|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Mine 5 bud på en god sports-touring maskin~ Fra : Andrew
 | 
 Dato :  03-05-05 17:58
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Det jeg kigger efter er en mc med racerens design og lyd, men 
 touringmaskinens komfort og versatilitet. Det skal med andre ord være en 
 motorcykel som kan bruges til hverdags transport, at køre til kiosken efter 
 mælk, at køre lange ture sydpå, etc, men den skal stadig være en fryd for 
 øjet og øret rent designmæssigt.
 Jeg er kommet frem til følgende 5 bud, og den info om maskinerne som jeg 
 umiddelbart fandt vigtig. Tilføjelser eller rettelser modtages med kyshånd:
 1. Honda CBR600 årgang 1993 og fremefter.
 En MC som har fået fabelagtige anmeldelser. Det er uovertruffent håndværk og 
 en mc som kører langt på literen. Er FED at se på, er komfortabel også på 
 længere ture. Den skal ikke serviceres så meget: 24.000km ventilservice og 
 12.000km mellem olieskift. Den er også økonomisk idet at den sjældent går i 
 stykker. Og hvis den gør er delene og reparationerne vist nok rimeligt 
 billige.
 Ydelse: 100hk
 Eneste minus ved denne er at den er dyr i forhold til de andre bud. En CBR 
 fra FØR 1997-1998 kan fås brugt til ca. 85.000-90.000
 Se billeder af CBR600:
 1994:
http://www.bikepics.com/pictures/002831/
http://www.bikepics.com/pictures/017463/ 1995:
http://www.bikepics.com/pictures/000992/
http://www.bikepics.com/pictures/002489/ 1997:
http://www.bikepics.com/pictures/006607/ 2. Suzuki SV650S årgang 2000 og fremefter
 En super-fornuftig motorcykel som nok er et af de bedste bud, da den 
 kombinere en fed motorcykel med fornuftig økonomi. SV650S er fed fordi den 
 er lækker at se på, konstrueret til perfektion og ikke har nogle "fødselsfejl". 
 Den har endeløse muligheder for ekstraudstyr, den er økonomisk god da den 
 kører langt på literen, billig i dele og reparation og så er den FED at se 
 på. Det er en meget populær maskine og så er den ikke specielt dyr. Fra ny 
 af kan den fås for "kun" 99.000. Se den fra ny af (uden bundkåbe) her: 
http://www.suzuki-mc.dk/mc/SV650SK5/sv650sk5.htm Ydelsen er dog kun på 70 HK, hvilket er et minus da jeg godt ville have mere 
 power. Men prisen er fornuftig. En SV650S fra 2000 og fremefter kan fås 
 brugt for ca. 65.000 hvis man kan prutte lidt om prisen. Prøv at se nogle 
 fede billeder af maskinen her:
 Årgang 2000:
http://www.mc-huset.dk/admin/underside.php?id=3137
http://www.bikepics.com/pictures/017237/
http://www.bikepics.com/pictures/051760/
http://www.bikepics.com/pictures/120712/ 3. Yamaha YZF-600R Årgang 1998-1999
 Skulle være en super god allround maskine. Det er en fryd for øjet, og så er 
 den god at sidde på især for høje personer over 190. Den skulle have det 
 kraftigste mellemregister af alle 600 cc'er og fantastisk gode bremser. 
 Desværre er den ret dyr. Ydelsen er ca. 100 hk.
 Man kan få en 1998-1999'er for ca. 85.000-90.000, og det er jo mange penge. 
 Men F*** hvor er den fed!
http://www.bikepics.com/pictures/001514/
http://www.bikepics.com/pictures/030967/ 4. Suzuki GSX600F og GSX750F ÅRGANGENE fra 1999 og fremefter!
 En MC der virkeligt kombinerer touring MC'ens gode kvaliteter med racer-mc'ens 
 lækre design. Den fusionere flot komfort med sportsligt design. Den er 
 lækker at se på designmæssigt, og skulle være fornuftig benzinøkonomisk og 
 god til længere ture. Desværre skulle den have nogle problemer rent 
 motorteknisk med nogle fødselsfejl der ikke er rettet op på.tror jeg?! Men 
 det er en fed maskine, der altid har appeleret til mig.
 600 cc'eren kan fås for sølle 60-70.000 kroner fremtil årgang 2002-2003 hvor 
 de bliver lidt dyrere. Ydelse 80HK
 750 cc'eren fås til 75-80.000 kroner, ydelse 93 HK.
 plusser ved denne maskine er design og økonomi, men minus med dens motorfejl 
 som jeg husker at have læst noget om.
http://www.bilinfo.dk/steens-mc/nytmodul/showcars.asp?side=4&type=motorcykler&ID=216200550&PP=1
http://www.bikepics.com/pictures/006817/
http://www.bikepics.com/pictures/016423/
http://www.bikepics.com/pictures/214300/ 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om. Jeg skrev i 
 nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel angående mc valg og nogle nævne VFR 750'eren 
 som et godt valg. Årgangene 1990-1992 ryger for ca. 70.000-80.000. Honda er 
 jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet. VFR750'eren er en meget "voksen" 
 cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren. Ydelse er ca. 85 HK
 Se billederne af 1990-1992 modellerne
http://www.bikepics.com/pictures/003469/
http://www.bikepics.com/pictures/176111/
http://www.bikepics.com/pictures/035316/
http://www.bikepics.com/pictures/039884/ Kan nogle komme med kommentarer til de 5 modeller. Hvilke svagheder har de. 
 Er der nogle man slet og ret skal holde sig fra? Hørte en lille fugl synge 
 om nogle motorprobs med GSX750F'eren. Er der sådanne ting ved nogle af de 
 andre maskiner også?
 Alle kommentarer er velkomne!
 Tak
 Mvh Anders
            
             |  |  | 
  Tommy Fer (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Fer
 | 
 Dato :  03-05-05 18:37
 | 
 |  | 
 >
 > 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 >
 > Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om. Jeg skrev i
 > nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel angående mc valg og nogle nævne VFR 750'eren
 > som et godt valg. Årgangene 1990-1992 ryger for ca. 70.000-80.000. Honda er
 > jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet. VFR750'eren er en meget "voksen"
 > cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren. Ydelse er ca. 85 HK
 
 Hejsa VFR
 
 Er en super fed cykel, ingen tvivl. Motoren burde ligge omkring 105 hk.
 Hvis du skal på langfart er det absolut valget imo.
 
 mvh Tommy Fer
 
 
 |  |  | 
  Andrew (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  04-05-05 21:28
 | 
 |  | 
 >> 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 >>
 >> Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om. Jeg skrev i
 >> nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel angående mc valg og nogle nævne VFR
 >> 750'eren som et godt valg. Årgangene 1990-1992 ryger for ca.
 >> 70.000-80.000. Honda er jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet.
 >> VFR750'eren er en meget "voksen" cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren.
 >> Ydelse er ca. 85 HK
 >
 > Hejsa VFR
 >
 > Er en super fed cykel, ingen tvivl. Motoren burde ligge omkring 105 hk.
 > Hvis du skal på langfart er det absolut valget imo.
 
 Hej Tommy
 
 Ja, jeg kan forstå at VFR'eren virkelig er kram. Men er der ikke noget med
 at de har problemer med at smørre ordentligt ved knasterne? Min fars VFR
 1000 fra sen 80'erne/start 90'erne måtte igennen en større operation.
 
 Mvh Anders
 
 
 
 
 |  |  | 
   Squish (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Squish
 | 
 Dato :  05-05-05 11:58
 | 
 |  | Andrew wrote:
 
 >>>5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 >>>
 >>>Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om. Jeg skrev i
 >>>nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel angående mc valg og nogle nævne VFR
 >>>750'eren som et godt valg. Årgangene 1990-1992 ryger for ca.
 >>>70.000-80.000. Honda er jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet.
 >>>VFR750'eren er en meget "voksen" cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren.
 >>>Ydelse er ca. 85 HK
 >>
 >>Hejsa VFR
 >>
 >>Er en super fed cykel, ingen tvivl. Motoren burde ligge omkring 105 hk.
 >>Hvis du skal på langfart er det absolut valget imo.
 >
 >
 > Hej Tommy
 >
 > Ja, jeg kan forstå at VFR'eren virkelig er kram. Men er der ikke noget med
 > at de har problemer med at smørre ordentligt ved knasterne? Min fars VFR
 > 1000 fra sen 80'erne/start 90'erne måtte igennen en større operation.
 
 Som skrevet andetsteds i tråden har VFR ikke problemer med
 *nogetsomhelst* udover ensretteren! Benzinøkonomien ligger i øvrigt på
 lidt over 15 km/l.
 
 --
 Squish
 VFR750F
 CB400F
 
 
 |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  03-05-05 18:16
 | 
 |  | 
 
            "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> writes:
 > Det jeg kigger efter er en mc med racerens design og lyd, men 
 > touringmaskinens komfort og versatilitet.
 [snip her og flere andre steder]
 > 1. Honda CBR600 årgang 1993 og fremefter.
 > 2. Suzuki SV650S årgang 2000 og fremefter
 > 3. Yamaha YZF-600R Årgang 1998-1999
 Alle YZF-600R'erne er identiske, bortset fra farverne, så du kan
 sagtens kigge på andre årgange end '98 og '99.
 > 4. Suzuki GSX600F og GSX750F ÅRGANGENE fra 1999 og fremefter!
 Jeg vil mene at netop GSX-F'erne står 'skævt' i forhold til de andre
 maskiner du har nævnt her. Dels er de mere 'tour' end de andre
 maskiner, og dels fordi de er luft/olie kølede og har (delvist derfor)
 problemer med ventilarmene er bløde som smør.
 > 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 >
 > Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om.
 Jeg vil ikke betegne VFR'en som en outsider - tværtimod er det netop
 vifferen som i alle år har stået som sport/touring maskiner par
 excellence. Det er glimrende maskiner, uanset hvilken årgang du måtte
 kaste dig over.
 En ting gælder dog for alle maskiner: hvis de har gået 30-40.000Km bør
 man kigge nøje på affjedringen og specielt bagdæmperen.  De originale
 bagdæmpere holder sjældent mere end ~40.000Km, og er lige så sjældent
 renoverbare.  Og nye (renoverbare) dæmpere koster 5000+ Kr.
 Kai
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
 Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)  Yamaha YZF-R6  Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen |  |  | 
  Andrew (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  04-05-05 21:27
 | 
 |  | >> 1. Honda CBR600 årgang 1993 og fremefter.
 >
 >> 2. Suzuki SV650S årgang 2000 og fremefter
 >
 >> 3. Yamaha YZF-600R Årgang 1998-1999
 >
 > Alle YZF-600R'erne er identiske, bortset fra farverne, så du kan
 > sagtens kigge på andre årgange end '98 og '99.
 
 Ok, det vidste jeg ikke.
 
 >> 4. Suzuki GSX600F og GSX750F ÅRGANGENE fra 1999 og fremefter!
 >
 > Jeg vil mene at netop GSX-F'erne står 'skævt' i forhold til de andre
 > maskiner du har nævnt her. Dels er de mere 'tour' end de andre
 > maskiner, og dels fordi de er luft/olie kølede og har (delvist derfor)
 > problemer med ventilarmene er bløde som smør.
 
 Ja, jeg kan læse udfra gruppen og andre steder at GSX-F'eren nok er en man
 skal holde sig fra. Ikke dermed sagt at det er en dårlig maskine, men der er
 nok måske en højere fejlfrekvens ved cyklen ift de andre modeller.
 
 >> 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 >>
 >> Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om.
 >
 > Jeg vil ikke betegne VFR'en som en outsider - tværtimod er det netop
 > vifferen som i alle år har stået som sport/touring maskiner par
 > excellence. Det er glimrende maskiner, uanset hvilken årgang du måtte
 > kaste dig over.
 
 Min far havde en VFR 1000 fra slut 80'erne (tror jeg) og det var en fed
 maskine. Enormt bundtræk og ren råstyrke og så gik motoren rigtig godt.
 Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved knasterne...
 har andre vfr modeller samme fejl.
 
 > En ting gælder dog for alle maskiner: hvis de har gået 30-40.000Km bør
 > man kigge nøje på affjedringen og specielt bagdæmperen.  De originale
 > bagdæmpere holder sjældent mere end ~40.000Km, og er lige så sjældent
 > renoverbare.  Og nye (renoverbare) dæmpere koster 5000+ Kr.
 
 Ja, jeg skal helt sikkert have en med som kan se objektivt på maskinen. Selv
 lader jeg mig jo nok forblænde af en maskine efter en prøvetur, men man skal
 jo huske at tjekke maskinen grundigt efter, især når det er en med nogle år
 på bagen.
 
 Tak for svar
 
 Mvh Anders
 
 
 
 
 |  |  | 
   MKS -  74 (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  04-05-05 21:51
 | 
 |  | On Wed, 4 May 2005 22:27:08 +0200, "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk>
 wrote:
 
 >Min far havde en VFR 1000 fra slut 80'erne (tror jeg) og det var en fed
 >maskine. Enormt bundtræk og ren råstyrke og så gik motoren rigtig godt.
 >Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved knasterne...
 >har andre vfr modeller samme fejl.
 
 Din far har aldrig haft en VFR1000, for den er aldrig lavet - derimod
 har han nok haft en VF1000F som ganske rigtigt havde det problem. En
 VF'er og en VFR har ikke meget med hinanden at gøre, Honda lavede
 VFR'eren efter svipseren med VF'erne og den er ekstremt
 "overengineered", den _skulle_ bare virke og var hunde-hamrende dyr at
 udvikle og producere, resultatet blev en af de mest succesfulde
 motorcykler ever....VFR er _klart_ det bedste valg hvis du virkelig
 går efter en sportstouringcykel
 
 --
 -Michael
 No. 74 riding shotgun...
 
 
 |  |  | 
    Squish (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Squish
 | 
 Dato :  05-05-05 11:50
 | 
 |  | 
 
            MKS - 74 wrote:
 > On Wed, 4 May 2005 22:27:08 +0200, "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk>
 > wrote:
 > 
 > 
 >>Min far havde en VFR 1000 fra slut 80'erne (tror jeg) og det var en fed 
 >>maskine. Enormt bundtræk og ren råstyrke og så gik motoren rigtig godt. 
 >>Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved knasterne... 
 >>har andre vfr modeller samme fejl.
 > 
 > 
 > Din far har aldrig haft en VFR1000, for den er aldrig lavet - derimod
 > har han nok haft en VF1000F som ganske rigtigt havde det problem. En
 > VF'er og en VFR har ikke meget med hinanden at gøre, Honda lavede
 > VFR'eren efter svipseren med VF'erne og den er ekstremt
 > "overengineered", den _skulle_ bare virke og var hunde-hamrende dyr at
 > udvikle og producere, resultatet blev en af de mest succesfulde
 > motorcykler ever....VFR er _klart_ det bedste valg hvis du virkelig
 > går efter en sportstouringcykel
 Well said!    -- 
 VFR750F
 CB400F
            
             |  |  | 
    Andrew (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  05-05-05 21:33
 | 
 |  | 
 >>Min far havde en VFR 1000 fra slut 80'erne (tror jeg) og det var en fed
 >>maskine. Enormt bundtræk og ren råstyrke og så gik motoren rigtig godt.
 >>Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved
 >>knasterne...
 >>har andre vfr modeller samme fejl.
 >
 > Din far har aldrig haft en VFR1000, for den er aldrig lavet - derimod
 > har han nok haft en VF1000F som ganske rigtigt havde det problem. En
 > VF'er og en VFR har ikke meget med hinanden at gøre, Honda lavede
 > VFR'eren efter svipseren med VF'erne og den er ekstremt
 > "overengineered", den _skulle_ bare virke og var hunde-hamrende dyr at
 > udvikle og producere, resultatet blev en af de mest succesfulde
 > motorcykler ever....VFR er _klart_ det bedste valg hvis du virkelig
 > går efter en sportstouringcykel
 
 Ok, VFR er efter at have læst hvad i alle har skrevet blevet et meget
 spændende valg. Hvis den er SÅ overengineered og nærmest fejlfri som i
 siger, er det jo en yderst interessant MC. Synes at modellerne fra 1992 og
 frem er superfede. Er 60.000 for sådan en helt usansynligt? Priserne falder
 vel også hen mod efteråret. Om vinteren er priserne da lavere end om
 foråret/sommeren?!
 
 Mvh Anders
 
 
 
 
 |  |  | 
     Squish (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Squish
 | 
 Dato :  05-05-05 22:04
 | 
 |  | 
 
            Andrew wrote:
 > Ok, VFR er efter at have læst hvad i alle har skrevet blevet et meget 
 > spændende valg. Hvis den er SÅ overengineered og nærmest fejlfri som i 
 > siger, er det jo en yderst interessant MC. Synes at modellerne fra 1992 og 
 > frem er superfede.
 Jeg ved ikke om det er den sidste RC36 ('94-'97) du mener? Men den 
 første (RC36) kom i 1990 og blev produceret frem til 1993 (den model du 
 linker til i dit første indlæg). Du kan se de forskellige modeller, samt 
 originalfarverne her: http://www.vfr-oc.de/ > Er 60.000 for sådan en helt usansynligt? Priserne falder 
 > vel også hen mod efteråret. Om vinteren er priserne da lavere end om 
 > foråret/sommeren?!
 Du skal nok regne med med ca. 65K for en 90'er. Dertil kan du så lægge 
 5K for hvert år du går frem til og med '93. I '94 kommer bliver den jo 
 designmæssigt opdateret, og en sådan kan vel erhverves for lidt under 100K.
 I '98 kommer VFR800 (RC46), men hér er vi nok over dit budget!    Men ja, forårspriserne er generelt lidt højere end om efteråret.
 -- 
 Squish
 VFR750F
 CB400F
            
             |  |  | 
     Armand (08-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-05-05 15:09
 | 
 |  | 
 
            Andrew wrote:
 >>> 
 > 
 > Ok, VFR er efter at have læst hvad i alle har skrevet blevet et meget 
 > spændende valg. Hvis den er SÅ overengineered og nærmest fejlfri som i 
 > siger, er det jo en yderst interessant MC. Synes at modellerne fra 1992 og 
 > frem er superfede. 
 Ak ja. Mit gamle Hondahaderhjerte bløder når snakken kommer ind på 
 VFR750: Dén er det svært at finde fejl på    Til forskel for de øvrige (nu GSXF'erne er væk), så er VFR markant mere 
 touringpræget uden at det skal læses som den er en damper. Og såvel på 
 turen til bageren som til ishuset i nabobyen ad små sogneveje, samt 
 weekendturen gennem Tyskland, har den en ganske fornuftig kørestilling 
 hvor man på de øvrigt nævnte sidder tungere på håndleddene indtil en vis 
 fart(-vindspres på overkroppen). Den marginalt mere oprette 
 siddestilling giver samtidig en markant bedre kontrol med dyret :-|
 Og så er der lige featuren med baghjulet: Hvis du endnu ikke har lagt 
 mærke til det (du nævner det ikke) så har den viste VFR et baghjul der 
 kun er ophængt i én side hvilket i mine øjne ser vildt fedt ud    Omkring touringduelighed:
 En af mine kamerater har beholdt sin 88'er VFR efter at han har købt R1; 
 men da han og en fælles bekendt besluttede sig for at køre ned og se 
 GP'et i Brno (tjekkiet) som en Hit'n run -tur fra torsdag eftermiddag 
 til søndag nat, var det den aldrende VFR (á:170.000km) der blev benyttet 
 til den seriøse touring    Argument: tilstrækkeligt med kræfter, bedre kørestilling og beredt for 
 kørsel med taskesæt    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
    Jesper (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper
 | 
 Dato :  06-05-05 15:15
 | 
 |  | MKS -  74 wrote:
 
 > On Wed, 4 May 2005 22:27:08 +0200, "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk>
 > wrote:
 
 >>Min far havde en VFR 1000 fra slut 80'erne (tror jeg) og det var en fed
 >>maskine. Enormt bundtræk og ren råstyrke og så gik motoren rigtig godt.
 >>Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved knasterne...
 >>har andre vfr modeller samme fejl.
 
 > Din far har aldrig haft en VFR1000, for den er aldrig lavet - derimod
 > har han nok haft en VF1000F som ganske rigtigt havde det problem.
 
 Der er da en VF1000R...
 
 /
 Jesper
 
 
 
 |  |  | 
     MKS -  74 (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MKS -  74
 | 
 Dato :  06-05-05 15:29
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 6 May 2005 14:15:29 +0000 (UTC), tiper@tiscali.dk (Jesper)
 wrote:
 >Der er da en VF1000R...
 Og? Det er/var stadig ikke en VFR1000....
 Den var iøvrigt temmelig dyr (og tung), så som udgangspunkt næppe
 heller den fatter havde    (dog muligt modsat en VFR1000), idet der
 var temmelig langt mellem VF1000R'erne mens en VF1000F var ret
 almindelig.
 Men iøvrigt er der jo også en VFR750R, bedre kendt som RC30, og _det_
 er en rigtig lækkerbidsken!
 _Men_ næste_år_ kommer så angiveligt V5 VFR1200'eren, der bliver en
 heftig sag.
 -- 
 -Michael
 No. 74 riding shotgun...
            
             |  |  | 
   Ukendt (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  04-05-05 22:04
 | 
 |  | 
 Andrew skrev i meddelelsen ...
 
 
 >Min far havde en VFR 1000 fra slut 80'erne (tror jeg) og det var en fed
 >maskine. Enormt bundtræk og ren råstyrke og så gik motoren rigtig godt.
 >Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved knasterne...
 >har andre vfr modeller samme fejl.
 
 
 Du forveksler VF med VFR, der er en motorgeneration til forskel.
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (08-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  08-05-05 15:46
 | 
 |  | 
 
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > Omkring touringduelighed:
 > En af mine kamerater har beholdt sin 88'er VFR efter at han har købt
 > R1; men da han og en fælles bekendt besluttede sig for at køre ned og
 > se GP'et i Brno (tjekkiet) som en Hit'n run -tur fra torsdag
 > eftermiddag til søndag nat, var det den aldrende VFR (á:170.000km) der
 > blev benyttet til den seriøse touring    > Argument: tilstrækkeligt med kræfter, bedre kørestilling og beredt for
 > kørsel med taskesæt    Kylling! - jeg har touret til Nordkap og tilbage på min Retter uden
 problemer.
 OK, det var også den *eneste* Retter på Nordkap    Kai
 -- 
 Kai Harrekilde-Petersen  DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
 Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort)  Yamaha YZF-R6  Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen |  |  | 
   Armand (08-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-05-05 18:55
 | 
 |  | 
 
            Kai Harrekilde-Petersen wrote:
 > Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > 
 > 
 >>Omkring touringduelighed:
 >>En af mine kamerater har beholdt sin 88'er VFR efter at han har købt
 >>R1; men da han og en fælles bekendt besluttede sig for at køre ned og
 >>se GP'et i Brno (tjekkiet) som en Hit'n run -tur fra torsdag
 >>eftermiddag til søndag nat, var det den aldrende VFR (á:170.000km) der
 >>blev benyttet til den seriøse touring    >>Argument: tilstrækkeligt med kræfter, bedre kørestilling og beredt for
 >>kørsel med taskesæt    > 
 > 
 > Kylling! - jeg har touret til Nordkap og tilbage på min Retter uden
 > problemer.
 > 
 > OK, det var også den *eneste* Retter på Nordkap    Jeg skriver ikke at det er en umulighed, tværtom er jeg altid fortaler 
 for at folk skal komme ud af røret og bruge det jern de nu engang har i 
 besiddelse og ikke vente med at køre til Hamborg til den dag har købt 
 sig drømme Pan-European'en!
 Men det man kan læse mellem linierne er at manden der har kørt over 
 150.000km på VFR og derudover har en relativ ny erhvervet R1, fravælger 
 Yamaha'en til fordel for VFR'en i en decideret touring-situation. Og det 
 var ikke p.g.a. bagagebærer og tasker, for dét havde været lige så 
 omstændigt at montere på R1'eren som støddæmper på VFR'eren    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Lars Nielsen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Nielsen
 | 
 Dato :  04-05-05 18:21
 | 
 |  | 
 "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:F4Ode.8996$SL4.202983@news4.e.nsc.no...
 > Hej
 >
 __SNIP__ forskellige forslag til cykler...
 
 VFR'en kan have tendenser til at være tørstig!!?
 Ellers nok den maskine du skriver, som er mest en blanding af sport og
 touring..
 CBR600 ku jeg ikke tænke mig at trille til sydeuropa på, ellers absolut en
 fin maskine
 Zuki'erne er nok mere touring end sport...
 Yamaha'en er nok fin nok, men ikke mit valg...
 
 Hvad blev der af overvejelserne omkring en CBR1000F, de findes osse snilt
 til 80-90k for en midt 90'er, og der får du virkelig et kørerjern der er
 hurtigt, og fantastisk til de lange ture gennem Europa!!
 Nok ikke det mest sportslige, men det var osse en mellemting du øsnkede
 
 CBR1100XXSuperBlackbird er osse et godt bud, men der kommer du sikkert op
 omkring 120-130K, mere sprotslig end CBR1000'eren på grund af anden
 opsætning og tyngdepunkt...
 
 Lars / Viborg
 
 >
 > Kan nogle komme med kommentarer til de 5 modeller. Hvilke svagheder har
 > de. Er der nogle man slet og ret skal holde sig fra? Hørte en lille fugl
 > synge om nogle motorprobs med GSX750F'eren. Er der sådanne ting ved nogle
 > af de andre maskiner også?
 >
 > Alle kommentarer er velkomne!
 >
 > Tak
 >
 > Mvh Anders
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Andrew (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  04-05-05 21:48
 | 
 |  | 
 > VFR'en kan have tendenser til at være tørstig!!?
 > Ellers nok den maskine du skriver, som er mest en blanding af sport og 
 > touring..
 Ja, den er vist kendt og elsket af mange.
 > CBR600 kunne jeg ikke tænke mig at trille til sydeuropa på, ellers absolut 
 > en fin maskine
 Ok, man sidder ikke så godt på den på lange ture?
 Er der problemer for høje mennesker?
 > Zuki'erne er nok mere touring end sport...
 Ved ikke om du snakker om GSX-F'eren eller SV650S'eren, men synes da helt 
 klart at en SV650S med fuldkåbe er en sports mc. GSX-F vil jeg give dig ret 
 i er mere touret. Men tror jeg har droppet netop GSX-F ud af min liste...
 > Yamaha'en er nok fin nok, men ikke mit valg...
 Ok, den skal dog prøves.
 > Hvad blev der af overvejelserne omkring en CBR1000F, de findes osse snilt 
 > til 80-90k for en midt 90'er, og der får du virkelig et kørerjern der er 
 > hurtigt, og fantastisk til de lange ture gennem Europa!!
 > Nok ikke det mest sportslige, men det var osse en mellemting du øsnkede
 Har også kigget på sådan en fætter og den skal også prøves. Det bliver en 
 sjov men travl tid. Jeg skal prøve mange MC'er når jeg kommer hjem, det 
 bliver fedt. Ved bare ikke om kapitalen kan klare en CBR1000F synes den 
 virker lidt dyrere end de 80-90K du snakker om, men det er nok bare mig der 
 har kigget de forkerte steder?
 > CBR1100XXSuperBlackbird er osse et godt bud, men der kommer du sikkert op 
 > omkring 120-130K, mere sprotslig end CBR1000'eren på grund af anden 
 > opsætning og tyngdepunkt...
 Av, den går ikke. Lækker cykel, men det bliver ikke aktuelt...    Tak for kommentarer!
 Mvh Anders 
            
             |  |  | 
   Lars Nielsen (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Nielsen
 | 
 Dato :  05-05-05 19:34
 | 
 |  | 
 "
 ___SNIP___ om lidt forskelligt
 >
 >> Hvad blev der af overvejelserne omkring en CBR1000F, de findes osse snilt 
 >> til 80-90k for en midt 90'er, og der får du virkelig et kørerjern der er 
 >> hurtigt, og fantastisk til de lange ture gennem Europa!!
 >> Nok ikke det mest sportslige, men det var osse en mellemting du øsnkede
 >
 > Har også kigget på sådan en fætter og den skal også prøves. Det bliver en 
 > sjov men travl tid. Jeg skal prøve mange MC'er når jeg kommer hjem, det 
 > bliver fedt. Ved bare ikke om kapitalen kan klare en CBR1000F synes den 
 > virker lidt dyrere end de 80-90K du snakker om, men det er nok bare mig 
 > der har kigget de forkerte steder?
 Huh??? - Når jeg kigger hist og pist for sjov, så kan de findes helt ned 
 imod 50-60K, for en først 90'er...
 Desginmæssigt findes der to, SC21 og SC24, hvor SC24'eren jo nok er den mest 
 sportslige at se på. Af kendte fejl har der kun været knastkædestrammeren på 
 SC21'eren, men de er alla så gamle, at den er skiftet til en ny / bedre.
 Ellers er den helt fantastisk, osse selv om du er godt høj.
 Godt solidt bundtræk, nærmest som et tysk autobahn-lokomotiv, og ingen 
 kedelige tendenser til at løfte forhjulet under kraftige accelerationer!!
 Lars / Viborg
 >
 >> CBR1100XXSuperBlackbird er osse et godt bud, men der kommer du sikkert op 
 >> omkring 120-130K, mere sprotslig end CBR1000'eren på grund af anden 
 >> opsætning og tyngdepunkt...
 >
 > Av, den går ikke. Lækker cykel, men det bliver ikke aktuelt...    >
 > Tak for kommentarer!
 >
 > Mvh Anders
 > 
            
             |  |  | 
    Andrew (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  05-05-05 21:39
 | 
 |  | 
 >>> Hvad blev der af overvejelserne omkring en CBR1000F, de findes osse
 >>> snilt
 >>> til 80-90k for en midt 90'er, og der får du virkelig et kørerjern der er
 >>> hurtigt, og fantastisk til de lange ture gennem Europa!!
 >>> Nok ikke det mest sportslige, men det var osse en mellemting du øsnkede
 >>
 >> Har også kigget på sådan en fætter og den skal også prøves. Det bliver en
 >> sjov men travl tid. Jeg skal prøve mange MC'er når jeg kommer hjem, det
 >> bliver fedt. Ved bare ikke om kapitalen kan klare en CBR1000F synes den
 >> virker lidt dyrere end de 80-90K du snakker om, men det er nok bare mig
 >> der har kigget de forkerte steder?
 >
 > Huh??? - Når jeg kigger hist og pist for sjov, så kan de findes helt ned
 > imod 50-60K, for en først 90'er...
 > Desginmæssigt findes der to, SC21 og SC24, hvor SC24'eren jo nok er den
 > mest sportslige at se på. Af kendte fejl har der kun været
 > knastkædestrammeren på SC21'eren, men de er alla så gamle, at den er
 > skiftet til en ny / bedre.
 > Ellers er den helt fantastisk, osse selv om du er godt høj.
 > Godt solidt bundtræk, nærmest som et tysk autobahn-lokomotiv, og ingen
 > kedelige tendenser til at løfte forhjulet under kraftige accelerationer!!
 
 Hej Lars
 
 Forresten, hvad er så sådan konceptmæssigt forskellen på CBR'erne og
 VFR'erne?
 De virker jo meget ens?
 
 Mvh Anders
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jens Jacob Bager Jen~ (06-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  06-05-05 07:15
 | 
 |  | > Hej Lars
 >
 > Forresten, hvad er så sådan konceptmæssigt forskellen på CBR'erne og
 > VFR'erne?
 > De virker jo meget ens?
 
 Hej Anders
 
 Kør på dem! VFR'er har V4 motoren, og trækker ikke på samme måde som en R4.
 CBR'ene er en smule mere sportslige, dog kan begge modeller fint bruges til
 både sport og touring.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Squish (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Squish
 | 
 Dato :  03-05-05 19:22
 | 
 |  | 
 
            Andrew wrote:
 > 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 > 
 > Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om. Jeg skrev i 
 > nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel angående mc valg og nogle nævne VFR 750'eren 
 > som et godt valg. Årgangene 1990-1992 ryger for ca. 70.000-80.000. Honda er 
 > jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet. VFR750'eren er en meget "voksen" 
 > cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren. Ydelse er ca. 85 HK
 Jeg vil tilslutte mig hvad Kai har skrevet. VFR'en opfylder alle dine 
 krav. Den har kun een (1) svaghed og det er ensretteren, men når først 
 den er skiftet, så er det også det! Ydelse: 105 HK.
 Mere info på: http://www.vfr.dk -- 
 Squish
 VFR750F
 CB400F
            
             |  |  | 
  Andrew (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  04-05-05 21:32
 | 
 |  | 
 >> 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 >>
 >> Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om. Jeg skrev i 
 >> nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel angående mc valg og nogle nævne VFR 
 >> 750'eren som et godt valg. Årgangene 1990-1992 ryger for ca. 
 >> 70.000-80.000. Honda er jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet. 
 >> VFR750'eren er en meget "voksen" cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren. 
 >> Ydelse er ca. 85 HK
 >
 > Jeg vil tilslutte mig hvad Kai har skrevet. VFR'en opfylder alle dine 
 > krav. Den har kun een (1) svaghed og det er ensretteren, men når først den 
 > er skiftet, så er det også det! Ydelse: 105 HK.
 >
 > Mere info på: http://www.vfr.dk Ok. Tak for oplysningen. Og rettelsen mht ydelse. VFR er jo også en maskine 
 med nogle år på bagen, så den har måske ikke så mange af de hersens 
 fødselsfejl. Den er vel på en måde blevet "forædlet" igennem årene.
 Skal ud og prøve et par af dem her til sommer. Det er helt sikkert. Kan slet 
 ikke vente.
 Der er vel mange forhandlere der er venlige til at man kan komme ud og prøve 
 deres maskiner?
 Mvh Anders 
            
             |  |  | 
   Armand (23-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-07-05 02:28
 | 
 |  | Andrew wrote:
 >>>
 >>Jeg vil tilslutte mig hvad Kai har skrevet. VFR'en opfylder alle dine
 >>krav.
 >
 > Ok. Tak for oplysningen. Og rettelsen mht ydelse. VFR er jo også en maskine
 > med nogle år på bagen, så den har måske ikke så mange af de hersens
 > fødselsfejl. Den er vel på en måde blevet "forædlet" igennem årene.
 
 Tjaeh :-/
 Den er ihvertfad blevet markant tungere :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
    Steen Johansen (23-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Johansen
 | 
 Dato :  23-07-05 07:15
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:g1hEe.61719$Fe7.200904@news000.worldonline.dk...
 > Andrew wrote:
 >>>>
 >>>Jeg vil tilslutte mig hvad Kai har skrevet. VFR'en opfylder alle dine
 >>>krav.
 >>
 >> Ok. Tak for oplysningen. Og rettelsen mht ydelse. VFR er jo også en
 >> maskine med nogle år på bagen, så den har måske ikke så mange af de
 >> hersens fødselsfejl. Den er vel på en måde blevet "forædlet" igennem
 >> årene.
 >
 > Tjaeh :-/
 > Den er ihvertfad blevet markant tungere :-|
 >
 > --
 > Armand.
 
 VFR er det ikke katastrofen fra Honda ?
 MvH Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (23-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-07-05 07:57
 | 
 |  | 
 Steen Johansen skrev i meddelelsen ...
 
 >VFR er det ikke katastrofen fra Honda ?
 
 Det kan man ikke påstå, men derimod VF var mindre heldig fra starten :-|
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Steen Johansen (23-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Johansen
 | 
 Dato :  23-07-05 17:05
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:42e1f689$0$34274$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Steen Johansen skrev i meddelelsen ...
 >
 >>VFR er det ikke katastrofen fra Honda ?
 >
 > Det kan man ikke påstå, men derimod VF var mindre heldig fra starten :-|
 >
 > mvh
 > Orla
 
 Har den ikke altid gnasket knaster i sig ?
 og de har fået lavet nogle der holder længere, men----
 MvH Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (23-07-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-07-05 19:11
 | 
 |  | 
 Steen Johansen skrev i meddelelsen ...
 
 >Har den ikke altid gnasket knaster i sig ?
 >og de har fået lavet nogle der holder længere, men----
 
 
 VFR har aldrig "gnasket" noget som helst, den er så overenginered som tænkes
 kan. Og alt dette netop fordi at Honda dummede sig lidt(meget) med VF
 serien.
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter B. Juul (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  03-05-05 19:50
 | 
 |  | "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> writes:
 
 > Jeg er kommet frem til følgende 5 bud, og den info om maskinerne som jeg
 > umiddelbart fandt vigtig. Tilføjelser eller rettelser modtages med kyshånd:
 
 Tak for et godt og informativt indlæg. Den slags her er guf for en
 MC-n00b som mig. Jeg starter først til teori på næste fredag, så jeg
 er stadig i vildrede med præcis hvad jeg skal købe.
 
 Jeg ved dog, at jeg er mere til cruisere end til touring. Hvis nogen
 kunne skrue en tilsvarende liste sammen for cruisere, så vil jeg
 personligt savle på hans støvler.
 
 Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Vreden gudinde besyng,
 The RockBear.  ((^))   som greb Montaguiden Romeo."
 I speak only  0}._.{0                    -Shakespeares "Iliaden"
 for myself.    O/ \O
 
 
 |  |  | 
  Richard (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  03-05-05 20:13
 | 
 |  | 
 
            Peter B. Juul wrote:
 > Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?
 Tjah, i dag vel mest stavemåden. Oprindelig - tilbage i de sene 
 '40ere/tidlige '50ere - var en chopper en cykel, der blev barberet for alt 
 overflødigt. Siden gik udformning af chopperne i retning af, hvad man 
 kaldte custom bikes med langstrakt, fladtliggende forgaffel og krom i 
 læssevis, typisk bygget på H-D. Cruisere opstod vel som betegnelse på 
 custom bikes, der var mere langstrakte i designet og mere magelige at køre 
 langtur på.
 Nogenlunde sådan har jeg i det mindste oplevet udviklingen, siden min 
 mc-interesse blev vakt for 40 år. Dog kun set ud af øjenkrogen, for den 
 type cykler har aldrig interesseret mig synderligt. Men jeg kan da godt 
 forstå, at nogle tænder på dem - især de motorstærke som Honda's 
 500-1100cc V4 Magnaer / VF_C-modeller. Dem kunne du jo kigge lidt på, men 
 de er *ikke* til uerfarne hjemmeskruere qua deres motors kompakte 
 opbygning mm. Det kræver indsigt og erfaring at passe især de tidlige fra 
 midt80erne ordentligt, og god tid... Men grinet på ejernes fjæser er ikke 
 til at tage fejl af    --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
  Claus Rittig (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  03-05-05 20:18
 | 
 |  | "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
 news:m2ekcoqh3s.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
 
 > Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?
 
 Ingenting. Det er bare retorik.
 Ideelt set er en cruiser de der hyldevarer man køber hos forhandleren til at
 cruise med, mens en chopper er noget man selv bygger - typisk ud af en
 cruiser.
 Chopper begrebet opstod da de amerkanske soldater kom hjem fra krig i
 60'erne og købte de Harley Davidson der nu var på markedet dengang. De var
 store, klodsede og tunge, og behængt med alverdens ligegyldigt ekstraudstyr,
 så soldaterne (og andre bikers) "choppede" dele af til der bare var den rå
 motorcykel tilbage, deraf opstod begrebet chopper. Hvis ikke du har set
 filmen "Easy rider" med Peter Fonda og Dennis Hopper, så skal du gøre det.
 Det er en røv-elendig film (lidt road-movie-agtig), men den er en nødvendig
 del af enhver cruisers opdragelse for at forstå stilens rødder og den
 mentalitet chopperne opstod fra.
 Mens en chopper er meget kraftigt ombygget, er en "Custom" en cruiser som
 forhandleren har "customized" så den passer kundens smag og behov. Det er
 også en ombygget motorcykel, men ombygningen består i mindre ting,
 ekstraudstyr, lakering osv. Men mens amerikanerne kan finde ud af at anvende
 begreberne rigtigt, bliver de noget udvandede her i europa, hvor vi ikke er
 særlig bevidste om historien.
 Se bare på en "enduro" der i næsten hele verden betyder en (stort set)
 motocross racer med lygter - altså en cykel til ren race. Men i Tyskland er
 Enduro cykler som Honda Africa Twin, Yamaha XT600, Suzuki DR 800 og slige
 slæder, som kun med stort besvær kan slæbes rundt på en motocross bane, og
 er hamrende uanvendelige på et endurospor.
 
 Rittig
 (som byggede sin egen Harley chopper, og gerne vil gøre det igen en dag, når
 tiden er til det)
 
 
 
 
 |  |  | 
   Squish (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Squish
 | 
 Dato :  03-05-05 21:20
 | 
 |  | Claus Rittig wrote:
 > "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
 > news:m2ekcoqh3s.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
 >
 >
 >>Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?
 >
 >
 > Ingenting. Det er bare retorik.
 > Ideelt set er en cruiser de der hyldevarer man køber hos forhandleren til at
 > cruise med, mens en chopper er noget man selv bygger - typisk ud af en
 > cruiser.
 > Chopper begrebet opstod da de amerkanske soldater kom hjem fra krig i
 > 60'erne og købte de Harley Davidson der nu var på markedet dengang.
 
 Er det ikke mere korrekt at skrive 40'erne?
 
 --
 Squish
 VFR750F
 CB400F
 
 
 |  |  | 
    Claus Rittig (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Rittig
 | 
 Dato :  03-05-05 23:49
 | 
 |  | 
 
            "Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:4277dc86$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
 > > Chopper begrebet opstod da de amerkanske soldater kom hjem fra krig i
 > > 60'erne og købte de Harley Davidson der nu var på markedet dengang.
 >
 > Er det ikke mere korrekt at skrive 40'erne?
 Lad os mødes på midten: 50'erne?
 Rittig
 (Født uden hukommelse, og fik 03 i historie    |  |  | 
     Squish (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Squish
 | 
 Dato :  04-05-05 06:02
 | 
 |  | 
 
            Claus Rittig wrote:
 > "Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:4277dc86$0$79461$14726298@news.sunsite.dk...
 > 
 > 
 >>>Chopper begrebet opstod da de amerkanske soldater kom hjem fra krig i
 >>>60'erne og købte de Harley Davidson der nu var på markedet dengang.
 >>
 >>Er det ikke mere korrekt at skrive 40'erne?
 > 
 > 
 > Lad os mødes på midten: 50'erne?
 > 
 > Rittig
 > (Født uden hukommelse, og fik 03 i historie    Det skal du ikke være ked af Rittig.. det var bøgernes skyld!   http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=251954 -- 
 Squish
 VFR750F
 CB400F
            
             |  |  | 
   Peter B. Juul (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  03-05-05 23:25
 | 
 |  | 
 
            "Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:
 > motorcykel tilbage, deraf opstod begrebet chopper. Hvis ikke du har set
 > filmen "Easy rider" med Peter Fonda og Dennis Hopper, så skal du gøre det.
 Den var skam en del af kanon i min familie - i et sådant omfang, at
 jeg forfalskede min fars hoved ind i stedet for Dennis Hoppers på et
 still-billede til hans 60 års fødselsdag    > Det er en røv-elendig film
 HOV DU!
 > <masser af god info slettet>
 Takker. Både dig og andre.
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "Roses are #FF0000, 
 The RockBear.  ((^))   violets are #0000FF, 
 I speak only  0}._.{0  all my base 
 for myself.    O/ \O   are belong to you" 
            
             |  |  | 
    Steen E. (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen E.
 | 
 Dato :  04-05-05 12:06
 | 
 |  | 
 Sports-touring ? Altså hverken sport eller touring, men begge dele ? 
 hvorfor ikke medtage nogle 1000cc'ere ?
 Der er da mange gode bud på hurtige og behagelige maskiner til langfart 
 fra de fleste af de store ?
 Bare nævnt i flæng BMW K1200S, Honda Superblackbird, Suzuki V-Strom 1000 
 og (naturligvis) Yamaha Fazer 1000    -- 
 Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623 |  |  | 
     Mikkel Christensen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  04-05-05 12:12
 | 
 |  | 
 
            "Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> writes:
 > Sports-touring ? Altså hverken sport eller touring, men begge dele ? 
 > hvorfor ikke medtage nogle 1000cc'ere ?
 > 
 > Der er da mange gode bud på hurtige og behagelige maskiner til langfart 
 > fra de fleste af de store ?
 > 
 > Bare nævnt i flæng BMW K1200S, Honda Superblackbird, Suzuki V-Strom 1000 
 > og (naturligvis) Yamaha Fazer 1000    ....og Yamaha Thunderace.
 -- 
 Mikkel            |  Compared to system administration,
 motortosse.dk     |  being cursed forever is a step up.
 Mean Green Machine|  -Paul Tomko
            
             |  |  | 
   Jacob Larsen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  04-05-05 07:46
 | 
 |  | 
 
            "Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote in
 message news:4277cff9$1@news.dansketelecom.com
 >Hvis ikke du har set filmen "Easy
 > rider" med Peter Fonda og Dennis Hopper, så skal du gøre
 > det. Det er en røv-elendig film (lidt road-movie-agtig),
 Nemlig. Jeg troede jeg skulle se en klassiker og nyde cyklerne, men hold da
 op den film var ringe.
 -- 
 mvh. Jacob Larsen - GS500E
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879 |  |  | 
  Hekto (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  03-05-05 19:08
 | 
 |  | 
 
            In article <F4Ode.8996$SL4.202983@news4.e.nsc.no>, 
 andersvalenFJERN@mail.dk says...
 > Hej
 > 
 > Det jeg kigger efter er en mc med racerens design og lyd, men 
 > touringmaskinens komfort og versatilitet. Det skal med andre ord være en 
 > motorcykel som kan bruges til hverdags transport, at køre til kiosken efter 
 > mælk, at køre lange ture sydpå, etc, men den skal stadig være en fryd for 
 > øjet og øret rent designmæssigt.
 > 
 hmmmmmm ... hvad med Ducati ST2, ST3 eller ST4 ?
http://www.fimotorcykler.dk/details_new.php?id=192 Nogen regner dem dog for lidt for meget 'transport'; men det skal man 
 ikke lade sig narre af!
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Andrew (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  04-05-05 21:30
 | 
 |  | 
 >> Hej
 >>
 >> Det jeg kigger efter er en mc med racerens design og lyd, men
 >> touringmaskinens komfort og versatilitet. Det skal med andre ord være en
 >> motorcykel som kan bruges til hverdags transport, at køre til kiosken 
 >> efter
 >> mælk, at køre lange ture sydpå, etc, men den skal stadig være en fryd for
 >> øjet og øret rent designmæssigt.
 >>
 > hmmmmmm ... hvad med Ducati ST2, ST3 eller ST4 ?
 > http://www.fimotorcykler.dk/details_new.php?id=192 >
 > Nogen regner dem dog for lidt for meget 'transport'; men det skal man
 > ikke lade sig narre af!
 Jeg tror ikke helt at mit budget kan holde til den Duc selvom det er nogle 
 lækre maskiner. Tror umiddelbart at jeg for mit vedkommende får mere maskine 
 for pengene i en Suzuki eller Honda, selvom de måske er lidt mere 
 "mainstream" end en Duc.
 Men en skønne dag......     Mvh
 Anders 
            
             |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (03-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  03-05-05 20:19
 | 
 |  | 
 
            p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:
 > Tak for et godt og informativt indlæg. Den slags her er guf for en
 > MC-n00b som mig. Jeg starter først til teori på næste fredag, så jeg
 > er stadig i vildrede med præcis hvad jeg skal købe.
 >
 > Jeg ved dog, at jeg er mere til cruisere end til touring. Hvis nogen
 > kunne skrue en tilsvarende liste sammen for cruisere, så vil jeg
 > personligt savle på hans støvler.
 Nu er det jo Andrew selv der har samlet informationen, blandt andet
 ved at spørge her i gruppen for et par dage siden. Du kan jo bare gøre
 præcis det samme mht. cruisere. Der er masser af folk der er rigtig
 flinke til at hjælpe her i gruppen.
 Dog har jeg indtryk af at os der kører på lidt mere sportslige (ja ja,
 men en Bandit er altså sportslig i forhold til en tilbagelænet V2'er)
 motorcykler er i overtal, og ofte går lidt mere op i teknikken.
 Mod en is på Langelinje eller anden tilsvarende værdsat kompensation
 er det måske endda muligt at få en af folkene her fra gruppen med ud
 og se på motorcykel når du skal til at handle første gang, hvis du
 ikke allerede kender en ekspert eller har bestemt dig for at købe nyt.
 Personligt har jeg meget glæde af det netværk af motorcyklister jeg
 har opbygget, blandt andet gennem min lokale klub og her fra gruppen.
 Både lige nu med at lede efter hende flugtbillisten der stak af
 forleden, men også med tekniske ting. Motorcyklister ofte er flinke
 til at hjælpe hinanden, så der er gode muligheder for at få gode råd,
 specielt hvis du kan stille konkrete spørgsmål, men det ved jeg at du
 kender fra andre grupper    > Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?
 Ehh - det er der nok andre der kan svare på    -- 
 Jacob        |   ........@
 Bandit 600 N |   ......_[]-=*
www.bunk.cc   |   .....(o)Z_/(o)
            
             |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  04-05-05 07:22
 | 
 |  | Hej Anders
 
 > 1. Honda CBR600 årgang 1993 og fremefter.
 
 En oplagt cykel! Jeg den selv og er oven ud tilfreds! PC 25 er lavet fra
 1991 til og med 1994. Der kom fuld justerbar affjedring på i 1993, men det
 er så gamle cykler så stand er langt vigtigere end affejringsgimmicks. De
 kan let findes i god stand, men alt kan ødelægges, så hav en erfaren herre
 med ud og kigge! Den kan det hele: Touring, sport, ræs!
 
 > 2. Suzuki SV650S årgang 2000 og fremefter
 
 De er fine og kører fremrangede. Jeg kan dog personligt bedre lide R4 end
 V2. Prøv en og dan din egen mening.
 
 > 3. Yamaha YZF-600R Årgang 1998-1999
 
 Meget fin maskine. Ligger tæt op ad CBR 600, men er større fysisk, så
 høje/store personer sidder rigtigt godt på dem og i god læ (af en 600cc
 sportsmaskine).
 
 Der er to versioner FZR 600 R '94 '95 (den med ræveøjne og 100Hk) og YZF 600
 R Thundercat '96-frem. Det er samme cykel med forskellig plastik og katten
 har yamaha's brømte blå kalibere der kort fortalt sender dig over styret ved
 den mindste berøring. Noget synes det er vildt fedt. Jeg er mindre
 entusiastisk. Der er masser af forvirring i Yamaha's navne, og mange blander
 rundt i FZR 600, FZR 600 US og FZR 600 R. De to første har 18" baghjul og
 91Hk. Det er fine cykler, men de ligger mere prislejet omkring GSX'erne (som
 de står!)
 
 > 4. Suzuki GSX600F og GSX750F ÅRGANGENE fra 1999 og fremefter!
 
 Lad være! Det er en båd i Suzukis billigserie. Jeg kunne remse løs af
 svinere, men skal nok lade være. Kort sagt så når de ikke de andre modeller
 hverken på holdbarhed, finish og service omkostninger. Grunden til de bliver
 solgt i stort talt i DK er at de yder ok og er billige.
 
 > 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 
 Et oplagt valg.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Andrew (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  04-05-05 21:43
 | 
 |  | 
 
            > Hej Anders
 Hej Jens Jacob
 >> 1. Honda CBR600 årgang 1993 og fremefter.
 >
 > En oplagt cykel! Jeg har den selv og er oven ud tilfreds! PC 25 er lavet 
 > fra 1991 til og med 1994. Der kom fuld justerbar affjedring på i 1993, men 
 > det er så gamle cykler så stand er langt vigtigere end affejringsgimmicks. 
 > De kan let findes i god stand, men alt kan ødelægges, så hav en erfaren 
 > herre med ud og kigge! Den kan det hele: Touring, sport, ræs!
 Ja. Jeg hører i hvert fald at de er en utrolig god allround maskine. Og den 
 er jo også lækker at se på. Så umiddelbart et super godt bud, og så har den 
 også masser af power ydelsesmæssigt. Der er bare det med budget. De ligger 
 jo i den dyre ende. Men det er jo også en fed maskine. Honda laver altså 
 kram...
 >> 2. Suzuki SV650S årgang 2000 og fremefter
 >
 > De er fine og kører fremrangede. Jeg kan dog personligt bedre lide R4 end 
 > V2. Prøv en og dan din egen mening.
 Skal helt sikkert ud og prøve en helt bunke forskellige mc'er her til 
 sommer. Vil frede hele weekender til udelukkende at prøve MC'er hos 
 forhandlere og private. Så kan jeg jo hurtigt få styr på hvad der passer min 
 smag. Ét er jo at sidde og se på billeder, specs og læse side op og side ned 
 af anmeldelser. Noget andet er jo når man selv sidder på dyret og vridder i 
 håndtaget. Det er jo dét der i virkeligheden tæller.
 >> 3. Yamaha YZF-600R Årgang 1998-1999
 >
 > Meget fin maskine. Ligger tæt op ad CBR 600, men er større fysisk, så 
 > høje/store personer sidder rigtigt godt på dem og i god læ (af en 600cc 
 > sportsmaskine).
 Ja, det med størrelsen er jo også en faktor, især for mig. Jeg er ca. 190 cm 
 høj. Jeg vejer dog ikke så meget så bløde affjedringer er ikke et problem 
 for mit vedkommende.
 > Der er to versioner FZR 600 R '94 '95 (den med ræveøjne og 100Hk) og YZF 
 > 600 R Thundercat '96-frem. Det er samme cykel med forskellig plastik og 
 > katten har yamaha's brømte blå kalibere der kort fortalt sender dig over 
 > styret ved den mindste berøring. Noget synes det er vildt fedt. Jeg er 
 > mindre entusiastisk. Der er masser af forvirring i Yamaha's navne, og 
 > mange blander rundt i FZR 600, FZR 600 US og FZR 600 R. De to første har 
 > 18" baghjul og 91Hk. Det er fine cykler, men de ligger mere prislejet 
 > omkring GSX'erne (som de står!)
 Jeg må ud og prøve. Men rent designmæssigt er jeg solgt. Det er en lækker 
 maskine.
 >> 4. Suzuki GSX600F og GSX750F ÅRGANGENE fra 1999 og fremefter!
 >
 > Lad være! Det er en båd i Suzukis billigserie. Jeg kunne remse løs af 
 > svinere, men skal nok lade være. Kort sagt så når de ikke de andre 
 > modeller hverken på holdbarhed, finish og service omkostninger. Grunden 
 > til de bliver solgt i stort talt i DK er at de yder ok og er billige.
 Tror også jeg holder nallerne fra denne, man kan vist brænde sig, hvilket 
 der er flere, der har gjort. Den ser indbydende ud, men tror at der under 
 skallen gemmer sig noget betændt.
 >> 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
 >
 > Et oplagt valg.
 Ja, vel ligeså oplagt som nogle af de andre. Ud af de 5 er der nok kun én 
 som jeg på dette tidspunkt vil afskrive og det er Suki'en. Den får 
 dødsstødet. De 4 andre er alle oplagte og skal prøves i det virkelige liv.
 Glæder mig, så er det bare om bankerne er villige til at låne mig lidt mønt 
 til købet.
 Nogle der kender gode banker, der er villige til at låne en ung knøs på 21 
 kapital til en MC?     Og så kommer der alt det bøvl med forsikring, men den gider jeg ikke tage 
 hul på. Den tid den sorg... *suk*
 Mvh Anders 
            
             |  |  | 
   Jacob Larsen (04-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Larsen
 | 
 Dato :  04-05-05 21:57
 | 
 |  | 
 
            "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> wrote in message
 news:dtaee.9122$SL4.205766@news4.e.nsc.no
 > Ja, vel ligeså oplagt som nogle af de andre. Ud af de 5
 > er der nok kun én som jeg på dette tidspunkt vil afskrive
 > og det er Suki'en. Den får dødsstødet. De 4 andre er alle
 > oplagte og skal prøves i det virkelige liv. Glæder mig,
 > så er det bare om bankerne er villige til at låne mig
 > lidt mønt til købet. Nogle der kender gode banker, der er villige til at 
 > låne
 > en ung knøs på 21 kapital til en MC?     > Og så kommer der alt det bøvl med forsikring, men den
 > gider jeg ikke tage hul på. Den tid den sorg... *suk*
 Det er altså ret væsentligt. Hvis banken låner dig pengene vil de nok kræve 
 kasko. Det er da ret vigtigt om din mc koster f.eks. 7.000kr eller 15.000kr 
 om året i forsikring. Det afhænger jo af typen.
 -- 
 mvh. Jacob Larsen - GS500E
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879 |  |  | 
   Rune D. Jørgensen (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune D. Jørgensen
 | 
 Dato :  05-05-05 17:39
 | 
 |  | Det var smuk og solrig dag da Andrew skrev
 news:dtaee.9122$SL4.205766@news4.e.nsc.no i dk.fritid.motorcykel:
 
 
 > Og så kommer der alt det bøvl med forsikring, men den gider jeg ikke
 > tage hul på. Den tid den sorg... *suk*
 
 Men når du så kommer til det, så er det værd at bemærke at SV650s'eren er i
 touring klassen(ihvertfald hos Tryg), og har en nypris under 100.000kr. Det
 gjorde en del for at jeg valgte den.
 
 --
 Rune D. Jørgensen
 
 
 |  |  | 
    Andrew (05-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andrew
 | 
 Dato :  05-05-05 21:34
 | 
 |  | 
 >> Og så kommer der alt det bøvl med forsikring, men den gider jeg ikke
 >> tage hul på. Den tid den sorg... *suk*
 >
 > Men når du så kommer til det, så er det værd at bemærke at SV650s'eren er
 > i
 > touring klassen(ihvertfald hos Tryg), og har en nypris under 100.000kr.
 > Det
 > gjorde en del for at jeg valgte den.
 
 Og hvad endte du så med at give for en kasko+ansvar?
 
 mvh Anders
 
 
 
 
 |  |  | 
     Rune D. Jørgensen (07-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rune D. Jørgensen
 | 
 Dato :  07-05-05 09:37
 | 
 |  | Det var smuk og solrig dag da Andrew skrev
 news:6rvee.8842$ai7.217037@news2.e.nsc.no i dk.fritid.motorcykel:
 
 >
 >>> Og så kommer der alt det bøvl med forsikring, men den gider jeg ikke
 >>> tage hul på. Den tid den sorg... *suk*
 >>
 >> Men når du så kommer til det, så er det værd at bemærke at
 >> SV650s'eren er i
 >> touring klassen(ihvertfald hos Tryg), og har en nypris under
 >> 100.000kr. Det
 >> gjorde en del for at jeg valgte den.
 >
 > Og hvad endte du så med at give for en kasko+ansvar?
 
 7400kr med nul selvrisiko. Kunne også have været 5279kr i præmie med 6950kr
 i selvrisiko, men som jeg ser det så er differencen 2100kr. Hvilket vil
 sige at jeg skal køre skadefrit i over 3 år før det kan betale sig ikke at
 have nul kroners selvrisiko.
 
 --
 Rune D. Jørgensen
 
 
 |  |  | 
 |  |