|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Knækket kæde -> ny vandpumpe :-( Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  16-04-05 22:26
 | 
 |  | Hej gruppe,
 
 I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk, der
 har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre selv ude
 om det.
 
 Min kæde har haft et stift led et stykke tid, men jeg fik først
 bestilt en ny hos louis i mandags. Den kom så fredag, lige inden jeg
 skulle køre de 130 km ned til mine forældre. Jeg vidste at kæden ikke
 havde det godt længere og ville skifte den inden jeg kørte sydover.
 
 Det viste sig desværre at jeg manglede en top i den rette størrelse
 (bagsvingeren skulle af pga. endeløs kæde), så jeg tænkte at jeg lige
 kunne liste den derned. Det kunne jeg bare ikke, så kæden sprængtes
 med 120 km/t (jævnt fart) på motorvejen. Det nye kædekit var spændt
 fast på bagsædet - skæbnens ulidelige ironi. Det gav et klask og
 koblingen føltes ret defekt. Baghjulet blev heldigvis ikke låst af
 kæden, så lærestregen er blevet begrænset til et nyt vandpumpehus og
 en ny koblingspind. Kæden havde pakket sig grundigt op ad vandpumpen,
 der sidder lige foran kædehjulet og i den forbindelse var
 koblingspinden blevet banket over.
 
 Motorblokken er sluppet med undtagelse af den yderste del af hullet,
 hvor koblingspinden går ind. Inderst inde er det stadig rundt, mens
 det er ret tydeligt at et stykke af koblingspinden har mast den
 yderste del ret ovalt. Umiddelbart tror jeg dog at hullet nok skal
 forblive tæt når pakdåsen bliver skiftet.
 
 Motoren lyder fin når den tørnes og gearkassen lader også til at
 fungere fint - pyha!
 
 Mht. reservedele påstår MC huset i Kølkær (krejlere med enormt lager)
 at de har de nødvendige stumper. De ville dog først forsøge at finde
 dem mandag. Prisen fandt jeg ikke ud af :-/
 
 Set i bagklogskabens ulideligt klare lys skulle jeg have skiftet kæden
 for tre uger siden. Konsekvenserne af den sprængte kæde kunne jo have
 været fatale, så jeg føler mig egentlig temmelig dum. Til gengæld er
 jeg ret sikker på at lærestregen er effektiv så dumheden ikke gentager
 sig :-|
 --
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
 
 
 |  |  | 
  Lars T. Thomsen (16-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  16-04-05 22:46
 | 
 |  | 
 
            Hej Jes!
 [SNIP en meget sørgelig beretning!]
 Forstår godt din pointe, men jeg synes egentlig ikke, at du skal føle dig
 dum! - Du tog blot en chance og tabte trods gode odds, surt show! :-|
 For et stift led kan vi jo alle være ramt af, dog sjældent med disse følger.
 Var din kæde overhovedet spændt tilstrækkeligt, smurt, eller kan en evt.
 clips være smuttet af?
 Vær glad for, at du slap med livet i behold, herefter at du er uden fysiske
 men, dernæst at din motorcykel ikke tog nævneværdig skade    Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (16-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  16-04-05 23:05
 | 
 |  | 
 
            "Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> writes:
 Hej Lars,
 > Forstår godt din pointe, men jeg synes egentlig ikke, at du skal føle dig
 > dum! - Du tog blot en chance og tabte trods gode odds, surt show! :-|
 > For et stift led kan vi jo alle være ramt af, dog sjældent med disse
 > følger.
 Mnjaeh, leddet har nok været stift i en måneds tid, så jeg bør nu nok
 føle mig dum :-/
 > Var din kæde overhovedet spændt tilstrækkeligt, smurt, eller kan en evt.
 > clips være smuttet af?
 Opspændingen var fin. Det har i øvrigt kun været nødvendigt at spænde
 den én gang i dens 15k km levetid. Den var ikke velsmurt, da jeg jo
 alligevel skulle skifte den. Hmmm. Kæden var i øvrigt endeløs (hvilket
 ikke kan siges længere :-/ ).
 > Vær glad for, at du slap med livet i behold, herefter at du er uden fysiske
 > men, dernæst at din motorcykel ikke tog nævneværdig skade    Det er jeg skam også - i den rækkefølge. 
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
  Armand (16-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  16-04-05 23:08
 | 
 |  | Lars T. Thomsen wrote:
 > Hej Jes!
 >
 > [SNIP en meget sørgelig beretning!]
 >
 > Forstår godt din pointe, men jeg synes egentlig ikke, at du skal føle dig
 > dum! - Du tog blot en chance og tabte trods gode odds,
 
 Jeg tror snarere at man efter de svære historier der kommer frem med
 tiden ikke skal regne ens odds for gode i den situation!
 Lad være med at køre RD-style med en allerede erkendt færdig kæde :-|
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
   Lars T. Thomsen (16-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  16-04-05 23:58
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Lars T. Thomsen wrote:
 >> Hej Jes!
 >>
 >> [SNIP en meget sørgelig beretning!]
 >>
 >> Forstår godt din pointe, men jeg synes egentlig ikke, at du skal
 >> føle dig dum! - Du tog blot en chance og tabte trods gode odds,
 >
 > Jeg tror snarere at man efter de svære historier der kommer frem med
 > tiden ikke skal regne ens odds for gode i den situation!
 > Lad være med at køre RD-style med en allerede erkendt færdig kæde :-|
 Dét er så bagkloghed og ikke dumhed, som du hentyder til!    Jeg har da også aflyst en søndagstur til en kammerat i Jelling, da min kæde
 var faretruende dårlig, så jeg aflyste turen og brugte dagen på at imontere
 en ny. Man skal have respekt for de krafter, som en knækket kæde kan
 forudsage, det véd de fleste!
 Bagkloghed er en god læremester, dét er de løftede pegefingre ikke på en så
 åbenlys sag!
 En smule chance tager man da altid!?! - Ellers sad vi vel bare trygt hjemme
 i dagligstuen, overskrevs på sofaryggen, mens vi højlydt udluftede aftenens
 mørbradbøf med bløde løg. Sammen med drømmen om, at køre på motorcykel? LOL!
   Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
  Martin Sørensen (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  17-04-05 00:46
 | 
 |  | 
 
            > I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk, der
 > har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre selv ude
 > om det.
 > Set i bagklogskabens ulideligt klare lys skulle jeg have skiftet kæden
 > for tre uger siden. Konsekvenserne af den sprængte kæde kunne jo have
 > været fatale, så jeg føler mig egentlig temmelig dum. Til gengæld er
 > jeg ret sikker på at lærestregen er effektiv så dumheden ikke gentager
 > sig :-|
   Der er vel ikke så meget mere at sige. Folk kan bekræfte dig i at du nok 
 skulle have skiftet det med det samme når du var klar over at det var 
 dårligt, men det tvivler jeg på er nødvendigt, for efter sådan en tur så 
 lærer man helt sikkert sin lektie. Man lærer af sine fejl, jo tak..
 Noget lignende kunne garanteret også været sket for mig, hvis det endeligt 
 skulle være.
 signing off.. Martin Sørensen 
            
             |  |  | 
  Lars T. Thomsen (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen
 | 
 Dato :  17-04-05 09:03
 | 
 |  | 
 
            Hej Martin!
 >> I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk,
 >> der har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre
 >> selv ude om det.
 >
 >> Set i bagklogskabens ulideligt klare lys skulle jeg have skiftet
 >> kæden for tre uger siden. Konsekvenserne af den sprængte kæde kunne
 >> jo have været fatale, så jeg føler mig egentlig temmelig dum. Til
 >> gengæld er jeg ret sikker på at lærestregen er effektiv så dumheden
 >> ikke gentager sig :-|
 >
 >    > Der er vel ikke så meget mere at sige. Folk kan bekræfte dig i at du
 > nok skulle have skiftet det med det samme når du var klar over at det
 > var dårligt, men det tvivler jeg på er nødvendigt, for efter sådan en
 > tur så lærer man helt sikkert sin lektie. Man lærer af sine fejl, jo
 > tak..
 Ja, det er også dét, jeg mener! - I denne situation, der har man ingenting,
 at bruge andres (og sin egen) løftede pegefingre til!
 > Noget lignende kunne garanteret også været sket for mig, hvis det
 > endeligt skulle være.
 Enig! - Også hér!
 Hilsen
 Lars
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  17-04-05 21:40
 | 
 |  | 
 
            "Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:
 > Der er vel ikke så meget mere at sige. Folk kan bekræfte dig i at du
 > nok skulle have skiftet det med det samme når du var klar over at
 > det var dårligt, men det tvivler jeg på er nødvendigt, for efter
 > sådan en tur så lærer man helt sikkert sin lektie. Man lærer af sine
 > fejl, jo tak..
 Helt sikkert. Jeg håber også at andre kan lære af min lille historie,
 men omvendt, så er jeg jo let at betragte som "en af de andre som den
 slags sker for" :-/ Jeg har jo også selv hørt om sprængte kæder før...
 > Noget lignende kunne garanteret også været sket for mig, hvis det
 > endeligt skulle være.
 Tak    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
  H&M (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : H&M
 | 
 Dato :  17-04-05 10:15
 | 
 |  | > I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk, der
 > har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre selv ude
 > om det.
 >
 > Min kæde har haft et stift led et stykke tid, men jeg fik først
 > bestilt en ny hos louis i mandags. Den kom så fredag, lige inden jeg
 > skulle køre de 130 km ned til mine forældre. Jeg vidste at kæden ikke
 > havde det godt længere og ville skifte den inden jeg kørte sydover.
 >
 
 
 Jeg mener at når nu du har lært det der skal læres .......
 ......så skal du have ros for at træde frem med historien, der skal nok være
 nogen som kan bruge dine erfaringer.
 
 Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører kardan,
 jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville lave noget mindre
 klogt hvis jeg havde kæde træk.
 
 Left hand high......Ses derude.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-04-05 14:16
 | 
 |  | 
 H&M skrev i meddelelsen <4262291e$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
 
 >Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører kardan,
 >jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville lave noget
 mindre
 >klogt hvis jeg havde kæde træk.
 
 
 Husker Du så lige at tjekke/smøre kardankryds/homokinetiskled en gang i
 mellem ?
 
 mvh
 Orla
 
 
 >
 >Left hand high......Ses derude.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   H&M (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : H&M
 | 
 Dato :  18-04-05 18:48
 | 
 |  | >>Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører
 >>kardan,
 >>jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville lave noget
 > mindre
 >>klogt hvis jeg havde kæde træk.
 >
 >
 > Husker Du så lige at tjekke/smøre kardankryds/homokinetiskled en gang i
 > mellem ?
 >
 
 Jow jow Den har fået et spline lub job. ( bmw k75 )
 
 Men ved godt at en kardan også kan sprænge og sætte sig.
 
 Man er sgu aldrig 100% sikker......
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jes Vestervang (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  17-04-05 21:52
 | 
 |  | "H&M" <mosvad@nulspammail.dk> writes:
 
 > Jeg mener at når nu du har lært det der skal læres .......
 
 Det tror jeg også.
 
 > .....så skal du have ros for at træde frem med historien, der skal
 > nok være nogen som kan bruge dine erfaringer.
 
 Det håber jeg da.
 
 > Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører
 > kardan, jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville
 > lave noget mindre klogt hvis jeg havde kæde træk.
 
 Kardan har sine fordele... og ulemper. Jeg har dog aldrig prøvet en
 kardancykel. Det er dog ikke sådan at jeg hader kæder. I mit tilfælde
 er det jo ikke sådan at kæden er knækket helt uforudsigeligt - jeg
 kunne jo bare have skiftet den da jeg vidste at den var gal.
 --
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  17-04-05 22:09
 | 
 |  | >> I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk,
 >> der har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre
 >> selv ude om det.
 > Iøvrigt så er din og andres kæde historie, årsagen til at jeg kører
 > kardan, jeg er ærlig overfor mig selv, jeg tror sgu også jeg ville
 > lave noget mindre klogt hvis jeg havde kæde træk.
 
 Selv med kardan kan man ikke være for sikker. Martin Pedersen (som også
 skriver herinde af og til) oplevede da for nogle år siden at kardanen på
 hans XJ900 (mener jeg) pludseligt blokerede baghjulet.
 
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Schlæger (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Schlæger
 | 
 Dato :  18-04-05 10:01
 | 
 |  | Martin Sørensen wrote:
 
 > Selv med kardan kan man ikke være for sikker. Martin Pedersen (som også
 > skriver herinde af og til) oplevede da for nogle år siden at kardanen på
 > hans XJ900 (mener jeg) pludseligt blokerede baghjulet.
 
 Den kunne jeg godt tænke mig at høre lidt mere om, efter at jeg nu er gået
 over til "stangtræk".
 
 Mch Schlæger
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Jensen (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  17-04-05 11:49
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 <SNIP en trist historie>
 Hej Jes,
 det er sgu da træls når det sker.
 Men du slap da rimelig heldigt fra det.
 Jeg gik selv lige ned til min fazer for at tjekke kæden, da den også har 
 gået ca 15000km.
 Den var heldigvis fin, men så blev lige renset og så har man det lidt 
 bedre, når den er tjekket    Håber ikke reperationen bliver for dyr.
 mvh
 Thomas Jensen
 Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
  Jes Vestervang (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  17-04-05 21:50
 | 
 |  | 
 
            Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:
 > Jes Vestervang wrote:
 > <SNIP en trist historie>
 >
 > det er sgu da træls når det sker.  Men du slap da rimelig heldigt
 > fra det.
 Ja. Splitsekundet efter at have indset at det var kæden, der var
 knækket, tænkte jeg også bare pyyhaaa. Et blokeret baghjul ville have
 været træls. Træls som i ligge-under-en-lastbil-i-fart.
 > Jeg gik selv lige ned til min fazer for at tjekke kæden, da den også
 > har gået ca 15000km.  Den var heldigvis fin, men så blev lige renset
 > og så har man det lidt bedre, når den er tjekket    Almindeligvis holder kæder nu også over 20k. Min vinterkørsel er bare
 ret hård ved kæden.
 > Håber ikke reperationen bliver for dyr.
 Nej. Men går det som jeg forventer, er det kun vandpumpehus og
 koblingspind, der skal skiftes. Det burde ikke koste det vilde, men
 lad os nu se.
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
   Armand (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  18-04-05 00:27
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > 
 > 
 > Ja. Splitsekundet efter at have indset at det var kæden, der var
 > knækket, tænkte jeg også bare pyyhaaa. Et blokeret baghjul ville have
 > været træls. Træls som i ligge-under-en-lastbil-i-fart.
 To af mine klubkammerater har endt med låst baghjul undervejs:
 - En på autobahn med 150 og fuld ferieoppakning til ham og fruen.
 Årsag: Tabt fortandhjul.
 Følge: Motorcykel, passagerer og bagage spredt ud over autobahnens to 
 spor efter 50-100 meters tiltagende slingren!
 Redning: En lynhurtigt opfattende Porsche-ejer der lagde sig på 
 midterstriben, bremsede og tændte havariblinket (hvem turde gøre dét 
 herhjemme??)    - En med måske 130, midt i en flok og i en svag højrekurve på 
 motortrafikvejen mellem Børkop og Vejle.
 Årsag: Dårligt fastspændt sovepose der af elastikstropperne blev trukket 
 bagud og ned under nummerpladen hvorefter baghjulet fik fat i den.
 Følge: et 100-150 meter langt relativt lige bremsespor i blød vinkel 
 henover modsatte vejbane og med stilstand akkurat som asfalten slap op.
 Redning: At der ikke var modkørende på dét tidspunkt    Og så er der lige den håndfuld der har knaldet deres krumtaphus itu hhv. 
 blot har tabt kæden uden anden dramatik
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  18-04-05 22:11
 | 
 |  | 
 
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > Jes Vestervang wrote:
 >> Ja. Splitsekundet efter at have indset at det var kæden, der var
 >> knækket, tænkte jeg også bare pyyhaaa. Et blokeret baghjul ville
 >> have været træls. Træls som i ligge-under-en-lastbil-i-fart.
 >
 > To af mine klubkammerater har endt med låst baghjul undervejs:
 Ja, jeg er ved at indse at der er god grund til at tage sådan nogle
 kæder meget alvorligt. Selvfølgelig har jeg hele tiden vidst det, men
 det er jo ikke helt det samme som at efterleve det :-/
 Jeg håber at da også at denne tråd får nogle stykker til at revidere
 en RD*-agtig vedligeholdelsesstil.
 *: Tænk hvis man hed Brian og kunne lide RD'ere. Så ville man være let
  at kategorisere    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
   Mikkel Christensen (19-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mikkel Christensen
 | 
 Dato :  19-04-05 08:07
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:
 > *: Tænk hvis man hed Brian og kunne lide RD'ere. Så ville man være let
 >  at kategorisere    Uh, den kan jeg. 'Hvad er en Hekto?'    -- 
 Mikkel            |  Compared to system administration,
 motortosse.dk     |  being cursed forever is a step up.
                   |  -Paul Tomko
            
             |  |  | 
  Henrik Nielsen - Rap~ (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Nielsen - Rap~
 | 
 Dato :  17-04-05 18:10
 | 
 |  | 
 
            Øv øv.
 Men behøver du at tage bagsvingeren af...? Var der ikke et nitteled med?
 -- 
 Mvh.
 Henrik
http://RaptorMC.dk Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
  Ukendt (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-04-05 20:31
 | 
 |  | 
 Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen
 <4262984d$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
 >Øv øv.
 >
 >Men behøver du at tage bagsvingeren af...? Var der ikke et nitteled med?
 Jes er jo vinterkører, så det vil nok alligevel være en rigtig god ide at
 afmontere svingeren for smøring. Jeg ville nu heller ikke "brække" en
 endeløs kæde når der er andre muligheder.
 Desværre var det så for sent....     mvh
 Orla
 VTR-F, hvor man bare "hælder" endeløse kæder på     >--
 >Mvh.
 >Henrik
 >http://RaptorMC.dk >
 >Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
            
             |  |  | 
   Armand (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  18-04-05 00:10
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen
 > <4262984d$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
 > 
 >>Men behøver du at tage bagsvingeren af...? Var der ikke et nitteled med?
 > 
 > Jes er jo vinterkører, så det vil nok alligevel være en rigtig god ide at
 > afmontere svingeren for smøring. Jeg ville nu heller ikke "brække" en
 > endeløs kæde når der er andre muligheder.
 - - - - -  som f.eks at lade den brække sig selv    Historien viser at man bør tage stive kædeled alvorligere end 
 clipse-samleled :-|
 > Desværre var det så for sent....     blev(!) for sent :-|
 > mvh Orla
 > VTR-F, hvor man bare "hælder" endeløse kæder på     Jup! Akkuart som på en GPZ900R!
 Til gengæld har VTR bevist at den ikke nøjes med et vandpumpehus når 
 uheldet er ude    GPZ'en har forøvrigt et løst dæksel dér, indeholdende pakdåsen og 
 dækkende/adgangsgivende for skiftemekanismen, hvilket kunne være 
 praktisk i denne situation    -- 
 Armand.
 (Ninja-nostalgiker)
            
             |  |  | 
    Ukendt (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-04-05 17:38
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen
 <30C8e.113249$Vf.4181193@news000.worldonline.dk>...
 >Orla Pedersen wrote:
 >>Jeg ville nu heller ikke "brække" en
 >> endeløs kæde når der er andre muligheder.
 >
 >- - - - -  som f.eks at lade den brække sig selv    >Historien viser at man bør tage stive kædeled alvorligere end
 >clipse-samleled :-|
 Joeh deet ! Jeg er stadig rystet over den kæde min FJ1200 ven kom trillende
 med kort efter at jeg havde "trækstyrkeprøvet" min egen kæde. Den kravlede
 på toppen af tænderne på forreste kædehjul    I sammenligning med den kæde
 så var min jo kun halvgået.... Nå men sådan har livet jo nu aldrig været
 retfærdigt.
 Opsummeret, så var det "kun" tre led som var deformationshærdet i min kæde,
 men det er jo også mere end rigeligt. Det var ikke "sliddet", af typen
 afslidt materiale, som sådan der tog livet af den, og der er det jeg bliver
 arrig når jeg ser forhandlere, på eksempelvis E-bay, tilbyde svageste type
 o-ringskæder til +100 hk mc'er. En for svag kæde vil uvægerligt lettere få
 deformationsskader, og den eneste måde at erkende skaden på, uden at være
 destruktiv, er den _meget_ svage farveændring på pindene. Laskerne sker der
 ingenting med. En for svag kæde _kan_ være "færdig" før den er normalt
 slidt.
 >> VTR-F, hvor man bare "hælder" endeløse kæder på     >
 >Jup! Akkuart som på en GPZ900R!
 Det er lidt smart, ved vinteropbevaring ta'r man bare lige kæde + kædehjul
 af, vasker i petrolium, og konserverer tildækket i kædesavsolie.      >Til gengæld har VTR bevist at den ikke nøjes med et vandpumpehus når
 >uheldet er ude    For mange ville det nok have været den motors endeligt....
 >GPZ'en har forøvrigt et løst dæksel dér, indeholdende pakdåsen og
 >dækkende/adgangsgivende for skiftemekanismen, hvilket kunne være
 >praktisk i denne situation    Der slap jeg billigt, intet af koblingsmekanikken tog skade, men ja, et
 dæksel med simmerringe, og eventuelt lejet for udgangsakslen kunne spare en
 del hovedbrud.
 mvh
 Orla
 >
 >--
 >Armand.
 >(Ninja-nostalgiker)
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  17-04-05 21:46
 | 
 |  | 
 
            "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
 > Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev:
 >>Men behøver du at tage bagsvingeren af...? Var der ikke et nitteled
 >>med?
 Som Orla er inde på er det en endeløs kæde.
 > Jes er jo vinterkører, så det vil nok alligevel være en rigtig god
 > ide at afmontere svingeren for smøring.
 Den bliver skam også smurt hvert år. Hvert forår rettere sagt, mine
 kæder holder aldrig til en vinter    Jeg tror jeg vil købe mig en
 Scott-oiler eller en McCoi-dims, 15k på en kæde er for lidt (dyrt).
 > Jeg ville nu heller ikke "brække" en endeløs kæde når der er andre
 > muligheder.
 Nej, jeg foretrækker også at bevare den endeløs. Især efter den er
 monteret    > Desværre var det så for sent....     Ja, suk. Men imorgen får jeg en pris på stumperne jeg skal bruge (MC
 huset i Kølkær). Så håber jeg bare den er rimelig, så jeg ikke skal
 bøvle med at finde delene andetsteds.
 > mvh Orla VTR-F, hvor man bare "hælder" endeløse kæder på    Men du skal jo alligevel smøre bagsvingerledet    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
   "J.C.Kløve" (17-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "J.C.Kløve"
 | 
 Dato :  17-04-05 21:58
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
 > 
 > Ja, suk. Men imorgen får jeg en pris på stumperne jeg skal bruge (MC
 > huset i Kølkær). Så håber jeg bare den er rimelig, så jeg ikke skal
 > bøvle med at finde delene andetsteds.
 Så må du vist hellere begynde at afsøge nettet - han plejer at tage godt 
 ved....
 Held og lykke med rep.
 -- 
 Dun@nt
 Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 DMCN #745
            
             |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  18-04-05 20:33
 | 
 |  | 
 
            > I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk, der
 > har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre selv ude
 > om det.
 Hej Jes
 Jeg har selv lavet det stunt på motorvejen. Min kæde løb op og blokerede det 
 forreste tandhjul, så motoren stoppede. Det kostede et udgangsleje. Jeg var 
 3km fra klubben hvor jeg skulle skifte kædekit. Anden gang knækkede kæden 
 også på vej over i klubben. Det skete dog men jeg trak den derover, så den 
 var vidst decideret slidt op. Nu har jeg lært at skifte i god tid !    -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  18-04-05 21:40
 | 
 |  | 
 
            "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:
 Hej Jens
 >> I fredags meldte jeg mig netop ind i den ekslusive gruppe af folk,
 >> der har knækket en kæde på motorvejen... og jeg er vist desværre
 >> selv ude om det.
 >
 > Jeg har selv lavet det stunt på motorvejen. Min kæde løb op og
 > blokerede det forreste tandhjul, så motoren stoppede. Det kostede et
 > udgangsleje.
 Hmm, det kan jo også være tilfældet med Fazeren. Hvordan gav det sig
 til udtryk? Leje-rumlen, skraldrelyde eller hvordan? Fazerens
 motorblok er jo delt vandret, så måske det ikke er så svært at
 skifte. Jeg har jo også en værkstedhåndbog, så helt galt kan det jo
 ikke gå    (Fazer-ejere kan sende en mail, hvis de vil have en kopi
 (8 MB)).
 > Jeg var 3km fra klubben hvor jeg skulle skifte kædekit.
 Træls, træls, træls :-/
 > Anden gang knækkede kæden også på vej over i klubben. Det skete dog
 > men jeg trak den derover, så den var vidst decideret slidt op.
 Haha, det tør sgu da siges    > Nu har jeg lært at skifte i god tid !    Ja, det vil jeg gerne tro    Jeg tror nu også jeg har lært det efter
 denne omgang, selvom kammeraterne bare griner og siger at jeg aldrig
 ændrer mig    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
   Jens Jacob Bager Jen~ (19-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  19-04-05 06:44
 | 
 |  | 
 
            >> Jeg har selv lavet det stunt på motorvejen. Min kæde løb op og
 >> blokerede det forreste tandhjul, så motoren stoppede. Det kostede et
 >> udgangsleje.
 > Hmm, det kan jo også være tilfældet med Fazeren. Hvordan gav det sig
 > til udtryk? Leje-rumlen, skraldrelyde eller hvordan?
 Dyb lejerumlen når man koblede ind. Når man tog koblingen og gassede op var 
 der ikke en lyd (ud over alle de andre mislyde min XJ'er hvade), men nå man 
 koblede ind rumlede den tydeligt. Det kørte jeg KBH- Blåvandhug tur/retur 
 med. Så var hele motoren væltet ing i flotte blanke hærdede stål spåner. 
 Oliepumpen blev nok aldrig den samme igen    -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (19-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  19-04-05 09:34
 | 
 |  | 
 
            "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:
 >>> Det kostede et udgangsleje.
 >
 >> Hmm, det kan jo også være tilfældet med Fazeren. Hvordan gav det
 >> sig til udtryk? Leje-rumlen, skraldrelyde eller hvordan?
 >
 > Dyb lejerumlen når man koblede ind. Når man tog koblingen og gassede
 > op var der ikke en lyd (ud over alle de andre mislyde min XJ'er
 > hvade), men nå man koblede ind rumlede den tydeligt. Det kørte jeg
 > KBH- Blåvandhug tur/retur med. Så var hele motoren væltet ing i
 > flotte blanke hærdede stål spåner.  Oliepumpen blev nok aldrig den
 > samme igen    Fy for pokker da :-/ Jeg vil være meget opmærksom på udgangslejet, det
 andet lyder jævnt ubehageligt. Nu har jeg jo også en idé om hvad jeg
 skal lytte efter - tak for den maleriske beskrivelse    -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (18-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  18-04-05 21:45
 | 
 |  | Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:
 
 > Mht. reservedele påstår MC huset i Kølkær (krejlere med enormt
 > lager) at de har de nødvendige stumper. De ville dog først forsøge
 > at finde dem mandag. Prisen fandt jeg ikke ud af :-/
 
 I dag ringede jeg så til dem, og de ville sælge vandpumpen for
 500,-. Selvfølgelig fik jeg ikke specificeret at det kun var
 pumpehuset og jeg tror egentlig heller ikke at koblingspinden var
 inkluderet i prisen. Men alt i alt ser da da ud til at være en
 økonomisk overkommeligt affære. Til gengæld kan det jo også have
 kostet udgangslejet livet, som Bager var inde på.
 --
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
 
 
 |  |  | 
  Torben Scheel (20-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  20-04-05 07:43
 | 
 |  | 
 
            Jes Vestervang wrote:
 > Set i bagklogskabens ulideligt klare lys skulle jeg have skiftet kæden
 > for tre uger siden. Konsekvenserne af den sprængte kæde kunne jo have
 > været fatale, så jeg føler mig egentlig temmelig dum. Til gengæld er
 > jeg ret sikker på at lærestregen er effektiv så dumheden ikke gentager
 > sig :-|
 Tak for beretningen -
 Kæde renset - check
 Efterset - check (hvad fanden - der er nitteled på den RK50SO?? Husk at 
 efterse bagsvingerbøsninger i en ledig stund)
 Smurt - check
 Justeret - check
 Samvittighed - check    -- 
 vh
 Torben
            
             |  |  | 
 |  |