|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Dæk? Fra : Michael H. Madsen
 | 
 Dato :  06-05-05 21:28
 | 
 |  | Hej NG.
 
 I dag lykkedes det mig at punktere på mit baghjul, en rimelig stor sten
 havde sat sig godt ind i dækket og havde lavet et hul lidt mindre end en
 blyant. Har prøvet det her lappe-skum fra Basta men det synes ikke at kunne
 klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i hullet,
 men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...
 
 Bør dækket bare skiftes???
 
 Og så er der det med dæk-størrelser...
 
 På mit dæk står der 150/60 7R17.
 
 Betyder det så at det er 17" 150mm bredt, og 60mm "højt"? Og hvis jeg ønsker
 et breddere bagdæk, hvilke tal kan jeg så ændre på, såfremt der naturligvis
 er plads til det på maskinen. Påvirker det kørslen?
 
 Er AGL det bedste sted at få skiftet dæk?
 
 Håber nogen kan hjælpe...
 
 Mvh. Michael H. Madsen
 Cagiva Mito 125 EVO.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rene Joergensen (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  06-05-05 21:35
 | 
 |  | Michael H. Madsen <mhm@mail.dk> wrote:
 
 > På mit dæk står der 150/60 7R17.
 > Betyder det så at det er 17" 150mm bredt, og 60mm "højt"? Og hvis jeg ønsker
 
 Det betyder at det er en 17" fælg og dækket er 150mm bredt og 60% af
 150mm højt.
 
 --
 -René
 
 
 
 |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  06-05-05 21:38
 | 
 |  | 
 "Michael H. Madsen" <mhm@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:ArQee.185$ui4.154@news.get2net.dk...
 > Hej NG.
 >
 > I dag lykkedes det mig at punktere på mit baghjul, en rimelig stor sten
 > havde sat sig godt ind i dækket og havde lavet et hul lidt mindre end en
 > blyant. Har prøvet det her lappe-skum fra Basta men det synes ikke at
 kunne
 > klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i hullet,
 > men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...
 >
 > Bør dækket bare skiftes???
 
 Du kan altid lægge en slange i et slangeløst, men du må overveje om lærredet
 er for beskadiget/hullet for stort.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-05-05 22:24
 | 
 |  | 
 > "Michael H. Madsen" <mhm@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:ArQee.185$ui4.154@news.get2net.dk...
 > > Hej NG.
 > >
 > > I dag lykkedes det mig at punktere på mit baghjul, en rimelig stor sten
 > > havde sat sig godt ind i dækket og havde lavet et hul lidt mindre end en
 > > blyant.
 Et slangeløs dæk til en Mc kan lappes hvis det ikke er større end 3mm i
 diameter.
 Det vil sige, at hvis man køre en 3 mm rival ned i hullet, må der ikke være
 revner ud fra hullet.
 Hullet skal være i "kørebanen"  på dækket og der må kun laves en rep på et
 dæk.
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
  Steen E. (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen E.
 | 
 Dato :  06-05-05 22:55
 | 
 |  | 
 >> Bør dækket bare skiftes???
 >
 > Du kan altid lægge en slange i et slangeløst, men du må overveje om 
 > lærredet
 > er for beskadiget/hullet for stort.
 >
 læg ikke slange i på en slangeløs fælg - fælgprofilen er ikke beregnet 
 til det og belaster muligvis slangen for meget - og desuden vil en 
 slange ved evt. punktering ofte tabe luften eksplosivt hurtigt = sikker 
 kuretur på asfalten.
 Lad et dækfirma vurdere om dækket kan reddes, ellers køb et nyt.
 -- 
 Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  06-05-05 23:07
 | 
 |  | 
 "Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev
 
 > læg ikke slange i på en slangeløs fælg - fælgprofilen er ikke beregnet
 > til det og belaster muligvis slangen for meget
 
 Om den så var 8-kantet vil der ikke blive tale om belastning af nogen art.
 
 - og desuden vil en
 > slange ved evt. punktering ofte tabe luften eksplosivt hurtigt = sikker
 > kuretur på asfalten.
 
 Kan ikke lige se at en slange puster hurtigere ud end et slangeløst dæk
 ville det, snarere tværtimod. Kuretur eller ej, det har næppe med sagen at
 gøre.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Steen E. (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen E.
 | 
 Dato :  07-05-05 08:38
 | 
 |  | 
 >> læg ikke slange i på en slangeløs fælg - fælgprofilen er ikke 
 >> beregnet
 >> til det og belaster muligvis slangen for meget
 >
 > Om den så var 8-kantet vil der ikke blive tale om belastning af nogen 
 > art.
 >
 > - og desuden vil en
 >> slange ved evt. punktering ofte tabe luften eksplosivt hurtigt = 
 >> sikker
 >> kuretur på asfalten.
 >
 > Kan ikke lige se at en slange puster hurtigere ud end et slangeløst 
 > dæk
 > ville det, snarere tværtimod. Kuretur eller ej, det har næppe med 
 > sagen at
 > gøre.
 > --
 >
 >
 .... hvortil forresten kommer at dækket på slangeløse fælge ikke er låst 
 fast på fælgen.
 Hvormeget det betyder ved jeg ikke, men i "gamle dage" med slanger i 
 dækkene var de motorstærke maskiner (i mit tilfælde bl.a. Kawa Z1) 
 udstyret med dæklåse på baghjulet, i form af 2 skruebeslag, som skruede 
 dækket fast på fælgen.
 Årsagen hertil var, at hvis dækket grundet trækkraften drejede en lille 
 smule på fælgen, så ville det rive ventilen på slangen, og dermed et 
 øjeblikkeligt luftstab.
 Men man kan da sikkert sagtens bruge slanger uden at få problemer. Hvis 
 man tør    -- 
 Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 |  |  | 
    Ukendt (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-05-05 08:43
 | 
 |  | 
 Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
 <427bea75$0$63615$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
 >
 >"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> skrev
 >> - og desuden vil en
 >> slange ved evt. punktering ofte tabe luften eksplosivt hurtigt = sikker
 >> kuretur på asfalten.
 >
 >Kan ikke lige se at en slange puster hurtigere ud end et slangeløst dæk
 >ville det, snarere tværtimod. Kuretur eller ej, det har næppe med sagen at
 >gøre.
 Jeg kan så kun konkludere at Du ikke har prøvet/overværet en slange
 "eksposion  :-/  Der har man under et sekund til at reagere.... Den slags
 sker stortset aldrig med et slangeløst dæk, der siver luften forholdsvis
 langsomt ud. Årsagen til det hurtige luftudslip ved brug af slange, især på
 fælg beregnet til slangeløse dæk, er at luften har frit spil til at slippe
 ud omkring ventilen.
 mvh
 Orla, som efter at have sat sig tilrette på forældrenes terrasse hørte det
 hule drøn fra XS'ens forhjul. Havde lige inden kørt motorvejshastighed     >--
 >           M.V.H.
 >Preben Riis Sørensen
 >  preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
    Armand (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-05-05 13:16
 | 
 |  | 
 
            Preben Riis Sørensen wrote:
 > 
 > Kan ikke lige se at en slange puster hurtigere ud end et slangeløst dæk
 > ville det, snarere tværtimod. Kuretur eller ej, det har næppe med sagen at
 > gøre.
 Hvor forsvinder luften hen når en slange punkterer i et "gammeldags" dæk?
 - Den kan sive ud langs vulsten i begge sider - Det er kun ved slangeløs 
 fælg + ditto dæk at der er 100% tæt dér!
 - Den kan sive ud gennem de talrige huller der måtte være til eger!
 - Den kan sive ud ved det mellemrum der er imellem ventilhullet og den 
 fastskruede ventil!
 Og alle disse sivemuligheder dobler hinanden op i en grad så hvis 
 slangen ligefrem eksploderer som en ballon, er luften ude af dækket på 
 under et sekund    Ved slangebrug på en slangeløs fælg+dæk er der umiddelbart ingen 
 sivemulighed ved vulst og eger (læg forøvrigt mærke til at BMW's seneste 
 genindførelse af egerfælge af samme grund er med eksternt monterede 
 eger!) men derved at det større ventilhul ikke fyldes ud af en 
 fastskruet ventil(*) vil der være et "røvhul" af karat at blæse tabt 
 dæktryk ud gennem øjeblikkeligt.
 En slangeeksplosion vil således kunne medføre tabt tryk hurtigere end "i 
 gamle dage" =   (*):
 Derved at der er rigelig med atmosfæretilgang gennem ventilhullet tror 
 jeg ikke helt på snakken om indespærret luft ved dæk-oppumpning - Selvom 
   dækkets punkteringshul er nok så tilstoppet skal ovrskydende luft nok 
 finde vej ud gennen ventilhullet :-/
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
     Richard (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  07-05-05 14:11
 | 
 |  | Armand wrote:
 
 > Derved at der er rigelig med atmosfæretilgang gennem ventilhullet tror
 > jeg ikke helt på snakken om indespærret luft ved dæk-oppumpning - Selvom
 >   dækkets punkteringshul er nok så tilstoppet skal ovrskydende luft nok
 > finde vej ud gennen ventilhullet :-/
 
 Tjah, mon luftlommerne ikke skyldes, at slangen omgiver dem og holder dem
 på plads mod dækkets inderside, så længe trykket i slangen er højere.
 
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 
 
 
 
 |  |  | 
      Torben Scheel (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  07-05-05 17:43
 | 
 |  | 
 
            Richard wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >> Derved at der er rigelig med atmosfæretilgang gennem ventilhullet tror 
 >> jeg ikke helt på snakken om indespærret luft ved dæk-oppumpning - 
 >> Selvom   dækkets punkteringshul er nok så tilstoppet skal ovrskydende 
 >> luft nok finde vej ud gennen ventilhullet :-/
 > 
 > 
 > Tjah, mon luftlommerne ikke skyldes, at slangen omgiver dem og holder 
 > dem på plads mod dækkets inderside, så længe trykket i slangen er højere.
 > 
 Mon ikke trykket i luftlomme og slange udligner sig helt automatisk    Men du har ret i at der teoretisk kan være luftlommer hvis dæk og slange 
 kan danne helt tætte pakninger (hvis de nærmest klistrer sammen). Med 
 lidt talkum på slangen må det give evt. luftlommer de dårligste vilkår 
 for at bestå - men der skal jo være et sted luften kan slippe ud.
 -- 
 vh
 Torben
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=425 |  |  | 
  Armand (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-05-05 12:48
 | 
 |  | 
 
            Preben Riis Sørensen wrote:
 > "Michael H. Madsen" <mhm@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:ArQee.185$ui4.154@news.get2net.dk...
 > 
 >>Hej NG.
 >>
 >>I dag lykkedes det mig at punktere på mit baghjul, en rimelig stor sten
 >>havde sat sig godt ind i dækket og havde lavet et hul lidt mindre end en
 >>blyant. Har prøvet det her lappe-skum fra Basta men det synes ikke at
 > 
 > kunne
 > 
 >>klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i hullet,
 >>men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...
 >>
 >>Bør dækket bare skiftes???
 > 
 > 
 > Du kan altid lægge en slange i et slangeløst,
 Men dét er ikke den fedeste handling: Slangeløse dæks fordel er at de 
 sive-punkterer hvilket især for motorcykler er en kæmpe fordel til 
 forskel for de tidligere kendte "dækeksplosioner". Ved næste givne 
 punktering vil man udsætte sig for en god gammeldags dækeksplosion der 
 p.g.a. den dårlige udnyttelse af det større (slangeløse)ventilhul vil 
 kunne blive endnu mere eksplosiv lufttabsmæssigt.
 Ved at nødlappe med en slange bortkaster man altså det slangeløse dæks 
 komfortable sikkkerhedsfaktor =   -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (08-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  08-05-05 00:38
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
 >
 > Men dét er ikke den fedeste handling: Slangeløse dæks fordel er at de
 > sive-punkterer hvilket især for motorcykler er en kæmpe fordel til
 > forskel for de tidligere kendte "dækeksplosioner".
 
 Jeg ved ikke hvordan du vil forhindre at luften fiser ud af et givet
 etableret hul uanset om der er slange i eller ej. Og jeg ved heller ikke
 hvad du mener med en dækeksplosion, eller hvad det skulle have med slangen
 at gøre.
 
 Men lad os antage at punkteringen bevarer dækket helt på fælgen, så det
 ruller normalt. Der vil så enten ske det, at du med samme bliver klar over
 at der er noget galt, eller du finder langsomt ud af der måske er noget
 galt. Dette 'måske' bliver så afklaret i næste sving hvor du afslutter
 køreturen brat. Disse to situationer taler for at det er en fordel at luften
 kommer rimeligt hurtigt ud. (altså med slange, som i påstår).
 
 Jeg har selv mistet luften på forhjulet fra en fart på 140 km/t. Det sker
 der ikke spor ved, sålænge vejen ikke drejer. Man har ingen problemer,
 sålænge der er en vis fart på, der er rigeligt med vejkontakt på grund af
 udslyngningen af dækket. Men til slut efter at have bremset langsomt ned med
 bagbremsen alene, kommer problemerne, hvor vejen gerne skulle have været
 bredere, og fornemmelsen af at baghjulet hele tiden lægger an til overhaling
 er bestemt ikke behagelig, men her er faren kun, hvis der kommer modkørende.
 Det farligste må være at der sker beskadigelse 'ala Formel 1', og det kan
 jeg som sagt ikke se hvad slangen skulle have at sige i den sammenhæng.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jes Vestervang (09-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  09-05-05 20:55
 | 
 |  | 
 
            "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:
 > Disse to situationer taler for at det er en fordel at luften kommer
 > rimeligt hurtigt ud. (altså med slange, som i påstår).
 Hvad hvis luften kommer rimeligt hurtigt ud rundt i et sving?    > Jeg har selv mistet luften på forhjulet fra en fart på 140 km/t. Det
 > sker der ikke spor ved, sålænge vejen ikke drejer. Man har ingen
 > problemer, sålænge der er en vis fart på, der er rigeligt med
 > vejkontakt på grund af udslyngningen af dækket. Men til slut efter
 > at have bremset langsomt ned med bagbremsen alene, kommer
 > problemerne, hvor vejen gerne skulle have været bredere, og
 > fornemmelsen af at baghjulet hele tiden lægger an til overhaling er
 > bestemt ikke behagelig, men her er faren kun, hvis der kommer
 > modkørende.
 I sådan en situation vil jeg tro at teknikken fra offroad-kørsel i
 sand vil gøre underværker. Kort sagt flytter man bare vægten væk fra
 forhjulet ved at flytte røven langt bagud og give gas. Det gør det
 meget, meget lettere at styre cyklen. Det duer selvfølgelig ikke at
 give gas, men at kravle bagud giver også en del alene.
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
  KOP (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KOP
 | 
 Dato :  06-05-05 22:34
 | 
 |  | 
 > I dag lykkedes det mig at punktere på mit baghjul, en rimelig stor sten
 > havde sat sig godt ind i dækket og havde lavet et hul lidt mindre end en
 > blyant. Har prøvet det her lappe-skum fra Basta men det synes ikke at
 kunne
 > klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i hullet,
 > men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...
 
 
 læg aldrig en slange i et slangeløst dæk. Det er ikke bygget til det. Kan
 det ikke repareres.....nyt dæk. Dækket er det vigtigste sikkerhedsudstyr på
 en mc. Leg ikke med livet p.g.a. ussel mammon.
 
 KOP
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  06-05-05 22:40
 | 
 |  | 
 
            "KOP" <kop@post.tele.dk> writes:
 >> I dag lykkedes det mig at punktere på mit baghjul, en rimelig stor sten
 >> havde sat sig godt ind i dækket og havde lavet et hul lidt mindre end en
 >> blyant. Har prøvet det her lappe-skum fra Basta men det synes ikke at
 > kunne
 >> klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i hullet,
 >> men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...
 >
 >
 > læg aldrig en slange i et slangeløst dæk. Det er ikke bygget til det. Kan
 > det ikke repareres.....nyt dæk. Dækket er det vigtigste sikkerhedsudstyr på
 > en mc. Leg ikke med livet p.g.a. ussel mammon.
 Undskyld, men hvor har du dette fra?
 Hver anden gang jeg hører om slanger i slangeløse dæk, hører jeg "ja,
 på <bla> betingelser" og hver anden gang "nej" enten uden begrundelse
 eller med en begrundelse som er - i mine ører - lidt fishy.
 På et tidspunkt havde Bike en dæk-artikel, hvor en Metzeler mand blev
 citeret for at det var OK at komme slanger i et slangeløst dæk.
 Kai, forvirret og skeptisk
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
 Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)  Yamaha YZF-R6  Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen |  |  | 
   Ukendt (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-05-05 23:19
 | 
 |  | 
 "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
 news:uvf5wvxsl.fsf@harrekilde.dk...
 > Undskyld, men hvor har du dette fra?
 >
 > Hver anden gang jeg hører om slanger i slangeløse dæk, hører jeg "ja,
 > på <bla> betingelser" og hver anden gang "nej" enten uden begrundelse
 > eller med en begrundelse som er - i mine ører - lidt fishy.
 >
 Man skal ikke lægge slange i slangeløs dæk, det varmer for meget......for
 meget varme for meget slid.
 Men der er mange der køre med slanger i slangeløs fælg og dæk, uden
 problemmer, for dem!!!!
 Men køre man "lidt fjollet" så tag slangen ud.
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
   KOP (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KOP
 | 
 Dato :  06-05-05 23:26
 | 
 |  | 
 
            > Kai, forvirret og skeptisk
 > -- 
 > Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
 > Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)  Yamaha YZF-R6  Polini 911DB 6.2hp (hvid)
 > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen jeg har hørt fra Continental i Hannover at den indvendige overflade ikke
 bygget til det........Men det væsentlige i mit indlæg
 var............SIKKERHED
 KOP
            
             |  |  | 
   Bjarnep (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarnep
 | 
 Dato :  06-05-05 23:35
 | 
 |  | 
 "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse
 news:uvf5wvxsl.fsf@harrekilde.dk...
 > "KOP" <kop@post.tele.dk> writes:
 >
 > Undskyld, men hvor har du dette fra?
 >
 > Hver anden gang jeg hører om slanger i slangeløse dæk, hører jeg "ja,
 > på <bla> betingelser" og hver anden gang "nej" enten uden begrundelse
 > eller med en begrundelse som er - i mine ører - lidt fishy.
 >
 > På et tidspunkt havde Bike en dæk-artikel, hvor en Metzeler mand blev
 > citeret for at det var OK at komme slanger i et slangeløst dæk.
 >
 > Kai, forvirret og skeptisk
 > --
 50/50 er grunden til at jeg altid vil være i tvivl, især mens jeg kører på
 motorvejen og DET har jeg ikke brug for. Så med mindre jeg ser en faglig
 udtalelse der godtgør at en slange er 100% sikker, så vil der altid blive
 sat et nyt dæk på! (2 hjul -110 Km/t - luft der siver ud/eller bare tanken
 om det - dårlig karma)
 mvh
 BjarneP
 
 
 
 
 |  |  | 
    frbi (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : frbi
 | 
 Dato :  07-05-05 00:01
 | 
 |  | Den dér religion med at det går helt galt med en slange i et slangeløst dæk
 er noget forbandet sludder. Jeg troede også på det igennem mange år, indtil
 jeg punkterede med et næsten nyt radialdæk og blev nødt til at få en slange
 sat i ved nærmeste mc forhandler for at komme videre. For at være lidt
 forsigtig kørte jeg "kun" 4000 km på det slangeløse dæk med slange i. Da
 dækket så skulle skiftes viste det sig at slangen var som ny. Det beviser at
 folk kan have alle mulige velmenende teorier, men i praksis falder det ofte
 til jorden. Så sæt roligt en slange i et slangeløst radialdæk.
 Vh Frank
 
 
 
 
 |  |  | 
     Knud Dam (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  07-05-05 07:56
 | 
 |  | 
 "frbi" <Xfrbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:427bf73a$0$63594$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Den dér religion med at det går helt galt med en slange i et slangeløst
 > dæk
 > er noget forbandet sludder.
 
 Jeg mener, at et af problemerne ved en slange i et slangeløst dæk er, at
 hvis slangen dækker for punkteringshullet, så bliver slangen ikke pustet
 helt ud mod dækket; men der kan være dæktryk både i slange og mellem slange
 og dæk.
 
 Det vil medføre en uensartet opvarmning af dækket.
 
 Jeg ville få lappet det slangeløse dæk hos en profesionel eller købe et nyt
 dæk.
 
 Mvh
 
 KD
 
 
 
 
 |  |  | 
      Torben Scheel (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  07-05-05 08:17
 | 
 |  | 
 
            Knud Dam wrote:
 > "frbi" <Xfrbi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:427bf73a$0$63594$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > 
 >>Den dér religion med at det går helt galt med en slange i et slangeløst 
 >>dæk
 >>er noget forbandet sludder.
 > 
 > 
 > Jeg mener, at et af problemerne ved en slange i et slangeløst dæk er, at 
 > hvis slangen dækker for punkteringshullet, så bliver slangen ikke pustet 
 > helt ud mod dækket; men der kan være dæktryk både i slange og mellem slange 
 > og dæk.
 > 
 > Det vil medføre en uensartet opvarmning af dækket.
 > 
 You may have a point there, Sir. Men i et dæk med en punktering 
 forsvinder den fejlplacerede luft nok hurtigt. Masser af talkum ved 
 montering er nok en god idé for at undgå friktion mellem lagene.
 -- 
 vh
 Torben
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=425 |  |  | 
   Richard (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  07-05-05 08:53
 | 
 |  | 
 
            Kai Harrekilde-Petersen wrote:
 > Hver anden gang jeg hører om slanger i slangeløse dæk, hører jeg "ja,
 > på <bla> betingelser" og hver anden gang "nej" enten uden begrundelse
 > eller med en begrundelse som er - i mine ører - lidt fishy.
 > Kai, forvirret og skeptisk
 Ikke underligt, Kai - søg på "slanger i slangeløse dæk" på Nettet og få en 
 stribe hits fra bl.a. branche- og brugerorganisationer, der på det 
 bestemteste fraråder anvendelsen af slanger i slangeløse dæk    Af den grund var det også min holdning, indtil det gik op for mig, at en 
 stor del af de tyske GB500 og XBR500S kører rundt med BT45, som kun 
 leveres i slangeløs udførelse. Og det dæk vælges især af dem, der kører 
 hårdt til i svingene - og har kørt på BT45 med slanger gennem flere år    Hos MC-gården i Slangerup forklarede mester mig fornylig, at det sagtens 
 kan lade sig gøre, blot man er omhyggelig med at eliminere de uønskede 
 luftlommer mellem slange og dæk, når man monterer dækket. Det gør de ved 
 at pumpe slangen op ad et par gange, hvorimellem de lukker noget af luften 
 ud igen. Har ikke set det udført, men det lyder fornuftigt IMHO.
 Men i tilfældet et punkteret slangeløst dæk, ville jeg nu få sat en prop i 
 hullet indefra for at undgå, at slangen springer ud gennem hullet som en 
 anden diskosprolaps. Og så burde slangen vel ivirkeligheden kunne undgås 
 ?-)
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
  René Hvid (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : René Hvid
 | 
 Dato :  07-05-05 00:16
 | 
 |  | 
 "Michael H. Madsen"  skrev
 > Hej NG.
 >
 > I dag lykkedes det mig at punktere på mit baghjul, en rimelig stor sten 
 > havde sat sig godt ind i dækket og havde lavet et hul lidt mindre end en 
 > blyant. Har prøvet det her lappe-skum fra Basta men det synes ikke at 
 > kunne klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i 
 > hullet, men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...
 Du kan selv lappe dækket med en ganske almindelig lap til en cykel, den skal 
 bare monteres indvendigt i dækket.
 Har selv gjort det flere gange og det holder fint, og nej jeg køre ikke kun 
 søndagskørsel.
 -- 
 Rene Hvid
 Alias "Benneweis"
www.ulvenemc.dk
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=518 ICQ# 318658501 
            
             |  |  | 
  Armand (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-05-05 12:55
 | 
 |  | René Hvid wrote:
 > "Michael H. Madsen"  skrev
 >
 >
 > Du kan selv lappe dækket med en ganske almindelig lap til en cykel, den skal
 > bare monteres indvendigt i dækket.
 >
 > Har selv gjort det flere gange og det holder fint, og nej jeg køre ikke kun
 > søndagskørsel.
 >
 >
 Den regulære lap til formålet har dog en "navlestreng" der trækkes
 gennem hullet indfra. således at også hullet tilstoppes for videre
 påvirkning, hvilket især er væsentligt omkring bildæks stålbælter som
 ellers kan ruste, men heller ikke uvæsentlig for om et snittet hul vil
 kunne arbejde sig større med tiden!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Michael H. Madsen (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael H. Madsen
 | 
 Dato :  07-05-05 09:27
 | 
 |  | Takker for svar.
 
 Undskyld min dobbelt post, men troede ikke den var gået igennem.
 
 Mvh. Michael.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |