|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Kawasaki GPZ 900r....olietype..?????? Fra : FJ
 | 
 Dato :  30-04-05 12:35
 | 
 |  | Hej
 
 Nogen der ved om jeg kan bruge en Fuldsyntetisk olie 0W-40W  på denne
 cykel??
 
 
 Kører normalt alm.  10W-40W
 
 FJ
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-04-05 13:09
 | 
 |  | 
 "FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:42736d64$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Nogen der ved om jeg kan bruge en Fuldsyntetisk olie 0W-40W  på denne
 > cykel??
 >
 >
 >
 >
 Ja, hvis det er en olie, der også er til gearkasser. (det er alle mc olier,
 men også en del bil olier)
 GPZ 900 er lidt svag i knasterne, så tynd olie der kommer hurtigt frem er
 hel sikkert godt,
 men hvis dens viskositet, hurtigt bliver ødelagt i tandhjulene, så er det jo
 ikke så smart når motoren bliver varm.
 Hvad hedder olien?
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
  FJ (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : FJ
 | 
 Dato :  30-04-05 17:08
 | 
 |  | 
 "Flemming Disc" <flemming_discNOdiscteknik.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42737558$0$239$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > news:42736d64$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Hej
 >>
 >> Nogen der ved om jeg kan bruge en Fuldsyntetisk olie 0W-40W  på denne
 >> cykel??
 >>
 >>
 >>
 >>
 > Ja, hvis det er en olie, der også er til gearkasser. (det er alle mc 
 > olier,
 > men også en del bil olier)
 > GPZ 900 er lidt svag i knasterne, så tynd olie der kommer hurtigt frem er
 > hel sikkert godt,
 > men hvis dens viskositet, hurtigt bliver ødelagt i tandhjulene, så er det 
 > jo
 > ikke så smart når motoren bliver varm.
 >
 > Hvad hedder olien?
 >
 > -- 
 >
 >      Venlig hilsen
 >            Flemming Disc
 >             www.discteknik.dk Mobil-One.     Ikke specielt Mc olie.
 >
 > 
            
             |  |  | 
   TA (01-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TA
 | 
 Dato :  01-05-05 22:53
 | 
 |  | 
 "FJ" <mazda-V6@mail.dk> wrote in message
 news:4273ad76$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Flemming Disc" <flemming_discNOdiscteknik.dk> skrev i en meddelelse
 > news:42737558$0$239$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >
 > > "FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:42736d64$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >> Hej
 > >>
 > >> Nogen der ved om jeg kan bruge en Fuldsyntetisk olie 0W-40W  på denne
 > >> cykel??
 > >>
 > > Ja, hvis det er en olie, der også er til gearkasser. (det er alle mc
 > > olier,
 > > men også en del bil olier)
 > > GPZ 900 er lidt svag i knasterne, så tynd olie der kommer hurtigt frem
 er
 > > hel sikkert godt,
 > > men hvis dens viskositet, hurtigt bliver ødelagt i tandhjulene, så er
 det
 > > jo
 > > ikke så smart når motoren bliver varm.
 > >
 > > Hvad hedder olien?
 >
 > Mobil-One.     Ikke specielt Mc olie.
 
 
 Som "Flemming Disc" siger, er det næppe en god ide at hælde 0W-40 olie på en
 mc, da den temmelig sikkert hurtigt falder i viskositet pga nedbrydning i
 gearkassen. At en 0W-40 så hurtigt kan opbygge olietryk og smøre knaster er
 IMHO ikke afgørende på danske breddegrader.
 
 Til mc-brug er det IMHO langt vigtigere at anvende en olie med en høj
 HT/HS-viskositet, der siger noget om oliens reelle viskositet når den kommer
 under tryk mellem metalflader, der bevæger sig i forhold til hinanden, og
 hvor de viskositetsforbedrende additiver kan 'klappe sammen' (HT/HS = 'High
 Temperature High Shear Rate'). HT/HS er kritisk for slidtage i motoren. Fx
 giver HT/HS-værdier under 2.9 mPa/s væsentlig forøget motorslidtage og alle
 moderne motor-olier skal da også som minimum overholde dette.
 
 Normalt opgives værdier for HT/HS ikke direkte for olier til benzin-motorer
 og mindre diesel-motorer -- værdierne fremgår indirekte af forskellige
 normer (fx ACEA) eller OEM (fx VW eller MB). ACEA-normerne er fx direkte
 inddelt efter HT/HS. Forbavsende nok stiller JASO-normen for motorcykler
 ikke særlige krav til HT/HS -- olien skal blot overholde den omtalte
 minimum-værdi. Af gode grunde overholder 'mc-olier' dog som regel også ACEA
 A3, der foreskriver en minimum HT/HS på 3.5 mPa/s. For olie til store
 diesel-motorer oplyses HT/HS som regel særskilt, og disse olier har typisk
 højere værdier (over 4 mPa/s). På det amerikanske marked er der butique
 'mc-olier' med endnu højere HT/HS-værdier.
 
 En stor HT/HS-viskositet er et godt mål for oliens kvalitet eller
 'robusthed'. Som en tommelfingerregel har tykke olier (fx 20W-50 og 10W-60)
 og olier med lavt spænd mellem 'kold' og 'varm' viskositet (fx 15W-40) en
 høj HT/HS-viskositet. Syntetiske olier har generelt højere HT/HS-viskositet
 end mineralske olier. Dette er grunden til, at man typisk kan gå een
 SAE-klasse ned med en syntetisk olie uden at forringe smøringen.
 
 I tidligere diskussioner om forskellen på 'bil-olie' og 'mc-olie' har det
 svjh været nævnt at " ... mc-er arbejder ved andre temperaturer ... ", men
 jeg er efterhånden blevet overbevist om, at mc-er (pga deres høje
 performance, gearkasse, knaster, høje RPM etc) simpelthen bare har godt af
 nogle 'robuste' olier med høje HT/HS-værdier.
 
 En fuldsyntetisk 10W-40 eller 15W-40 synes derfor som en god olie til mc,
 men såvidt vides kan sådanne olier kun købes i DK som (..surprise..)
 'mc-olier' eller som semi-syntetiske diesel-motorolier.
 
 Jeg synes det er en dårlig ide at køre med 0W-40 olie på en mc -- uanset om
 olien overholder ACEA A3 eller ej.
 
 --
 TA
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars
 | 
 Dato :  30-04-05 14:08
 | 
 |  | Det skal være en mc olie, ellers får du problemer med koblingen på grund af
 de friktions mindskende aditiver der er i olier for motorer uden vådkobling.
 
 Lars
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-04-05 14:36
 | 
 |  | 
 Lars skrev i meddelelsen <42738343$0$729$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
 >Det skal være en mc olie, ellers får du problemer med koblingen på grund af
 >de friktions mindskende aditiver der er i olier for motorer uden
 vådkobling.
 Kunne Du ikke lige nævne mig navnet på bare én bilolie med
 friktionsnedsættende aditiv ? Det er nemlig endnu ikke lykkedes mig at finde
 en......  :-/
 Noget andet er, at GPZ ifølge Armands praktiske erfaring ikke kan leve med
 en tyndere olie end 10-XX , så det går nok ikke.
 mvh
 Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/oil  eller /olie kan ikke lige huske det.
 >Lars
            
             |  |  | 
   Ukendt (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-04-05 15:07
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:42738b4b$0$73808$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 >>
 >
 > Kunne Du ikke lige nævne mig navnet på bare én bilolie med
 > friktionsnedsættende aditiv ? Det er nemlig endnu ikke lykkedes mig at
 finde
 > en......  :-/
 >
   Hej Orla
 Jeg ved  ikke om mig du spørger og om hvad   )
 Men jeg læser somom, at du ikke mener at der er noget bilolier, der kan køre
 vådkobling og tåle en gearkasse.
 Men Agip laver ihertfald to, Sint 2000 og F1.
 De har også formula LL, som jeg ikke har set beskrevet til vådkobling og
 gearkasse, men har aldrig haft problemer med den.
 Der er vist en del andre her på NG, der også bruger lige den.
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
    Ukendt (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-04-05 17:31
 | 
 |  | 
 Flemming Disc skrev i meddelelsen
 <42739119$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 >  Hej Orla
 >
 >Jeg ved  ikke om mig du spørger og om hvad   )
 Jeg svarer Lars på _hans_ indlæg, det fremgår af tråden.
 Og jeg bruger skam selv Mobil Synt S bilolie     mvh
 Orla
 >--
 >
 >      Venlig hilsen
 >            Flemming Disc
 >             www.discteknik.dk |  |  | 
     Ukendt (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-04-05 20:18
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:4273b3f5$0$194$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Flemming Disc skrev i meddelelsen
 > <42739119$0$229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
 > >  Hej Orla
 > >
 > >Jeg ved  ikke om mig du spørger og om hvad   )
 >
 >
 > Jeg svarer Lars på _hans_ indlæg, det fremgår af tråden.
 >
 > Og jeg bruger skam selv Mobil Synt S bilolie     >
 Nå, men så har vi ikke mere at diskutere nu   ))))
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
  Armand (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  30-04-05 15:22
 | 
 |  | FJ wrote:
 > Hej
 >
 > Nogen der ved om jeg kan bruge en Fuldsyntetisk olie 0W-40W  på denne
 > cykel??
 
 Nej!
 På min tidligere 900'er Ninja blev koblingen upålidelig ved tilkobling
 (á: pludselig huggen i) når viskositeten kom under 10W!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-04-05 16:30
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:6wMce.586$Fe7.17772@news000.worldonline.dk...
 >> På min tidligere 900'er Ninja blev koblingen upålidelig ved tilkobling
 > (á: pludselig huggen i) når viskositeten kom under 10W!
 >
 > -- 
 Når den var kold eller varm?
 Har du selv nogen ide om hvorfor den gjord det?
 Jeg syntes at lyder lidt underligt.
 Det normale problem ved at bruge en tynd olie er, at hvis en 0W40 får
 ødelagt viskositeten, så er den 0W hele tiden   (
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
   Armand (02-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  02-05-05 02:57
 | 
 |  | 
 
            Flemming Disc wrote:
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:6wMce.586$Fe7.17772@news000.worldonline.dk...
 > 
 >>>På min tidligere 900'er Ninja blev koblingen upålidelig ved tilkobling
 >>
 >>(á: pludselig huggen i) når viskositeten kom under 10W!
 >>
 > 
 > Når den var kold eller varm?
 Any!
 > 
 > Har du selv nogen ide om hvorfor den gjord det?
 For tynd olie som forsvandt for pludseligt imellem koblingens lameller :-/
 > 
 > Jeg syntes at lyder lidt underligt.
 Tjaeh :-/
 Men meget let opfatteligt/påviseligt: Ved tilkobling hugger koblingen i 
 med ét og uden nogen varsel feeling derom!
 Ved dragrace med sin kammerat eller et GTi-fjlos vil det enten 
 afstedkomme at der hugges i ved alt for lavt omdrejningstal og den 
 videre acceleration bliver derefter - Eller at hugget kommer ved et for 
 højt omdrejningstal med en overraskende wheelie til følge =   Tidligere egenkontrol af forekomsten er at lave en simpel 
 højgearings-start som selvsagt kræver en mængde filen på koblingen: Med 
 den tynde olie vil man ikke kunne finde rette "file-punkt" men derimod 
 opleve at koblingen konsatnt bider med efterfølgende motorstall!!
 Tro mig, eller prøv det selv - Det er jo enkelt nok!
 Det var forøvrigt Castrol RS, som jeg hidtil havde brugt med 
 tilfredshed, men som det år tog springet ned i viskositet!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  FJ (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : FJ
 | 
 Dato :  30-04-05 17:12
 | 
 |  | 
 "FJ" <mazda-V6@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:42736d64$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Nogen der ved om jeg kan bruge en Fuldsyntetisk olie 0W-40W  på denne
 > cykel??
 >
 >
 > Kører normalt alm.  10W-40W
 >
 > FJ
 
 Nå, nu skal jeg også foreløbig have den til at køre ordentligt.  Den skyder
 ligesom et mindre festfyrværkeri ud af udstødningen.  Utroligt den ikke kan
 tåle at stå stille i 2 år uden at blive ustabil.  ;O(
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |