|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | ZZR600D3 Omdr.tæller viser dobb. Fra : Thomas Olsen
 | 
 Dato :  21-04-05 20:01
 | 
 |  | Hej.
 
 Jeg har fået et problem med min zzr, omdrejningstælleren viser
 det dobb. af hvad den burde, cyklen kører ellers fint, er der en
 der har et hint til hvad der kan være galt ???
 
 --
 /MVH. Thomas
 Huske at fjerne NOSPAM ved svar
 
 
 
 |  |  | 
  Schlæger (21-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Schlæger
 | 
 Dato :  21-04-05 20:25
 | 
 |  | 
 
            Thomas Olsen wrote:
 >  Hej.
 >  Jeg har fået et problem med min zzr, omdrejningstælleren viser 
 > det dobb. af hvad den burde, cyklen kører ellers fint, er der en 
 > der har et hint til hvad der kan være galt ???
 Er det ikke ret almindeligt, at sådan en model går med det dobbelte antal 
 omdrejninger af hvad den burde ....
 Mch Schlæger     |  |  | 
  Thomas Olsen (21-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Olsen
 | 
 Dato :  21-04-05 20:35
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 >>  Jeg har fået et problem med min zzr, omdrejningstælleren
 >> viser det dobb. af hvad den burde, cyklen kører ellers fint,
 >> er der en der har et hint til hvad der kan være galt ???
 >
 > Er det ikke ret almindeligt, at sådan en model går med det
 > dobbelte antal omdrejninger af hvad den burde ....
   HAHA.... nej den virkdede fint indtil for ca. 1 uge siden, så 
 gik det ned af bakke, så virkede den normalt ind imellem, og nu 
 viser den bare det dobb. af hvad jeg reelt kører med at omdr.
 -- 
 /MVH. Thomas
 Huske at fjerne NOSPAM ved svar 
            
             |  |  | 
  Steen Gruby (21-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  21-04-05 21:53
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 21 Apr 2005 21:00:53 +0200, "Thomas Olsen"
 <thomas@NOSPAMalleen39.dk> wrote:
 Hej Thomas.
 >
 > Jeg har fået et problem med min zzr, omdrejningstælleren viser 
 >det dobb. af hvad den burde, cyklen kører ellers fint, er der en 
 >der har et hint til hvad der kan være galt ???
 Det er svært at svare på uden et EL-diagram over din ZZR.
 Generelt er der fire gængse metoder at drive en omdrejningstæller på:
 Mekanisk, pulser fra rændspolerne, pulser fra tændboksen eller en
 analog spænding fra tændboksen.
 I dit tilfælde tror jeg vi kan udelade den første og den sidste.
 Jeg tror at Kawa har en pulsstyret tæller, men er ikke rigtigt sikker
 på om pulserne tages fra en af tændspolerne eller fra et dertil egnet
 udtag på tændboksen selv.
 Da cyklen ellers kører normalt formoder jeg at fejlen er at finde i
 kablingen mellem "pulsgiveren" og tælleren eller i tælleren selv.
 Prøv at undersøge stikkene, specielt stelledningerne, til
 instrumentbordet, og forbindelserne mellem tælleren og
 tændspoler/tændboks.
 Dette er måske dumt, men check lige at polskoene på dit batteri er
 spændt.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
  Thomas Olsen (22-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Olsen
 | 
 Dato :  22-04-05 06:54
 | 
 |  | 
 
            Hej Steen.
 Steen Gruby skrev i en meddelelse,
 news:mf3g61htcur7j4kn5tf64ti21v3g1o52h1@4ax.com
 >> Jeg har fået et problem med min zzr, omdrejningstælleren viser
 >> det dobb. af hvad den burde, cyklen kører ellers fint, er der
 >> en der har et hint til hvad der kan være galt ???
 >
 > Det er svært at svare på uden et EL-diagram over din ZZR.
 > Generelt er der fire gængse metoder at drive en
 > omdrejningstæller på: Mekanisk, pulser fra rændspolerne,
 > pulser fra tændboksen eller en analog spænding fra tændboksen.
 > I dit tilfælde tror jeg vi kan udelade den første og den
 > sidste.
 > Jeg tror at Kawa har en pulsstyret tæller, men er ikke rigtigt
 > sikker på om pulserne tages fra en af tændspolerne eller fra
 > et dertil egnet udtag på tændboksen selv.
 > Da cyklen ellers kører normalt formoder jeg at fejlen er at
 > finde i kablingen mellem "pulsgiveren" og tælleren eller i
 > tælleren selv. Prøv at undersøge stikkene, specielt
 > stelledningerne, til instrumentbordet, og forbindelserne
 > mellem tælleren og tændspoler/tændboks.
 > Dette er måske dumt, men check lige at polskoene på dit
 > batteri er spændt.
 Jeg har smidt diagrammet op på 
http://manta.alleen39.dk/images/zzr600.jpg  håber det hjælper 
 lidt,
 jeg har prøvet at skifte den sorte ledning mellem tændspolen og 
 omdr. tælleren, det hjalp ikke
 -- 
 /MVH. Thomas
 Huske at fjerne NOSPAM ved svar 
            
             |  |  | 
   Steen Gruby (22-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  22-04-05 09:53
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 22 Apr 2005 07:53:57 +0200, "Thomas Olsen"
 <thomas@NOSPAMalleen39.dk> wrote:
 Hej Thomas.
 >
 >Jeg har smidt diagrammet op på 
 >http://manta.alleen39.dk/images/zzr600.jpg  håber det hjælper 
 >lidt,
 >jeg har prøvet at skifte den sorte ledning mellem tændspolen og 
 >omdr. tælleren, det hjalp ikke
 AHA - Det løftede sløret.
 Tælleren er taget fra den tændspole der "servicerer" 1 & 4.
 Da du har lavet en ledning du kunne trække direkte mangler der bare
 een test for at afgøre sagen.
 Prøv at tage tacho signalet fra den anden tændspole - Den grønne
 ledning.
 Er fejlen der stadig er din omdrejningstæller formentlig død.
 Prøv dog lige at checke stelledninger og mål lige spændingen bag på
 tælleren, mellem sort/gul & brun - Prøv at måle mellem sort/gul og
 motorblokken - Det fortæller noget om stellens "kvalitet".
 Det følgende er kun et eksperiment
 Jeg ved ikke om du har lidt elektronik i skuffen?
 Hvis ja, så prøv at forbinde en kondensator på ca. 1 uF fra tacho
 ledningen til stel bag på uret.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
    Thomas Olsen (22-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Olsen
 | 
 Dato :  22-04-05 10:50
 | 
 |  | 
 
            Hej Steen
 >> Jeg har smidt diagrammet op på
 >> http://manta.alleen39.dk/images/zzr600.jpg  håber det hjælper
 >> lidt,
 > AHA - Det løftede sløret.
 > Tælleren er taget fra den tændspole der "servicerer" 1 & 4.
 > Da du har lavet en ledning du kunne trække direkte mangler der
 > bare een test for at afgøre sagen.
 > Prøv at tage tacho signalet fra den anden tændspole - Den
 > grønne ledning.
 > Er fejlen der stadig er din omdrejningstæller formentlig død.
 Fejlen er der stadig når jeg prøver med den grønne istedet    > Prøv dog lige at checke stelledninger og mål lige spændingen
 > bag på tælleren, mellem sort/gul & brun - Prøv at måle mellem
 > sort/gul og motorblokken - Det fortæller noget om stellens
 > "kvalitet".
 ml. sort/gul & brun = 12V
 ml. sort/gul & Blok = 0V
 > Det følgende er kun et eksperiment
 > Jeg ved ikke om du har lidt elektronik i skuffen?
 > Hvis ja, så prøv at forbinde en kondensator på ca. 1 uF fra
 > tacho ledningen til stel bag på uret.
 Jeg har desværre ikke sådan een liggende, men bagpå selve 
 omdrejningstælleren sad et lille potmeter, dette prøvede jeg at 
 justere så den kom til at passe med min tomgang, men nu synes jeg 
 ikke det passer helt i resten af feltet    Hvad vil være billigst at få scan-max til at reppe. det gl. eller 
 at gå på jagt efter et brugt, eller er de så billige at et nyt er 
 vejen frem.
 -- 
 /MVH. Thomas
 Huske at fjerne NOSPAM ved svar 
            
             |  |  | 
     Armand (22-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  22-04-05 12:31
 | 
 |  | 
 
            Thomas Olsen wrote:
 >  
 > Jeg har desværre ikke sådan een liggende, men bagpå selve 
 > omdrejningstælleren sad et lille potmeter, dette prøvede jeg at justere 
 > så den kom til at passe med min tomgang, men nu synes jeg ikke det 
 > passer helt i resten af feltet    Var det tidligere, eller i forbindelse med denne session at du har 
 skruet dér?
 For dét er noget af en detalje at have fortiet indtil nu, skulle jeg 
 mene :-|
 I mine øjne lyder det som et uoriginalt instrument, eller et 
 Kawa-instrument fra en 1, 2 eller 3 -cylindret motor uden "vasted 
 spark", men du beskriver jo det som noget den umiddelbart er begndt på 
 af sig selv :-/
 > Hvad vil være billigst at få scan-max til at reppe. det gl. eller at gå 
 > på jagt efter et brugt, eller er de så billige at et nyt er vejen frem.
 > 
 Brugt, ubetinget!
 Kig på Ebay og bliv overrasket over prislejet!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
      Steen Gruby (22-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  22-04-05 14:38
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 22 Apr 2005 13:30:30 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
 wrote:
 Hej Armand.
 >
 >Var det tidligere, eller i forbindelse med denne session at du har 
 >skruet dér?
 >For dét er noget af en detalje at have fortiet indtil nu, skulle jeg 
 >mene :-|
 >
 I det første indlæg er beskrevet at fejlen startede sporadisk, så jeg
 formoder at det er en opstået fejl og at den med potentiometeret er
 sidste desperate forsøg    Jeg har et Suzuki instrument stående på bordet der har den modsatte
 fejl - Det viser kun det halve.
 Det er en fejl i den IC der styrer uret (digital -> analog converter).
 Jeg har forsøgt at trace kredsen, men det er åbenbart en custum design
 dims, så der er ikke meget at gøre.
 >
 >Brugt, ubetinget!
 >Kig på Ebay og bliv overrasket over prislejet!
 Enig!
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
       Thomas Olsen (22-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Olsen
 | 
 Dato :  22-04-05 15:00
 | 
 |  | 
 
            Hej.
 >> Var det tidligere, eller i forbindelse med denne session at
 >> du har skruet dér?
 >> For dét er noget af en detalje at have fortiet indtil nu,
 >> skulle jeg mene :-|
 > I det første indlæg er beskrevet at fejlen startede sporadisk,
 > så jeg formoder at det er en opstået fejl og at den med
 > potentiometeret er sidste desperate forsøg    Steen havde ret    Det var sidste udvej, men lige lidt hjalp det 
   > Jeg har et Suzuki instrument stående på bordet der har den
 > modsatte fejl - Det viser kun det halve.
 > Det er en fejl i den IC der styrer uret (digital -> analog
 > converter). Jeg har forsøgt at trace kredsen, men det er
 > åbenbart en custum design dims, så der er ikke meget at gøre.
 Der sidder også en ic på mit... jeg kiggede selvf. ikke efter 
 nummeret på den, men det kan jeg gøre når jeg splitter det ad 
 næste gang.
 >> Brugt, ubetinget!
 >> Kig på Ebay og bliv overrasket over prislejet!
 > Enig!
 Alletiders,  jeg har lige budt på et komplet instrumentbord fra 
 en E model, der er 'rigtig' tankmåler på, og så vidt jeg kan se 
 udfra Haynes, er der ikke den store forskel fra C og til E 
 modellen, så jeg skal vidst bare lige bytte et par ledninger, så 
 burde det virke    om ikke andet får jeg jo en omdrejningstæller 
 ud af det    TAK for hjælpen..
 -- 
 /MVH. Thomas
 Huske at fjerne NOSPAM ved svar 
            
             |  |  | 
 |  |