kenneth T wrote:
>>De tyskere vi alle misunder for billige motorcykler, taber i praksis 50% 
>>af nyprisen på 5 års tid - Dét kan sq også være med til at man ikke "kan 
>>få fodfæste" :-|
> 
> 
> Jep, men det kan de ikke blive ved med at gøre.
> ....den sidste MC havde jeg i 3-4år (65kkm) og tabte næsten det samme som 
> den koster uden afgift, hvis den havde været "tysk" ville den være "gratis" 
> nu :)
Øh?
Du købte en ny(!) motorcykel og kørte 65.000 KM hvorefter du havde et 
tab på ca 40%?
Under hvilke betingelser solgte du? Den gammelkendte med barn og hurtigt 
bilkøb koster på bytteprisen!
Hilken model drejer det sig om? Der kán være stor forskel på de 
forskellige modellers indbyrdes gensælgelighed!
De tyske brugtpriser styres af købernes villighed til at købe nye 
billige køretøjer, hvorved der er ubalance i ny/brugt markedet, og det 
er på en måde det modsatte der er tilfældet herhjemme 
 
Men ikke alle tyskere køber nyt, ligesom det ikke er dem alle der køber 
MV Agusta'erD Der er jo også købere til de brugte, og dé må i mine øjne 
gnække lidt indvendigt over deres "fidus", akkurat som man bør gøre når 
man som dansker køber en halvgammel mellemklasse-motorcykel med udsigt 
til at kunne sælge til samme pris efter et par sæsoner!
Jeg har som gammelnok kunnet følge mc-markedet over nogle år nu, og det 
ser ud til at der herhjemme findes en nedre grænse for hvor billig en 
motorcykel kan blive; men da stort set hele markedet med tiden ender i 
dette grænselag er denne grænse yderst marginal på tværs af modeller, 
motorstørrelser og alder.  Således er der i realiteten kun ganske få 
penge fra en CB900 Bol d'Or (som jeg regner for noget outdated lort!) og 
op til de billigste VFR750 (som jeg regner for noget af det mest 
pålidelige, alderen til trods), og hvis man formår at gennemskue denne 
gråzone af markedet vil man kunne få meget for pengene ligesom det 
modsatte absolut er tilfældet!
Syd for grænsen er motorcyklerne fra starten så billige at den nedre 
grænse hvor priserne stagnerer opnåes relativt hurtigt, og det skyldes 
især at ophugning lynhurtigt bliver et alternativ til at få mere for 
køretøjet 
 
Dér når de danske priser aldrig ned; men til gengæld lever mange stort 
på at kunne købe billige "dyrt nedskrevne" modeller i Tysland til 
indregistrering herhjemme, ligesom at indkøb af ophugs-stumper syd for 
grænsen er blevet yderst tilgængeligt med internettes udbredelse!
Sådan har det altid været. Ihvertfald i mange år.
Men netop den mængde billigt importerede og ligeså indregistrerede 
motorcykler, som man har set de senere år, må forudses at kunne vælte 
"brugtpris-sikkerheden" på et tidspunkt :-/
Min ellers sædvanligvis velfungerende krystalkugle er desværre lidt 
tåget på det område 
 
Til gengæld har det allerbedste mc-købstrick eksisteret siden starten af 
80'erne og er stadig ganske effektivt:
Køb en ny Suzuki når de indimellem er på knaldtilbud - Lige nu er det 
SV1000 der er nede i fantasipris!!!
-- 
Armand