre at alle
 > udluftninger er fri og filtrene er rene.
 
 Prøv at fylde noget karburatorsprit på den og se om det ikke skyldes
 vand i tanken, dannet af kondens på indersiden af tanken.
 
 --
 -René
 
 
 
 |  |  | 
  Mads Møller (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Møller
 | 
 Dato :  11-05-05 20:26
 | 
 |  | Hvis det var kondensvand i tanken, ville det så ikke være ved alle
 hastigheder og ikke kun ved accelleration...
 Anyway, jeg prøver alligevel at blande lidt karburatorsprit i benzinen. Det
 er jo et relativt billigt forsøg.....
 
 
 "Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote in message
 news:slrnd827i4.221.fox@hal6000.bananas.dk...
 > Mads Møller <mads30@tiscali.dk> wrote:
 >
 >> Mit næste skridt er at gennemgå benzintilførslen og sikre at alle
 >> udluftninger er fri og filtrene er rene.
 >
 > Prøv at fylde noget karburatorsprit på den og se om det ikke skyldes
 > vand i tanken, dannet af kondens på indersiden af tanken.
 >
 > --
 > -René
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-05-05 21:12
 | 
 |  | Mads Møller wrote:
 > Hvis det var kondensvand i tanken, ville det så ikke være ved alle
 > hastigheder og ikke kun ved accelleration...
 > Anyway, jeg prøver alligevel at blande lidt karburatorsprit i benzinen. Det
 > er jo et relativt billigt forsøg.....
 
 Hvis vandet kommer snigende med tiden vil der være en periode med mild
 gene før det blokerer 100%. Derved vil den første ioplevelse deraf være
 at vand (som i bensin opfører sig som en tung slilikonekugle) bliver
 trukket med om mod hoveddysen når bensinflowet i svømmerhuset øges,
 hvilket i praksis er ved gasgivning!
 
 Tøm evt. svømmerhusene i et kassabelt syltetøjsglas og erfar derved hvad
 der var af skidt og vand i det udtømte!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
    Mads Møller (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Møller
 | 
 Dato :  14-05-05 18:50
 | 
 |  | Så har jeg prøvet at tømme benzinen af svømmerhusene og op i et klart glas.
 Det der kom ud var rent, men virkede lidt uklart. Det passer vel også meget
 med at det kunne være vand i benzinen. Der var fint hul gennem
 udluftningsslangen til tanken, så det var jo som det skulle være. Til sidst
 hældte jeg lidt karburatorsprit i benzinen og kørte en lang tur med konstant
 hastighed på motorvejen for at se om jeg kunne genskabe problemet. Under
 hele turen kørte R1´eren som den skulle, så der er noget der tyder på, at
 problemet var kondensvand i benzinen.
 Hvis jeg her efterfølgende skal være lidt bagklog, så passer det også med at
 problemet begyndte at opstå efter en periode med koldt vejr og skiftende
 temperaturer og samtidigt har luften været meget fugtig pga en masse
 regnvejr i samme periode.
 
 Men det vigtigste var at problemet tilsyneladende blev løst og I skal have
 en stor tak for jeres gode idéer og løsningsforslag.
 
 Mvh Mads
 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:ZEtge.4825$Fe7.54370@news000.worldonline.dk...
 > Mads Møller wrote:
 >> Hvis det var kondensvand i tanken, ville det så ikke være ved alle
 >> hastigheder og ikke kun ved accelleration...
 >> Anyway, jeg prøver alligevel at blande lidt karburatorsprit i benzinen.
 >> Det er jo et relativt billigt forsøg.....
 >
 > Hvis vandet kommer snigende med tiden vil der være en periode med mild
 > gene før det blokerer 100%. Derved vil den første ioplevelse deraf være at
 > vand (som i bensin opfører sig som en tung slilikonekugle) bliver trukket
 > med om mod hoveddysen når bensinflowet i svømmerhuset øges, hvilket i
 > praksis er ved gasgivning!
 >
 > Tøm evt. svømmerhusene i et kassabelt syltetøjsglas og erfar derved hvad
 > der var af skidt og vand i det udtømte!
 >
 > --
 > Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Mikael Jørgensen (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikael Jørgensen
 | 
 Dato :  14-05-05 18:58
 | 
 |  | Mads Møller wrote:
 > Så har jeg prøvet at tømme benzinen af svømmerhusene og op i et klart glas.
 > Det der kom ud var rent, men virkede lidt uklart. Det passer vel også meget
 > med at det kunne være vand i benzinen. Der var fint hul gennem
 > udluftningsslangen til tanken, så det var jo som det skulle være. Til sidst
 > hældte jeg lidt karburatorsprit i benzinen og kørte en lang tur med konstant
 > hastighed på motorvejen for at se om jeg kunne genskabe problemet. Under
 > hele turen kørte R1´eren som den skulle, så der er noget der tyder på, at
 > problemet var kondensvand i benzinen.
 > Hvis jeg her efterfølgende skal være lidt bagklog, så passer det også med at
 > problemet begyndte at opstå efter en periode med koldt vejr og skiftende
 > temperaturer og samtidigt har luften været meget fugtig pga en masse
 > regnvejr i samme periode.
 
 Jeg tror at jeg selv skal have fat i sprit til min bike, jeg tør dog
 ikke selv, endnu, at skille karburatorene af... Hvor meget hælder man i
 til 15 liter benz?
 
 
 |  |  | 
      Mads Møller (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Møller
 | 
 Dato :  14-05-05 19:23
 | 
 |  | Det er ikke nødvendigt at skille karburatorerne ad for at tømme
 svømmerhusene. Der sidder en lille skrue man skal have løsnet og så dræner
 man den på den måde. Jeg skulle dog have tanken af for at kunne komme til.
 På den dunk karburatorsprit jeg havde fat i stod der, at én liter rakte til
 25-30 liter benzin. Det er sikkert det samme uanset fabrikat, så jeg vil
 tror at en halv liter sprit til 15 liter ikke er helt ved siden af....
 
 "Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> wrote in message
 news:42863bed$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
 > Mads Møller wrote:
 >> Så har jeg prøvet at tømme benzinen af svømmerhusene og op i et klart
 >> glas. Det der kom ud var rent, men virkede lidt uklart. Det passer vel
 >> også meget med at det kunne være vand i benzinen. Der var fint hul gennem
 >> udluftningsslangen til tanken, så det var jo som det skulle være. Til
 >> sidst hældte jeg lidt karburatorsprit i benzinen og kørte en lang tur med
 >> konstant hastighed på motorvejen for at se om jeg kunne genskabe
 >> problemet. Under hele turen kørte R1´eren som den skulle, så der er noget
 >> der tyder på, at problemet var kondensvand i benzinen.
 >> Hvis jeg her efterfølgende skal være lidt bagklog, så passer det også med
 >> at problemet begyndte at opstå efter en periode med koldt vejr og
 >> skiftende temperaturer og samtidigt har luften været meget fugtig pga en
 >> masse regnvejr i samme periode.
 >
 > Jeg tror at jeg selv skal have fat i sprit til min bike, jeg tør dog ikke
 > selv, endnu, at skille karburatorene af... Hvor meget hælder man i til 15
 > liter benz?
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jens B. Rasmussen (14-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens B. Rasmussen
 | 
 Dato :  14-05-05 19:22
 | 
 |  | 
 >"Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> skrev i en meddelelse
 news:42863bed$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Jeg tror at jeg selv skal have fat i sprit til min bike, jeg tør dog
 > ikke selv, endnu, at skille karburatorene af... Hvor meget hælder man i
 > til 15 liter benz?
 En halv flaske burde være nok - det står som regel på hvor meget rækker til
 men en ½ liter er normalt nok til 25 ltr.
 men der sker ikke det store ved at man overskrider mængden når du blander
 det i 15 ltr benzin det var straks værre hvis det var en til en måleforhold
   --
 Med venlig hilsen
 Jens Brauer Rasmussen
 Suzuki RF900
www.kantanamc.dk |  |  | 
  Niels Jørgen Andreas~ (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Jørgen Andreas~
 | 
 Dato :  10-05-05 21:55
 | 
 |  | Det kan måske være din exup ventil der "hænger",  den lidt besværlige
 opstart med chokeren er det samme med min.
 
 
 
 r" <mads30@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 news:42811b15$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej,
 >
 > Op til denne sæson blev jeg den glade ejer af en R1´er fra 2000 med
 14.000km
 > på tælleren. Nu er der imidlertid kommet lidt skår i glæden. Her inden for
 > de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg vil accellere fra alm
 > motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt huggen/tøven kommer den
 > "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke mere til det i den
 accelleration.
 > Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt på
 > samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over på
 > reservetanken.
 >
 > Jeg har skiftet tændrørene og det har ikke afhjulpet problemet.
 > Benzinslangerne ligger fint uden skarpe knæk og umiddelbart ser
 > benzinfilteret ikke ud til at være beskidt.
 > Mit næste skridt er at gennemgå benzintilførslen og sikre at alle
 > udluftninger er fri og filtrene er rene.
 >
 > Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med ovenstående,
 > men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen står og varmer op.
 >
 > Har I nogle gode idéer til hvad der kan være galt og hvad der i givet fald
 > vil kunne afhjælpe problemet.....
 >
 > Mvh Mads
 >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mads Møller (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Møller
 | 
 Dato :  11-05-05 20:50
 | 
 |  | Når du skriver "hænger" mener du så ligesom Peter længere nede i tråden, at
 den kunne være groet fast...?? Men burde Yamaha´ens fejldiagnose system så
 ikke indikere, at der er noget galt med EXUP´en...??
 
 Det er jo rimeligt nemt at finde ud af, så det vil jeg da lige tjekke i
 weekenden.
 
 Mvh Mads
 
 "Niels Jørgen Andreasen" <julius@mail.dk> wrote in message
 news:42811f54$0$307$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
 > Det kan måske være din exup ventil der "hænger",  den lidt besværlige
 > opstart med chokeren er det samme med min.
 >
 >
 >
 > r" <mads30@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 > news:42811b15$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Hej,
 >>
 >> Op til denne sæson blev jeg den glade ejer af en R1´er fra 2000 med
 > 14.000km
 >> på tælleren. Nu er der imidlertid kommet lidt skår i glæden. Her inden
 >> for
 >> de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg vil accellere fra
 >> alm
 >> motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt huggen/tøven kommer den
 >> "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke mere til det i den
 > accelleration.
 >> Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt på
 >> samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over på
 >> reservetanken.
 >>
 >> Jeg har skiftet tændrørene og det har ikke afhjulpet problemet.
 >> Benzinslangerne ligger fint uden skarpe knæk og umiddelbart ser
 >> benzinfilteret ikke ud til at være beskidt.
 >> Mit næste skridt er at gennemgå benzintilførslen og sikre at alle
 >> udluftninger er fri og filtrene er rene.
 >>
 >> Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med ovenstående,
 >> men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen står og varmer
 >> op.
 >>
 >> Har I nogle gode idéer til hvad der kan være galt og hvad der i givet
 >> fald
 >> vil kunne afhjælpe problemet.....
 >>
 >> Mvh Mads
 >>
 >>
 >>
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-05-05 21:16
 | 
 |  | Mads Møller wrote:
 > Når du skriver "hænger" mener du så ligesom Peter længere nede i tråden, at
 > den kunne være groet fast...?? Men burde Yamaha´ens fejldiagnose system så
 > ikke indikere, at der er noget galt med EXUP´en...??
 >
 > Det er jo rimeligt nemt at finde ud af, så det vil jeg da lige tjekke i
 > weekenden.
 
 Det er ihvertfald et jævnligt set problem på FZR1000!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Tom Nielsen (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tom Nielsen
 | 
 Dato :  11-05-05 06:10
 | 
 |  | 
 
            > de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg vil accellere fra alm
 > motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt huggen/tøven kommer den
 > "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke mere til det i den
 accelleration.
 > Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt på
 > samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over på
 > reservetanken.
 > Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med ovenstående,
 > men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen står og varmer op.
 Lyder interssant, min GS500 har præcis samme symptomer (dog er det nærmere
 omdr. betonet end de 110-150km/t    lad os endelig høre hvis du finder en løsning
 - Tom
 GS500E '99
            
             |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  11-05-05 06:26
 | 
 |  | > Her inden for de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg
 > vil accellere fra alm motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt
 > huggen/tøven kommer den "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke
 > mere til det i den accelleration.
 
 Hej Mads
 
 Prøv og tøm svømmehusene. Det er gratis og ret nemt.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Eg Egemarke (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Eg Egemarke
 | 
 Dato :  11-05-05 08:11
 | 
 |  |  |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  11-05-05 09:59
 | 
 |  | "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> writes:
 
 > Og går det helt galt kan du hente en manual til den på nettet både R1
 
 Jeps, har vistnok hele samlingen, selvom jeg kun har en 03 model.
 
 Vi må se at få kørt en tur igen, Eg. Også selvom jeg er flyttet
 tilbage på den dyre side af pløresund.
 
 
 Kai
 --
 Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>
 
 
 |  |  | 
  Mads Møller (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Møller
 | 
 Dato :  11-05-05 20:22
 | 
 |  | Hvad skulle det i givet fald være, hvis det skulle hjælpe at tømme
 svømmerhusene...?? skidt..??
 
 mvh Mads
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
 message news:42819749$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Her inden for de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg
 >> vil accellere fra alm motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt
 >> huggen/tøven kommer den "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke
 >> mere til det i den accelleration.
 >
 > Hej Mads
 >
 > Prøv og tøm svømmehusene. Det er gratis og ret nemt.
 >
 > --
 > Mojn
 > Jens Bager Jensen
 > Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 > Polyteknisk MC Forening (PMC)
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Steen E. (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen E.
 | 
 Dato :  11-05-05 11:00
 | 
 |  | 
 
            > Op til denne sæson blev jeg den glade ejer af en R1´er fra 2000 med 
 > 14.000km på tælleren. Nu er der imidlertid kommet lidt skår i glæden. 
 > Her inden for de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg vil 
 > accellere fra alm motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt 
 > huggen/tøven kommer den "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke mere 
 > til det i den accelleration.
 > Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt 
 > på samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over 
 > på reservetanken.
 > Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med 
 > ovenstående, men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen 
 > står og varmer op.
 >
 >
 >
 Hvis det er periodevis for mager blanding efter længere tids motorvej, 
 så er det klassiske problem undertryk i tanken : udluftningsslangerne 
 under tanken tilstoppede eller klemte. Check ved at åbne dækslet og 
 lytte efter "svurp".
 Ellers må det være tilførselsslanger/benzinpumpe/filter ?
 For det er vel ikke for fed blanding : "tung" lyd ? Hængende 
 svømmerventiler ?
 Min Fazer 1000 fra 2003 - karburatormotoren fra R1 - har altid været en 
 dårlig starter og vanskelig at dosere choker på. Mit indtryk er at det 
 er et generelt problem, grundet forureningskravene.
 -- 
 Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 |  |  | 
  Pwh (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pwh
 | 
 Dato :  11-05-05 13:06
 | 
 |  | Steen E. wrote:
 > Min Fazer 1000 fra 2003 - karburatormotoren fra R1 - har altid været
 > en dårlig starter og vanskelig at dosere choker på. Mit indtryk er at
 > det er et generelt problem, grundet forureningskravene.
 
 Jeg havde engang en Kawa Gpx600 USA-import model der havde
 samme problem. Ved nærmere eftersyn af motoren opdagede jeg at der
 var lavet et sidrigt system der trak luft til udstødningsventilerne ved start,
 det var pgr forureningskrav i USA, jeg blændede det system af og den
 fungerede derefter helt normalt ved start.
 Kan man tænke sig at man kunne gører det samme ved jeres, det er jo
 bare at koble systemet til igen hvis den skal synes.
 
 /Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
   Steen E. (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen E.
 | 
 Dato :  11-05-05 13:45
 | 
 |  | 
 
            "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:2zmge.504$2a7.200@news.get2net.dk...
 > Steen E. wrote:
 >> Min Fazer 1000 fra 2003 - karburatormotoren fra R1 - har altid været
 >> en dårlig starter og vanskelig at dosere choker på. Mit indtryk er at
 >> det er et generelt problem, grundet forureningskravene.
 >
 > Jeg havde engang en Kawa Gpx600 USA-import model der havde
 > samme problem. Ved nærmere eftersyn af motoren opdagede jeg at der
 > var lavet et sidrigt system der trak luft til udstødningsventilerne 
 > ved start,
 > det var pgr forureningskrav i USA, jeg blændede det system af og den
 > fungerede derefter helt normalt ved start.
 > Kan man tænke sig at man kunne gører det samme ved jeres, det er jo
 > bare at koble systemet til igen hvis den skal synes.
 >
 > /Jens
 >
 >
 Jep - det er der på fazeren, et sæt rør og andet skrammel som gør det 
 &/%¤""#!*# bare at skifte tændrør, så det har du nok ret i.
 Div. udenlandske sider (hvor fazeren jo hedder FZ1) anbefaler også at 
 fjerne det helt, samt omdysse den, for at få den til at starte let og gå 
 rent. F.x. http://www.cartestsoftware.com/fz1/ -- 
 Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 |  |  | 
    Pwh (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pwh
 | 
 Dato :  11-05-05 16:06
 | 
 |  | 
 
            >> Jeg havde engang en Kawa Gpx600 USA-import model der havde
 >> samme problem. Ved nærmere eftersyn af motoren opdagede jeg at der
 >> var lavet et sidrigt system der trak luft til udstødningsventilerne
 >> ved start,
 >> det var pgr forureningskrav i USA, jeg blændede det system af og den
 >> fungerede derefter helt normalt ved start.
 >> Kan man tænke sig at man kunne gører det samme ved jeres, det er jo
 >> bare at koble systemet til igen hvis den skal synes.
 >>
 >> /Jens
 >>
 >>
 >
 > Jep - det er der på fazeren, et sæt rør og andet skrammel som gør det
 > &/%¤""#!*# bare at skifte tændrør, så det har du nok ret i.
 Selv en blind høne kan jo finde et korn     > Div. udenlandske sider (hvor fazeren jo hedder FZ1) anbefaler også at
 > fjerne det helt, samt omdysse den, for at få den til at starte let og
 > gå rent. F.x. http://www.cartestsoftware.com/fz1/ Jamen så er det da bare og prøve og blokerer systemet og se hvad den siger.
 Om det er nødvendigt med en omdysning ved jeg ikke, på Kawaen var det
 kun under start at systemet var aktivt.
 Jeg mener at tanken med systemet var at der ikke kunne komme uforbrændt
 benzin ud i naturen, men resultatet på Kawaen var at den var næsten umulig
 at styrer med chokeren ved koldstart, Tom Haasum som jeg købte den af
 fortalte mig at flere andre mc'er han fik hjem fra USA havde samme symtomer.
 /Jens
            
             |  |  | 
  Mads Møller (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Møller
 | 
 Dato :  11-05-05 20:30
 | 
 |  | 
 
            Jeg prøver at kigge nærmere på udluftningen og benzinsystemet her i 
 weekenden.
 Det kunne da være at man skulle prøve at blænde det der forurenings pjat af, 
 hvis det kunne afhjælpe den svære dosering af chookeren....
 mvh Mads
 "Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote in message 
 news:4281d798$0$696$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> Op til denne sæson blev jeg den glade ejer af en R1´er fra 2000 med 
 >> 14.000km på tælleren. Nu er der imidlertid kommet lidt skår i glæden. Her 
 >> inden for de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg vil 
 >> accellere fra alm motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt 
 >> huggen/tøven kommer den "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke mere 
 >> til det i den accelleration.
 >> Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt på 
 >> samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over på 
 >> reservetanken.
 >
 >> Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med ovenstående, 
 >> men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen står og varmer 
 >> op.
 >>
 >
 >>
 >>
 > Hvis det er periodevis for mager blanding efter længere tids motorvej, så 
 > er det klassiske problem undertryk i tanken : udluftningsslangerne under 
 > tanken tilstoppede eller klemte. Check ved at åbne dækslet og lytte efter 
 > "svurp".
 >
 > Ellers må det være tilførselsslanger/benzinpumpe/filter ?
 >
 > For det er vel ikke for fed blanding : "tung" lyd ? Hængende 
 > svømmerventiler ?
 >
 >
 > Min Fazer 1000 fra 2003 - karburatormotoren fra R1 - har altid været en 
 > dårlig starter og vanskelig at dosere choker på. Mit indtryk er at det er 
 > et generelt problem, grundet forureningskravene.
 >
 >
 > -- 
 > Steen E.
 > http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 > 
            
             |  |  | 
   Armand (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-05-05 21:15
 | 
 |  | Mads Møller wrote:
 > Jeg prøver at kigge nærmere på udluftningen og benzinsystemet her i
 > weekenden.
 >
 > Det kunne da være at man skulle prøve at blænde det der forurenings pjat af,
 > hvis det kunne afhjælpe den svære dosering af chookeren....
 
 Er det ikke fordi du bruger choker helt forkert?
 Chokeren er kun til for at starte op så du kan komme ud over kantstenen
 og afsted :-|
 Ducati'er kan f.eks. slet ikke køre med støttebenet slået ud, og holder
 du til sammenliogning også og varmer bilen op i flere minutter før du kører?
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
    Mads Møller (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Møller
 | 
 Dato :  11-05-05 21:50
 | 
 |  | Den står vel typisk og varmer op og får olietryk i et minuts tid mens jeg
 tager handsker og styrhjelm på. Men det er rigtigt at problemet bliver
 væsentligt mindre, så snart man ruller....
 
 mvh Mads
 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:QHtge.4826$Fe7.54368@news000.worldonline.dk...
 > Mads Møller wrote:
 >> Jeg prøver at kigge nærmere på udluftningen og benzinsystemet her i
 >> weekenden.
 >>
 >> Det kunne da være at man skulle prøve at blænde det der forurenings pjat
 >> af, hvis det kunne afhjælpe den svære dosering af chookeren....
 >
 > Er det ikke fordi du bruger choker helt forkert?
 > Chokeren er kun til for at starte op så du kan komme ud over kantstenen og
 > afsted :-|
 > Ducati'er kan f.eks. slet ikke køre med støttebenet slået ud, og holder du
 > til sammenliogning også og varmer bilen op i flere minutter før du kører?
 >
 > --
 > Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (12-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  12-05-05 01:19
 | 
 |  | Mads Møller wrote:
 > Den står vel typisk og varmer op og får olietryk i et minuts tid mens jeg
 > tager handsker og styrhjelm på.
 
 Hvis der ikke er olietryk på, så skal du slukke øjeblikkeligt!!!
 
 Der findes intet argument imod "tryk og kør", som enhver bilist gør det
 hver morgen, og hvis der endda er problemer med at styre chokeren i kold
 tomgang, hvilket i praksis vil indebære at motoren går istå eller med
 høje omdrejninger, er dét derimod et tungt argument til ikke(!) at
 "varme op" :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
      Simon B. Hansen (13-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Simon B. Hansen
 | 
 Dato :  13-05-05 00:13
 | 
 |  | > Der findes intet argument imod "tryk og kør", som enhver bilist gør det
 > hver morgen, <SNIP>
 men det burde enhver bilist måske gøre.
 
 .... og hvis der endda er problemer med at styre chokeren i kold
 > tomgang, hvilket i praksis vil indebære at motoren går istå eller med høje
 > omdrejninger, er dét derimod et tungt argument til ikke(!) at "varme op"
 > :-|
 HELT enig
 
 Mon ikke den kolde (og derfor tykke) olie smører dårligere, og det derfor er
 en god ide at belaste motoren så lidt som muligt indtil den er varm. Enten i
 form af egentlig opvarmning eller ved at køre "med blød hat". og så er der
 ikke så vigtigt om man varmer op vha choker eller ved hjælp af gashåndtag
 eller for den sags skyld ved forsigtig kørsel.
 
 Simon
 
 
 
 
 |  |  | 
       Armand (13-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  13-05-05 16:51
 | 
 |  | 
 
            Simon B. Hansen wrote:
 >>
 > 
 >>tomgang, hvilket i praksis vil indebære at motoren går istå eller med høje 
 >>omdrejninger, er dét derimod et tungt argument til ikke(!) at "varme op" 
 > 
 > Mon ikke den kolde (og derfor tykke) olie smører dårligere, og det derfor er 
 > en god ide at belaste motoren så lidt som muligt indtil den er varm.....
 Jup! Jeg skriver jo heller ikke "tryk-og-ræs"    >  .....................Enten i 
 > form af egentlig opvarmning eller ved at køre "med blød hat". og så er der 
 > ikke så vigtigt om man varmer op vha choker eller ved hjælp af gashåndtag 
 > eller for den sags skyld ved forsigtig kørsel.
 Egentlig er tomgang ikke decideret ubelastende, hvorfor man heller ikke 
 bør lade bensinmotorer gå unødvendigt længe i tomgang, og således vil en 
 rolig kørsel fra stedet skade mindre ned tomgang af samme varighed!
 Chokerbrug er tillige kun et nødvendigt onde som vil kunne forårsage en 
 slidende bensin-afvaskning af cylindervæggen forårsaget af 
 kondenserende bensinoverskud.
 Da man,især på vandkølede motorer, kan "fjerne chokeren" hurtigt efter 
 påbegyndt kørsel, er opvarmningsperioden kortere ved tryk-og-kør end ved 
 tomgangs-opvarmning og derved vil man belaste cylindervæggen mindst med 
 given bensin-vask ved at køre hurtigst muligt efter opstart!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Peter Jakobsen (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Jakobsen
 | 
 Dato :  11-05-05 14:35
 | 
 |  | 
 
            Mads Møller wrote:
 > Hej,
 >
 > Op til denne sæson blev jeg den glade ejer af en R1´er fra 2000 med
 > 14.000km på tælleren. Nu er der imidlertid kommet lidt skår i glæden.
 > Her inden for de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg
 > vil accellere fra alm motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt
 > huggen/tøven kommer den "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke
 > mere til det i den accelleration. Det optræder lidt periodevis og af
 > forskellig "styrke". Det føles lidt på samme måde som når man er ved
 > at løbe tør for benzin og skal over på reservetanken.
 >
 > Jeg har skiftet tændrørene og det har ikke afhjulpet problemet.
 > Benzinslangerne ligger fint uden skarpe knæk og umiddelbart ser
 > benzinfilteret ikke ud til at være beskidt.
 > Mit næste skridt er at gennemgå benzintilførslen og sikre at alle
 > udluftninger er fri og filtrene er rene.
 >
 > Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med
 > ovenstående, men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen
 > står og varmer op.
 > Har I nogle gode idéer til hvad der kan være galt og hvad der i givet
 > fald vil kunne afhjælpe problemet.....
 >
 > Mvh Mads
 Kunne godt lyde som en exup-ventil der er groet fast... Smør den    -- 
 M V H
 Peter Jakobsen
 KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152 |  |  | 
  Brian Larsen (13-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Larsen
 | 
 Dato :  13-05-05 14:32
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 10 May 2005 22:35:32 +0200, Mads Møller wrote:
 > Hej,
 > 
 > Op til denne sæson blev jeg den glade ejer af en R1´er fra 2000 med 14.000km 
 > på tælleren. Nu er der imidlertid kommet lidt skår i glæden. Her inden for 
 > de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg vil accellere fra alm 
 > motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt huggen/tøven kommer den 
 > "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke mere til det i den accelleration.
 > Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt på 
 > samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over på 
 > reservetanken.
 Jeg har haft samme problem, det opstod kun på motorvej efter næsten
 konstant fart i en vis tid. Gerne ved omdrejninger imellem 6500-7000.
 Jeg gav den noget karburator sprit og har ikke mærket noget til det
 siden.. endnu da :)
 -- 
 FZR600R
http://dfmc.dk/?id=673 |  |  | 
 |  |