|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Støttebenskontakt virker ikke - Fra : Morfar
 | 
 Dato :  22-04-05 20:47
 | 
 |  | Hej til gruppen -
 
 Efter 45 år uden mc har jeg anskaffet en GN250 - den har kørt 14k
 og er tilfredsstillende på alle områder, bortset fra at motoren både starter
 og kører med sidestøttebenet slået ned.
 Jeg har målt på kontakten, den fejler ikke noget - motorstopknap på styret
 og stop med nøglen virker ok - hvad kan årsagen være ?
 
 Da jeg ikke har kunnet skaffe en manual til maskinen, vil jeg gerne høre om
 nogen har et link til en side, hvor jeg kan se lidt om dæktryk,
 olieskiftintervaller
 og hvad der ellers bliver brug for.
 
 Venlig hilsen -  Morfar
 Min MC fra dengang var en 500cb NSU Consul fra 1953
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hekto (22-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  22-04-05 21:25
 | 
 |  | 
 
            In article <426954a8$0$13726$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, 
 nordteknikfjern@mail.tele.dk says...
 > Efter 45 år uden mc har jeg anskaffet en GN250 - den har kørt 14k
 > og er tilfredsstillende på alle områder, bortset fra at motoren både starter
 > og kører med sidestøttebenet slået ned.
 > Jeg har målt på kontakten, den fejler ikke noget - motorstopknap på styret
 > og stop med nøglen virker ok - hvad kan årsagen være ?
 > 
 > Da jeg ikke har kunnet skaffe en manual til maskinen, vil jeg gerne høre om
 > nogen har et link til en side, hvor jeg kan se lidt om dæktryk,
 > olieskiftintervaller
 > og hvad der ellers bliver brug for.
 Mon ikke kredsløbet er 'fixet' med vilje?
 Det er jo ikke unormalt at man fjerner den sikkerhed-fidus. Så hvis du 
 kigger lidt omkring på ledningsnettet, kan det være du kan se hvad der 
 er lavet.
 > 
 > Venlig hilsen -  Morfar
 > Min MC fra dengang var en 500cb NSU Consul fra 1953
 > 
 Hæ! Sådan en kørte jeg også på nogle gange som knægt!
 Den havde verdens længste geararm!
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage (Til 
 Salg)
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Troels Jensen (22-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Jensen
 | 
 Dato :  22-04-05 23:46
 | 
 |  | 
 "Hekto" <urxgb@urxgb.qx> skrev i en meddelelse
 news:MPG.1cd37c0b3313d24598972c@news.tele.dk...
 
 > Mon ikke kredsløbet er 'fixet' med vilje?
 > Det er jo ikke unormalt at man fjerner den sikkerhed-fidus. Så hvis du
 > kigger lidt omkring på ledningsnettet, kan det være du kan se hvad der
 > er lavet.
 
 Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne den
 sikkerhed?
 
 Troels
 XJ600
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-04-05 00:13
 | 
 |  | Troels Jensen wrote:
 > "Hekto" <urxgb@urxgb.qx> skrev i en meddelelse
 > news:MPG.1cd37c0b3313d24598972c@news.tele.dk...
 >
 >
 >>Mon ikke kredsløbet er 'fixet' med vilje?
 >>Det er jo ikke unormalt at man fjerner den sikkerhed-fidus. Så hvis du
 >>kigger lidt omkring på ledningsnettet, kan det være du kan se hvad der
 >>er lavet.
 >
 >
 > Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne den
 > sikkerhed?
 
 Fordi støttebenskontakten sidder temmeligt udsat og for nogle modellers
 vedkommende kan kræve udskiftning indtil flere gange pr. sæson!
 
 --
 Armand.
 (der kortsluttede systemet på GPZ900R da den udskiftede også gik ned
 relativt hurtigt)
 
 
 |  |  | 
    Hekto (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  23-04-05 08:57
 | 
 |  | 
 
            In article <Gxfae.114004$Vf.4187761@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
 chaufforerne.dk says...
 > Fordi støttebenskontakten sidder temmeligt udsat og for nogle modellers 
 > vedkommende kan kræve udskiftning indtil flere gange pr. sæson!
 > 
 Ja, og så står man dér i regnvejer, langt fra hjemmet ... og så er der 
 NADA at gøre andet end rive ledningerne over, og sno dem sammen, hvis 
 de ikke skal være åbne al'så!
 De fleste er heldigvis koblet til fregaearslampen; men ikke alle.
 Automat-kåbe-kvæstende-støtteben er en anden forbandelse, som også er 
 nævnt i tråden!
 Det er bare en vanesag at klappe det ind, ligesom at huske blinklyset 
 (som jeg også glemmer!)
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage (Til 
 Salg)
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
     Armand (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-04-05 15:53
 | 
 |  | Hekto wrote:
 > In article <Gxfae.114004$Vf.4187761@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
 > chaufforerne.dk says...
 >
 >
 > De fleste er heldigvis koblet til fregaearslampen; men ikke alle.
 
 Ninja'ens støttebenskontakt var med tre ledninger til: én plus der enten
 blev ledet til advarselslampen (á nede) eller til tændings-systemet (á
 oppe)!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
   Brian Sørup (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian Sørup
 | 
 Dato :  23-04-05 00:13
 | 
 |  | 
 "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
 news:42697b46$0$22991$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Hekto" <urxgb@urxgb.qx> skrev i en meddelelse
 > news:MPG.1cd37c0b3313d24598972c@news.tele.dk...
 >
 > > Mon ikke kredsløbet er 'fixet' med vilje?
 > > Det er jo ikke unormalt at man fjerner den sikkerhed-fidus. Så hvis du
 > > kigger lidt omkring på ledningsnettet, kan det være du kan se hvad der
 > > er lavet.
 >
 > Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne den
 > sikkerhed?
 
 Fordi det er noget p*s at maskinen ikke kan stå i tomgang medens man
 monterer jakke, hjelm og handsker......
 De sidestøtter der slår op af sig selv er desuden (næsten) livsfarlige, hvis
 maskinen står lidt uheldigt kan den ret let væltes - bare spørg min svoger
 hvor sjovt det er at samle sin nyanskaffede CBR1000 op ude i
 indkørslen........
 --
 Brian Sørup
 Honda VF 500 F2
 dmcn #733
 dfmc #456
 
 
 
 
 |  |  | 
    Schlæger (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Schlæger
 | 
 Dato :  23-04-05 08:30
 | 
 |  | Brian Sørup wrote:
 
 >> Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne den
 >> sikkerhed?
 
 > Fordi det er noget p*s at maskinen ikke kan stå i tomgang medens man
 > monterer jakke, hjelm og handsker......
 
 Mon der kunne være tale om en af de støttebenskontakter, som først
 afbryder når sidestøttebenet er nede OG maskinen bliver sat i gear ??
 
 Sådan virker det i hvert fald på min Yamser, så jeg kan sagtens have
 motoren i gang mens den står på sidestøttebenet......
 
 Mch Schlæger
 
 
 
 |  |  | 
     Morfar (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morfar
 | 
 Dato :  23-04-05 10:59
 | 
 |  | 
 "Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:d4cthr$udm$1@abbeden.bunk.cc...
 > Brian Sørup wrote:
 >
 > >> Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne
 den
 > >> sikkerhed?
 >
 > > Fordi det er noget p*s at maskinen ikke kan stå i tomgang medens man
 > > monterer jakke, hjelm og handsker......
 >
 > Mon der kunne være tale om en af de støttebenskontakter, som først
 > afbryder når sidestøttebenet er nede OG maskinen bliver sat i gear ??
 >
 > Sådan virker det i hvert fald på min Yamser, så jeg kan sagtens have
 > motoren i gang mens den står på sidestøttebenet......
 >
 > Mch Schlæger
 
 
 Sorry - har lige haft maskinen startet og du har fuldstændig ret, når det
 grønne
 frigearslys er slukket så virker kontakten - jeg mangler den manual.
 Da jeg tog kørekort på en Lambretta scooter, var der ikke noget der hed
 frigearslys eller støttebenskontakt - tak for hjælpen og god sæson.
 
 Venlig hilsen
 Morfar
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hekto (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  23-04-05 11:39
 | 
 |  | 
 
            In article <426a1c67$0$651$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, 
 nordteknikfjern@mail.tele.dk says...
 > Da jeg tog kørekort på en Lambretta scooter, var der ikke noget der hed
 > frigearslys eller støttebenskontakt - tak for hjælpen og god sæson.
 > 
 Nej, livet var enklere dengang!
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage (Til 
 Salg)
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
      Schlæger (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Schlæger
 | 
 Dato :  23-04-05 12:35
 | 
 |  | Morfar wrote:
 
 > Sorry - har lige haft maskinen startet og du har fuldstændig ret, når det
 > grønne
 > frigearslys er slukket så virker kontakten - jeg mangler den manual.
 > Da jeg tog kørekort på en Lambretta scooter, var der ikke noget der hed
 > frigearslys eller støttebenskontakt - tak for hjælpen og god sæson.
 
 > Venlig hilsen
 > Morfar
 
 Det er bare helt i orden.
 
 Tillykke med din GN250 og held og lykke med den. Jeg kørte sgu' mange gode
 ture på min, som var den første MC efter min "genfødsel" som MC'ist.
 
 Mch Schlæger
 
 
 
 |  |  | 
      Armand (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  23-04-05 15:57
 | 
 |  | 
 
            Morfar wrote:
 > "Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:d4cthr$udm$1@abbeden.bunk.cc...
 > 
 >>Brian Sørup wrote:
 >>
 >>
 >>>>Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne
 > 
 > den
 > 
 >>>>sikkerhed?
 >>
 >>>Fordi det er noget p*s at maskinen ikke kan stå i tomgang medens man
 >>>monterer jakke, hjelm og handsker......
 >>
 >>Mon der kunne være tale om en af de støttebenskontakter, som først
 >>afbryder når sidestøttebenet er nede OG maskinen bliver sat i gear ??
 >>
 >>Sådan virker det i hvert fald på min Yamser, så jeg kan sagtens have
 >>motoren i gang mens den står på sidestøttebenet......
 >>
 > 
 > Sorry - har lige haft maskinen startet og du har fuldstændig ret, når det
 > grønne frigearslys er slukket så virker kontakten - jeg mangler den manual.
 dk.fritid.motorcykel har rykket igen!!!
 Køb en Ducati, dens støttebens-kontakt er så tilpas primitiv at man ikke 
 kan snuble over teknikken: Støtteben ude = som at dreje tændingsnøglen    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
       Bjørn S (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  23-04-05 22:48
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > 
 > Køb en Ducati, dens støttebens-kontakt er så tilpas primitiv at man ikke 
 > kan snuble over teknikken: Støtteben ude = som at dreje tændingsnøglen    > 
 Jup, så man skal tråle nettet tyndt og bestille fra et tysk 
 baggårdsfirma for at finde et seriøst mod på problemet :-/
 -- 
 /Bjørn - nu med en flot dyr kabelstump ved sin side    |  |  | 
        Armand (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-04-05 18:45
 | 
 |  | 
 
            Bjørn S wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >>
 >> Køb en Ducati, dens støttebens-kontakt er så tilpas primitiv at man 
 >> ikke kan snuble over teknikken: Støtteben ude = som at dreje 
 >> tændingsnøglen    >>
 > Jup, så man skal tråle nettet tyndt og bestille fra et tysk 
 > baggårdsfirma for at finde et seriøst mod på problemet :-/
 > 
 Er det ikke blot at lade enten kontakten eller spændingen fra 
 frigearslampen (kæver dog et par dioder for "ensretning" af strømmens 
 forløb) trække et relæ der sørger for spænding til tændspolerne: Enten 
 skal frigearslampen lyse eller støttebenskontakten "være oppe"!  :-/
 /
 Armand.
            
             |  |  | 
         Bjørn S (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  24-04-05 20:04
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Er det ikke blot at lade enten kontakten eller spændingen fra 
 > frigearslampen (kæver dog et par dioder for "ensretning" af strømmens 
 > forløb) trække et relæ der sørger for spænding til tændspolerne: Enten 
 > skal frigearslampen lyse eller støttebenskontakten "være oppe"!  :-/
 Jo, og jeg har også luret den, men ikke dissekrert den nye kabelstump. 
 Nu er den så montert, og fungerer lige som maskinen burde gjort fra 
 fabrikken af. Kan startes i frigear, og går ud, ligså snart den sættes i 
 gear, vel og mærke når den står på støtteben    Fordelen med en 
 ferdiglavet, er at man bibeholder de orginale vandtætte AMP stik, og 
 kobler de ekstra kabler imellem med medfølgende stik.
 -- 
 /Bjørn - nu med nypudset kværn    |  |  | 
          Armand (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  24-04-05 20:36
 | 
 |  | 
 
            Bjørn S wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >> Er det ikke blot at lade enten kontakten eller spændingen fra 
 >> frigearslampen (kæver dog et par dioder for "ensretning" af strømmens 
 >> forløb) trække et relæ der sørger for spænding til tændspolerne: Enten 
 >> skal frigearslampen lyse eller støttebenskontakten "være oppe"!  :-/
 > 
 > 
 > Jo, og jeg har også luret den, men ikke dissekrert den nye kabelstump. 
 > Nu er den så montert, og fungerer lige som maskinen burde gjort fra 
 > fabrikken af. Kan startes i frigear, og går ud, ligså snart den sættes i 
 > gear, vel og mærke når den står på støtteben    Fordelen med en 
 > ferdiglavet, er at man bibeholder de orginale vandtætte AMP stik, og 
 > kobler de ekstra kabler imellem med medfølgende stik.
 > 
 Pris??
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
           Bjørn S (24-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  24-04-05 22:19
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Pris??
 36 øvro / 271kr.  incl. forsendelse fra www.desmoworld.de   - SU.00.00001 
 Seitenständer-Umbau som passer til en IE.
 -- 
 /Bjørn
            
             |  |  | 
            Bjørn S (25-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn S
 | 
 Dato :  25-04-05 17:26
 | 
 |  | 
 
            Bjørn S wrote:
 > 36 øvro / 271kr.  incl. forsendelse fra www.desmoworld.de   - SU.00.00001 
 > Seitenständer-Umbau som passer til en IE.
 > 
 Rettelse, 27 euro, og 32 mit alles.
 -- 
 /Bjørn
            
             |  |  | 
       Hekto (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  23-04-05 23:30
 | 
 |  | 
 
            In article <%mtae.114101$Vf.4188133@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
 chaufforerne.dk says...
 > 
 > Køb en Ducati, dens støttebens-kontakt er så tilpas primitiv at man ikke 
 > kan snuble over teknikken: Støtteben ude = som at dreje tændingsnøglen    > 
 Ja, de har det med at holde sig til det væsentlige! ... at køre på den! 
   Hvis den alligevel skal stå dér og glo, er der jo ingen grund til at 
 gøre så meget ud af det!
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
             |  |  | 
    Ukendt (23-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  23-04-05 08:58
 | 
 |  | 
 Brian Sørup skrev i meddelelsen
 <426984fd$0$79457$14726298@news.sunsite.dk>...
 >
 >"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse
 >news:42697b46$0$22991$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 
 >> Sikkert dumt spørgsmål, men hvorfor i al verden skulle man dog fjerne den
 >> sikkerhed?
 >
 >Fordi det er noget p*s at maskinen ikke kan stå i tomgang medens man
 >monterer jakke, hjelm og handsker......
 
 
 Ja, det ville være træls, så er det da godt at nogle systemer er så snu at
 de (også) er forbundet til frigearsindikatoren. Der bliver man så mindet om
 at "pinden" ikke er slået op så snart at man sætter i gear = død motor. Mht.
 overlevelse af kontakten, (Armand), så er jeg da også lidt imponeret af den
 "drejeomskifter", der sidder på støttebenslejet på fie. Den får så rigeligt
 en blanding af vejsnavs fra forhjulet, samt overskuds kædefedt, men virker
 fortfarende....
 
 >De sidestøtter der slår op af sig selv er desuden (næsten) livsfarlige,
 hvis
 >maskinen står lidt uheldigt kan den ret let væltes - bare spørg min svoger
 >hvor sjovt det er at samle sin nyanskaffede CBR1000 op ude i
 >indkørslen........
 
 
 Tjae, sidestøtter, (såvel som center), tåler nu, uanset fjederprincip, ikke
 at blive skubbet i køreretningen. Skal man parkere skrånende, så er det
 altid med forhjulet "højest".
 
 mvh
 Orla
 
 >--
 >Brian Sørup
 >Honda VF 500 F2
 >dmcn #733
 >dfmc #456
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |