|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Fordæk dimensioner Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 18:53
 | 
 |  | Heya!
 
 Jeg har i dag modtaget et dæk fra reifenversand.com.
 Det er et Metzeler Roadtec Z6  120/70-17. (fordæk)
 Altsammen meget fint, bortset fra at jeg havde bestilt
 et Metzeler Roadtec Z6  150/70-17. (bagdæk)
 
 I stedet for at bøvle med at brokke sig og sende tilbage
 osv. vil jeg høre om jeg kan sætte det på min mc.
 Fordækket står nemlig også for en snarlig udskiftning,
 da det er blevet ret hårdt.
 
 Det standard monterede fordæk har dimensionerne:
 110/80-17
 Mit nye Metzeler Z6 har som sagt dimensioner:
 120/70-17
 
 Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
 (udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)
 
 Cyklen er i øvrigt en Suzi GSX 750 F, `91
 
 MvH:
 Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
  Richard (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  25-04-05 19:14
 | 
 |  | 
 
            Niels Munk wrote:
 > Jeg har i dag modtaget et dæk fra reifenversand.com.
 > Det er et Metzeler Roadtec Z6  120/70-17. (fordæk)
 > Altsammen meget fint, bortset fra at jeg havde bestilt
 > et Metzeler Roadtec Z6  150/70-17. (bagdæk)
 Surt show - er det normal "service" derfra?
 > I stedet for at bøvle med at brokke sig og sende tilbage
 > osv. vil jeg høre om jeg kan sætte det på min mc.
 > Fordækket står nemlig også for en snarlig udskiftning,
 > da det er blevet ret hårdt.
 Så er det en god ide at skifte. Nu får du mulighed for at parre dækkene 
 sammen    > Det standard monterede fordæk har dimensionerne:
 > 110/80-17
 > Mit nye Metzeler Z6 har som sagt dimensioner:
 > 120/70-17
 > Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
 > (udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)
 Efter al sandsynlighed langsommere styring pga det bredere dæk, men noget 
 uforudsigeligt, da din fælg formentlig er ½" for smal, måske kun 1/4" - 
 anbefalet fælgbredde til den aktuelle dækdimension kan du se hos 
 dæklfabrikanten(erne).
 Hvis 110/80 er standard til cyklen, ville jeg ikke montere et 120/70...
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
  Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 19:35
 | 
 |  | 
 
            "Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
 news:d4jc1a$4ek$1@abbeden.bunk.cc...
 > Surt show - er det normal "service" derfra?
 Det håber jeg da ikke - det er første gang jeg har bestilt
 derfra.
 > Så er det en god ide at skifte. Nu får du mulighed for at parre dækkene
 > sammen    Nemlig - jeg ved ikke hvor langt de nuværende dæk har kørt. Cyklen
 er købt brugt i .de med 24k km på tælleren.
 > Hvis 110/80 er standard til cyklen, ville jeg ikke montere et 120/70...
 Er det et absolut no-no at ændre på dækdimensionerne på en MC?
 i bilverdenen, ændrer man da raskt væk på både fælg og dæk str.
 både afhængigt og uafhængigt af hinanden...
 /Niels Munk
            
             |  |  | 
   Brian Sørup (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  25-04-05 19:38
 | 
 |  | 
 "Niels Munk" <spam-snabela-sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
 news:426d385c$0$13730$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Er det et absolut no-no at ændre på dækdimensionerne på en MC?
 > i bilverdenen, ændrer man da raskt væk på både fælg og dæk str.
 > både afhængigt og uafhængigt af hinanden...
 >
 Nu er det heller ikke ret tit jeg ser nogle bilister der lægger deres
 køretøj ned i vinkler omkring 35-40º
   --
 Brian Sørup
 Honda VF 500 F2
 dmcn #733
 dfmc #456
            
             |  |  | 
    Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 19:47
 | 
 |  | "Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message
 news:426d38f2$0$79452$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Nu er det heller ikke ret tit jeg ser nogle bilister der lægger deres
 > køretøj ned i vinkler omkring 35-40º
 
 Nej det er klart, men man må da gå ud fra at mc-dæk er
 designet til formålet. Ligeså med bildæk.
 I øvrigt skal et gennemsnits bildæk holde til en vægt der
 er ca. 3 x større end et mc-dæk. Ydermere skal det
 overføre mange flere kræfter end et mc-dæk.
 
 Så jeg vil da mene at kravene til bildæk er lige så store...
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
     Pizzabager (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pizzabager
 | 
 Dato :  25-04-05 19:59
 | 
 |  | 
 
 > I øvrigt skal et gennemsnits bildæk holde til en vægt der
 > er ca. 3 x større end et mc-dæk. Ydermere skal det
 > overføre mange flere kræfter end et mc-dæk.
 >
 > Så jeg vil da mene at kravene til bildæk er lige så store...
 >
 
 Da det er dig der skal køre på den er det jo dit valg, men ændring af
 fordækket ændre jo også styringen på maskinen, om det er bedre eller værre
 ved jeg ikke..
 
 Hmm flere kræfter??, hvor mange HK har din MC, omkring 93 ikke?, på et hjul,
 hvis en bil skulle yde det samme per hjul skal den yde 186 HK, det er der
 også mange biler der gør, men de kører altså heller ikke på 4 vibog dæk :)
 
 En bil vejer mere end en MC, men trykfladen er jo goså tilsvarene større..
 men jeg tror nu kravene til dækket generelt er ca lige store, om det er MC
 eller bil :)
 
 Kasper
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 20:19
 | 
 |  | "Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> wrote in message
 news:426d3e0a$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Da det er dig der skal køre på den er det jo dit valg, men ændring af
 > fordækket ændre jo også styringen på maskinen, om det er bedre eller værre
 > ved jeg ikke..
 
 Ok, reelt svar.
 
 
 > Hmm flere kræfter??, hvor mange HK har din MC, omkring 93 ikke?, på et
 hjul,
 > hvis en bil skulle yde det samme per hjul skal den yde 186 HK, det er der
 > også mange biler der gør, men de kører altså heller ikke på 4 vibog dæk :)
 
 Nu er "kræfter" jo heller ikke kun et spørgsmål om heste, men også Nm.
 Her kan de færreste MC'er følge med bilerne. En moderne turbodiesel
 (bil) har oftest mellem 3-400Nm. (min mc har i øvrigt 106HK)
 
 
 > En bil vejer mere end en MC, men trykfladen er jo goså tilsvarene større..
 > men jeg tror nu kravene til dækket generelt er ca lige store, om det er MC
 > eller bil :)
 
 Nemlig :) Jeg forsøger heller ikke at hæve den ene over den anden, derimod
 at pointere at kravene er ca. lige så store. Derfor min manglende forståelse
 overfor viljen til at ændre på dæk-str. på en mc.
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 21:09
 | 
 |  | 
 Niels Munk skrev i meddelelsen
 <426d429d$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
 
 >Nemlig :) Jeg forsøger heller ikke at hæve den ene over den anden, derimod
 >at pointere at kravene er ca. lige så store. Derfor min manglende
 forståelse
 >overfor viljen til at ændre på dæk-str. på en mc.
 
 
 Nej ! Kravene er vidt forskellige.
 
 Et bildæk har stortset samme hældning i forhold til vejen altid, derfor et
 bredden af forholdsvis mindre betydning.
 
 På en mc bruges siderne af dækket når Du svinger. For at svinge skal Du op
 på siden af dækket, og jeg mener _op_, og for at det skal være let, dog uden
 at mc'en er ustabil ved ligeudkørsel, så er dækdimensioner og styregeometri
 afstemt sammen. Om de 10 mm., som Du snakker om, får nogen betydning på lige
 netop din mc afhænger af hvordan styregeometrien er udlagt. Umiddelbart
 burde cyklen blive mere træg at styre ind i et sving. Så det er stortset
 altid en god idé at holde sig til de dimensioner fabrikken anbefaler.
 
 Der er helt sikkert andre her på gruppen, der kan fortælle endnu mere
 detaljeret om den slags, nemlig den der kører race.
 
 mvh
 Orla
 
 >/Niels Munk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Armand (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-04-05 16:10
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Niels Munk skrev i meddelelsen
 > <426d429d$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
 > 
 > 
 >>Nemlig :) Jeg forsøger heller ikke at hæve den ene over den anden, derimod
 >>at pointere at kravene er ca. lige så store. Derfor min manglende
 > 
 > forståelse
 > 
 >>overfor viljen til at ændre på dæk-str. på en mc.
 > 
 > 
 > 
 > Nej ! Kravene er vidt forskellige.
 > På en mc bruges siderne af dækket når Du svinger. For at svinge skal Du op
 > på siden af dækket, og jeg mener _op_, og for at det skal være let, dog uden
 > at mc'en er ustabil ved ligeudkørsel, så er dækdimensioner og styregeometri
 > afstemt sammen. Om de 10 mm., som Du snakker om, får nogen betydning på lige
 > netop din mc afhænger af hvordan styregeometrien er udlagt. Umiddelbart
 > burde cyklen blive mere træg at styre ind i et sving. Så det er stortset
 > altid en god idé at holde sig til de dimensioner fabrikken anbefaler.
 > 
 > Der er helt sikkert andre her på gruppen, der kan fortælle endnu mere
 > detaljeret om den slags, nemlig den der kører race.
 Brede dæk er netop race-porno!
 Ved race drejer det sig om at have så meget gummi som muligt i kontakt 
 med underlaget når man banker rundt i svingene og derfor hører brede dæk 
 hjemme i RR-sporten.
 Derfor er der naturligvis porno i at køre med dækdimensioner i stil med 
 de hårde RR-drenge bruger; men en gademotorcykel bliver IKKE bedre 
 styrende af at få bredere dæk monteret :-|
 I 600-klassens sammenligningstests var FZR600 i mange år stærk i 
 diciplinen "køreegenskaber" og når man kigger på forskellen på den og 
 konkurrenterne, så har den markant smallere dæk en CBR GSXR og ZX6    I den daværende danske RR-klasse "RD-cup" hvor der kun kørtes vandkølede 
 RD350'ere, var der altid en newcomer der skulle forsøge sig med poppet 
 bred dæk dækmontering; men var der noge der fik sådan en RD'er til at 
 køre dårligt, selv til race, så var det selv anelser bredere dæk, og dét 
 sås tydeligtst ved at det var nye og ikke de erfarne hunde der kørte med 
 bredere dæk i dén klasse    --
 Armand.
            
             |  |  | 
         Ukendt (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-04-05 17:01
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen ...
 
 >Derfor er der naturligvis porno i at køre med dækdimensioner i stil med
 >de hårde RR-drenge bruger; men en gademotorcykel bliver IKKE bedre
 >styrende af at få bredere dæk monteret :-|
 
 Men ligevel heller ikke bedre af at få smallere dæk på eksisterende fælge,
 endsige smallere fælge og dæk. Ligesom med lyddæmpere, så har fabrikken jo
 nok tænkt lidt over hvad de har sat sammen......og kompenseret for
 "pornodækkene" i styregeometrien.
 
 mvh
 Orla
 
 >--
 >Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
          Armand (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-04-05 19:19
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Armand skrev i meddelelsen ...
 > 
 > 
 >>Derfor er der naturligvis porno i at køre med dækdimensioner i stil med
 >>de hårde RR-drenge bruger; men en gademotorcykel bliver IKKE bedre
 >>styrende af at få bredere dæk monteret :-|
 > 
 > 
 > Men ligevel heller ikke bedre af at få smallere dæk på eksisterende fælge,
 > endsige smallere fælge og dæk. Ligesom med lyddæmpere, så har fabrikken jo
 > nok tænkt lidt over hvad de har sat sammen......og kompenseret for
 > "pornodækkene" i styregeometrien.
 Fabrikkerne føjer sig efter kunderne i samme grad som politikerne føjer 
 avisernes beskrivelse af folkestemningen, og man hár været helt oppe på 
 200mm bagdæk - Men dé var alligevel så markant dårlige at køre med at 
 man hurtigt gik ned på 190mm    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
           Ukendt (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  27-04-05 20:13
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen ...
 
 >Fabrikkerne føjer sig efter kunderne i samme grad som politikerne føjer
 >avisernes beskrivelse af folkestemningen
 
 Jo-jo, det var nu mere et hip til ikke altid at tro at man ved bedre end
 konstruktørerne.
 
 Nu har jeg sprunget et par MC-generationer over, og har end ikke den nyeste
 pop, men jeg har da ikke siden BM33 haft så letkørt en MC som "fie". Det
 lokum af en XS jeg var belemret med krævede da ikke så lidt flere kræfter
 når den skulle om hjørner, og et par prøveture på Mylunds FJ af seneste
 årgang har da lidt samme tendens, (jeg forstår stadig ikke hvordan han kunne
 bytte sin RF900 til en sådan "antikvitet"), så det er jo ikke alene
 dækbredde der gør udslaget. Vægt og øvrig setup er væsentlig, tingene skal
 ses som en helhed.
 
 mvh
 Orla
 
 >--
 >Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
            Armand (27-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-04-05 22:14
 | 
 |  | Orla Pedersen wrote:
 > Armand skrev i meddelelsen ...
 >
 >
 >>Fabrikkerne føjer sig efter kunderne i samme grad som politikerne føjer
 >>avisernes beskrivelse af folkestemningen
 >
 >
 > Jo-jo, det var nu mere et hip til ikke altid at tro at man ved bedre end
 > konstruktørerne.
 >
 > Nu har jeg sprunget et par MC-generationer over, og har end ikke den nyeste
 > pop, men jeg har da ikke siden BM33 haft så letkørt en MC som "fie". Det
 > lokum af en XS jeg var belemret med krævede da ikke så lidt flere kræfter
 > når den skulle om hjørner,......
 
 Styrevillighed er ikke den eneste kvalitet at focusere på - Stabilitet
 såvel under ligeuds-kørsel som under nedlægning er også tunge faktorer :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
         Torben Scheel (28-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  28-04-05 09:12
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > 
 > Derfor er der naturligvis porno i at køre med dækdimensioner i stil med 
 > de hårde RR-drenge bruger; men en gademotorcykel bliver IKKE bedre 
 > styrende af at få bredere dæk monteret :-|
 Efter at have hørt den forklaring nogle gange har jeg valgt et 
 tilsvarende konservativt mod til FJ'eren - bagdækket går fra 150/80*16 
 til 160/60*18, fordækket fra 120/80*16 til 120/70*17 (eller bør jeg 
 vælge 60 profil?). Dækkene bliver nok Metzeler Z6/M1.
 Jeg forventer at få lidt mere præcision og feedback pga. de lavere dæk, 
 og måske lidt mere styrevillighed (hvis bagdækkets diameter går 
 op/kronrøret bliver lidt stejlere - jeg har ikke regnet på det - det er 
 vist nemmest og sikrest at måle sig frem til ændringen når hjulene 
 dukker op)
 Hvordan er mavefølelsen hos de erfarne - får jeg en velstyrende 
 sportstouringcykel eller et nervøst øg ud af anstrengelserne?
 -- 
 vh
 Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425 |  |  | 
       Jesper (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper
 | 
 Dato :  25-04-05 21:24
 | 
 |  | Niels Munk wrote:
 
 > "Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> wrote in message
 > news:426d3e0a$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...
 
 >> Da det er dig der skal køre på den er det jo dit valg, men ændring af
 >> fordækket ændre jo også styringen på maskinen, om det er bedre eller værre
 >> ved jeg ikke..
 
 > Ok, reelt svar.
 
 Når man sætter et bredere dæk på forringer man egenskaberne. Det punkt på
 dækket der normalt har vajkontakt ved f.eks 60 grader bliver med et
 bredere dæk flyttet længere væk fra centerlinien og dermed skal dækket
 flytte sig mere for at komme i samme vinkel. og i dette tilfælde vil
 forenden understyre ifh til bagenden.
 Du kan så redde det ved at sætte et bredere bagdæk på. Hvor meget bredere
 ved jeg ikke.
 
 >> Hmm flere kræfter??, hvor mange HK har din MC, omkring 93 ikke?, på et
 > hjul,
 >> hvis en bil skulle yde det samme per hjul skal den yde 186 HK, det er der
 >> også mange biler der gør, men de kører altså heller ikke på 4 vibog dæk :)
 
 > Nu er "kræfter" jo heller ikke kun et spørgsmål om heste, men også Nm.
 > Her kan de færreste MC'er følge med bilerne. En moderne turbodiesel
 > (bil) har oftest mellem 3-400Nm. (min mc har i øvrigt 106HK)
 
 Ok, hvis vi taher en Mercedes E220 så har den 315Nm og kører med en samlet
 dækbredde på 39cm det bliver til 8,3Nm pr CM
 SV1000 som er ved at blive en udbredt MC har 102Nm men der er der max 4 cm
 dækbredde som har kontakt med jorden så det bliver til 25,5Nm pr cm
 bredde...
 
 >> En bil vejer mere end en MC, men trykfladen er jo goså tilsvarene større..
 >> men jeg tror nu kravene til dækket generelt er ca lige store, om det er MC
 >> eller bil :)
 
 > Nemlig :) Jeg forsøger heller ikke at hæve den ene over den anden, derimod
 > at pointere at kravene er ca. lige så store. Derfor min manglende forståelse
 > overfor viljen til at ændre på dæk-str. på en mc.
 
 I et normalt MC dæk er der mere "teknologi" i. Det yderste af dækket er
 bygget op på en anden måde end midten. Ved sving er det vigtigt at have et
 godt greb så nogle dæk er blødere der hvor midten så har mere slidstyrke
 for at holde til flere KM
 
 Og man ændre også egenskaberne på en bil. Hvis du sætter bredere fordæk på
 bliver den tungere i styringen. Men det er svært at mærke hvis man kører
 med servostyring...
 
 /
 Jesper
 
 
 
 |  |  | 
   Richard (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  25-04-05 21:28
 | 
 |  | 
 
            Niels Munk wrote:
 > Nemlig - jeg ved ikke hvor langt de nuværende dæk har kørt. Cyklen
 > er købt brugt i .de med 24k km på tælleren.
 Dækkets alder kan du læse ud af dets DOT-markering, der angiver ugenr. 
 og år - se hvordan i dækguiden på www.pmc.dk.  Hvis du overhovedet 
 overvejer at beholde det ene, altså    >>Hvis 110/80 er standard til cyklen, ville jeg ikke montere et 120/70...
 > 
 > Er det et absolut no-no at ændre på dækdimensionerne på en MC?
 Nej, ikke helt; men det skal gøres kontrolleret, fordi for- og 
 bagdækkenes profil skal "følges" ad i nedlægningen. Og fælgdimensionen 
 skal med i betragtning, fordi dækkets runding/tværsnitsprofil er 
 designet til en ganske bestemt bredde af fælg for et vilkårligt dæk.
 Så hvis du absolut vil forsøge med bredere dæk - måske for at få nogle 
 dæk med lavere profilhøjde - /70, /60 etc - løber du hurtigt mod 
 forhindringer i forskærm, gaffelben, bagsvinger, kæde etc etc. Husk at 
 vælge et dæk med samme bæreevne - loadindex - som cyklens 
 standardmæssige dækmontering, som den jo er godkendt med    Lettere går det den anden vej: På min VF750S kører jeg pt med et fordæk, 
 der er en dimension smallere. Det var med til at gøre styringen 
 hurtigere. Men det er egentlig ulovligt, da det smallere dæk har en 
 lavere vægtklasse, og jeg kan kun forsvare det, fordi jeg altid kører 
 alene, næsten. Min GB500s søstermodel XBR500 - en topersoners, GB'en er 
 kun til en - kører med et nummer bredere fordæk på samme fælgbredde aht 
 den ekstra belastning (ca. 50 kg maks.vægt svjh). XBRen er kendt for 
 styre trægere end GB500 af (hovedsagelig) samme grund.
 Havde jeg penge og tid til det, ville jeg faktisk gerne prøve at sætte 
 et nummer smallere bagdæk på GB'en, for at se om ikke den styrede endnu 
   mere villigt af det. Men den dimension er ikke så udbredt i de gode 
 dæk, så det bliver ved tanken    > i bilverdenen, ændrer man da raskt væk på både fælg og dæk str.
 > både afhængigt og uafhængigt af hinanden...
 Som andre er inde på, gælder andre vilkår, når en bil styrer gennem et 
 sving. Men der er da også mc'ister, der går efter Brian-effekten alene 
 og monterer bredere dæk alene for et synd skyld    --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
 '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
www.dfmc.dk/richard_pade  - DK coordinator for honda-v4.com
            
             |  |  | 
  Kent (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent
 | 
 Dato :  25-04-05 20:26
 | 
 |  | Niels Munk wrote:
 >
 > Det standard monterede fordæk har dimensionerne:
 > 110/80-17
 > Mit nye Metzeler Z6 har som sagt dimensioner:
 > 120/70-17
 >
 > Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
 > (udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)
 >
 Lad være. Min erfaring med en Honda CBR 1000, som godt nok havde et
 140/80-17 bagdæk men samme fordæk, er at det fungere dårligt.
 
 Jeg prøvede med flere dækformater, men det original fungerede bedst og
 var mest forudsigelig. Så sælg fordækket til en af de mange racere og
 køb et nyt i den rigtige størrelse.
 
 Kent.
 
 
 |  |  | 
  Pizzabager (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pizzabager
 | 
 Dato :  25-04-05 20:48
 | 
 |  | 
 
 >> Så sælg fordækket til en af de mange racere og
 > køb et nyt i den rigtige størrelse.
 >
 Eller bare returner det, forhandleren må da betale for det når de levere et
 forkert dæk ??
 
 kasper
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 20:56
 | 
 |  | 
 
            "Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> wrote in message
 news:426d4984$0$79457$14726298@news.sunsite.dk...
 > >> Så sælg fordækket til en af de mange racere og
 > > køb et nyt i den rigtige størrelse.
 > >
 > Eller bare returner det, forhandleren må da betale for det når de levere
 et
 > forkert dæk ??
 Ja, ville jeg også normalt gøre. Situationen er dog en smule speget.
 Jeg bestilte i 1. omgang et Metzeler Z4 på deres website.
 Det var i midlertid i restordre, og ordren blev derfor ændret pr.
 telefon.
 Derfor er jeg bange for at de bare vil påstå at de har fået forkert
 oplyst i telefonen, og det dermed ikke er deres skyld     /Niels Munk
            
             |  |  | 
    Knud Dam (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  25-04-05 21:18
 | 
 |  | 
 "Niels Munk" <spam-snabela-sejeniels.dk> skrev i en meddelelse 
 news:426d4b58$0$13732$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 > Derfor er jeg bange for at de bare vil påstå at de har fået forkert
 > oplyst i telefonen, og det dermed ikke er deres skyld     >
 > /Niels Munk
 >
 Hej Niels.
 120/70-17 passer på rigtigt mange cykler, så det burde du kunne afsætte 
 igen.
 Passer bla. på en GSX750F fra sidst i 90'erne, der iøvrigt har 3,5 tommer 
 forhjul mod dit 3 tommer hjul.
 Mvh
 KD 
            
             |  |  | 
     Niels Munk (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Munk
 | 
 Dato :  25-04-05 21:27
 | 
 |  | "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:_fcbe.375$Lu5.62@news.get2net.dk...
 
 > 120/70-17 passer på rigtigt mange cykler, så det burde du kunne afsætte
 > igen.
 
 Ja, det er også sat til salg i gruppen d.m.p.m.stumpemarked nu.
 
 > Passer bla. på en GSX750F fra sidst i 90'erne, der iøvrigt har 3,5 tommer
 > forhjul mod dit 3 tommer hjul.
 
 Ja, det fandt jeg ud af efter lidt research på google :) Det passer også
 på svigerfatter's Yamaha XJR 1300. Kan være jeg kan prakke det på
 ham... ;)
 
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
      Knud Dam (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  25-04-05 21:32
 | 
 |  | 
 "Niels Munk" <spam-fjerndette-@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
 news:426d5293$0$641$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 > Ja, det fandt jeg ud af efter lidt research på google :) Det passer også
 > på svigerfatter's Yamaha XJR 1300. Kan være jeg kan prakke det på
 > ham... ;)
 >
 >
 > /Niels Munk
 
 Kanon - men bøf ham nu ikke for kr. 1100. Det ødelægger bare familieidyllen.
 
 ; - )
 
 KD
 
 
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-04-05 21:36
 | 
 |  | "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message
 news:rtcbe.382$l66.85@news.get2net.dk...
 
 > Kanon - men bøf ham nu ikke for kr. 1100. Det ødelægger bare
 familieidyllen.
 
 Hehe, han ved sgu godt hvad penge er for en størrelse,
 så det får jeg nok svært ved alligevel - han byder højst en
 tankfuld benzin ;)
 
 /Niels Munk
 
 
 
 
 |  |  | 
    CL (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CL
 | 
 Dato :  25-04-05 22:49
 | 
 |  | 
 >
 >
 > Ja, ville jeg også normalt gøre. Situationen er dog en smule speget.
 > Jeg bestilte i 1. omgang et Metzeler Z4 på deres website.
 
 Hej jeg har Metzeler Z4 på min CBR 1000 og den laver spin i 3 gear på våd
 vej,
 selv om der er over 4 mm mønster tilbage,så de dæk vil jeg fraråde dig at
 købe.
 VH
 Carsten (som har 2 nye pirelli der skal monteres torsdag)
 
 > /Niels Munk
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (26-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  26-04-05 09:40
 | 
 |  | 
 
            tiper@tiscali.dk (Jesper) writes:
 > Ok, hvis vi taher en Mercedes E220 så har den 315Nm og kører med en samlet 
 > dækbredde på 39cm det bliver til 8,3Nm pr CM
 > SV1000 som er ved at blive en udbredt MC har 102Nm men der er der max 4 cm 
 > dækbredde som har kontakt med jorden så det bliver til 25,5Nm pr cm 
 > bredde...
 Du skal regne med moment på hjulet, ikke på motoren. Hverken en
 Mercedes E220 eller en SV1000 har jo direkte træk uden gear og kobling
 imellem. Du skal derfor gange med slutudvekslingen (i 1. gear).
 -- 
 Jacob        |   ........@
 Bandit 600 N |   ......_[]-=*
www.bunk.cc   |   .....(o)Z_/(o)
            
             |  |  | 
  NielSV650 (28-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : NielSV650
 | 
 Dato :  28-04-05 08:31
 | 
 |  | 
 
            Niels Munk wrote:
 > Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
 > (udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)
 Hej Niels,
 Sæt du det bare på - det ville jeg gøre. 
 Med hensyn til den "langsommere" styring som nogen taler om, kan de måske 
 ha ret, men på den anden side, er dækket lavere. Et 110/80 er 88mm højt, 
 et 120/70 er 84mm højt. Dermed bliver kronrørsvinklen mindre....
 Cyklen vil uden tvivl føles anderledes til at starte med, men i det store 
 hele tror jeg det går op. 
 Jeg har skiftet min originale størrelse på 120/60 ud med et 120/70, og jeg 
 synes det virker glimrende.
 Hold gummiet nedad,
 Niels    S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/158 |  |  | 
  Knud Dam (28-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  28-04-05 21:03
 | 
 |  | 
 "NielSV650" <niellerboy_fjern_@yahoo.dk> skrev i en meddelelse 
 news:d4q3f8$qju$1@abbeden.bunk.cc...
 > Niels Munk wrote:
 >> Hvad vil jeg opnå ved at sætte det nye dæk på i stedet?
 >> (udover at mit speedometer og km-tæller viser for meget)
 >
 > Hej Niels,
 >
 > Sæt du det bare på - det ville jeg gøre.
 >
 > Med hensyn til den "langsommere" styring som nogen taler om, kan de måske 
 > ha ret, men på den anden side, er dækket lavere. Et 110/80 er 88mm højt, 
 > et 120/70 er 84mm højt. Dermed bliver kronrørsvinklen mindre....
 > Cyklen vil uden tvivl føles anderledes til at starte med, men i det store 
 > hele tror jeg det går op.
 >
 > Jeg har skiftet min originale størrelse på 120/60 ud med et 120/70, og jeg 
 > synes det virker glimrende.
 >
 >
 > Hold gummiet nedad,
 > Niels    > S FAU himmelblau
 > http://dfmc.dk/158 Hej Niels.
 Hvad i alverden er begrundelsen for at skifte dit dæk ud med et, der har en 
 højere profil ?
 Iøvrigt er problemet nok ikke højden men bredden - et 120 dæk er bredt til 
 et 3 tommer fælg.
 Mvh
 KD 
            
             |  |  | 
   NielSV650 (29-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : NielSV650
 | 
 Dato :  29-04-05 07:45
 | 
 |  | 
 
            Knud Dam wrote:
 > Hvad i alverden er begrundelsen for at skifte dit dæk ud med et, der har en 
 > højere profil ?
 Det kører alle racerne med    Nej, profilen er lidt spidsere og så er der mere dæmpning i selve dækket, 
 og det skulle aflaste affjedringen.
 Jeg synes den kører bedre end nogensinde     Godt nok kom jeg også fra et 
 par slidte D208'ere som jeg i forvejen ikke kunne lide, men alligevel.
 > Iøvrigt er problemet nok ikke højden men bredden - et 120 dæk er bredt til 
 > et 3 tommer fælg.
 Ja, ok - fælgbredden havde jeg ikke lige i tankerne. Min er 3,5".
   Niels
 S FAU himmelblau
            
             |  |  | 
 |  |