|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Tikkende lyd fra min GS'er Fra : Peter F. Poulsen
 | 
 Dato :  10-05-05 08:03
 | 
 |  | Hejsa,
 
 Jeg oplever for tiden at min GS500 fra 94 (40.000 km) periodisk er
 begyndt at sige en tikkende lyd. Den fremkommer stort set kun når jeg
 holder i tomgang, eller når jeg kommer helt ned i fart, f.eks. i lyskryds.
 
 Jeg har hørt en fugl synge om at det kunne være noget
 knastkæde-et-eller-andet?
 
 Er der nogen der kender noget til det, og evt. kan sige noget om hvor
 alvorligt det er?
 
 Mvh Peter, Odense
 
 
 |  |  | 
  Ronni Jensen (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ronni Jensen
 | 
 Dato :  10-05-05 08:18
 | 
 |  | 
 
            > Jeg oplever for tiden at min GS500 fra 94 (40.000 km) periodisk er 
 > begyndt at sige en tikkende lyd. Den fremkommer stort set kun når jeg 
 > holder i tomgang, eller når jeg kommer helt ned i fart, f.eks. i
 > lyskryds. 
 > 
 > Jeg har hørt en fugl synge om at det kunne være noget 
 > knastkæde-et-eller-andet?
 > 
 > Er der nogen der kender noget til det, og evt. kan sige noget om hvor 
 > alvorligt det er?
 > 
 > Mvh Peter, Odense
 > 
 Det lyder som du selv skriver til, at knastkæden godt kunne bruge en 
 strammer. Det lyder lidt ala tikkende ventiler som "man" er vant til fra 
 biler fx., og høres nemmest i lave omdrejninger.
 Du skriver samtidigt, at den har trillet 40.000km, hvilket (såfremt 
 services overholdes) betyder, at den skal til til planmæssigt service om 
 2000km. Det kunne du jo eventuelt gøre snarest, og samtidig bede dem 
 tjekke knastkæde. Det gøres dog normalt kun til det store service hver 
 12.000km, hvilket betyder, at det _burde_ være gjort allerede ved 
 36.000km.
 Er det gjort dengang, eller er service ikke overholdet?
 -- 
 Med venlig hilsen,
 Ronni Jensen
 Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649 |  |  | 
  Peter F. Poulsen (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter F. Poulsen
 | 
 Dato :  10-05-05 08:43
 | 
 |  | Ronni Jensen skrev:
 >>Jeg oplever for tiden at min GS500 fra 94 (40.000 km) periodisk er
 >>begyndt at sige en tikkende lyd. Den fremkommer stort set kun når jeg
 >>holder i tomgang, eller når jeg kommer helt ned i fart, f.eks. i
 >>lyskryds.
 >>
 >>Jeg har hørt en fugl synge om at det kunne være noget
 >>knastkæde-et-eller-andet?
 >>
 >>Er der nogen der kender noget til det, og evt. kan sige noget om hvor
 >>alvorligt det er?
 >>
 >>Mvh Peter, Odense
 >>
 >
 >
 > Det lyder som du selv skriver til, at knastkæden godt kunne bruge en
 > strammer. Det lyder lidt ala tikkende ventiler som "man" er vant til fra
 > biler fx., og høres nemmest i lave omdrejninger.
 >
 > Du skriver samtidigt, at den har trillet 40.000km, hvilket (såfremt
 > services overholdes) betyder, at den skal til til planmæssigt service om
 > 2000km. Det kunne du jo eventuelt gøre snarest, og samtidig bede dem
 > tjekke knastkæde. Det gøres dog normalt kun til det store service hver
 > 12.000km, hvilket betyder, at det _burde_ være gjort allerede ved
 > 36.000km.
 >
 > Er det gjort dengang, eller er service ikke overholdet?
 >
 
 Service er langt fra overholdt, men det kunne da godt ske jeg skulle få
 den tjekke godt igennem inden jeg begiver mig på ferie på den :)
 
 Men er det noget alarmerende, bør jeg indstille kørsel på den indtil det
 er strammet op?
 
 Mvh Peter, Odense
 
 
 |  |  | 
   Ronni Jensen (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ronni Jensen
 | 
 Dato :  10-05-05 10:00
 | 
 |  | 
 
            > Service er langt fra overholdt, men det kunne da godt ske jeg skulle
 > få den tjekke godt igennem inden jeg begiver mig på ferie på den :)
 > 
 > Men er det noget alarmerende, bør jeg indstille kørsel på den indtil
 > det er strammet op?
 > 
 > Mvh Peter, Odense
 Ikke vanvittigt alarmerende, nok mere irriterende at høre på. Men det er 
 nu ikke så dyrt at få gjort, og i hvert fald for mit eget vedkommende: 
 hellere bruge et lille beløb nu og vide det ER gjort, end vente og så det 
 i værste fald betale mere.
 Så har man også samvittigheden og nerverne i behold    Hvis du (udover det ene problem) vil have et stort service hvor alt 
 bliver gennemgået, ligger det på det fleste værksteder på omkring små 
 2000,-
 -- 
 Med venlig hilsen,
 Ronni Jensen
 Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649 |  |  | 
    Peter F. Poulsen (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter F. Poulsen
 | 
 Dato :  10-05-05 11:53
 | 
 |  | 
 
            Ronni Jensen skrev:
 >>Service er langt fra overholdt, men det kunne da godt ske jeg skulle
 >>få den tjekke godt igennem inden jeg begiver mig på ferie på den :)
 >>
 >>Men er det noget alarmerende, bør jeg indstille kørsel på den indtil
 >>det er strammet op?
 >>
 >>Mvh Peter, Odense
 > 
 > 
 > Ikke vanvittigt alarmerende, nok mere irriterende at høre på. Men det er 
 > nu ikke så dyrt at få gjort, og i hvert fald for mit eget vedkommende: 
 > hellere bruge et lille beløb nu og vide det ER gjort, end vente og så det 
 > i værste fald betale mere.
 > 
 > Så har man også samvittigheden og nerverne i behold    > 
 > Hvis du (udover det ene problem) vil have et stort service hvor alt 
 > bliver gennemgået, ligger det på det fleste værksteder på omkring små 
 > 2000,-
 Okay tak for oplysningen. Det tror jeg hellere jeg må gøre.
 Mvh Peter, Odense
            
             |  |  | 
  Hekto (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  10-05-05 08:56
 | 
 |  | 
 
            In article <42805cba$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, 
 peter@dotpeter.dk says...
 > Jeg oplever for tiden at min GS500 fra 94 (40.000 km) periodisk er 
 > begyndt at sige en tikkende lyd. Den fremkommer stort set kun når jeg 
 > holder i tomgang, eller når jeg kommer helt ned i fart, f.eks. i lyskryds.
 > 
 > Jeg har hørt en fugl synge om at det kunne være noget 
 > knastkæde-et-eller-andet?
 > 
 > Er der nogen der kender noget til det, og evt. kan sige noget om hvor 
 > alvorligt det er?
 > 
 Hvis den i tomgang siger tik,tik,tik - - tik,tik,tik - - tik,tik,tik 
 .... er det endeslør ved knasten der nok skal justeres.
 På GS450 kunne det ikke justeres; men på GS500 er der en 'brik' man kan 
 skifte og dermed justere spillerummet.
 Så vidt jeg ved er det ikke vanvittigt kritisk; men nok mere 
 irriterende.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Peter F. Poulsen (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter F. Poulsen
 | 
 Dato :  10-05-05 09:10
 | 
 |  | Hekto skrev:
 >
 > Hvis den i tomgang siger tik,tik,tik - - tik,tik,tik - - tik,tik,tik
 > ... er det endeslør ved knasten der nok skal justeres.
 
 Det er netop sådan den siger..
 
 > På GS450 kunne det ikke justeres; men på GS500 er der en 'brik' man kan
 > skifte og dermed justere spillerummet.
 >
 > Så vidt jeg ved er det ikke vanvittigt kritisk; men nok mere
 > irriterende.
 
 Okay det håber jeg så, men ja det er meget irriterende så jeg må hellere
 få den gået efter på et værksted snarest.
 
 Tak for hjælpen til jer begge.
 
 Mvh Peter, Odense
 
 
 |  |  | 
   Jens Jacob Bager Jen~ (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  10-05-05 13:14
 | 
 |  | 
 > Okay det håber jeg så, men ja det er meget irriterende så jeg må
 > hellere få den gået efter på et værksted snarest.
 
 Hej Peter
 
 Hul i udstødningen eller utætte udstødningspakninger kan også tikke meget.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter F. Poulsen (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter F. Poulsen
 | 
 Dato :  10-05-05 13:33
 | 
 |  | Jens Jacob Bager Jensen skrev:
 > Hul i udstødningen eller utætte udstødningspakninger kan også tikke
 meget.
 
 Jeg vil lige prøve at lytte godt efter specifikt omkring udstødning, men
 jeg er 99% overbevist om det ikke er der.
 
 Mvh Peter, Odense
 
 
 |  |  | 
    Armand (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  10-05-05 19:54
 | 
 |  | 
 
            Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 >>Okay det håber jeg så, men ja det er meget irriterende så jeg må
 >>hellere få den gået efter på et værksted snarest.
 > 
 > 
 > Hul i udstødningen eller utætte udstødningspakninger kan også tikke meget.
 > 
 Jup - Og for den sags skyld et flækket topstykke    Sulfovand sprøjtet på det koldt(*) opstartede motors topstykke ved 
 pågældende områder vil afsløre utætheder gennem sæbebobler!
 Jeg oplevede forøvrigt forleden en der havde skiftet sin CBR600's 
 knastkædestrammer på mistanken uden at det hjalp, og først siden fandt 
 ud af at det var en forrørspakning    (*):
 Kold, p.g.a. fraværende damp-forekomst som skjuler alt!!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Ukendt (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-05-05 17:15
 | 
 |  | 
 "Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> wrote in message
 news:42805cba$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hejsa,
 >
 > Jeg oplever for tiden at min GS500 fra 94 (40.000 km) periodisk er
 > begyndt at sige en tikkende lyd. Den fremkommer stort set kun når jeg
 > holder i tomgang, eller når jeg kommer helt ned i fart, f.eks. i lyskryds.
 >
 > Jeg har hørt en fugl synge om at det kunne være noget
 > knastkæde-et-eller-andet?
 >
 > Er der nogen der kender noget til det, og evt. kan sige noget om hvor
 > alvorligt det er?
 
 Ikke for at skræmme, men du kan da lige få en lille godnathistorie...
 Min GSX750´er gjorde det samme, tikkede når jeg holdt stille og ved lav
 hastighed - nogle gange forsvandt det for en kort stund for at vende tilbage
 igen... da jeg så en dag skulle tage farten af ved et lyskryds døde den
 fuldstændig, ingen høje lyde - den døde bare.
 Efterfølgende kunne jeg ikke starte den igen, den sagde bare nogle høje
 weeee, weee-lyde. Det viste sig efter at have skilt motoren af at det var en
 skrue der havde revet sig løs fra den ene knastaksel og var røget ned og sat
 sig mellem knastkæden og krumtab-tandhjulet. Med det resultat at
 krumtab-tandhjulet, knastkæden og fire ventiler var strøget = næsten en ny
 motor...
 Men det er jo nok ikke det din fejler...
 
 /Lars H
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter F. Poulsen (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter F. Poulsen
 | 
 Dato :  10-05-05 20:57
 | 
 |  | LCH skrev:
 >
 > Ikke for at skræmme, men du kan da lige få en lille godnathistorie...
 > Min GSX750´er gjorde det samme, tikkede når jeg holdt stille og ved lav
 > hastighed - nogle gange forsvandt det for en kort stund for at vende tilbage
 > igen... da jeg så en dag skulle tage farten af ved et lyskryds døde den
 > fuldstændig, ingen høje lyde - den døde bare.
 > Efterfølgende kunne jeg ikke starte den igen, den sagde bare nogle høje
 > weeee, weee-lyde. Det viste sig efter at have skilt motoren af at det var en
 > skrue der havde revet sig løs fra den ene knastaksel og var røget ned og sat
 > sig mellem knastkæden og krumtab-tandhjulet. Med det resultat at
 > krumtab-tandhjulet, knastkæden og fire ventiler var strøget = næsten en ny
 > motor...
 > Men det er jo nok ikke det din fejler...
 >
 
 Nu bliver jeg jo nervøs. Jeg har 2 gange været ude for at motoren bare
 gik ud mens jeg kørte på motorvejen. Ind i nødsporet, men når jeg
 forsøgte at starte var det bare helt umuligt. Det lød som om der ikke
 var spænding nok på batteriet, så mens jeg står der ude og overvejer
 hvad jeg så skal gøre inden jeg går i panik (uden tænding på) kan den
 pludselig starte HELT uden problemer, hvorefter jeg så kørte de sidste
 35 km hjem ganske uden problemer.
 
 Jeg skal bruge GS'eren til ferie til Norge (beregnet til en tur på ca
 4500 km) om 2 mdr., så den skal helt sikkert forbi et værksted så jeg
 ikke løber ind i problemer midt på et norsk fjeld.
 
 Mvh Peter, Odense
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (10-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  10-05-05 21:14
 | 
 |  | 
 "Peter F. Poulsen" <peter@dotpeter.dk> wrote in message
 news:d5r3j6$a6u$1@news.net.uni-c.dk...
 
 > Nu bliver jeg jo nervøs. Jeg har 2 gange været ude for at motoren bare
 > gik ud mens jeg kørte på motorvejen. Ind i nødsporet, men når jeg
 > forsøgte at starte var det bare helt umuligt. Det lød som om der ikke
 > var spænding nok på batteriet, så mens jeg står der ude og overvejer
 > hvad jeg så skal gøre inden jeg går i panik (uden tænding på) kan den
 > pludselig starte HELT uden problemer, hvorefter jeg så kørte de sidste
 > 35 km hjem ganske uden problemer.
 >
 > Jeg skal bruge GS'eren til ferie til Norge (beregnet til en tur på ca
 > 4500 km) om 2 mdr., så den skal helt sikkert forbi et værksted så jeg
 > ikke løber ind i problemer midt på et norsk fjeld.
 
 Lyder som noget el-relateret, måske et relæ der er på vej til at gå - det
 kan også give en klikkende lyd.
 Men kig hellere ind forbi et værksted...
 
 /Lars H
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter F. Poulsen (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter F. Poulsen
 | 
 Dato :  11-05-05 06:47
 | 
 |  | LCH skrev:
 
 > Lyder som noget el-relateret, måske et relæ der er på vej til at gå - det
 > kan også give en klikkende lyd.
 > Men kig hellere ind forbi et værksted...
 
 Det kan godt ske at relæet er ved at ryge, men jeg tror ikke det er
 derfra den tikkende lyd stammer. Jeg tror jeg vil prøve at optage lyden
 med min telefon,så kan i prøve at høre :)
 
 Mvh Peter, Odense
 
 
 |  |  | 
     Hekto (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  11-05-05 08:07
 | 
 |  | 
 
            In article <d5s64o$hmm$1@news.net.uni-c.dk>, peter@dotpeter.dk says...
 > Det kan godt ske at relæet er ved at ryge, men jeg tror ikke det er 
 > derfra den tikkende lyd stammer. Jeg tror jeg vil prøve at optage lyden 
 > med min telefon,så kan i prøve at høre :)
 > 
 Roooolig nu!
 Elsystemet er ikke belemret med meget andet end et blinkrelæ, så vidt 
 jeg husker. Det kan også være noget der er flækket, brækket, brudt 
 sammen ... eller nogen der har smidt en håndfuld møtrikker ind ad 
 oliepåfyldningen ... eller .... eller; men det plejer ikke at gå SÅ 
 galt.
 Tikke-lyden fra knasten er en almindelig kendt fejl på en 450'er og 
 derfor blev det muligt at justere på en 500.
 Hvordan, fremgår også så vidt jeg husker, af en Haynes.
 Lyden kan beskrives som 'en høj tynd tikken' som når man slår med et 
 lille stykke metal på køleribberne.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
   Armand (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-05-05 00:32
 | 
 |  | 
 
            Peter F. Poulsen wrote:
 > 
 > Nu bliver jeg jo nervøs. Jeg har 2 gange været ude for at motoren bare 
 > gik ud mens jeg kørte på motorvejen. Ind i nødsporet, men når jeg 
 > forsøgte at starte var det bare helt umuligt. Det lød som om der ikke 
 > var spænding nok på batteriet, så mens jeg står der ude og overvejer 
 > hvad jeg så skal gøre inden jeg går i panik (uden tænding på) kan den 
 > pludselig starte HELT uden problemer, hvorefter jeg så kørte de sidste 
 > 35 km hjem ganske uden problemer.
 Næste gang lige dét sker, så åbn for tankdækslet og lyt samtidig efter 
 om det skulle give et *SVUP* idet der bliver forbindelse for atmosfæren 
 = manglende udluftning så der opstår vacuum i tanken!
 Tydeligt svup eller ej, det kan være det der gør at motoren starter 15 
 sekunder efter - når bensinen har nået at løbe til karbunaderne    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
    Peter F. Poulsen (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter F. Poulsen
 | 
 Dato :  11-05-05 06:48
 | 
 |  | 
 
            Armand skrev:
 > Næste gang lige dét sker, så åbn for tankdækslet og lyt samtidig efter 
 > om det skulle give et *SVUP* idet der bliver forbindelse for atmosfæren 
 > = manglende udluftning så der opstår vacuum i tanken!
 > Tydeligt svup eller ej, det kan være det der gør at motoren starter 15 
 > sekunder efter - når bensinen har nået at løbe til karbunaderne    > 
 Det vil jeg prøve, men jeg forstår bare ikke umiddelbart hvorfor 
 batteriet så lyder helt fladt (den vil stort set ikke engang prøve at 
 starte) hvis det er manglende benzin?
 Mvh Peter, Odense
            
             |  |  | 
     Armand (11-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-05-05 21:19
 | 
 |  | 
 
            Peter F. Poulsen wrote:
 > Armand skrev:
 > 
 >> Næste gang lige dét sker, så åbn for tankdækslet og lyt samtidig efter 
 >> om det skulle give et *SVUP* idet der bliver forbindelse for 
 >> atmosfæren = manglende udluftning så der opstår vacuum i tanken!
 >> Tydeligt svup eller ej, det kan være det der gør at motoren starter 15 
 >> sekunder efter - når bensinen har nået at løbe til karbunaderne    >>
 > 
 > Det vil jeg prøve, men jeg forstår bare ikke umiddelbart hvorfor 
 > batteriet så lyder helt fladt (den vil stort set ikke engang prøve at 
 > starte) hvis det er manglende benzin?
 Fordi der ikke er kapacitet i batteriet til gentagne desperate 
 startforsøg, og især hvis det ikke længere er helt nyt!
 Normalt starter geden vel ved første tryk på knappen, hvorfor du ikke 
 når at opdage hvor småt batteriet egentlig er dimensioneret    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
 |  |