|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Inddysning af 2-takter Fra : Peter
 | 
 Dato :  28-04-05 13:51
 | 
 |  | 
 
            Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med 
 inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder tændrøret 
 til    Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst passer 
 til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste indstilling af 
 nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max. Ellers trak motoren 
 ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
 Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget 
 helt tredje?
            
             |  |  | 
  Hekto (28-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  28-04-05 14:47
 | 
 |  | 
 
            In article <d4qm80$3rn$1@abbeden.bunk.cc>, nisgaardbrink@hotmail.com 
 says...
 > Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget 
 > helt tredje?
 > 
 > 
 Du kan prøve med en anden nåleprofil, så blandeingen kommer til at 
 passe (rimeligt) i hele området.
 Hoveddysen fastlægger (stort set) kun blandingen ved fuldt spjæld.
 Både spjældets udformning og selve strålerøret har indvirkning på 
 blandingen; men den har jo trods alt kørt ... før!?
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  KubikH (28-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KubikH
 | 
 Dato :  28-04-05 18:54
 | 
 |  | 
 "Peter" <nisgaardbrink@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:d4qm80$3rn$1@abbeden.bunk.cc...
 > Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med 
 > inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder tændrøret 
 > til    >
 > Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst passer 
 > til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste indstilling af 
 > nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max. Ellers trak motoren 
 > ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
 >
 > Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller noget 
 > helt tredje?
 Bare en lille tanke herfra:
 Nu er du sikker på at dit luftfilter er rent ... ikke??
 Mvh
 Niels 
            
             |  |  | 
  Peter (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  30-04-05 20:09
 | 
 |  | 
 
            KubikH wrote:
 > Bare en lille tanke herfra:
 > Nu er du sikker på at dit luftfilter er rent ... ikke??
 > Mvh
 > Niels
 Hej Niels.
 Yep. Har lige vasket filterelementet op i varmt sæbevand og givet det 
 noget olie. Håber det hjælper    |  |  | 
  Armand (28-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  28-04-05 22:41
 | 
 |  | 
 
            Peter wrote:
 > Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med 
 > inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder 
 > tændrøret til    > 
 > Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst passer 
 > til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste indstilling 
 > af nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max. Ellers trak 
 > motoren ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
 > 
 > Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller 
 > noget helt tredje?
 > 
 Jup!
 Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil 
 kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har    (*):
 Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver 
 varmere med stigende numre, eller omvendt    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (28-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  28-04-05 23:16
 | 
 |  | 
 
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > (*):
 > Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
 > varmere med stigende numre, eller omvendt    Bosch måler hvor varme de er - jo højere tal, jo varmere. Bosch(eiss)
   NGK måler hvor kolde de er - jo højere tal, jo koldere. NGK(old)/NGK(alt)    Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre
 end ingenting    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
   Armand (29-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-04-05 14:17
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > 
 > 
 >>(*):
 >>Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
 >>varmere med stigende numre, eller omvendt    > 
 > 
 > Bosch måler hvor varme de er - jo højere tal, jo varmere. Bosch(eiss)
 >    > 
 > NGK måler hvor kolde de er - jo højere tal, jo koldere. NGK(old)/NGK(alt)    > 
 > Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre
 > end ingenting    Men det er sådanne der skal til.
 Jeg skal minde dig om hvis ngK-reglen har virket ved næstkommende lejlighed!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
   Grunnet (29-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Grunnet
 | 
 Dato :  29-04-05 17:15
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 >
 >> (*):
 >> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
 >> varmere med stigende numre, eller omvendt    >
 > Bosch måler hvor varme de er - jo højere tal, jo varmere. Bosch(eiss)
 >    >
 > NGK måler hvor kolde de er - jo højere tal, jo koldere.
 > NGK(old)/NGK(alt)    >
 > Ok, måske er det et ynkeligt forsøg på en huskeregel, men det er bedre
 > end ingenting    Og kan man ikke huske huskereglen er der kodeoversigter m.v. på Denso, NGK 
 og Champion her
http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/spark_plugs_technical.htm Denso måler som NGK jo højere tal jo koldere tændrør
 -- 
 Hilsen Steen
 Gl 500 84' 
            
             |  |  | 
  Squish (28-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Squish
 | 
 Dato :  28-04-05 23:31
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Peter wrote:
 > 
 >> Ville lige høre om der skulle være nogen her, der har erfaring med 
 >> inddysning af karburatorer. Jeg har en Aprilia RS125, som soder 
 >> tændrøret til    >>
 >> Jeg er ved justering kommet frem til, hvilken hoveddyse der bedst 
 >> passer til max. RPM, under test med forskellige dyser, var bedste 
 >> indstilling af nålehøjden hver gang at nålen skulle være sænket max. 
 >> Ellers trak motoren ikke ordentlig ved lavere omdrejninger.
 >>
 >> Mit spørgsmål er så: Skal jeg også have ændret på spjæld, nål eller 
 >> noget helt tredje?
 >>
 > 
 > Jup!
 > Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil 
 > kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har    > 
 > (*):
 > Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver 
 > varmere med stigende numre, eller omvendt    Lavere glødetal = varmere rør!
 -- 
 Squish
 VFR750F
 CB400F
            
             |  |  | 
   Armand (29-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  29-04-05 14:18
 | 
 |  | 
 
            Squish wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver 
 >> varmere med stigende numre, eller omvendt    > 
 > 
 > Lavere glødetal = varmere rør!
 > 
 Vil du lige verificere den påstand i.h.t. Jes' udtalelse !?
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
    Squish (29-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Squish
 | 
 Dato :  29-04-05 15:03
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Squish wrote:
 > 
 >> Armand wrote:
 >>
 >>> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver 
 >>> varmere med stigende numre, eller omvendt    >>
 >>
 >>
 >> Lavere glødetal = varmere rør!
 >>
 > 
 > Vil du lige verificere den påstand i.h.t. Jes' udtalelse !?
 "Et tændrør med lavt glødetal kalder vi et varmt rør, højt glødetal 
 betegnes koldt rør." Fra:
 Motorcykelbogen, af Mogens H. Damkier
 ISBN: 87-00-45518-0
 -- 
 Squish
 VFR750F
 CB400F
            
             |  |  | 
     Moller (01-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  01-05-05 10:53
 | 
 |  | 
 
            Squish wrote:
 > "Et tændrør med lavt glødetal kalder vi et varmt rør, højt glødetal 
 > betegnes koldt rør." Fra:
 > 
 > Motorcykelbogen, af Mogens H. Damkier
 > ISBN: 87-00-45518-0
    Ja, men husk lige at det kun gælder for NGK rør, tabeller osv. er at 
 finde i "2-stroke performance tunning" og der husker de at gøre 
 opmærksom på hvilken mærker der går modsat.
    At så de fleste forhandlere kun har NGK rør, og derved gælder din 
 kildes sætning i det fleste tilfælde er noget andet. Men at sige det 
 uden at gøre opmærksom på det er mærkebestemt kan medføre store 
 regninger for en uvidene som går i fælden :)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit |  |  | 
  Peter (30-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  30-04-05 20:14
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Jup!
 > Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil 
 > kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har    > (*):
 > Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver 
 > varmere med stigende numre, eller omvendt    Hej Armand.
 Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører 
 jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et B8EG? 
 Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en del 
 tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved høje 
 RPM.
 Peter
            
             |  |  | 
   Moller (01-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  01-05-05 11:01
 | 
 |  | 
 
            Peter wrote:
 > Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører 
 > jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et 
 > B8EG? Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en 
 > del tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved 
 > høje RPM.
    NEJ... man går ALDRIG 2 glødnummer ned på engang. Du skal vælge et 
 B9EG(den betegnelse lyder smo NGK, hvis det ikke er så tjek om nummerne 
 følger NGK).
    Det er svært at bedømme om et glødtal gør meget eller lidt, derfor bør 
 du bruge de få kroner til et 9'er rør, hvorefter du laver en komplet 
 justering af kaburatoren igen(for at være på den sikre side), og 
 derefter bedømmer om du skal ned en gang mere, eller blir der. Hvis du 
 går det fulde skrit fra 10 til 8, kan du går fra en for kold motor til 
 en for varm, og så sætter du stemplet.
    Da det er en 2-takter som du har, vil jeg anbefale at du for fat i 
 Graham Bells. "2-stroke performance tunning" bog, eller for fat i en 
 kopi af tædnings kapitlet, og kaburator kapitlet. Disse to indeholder 
 alle de vigtige lister, tabeller osv. omkring hvordan du rent slavisk 
 pejler dig ind på om tændrøret er dit store problem, eller en anden 
 lille ting er overset ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit |  |  | 
    Peter (01-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter
 | 
 Dato :  01-05-05 12:49
 | 
 |  | 
 
            >    Da det er en 2-takter som du har, vil jeg anbefale at du for fat i 
 > Graham Bells. "2-stroke performance tunning" bog, eller for fat i en 
 > kopi af tædnings kapitlet, og kaburator kapitlet. Disse to indeholder 
 > alle de vigtige lister, tabeller osv. omkring hvordan du rent slavisk 
 > pejler dig ind på om tændrøret er dit store problem, eller en anden 
 > lille ting er overset ;)
 Takker... Vil straks søge efter bogen på biblioteket    |  |  | 
   Ukendt (01-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  01-05-05 13:38
 | 
 |  | 
 
            jeg kører kun banedage med min NSR250, dvs. håndtaget i bund meget af tiden
 og jeg kører med NGK BR9ECM. Et 10 rør anbefales kun til min maskine hvis
 den er tunet og kører ræs.
 Poul B-H
 "Peter" <nisgaardbrink@hotmail.com> wrote in message
 news:d50lct$4vo$1@abbeden.bunk.cc...
 > Armand wrote:
 >
 > > Jup!
 > > Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil
 > > kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har    >
 > > (*):
 > > Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver
 > > varmere med stigende numre, eller omvendt    >
 > Hej Armand.
 >
 > Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører
 > jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et B8EG?
 > Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en del
 > tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved høje
 > RPM.
 >
 > Peter
 >
            
             |  |  | 
   Armand (02-05-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  02-05-05 03:00
 | 
 |  | 
 
            Peter wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >> Jup!
 >> Og det tredie er at du skal have fat i et "varmere"(*) tændrør der vil 
 >> kunne brænde sig rent under de kørselsforhold du tydeligvis har    > 
 > 
 >> (*):
 >> Og så er det at jeg som sædvanligt ikke kan huske om tændrør bliver 
 >> varmere med stigende numre, eller omvendt    > 
 > 
 > Hej Armand.
 > 
 > Tak for tippet. Det kunne måske været forsøget værd. I øjeblikket kører 
 > jeg med et standart NGK B10EG... måske man skulle forsøge sig med et 
 > B8EG? Jeg kører ikke cyklen specielt hårdt... Har efterhånden skiftet en 
 > del tændrør, for når de bliver kokset til, holder de op med at virke ved 
 > høje RPM.
 Tag nu ét skridt af gangen og start med et 9'er!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
 |  |