Juel wrote:
>>Citat:
>> >>>> Falsk luft?
>>
>> >>> Kan ikke rigtigt se hvor det skulle komme fra, gummierne er helt
>> >>> tætte..
>>
>>Hmnnnn :-/
> 
> 
> hehe ja vidste den ville komme da jeg skrev det, du var i mine tanker Armand
> 
 
Kan du så også se hvor svært det er at give dig råd hvis alle forslag 
forkastes uden videre omtanke!  :-|
>>Mon ikke fuld kompression på begge cylindre har sin virkning :-/
> 
> 
> Nej ikke nok, startede den igår og den vil ikke rigtigt tage rpm, den dør
> når man hiver den i øret, men nu kan den gå i tomgang..
Hvilket kan tyde på at knasten skal have endnu et hak!
Prøv evt at vurdere knastens timing ud fra nedenstående procedure:
- Lav en karton-rondel og hæng centreret på svinghjulet (tørt løbende 
generator?) eller til fastspænding på akslen ved tændingen!
- Find/lav et "sigtemærke" hvorsomhelst hvor det er belejligt!
- Pil tændrørene ud og kør et stempel i top!
- Sæt et mærke på rondellen ud for sigtemærket!
- Drej motoren ganske forsigtigt imens du fifler under en knast der er 
ved at ville åbne med det tyndeste søgeblad du har !
- Sæt et mærke på rondellen når du ikke længere kan bevæge søgebladet 
(=knasten træder på den)!
- Gør det samme for den anden knast også - Samt baglæns(*) for begge 
knaster (det er en fordel at bruge forskellig markering for de to 
knasters individuelle målinger)!
Derved ender du med at have fire punkter  der markerer åbne og 
lukketidspunktet i forhold til toppunktet.
Knastens ilægning kan vurderes efter følgende tommelfingerregel:
a) Udstødningen skal lukke ligeså langt efter toppunktet, som 
indsugningen åbner før toppunktet!
b) Indsugningen skal lukke ligeså langt efter bund-punktet (=180° fra 
dit toppunkts-mærke, á en linie gennem centrum), som udstødningen  åbner 
før bundpunktet!
Læg mærke til at jeg taler ikke om eksakte grader med om symmetri og er 
målet for "a" 50°/50°, vil en skæv ilægning af knasten á 5° medføre 
55°/45°, hvilket skulle være til at detektere på selv den mest primitive 
rondel 
 
(*):
læg mærke til at motoren er tung at dreje baglæns p.g.a. at 
starterdrevet trækker startmotoren med og at det derfor er enklere at 
dreje "fremad" indtil søgebladet atter kan gå under knasten og derfra 
dreje baglæns til den tydeligt "klemmer".
-- 
Armand.