|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Forøgelse af motor størrelse??? hvad med s~ Fra : Ebo, Odense
 | 
 Dato :  12-04-05 17:25
 | 
 |  | Hej NG.
 
 Min far har forelsket sig lidt i en gammel BMW som nu står i USA.
 Det har originalt været en 600cc men der er på et tidspunkt blevet sat en
 900cc motor i så både motorstørrelse og
 effekt er jo noget større end originalt.
 Spørgsmålet er så om det kan lave sig gøre at indregistre og syne den hvis
 den kommer til DK.
 
 SÅ er der nogen som kender reglerne???
 
 Hilsen Esben, Odense
 
 
 
 
 |  |  | 
  Richard (12-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  12-04-05 18:34
 | 
 |  | 
 
            Ebo, Odense wrote:
 > Min far har forelsket sig lidt i en gammel BMW som nu står i USA.
 > Det har originalt været en 600cc men der er på et tidspunkt blevet sat en 
 > 900cc motor i så både motorstørrelse og
 > effekt er jo noget større end originalt.
 > Spørgsmålet er så om det kan lave sig gøre at indregistre og syne den hvis 
 > den kommer til DK.
 Kan nogen cykel være speciel nok til, at han gider bøvle med det? Hans 
 bedste chance er nok, hvis han kan få BMW til at sige god for ombygningen, 
 dvs at den nu svarer til den tilsvarende 900cc model. Men om de gør det? - 
 han kan jo spørge. Afgiften for en 900cc bliver naturligvs højere.
 At jeg siger det skyldes, at en kollega på et tidspunkt fik importørens 
 hjælp til at dokumentere, at hans fra USA medbragte CX500 med enkeltskive 
 bremsede fult tilstrækkligt - den danske model havde to skiver. Så blev 
 den godkendt.
 > SÅ er der nogen som kender reglerne???
 Normalt må man øge kun motorydelsen og/eller dens slagvolumen med 20 pct, 
 inden der skal betales højre afgift svjh - det ved Armand på 
 fingerspidserne    Men her er det mere et spørgsmål, om den kan godkendes herhjemme i det 
 hele taget. Altså fat i Færdselsstyrelsen hhv BMW-importøren    --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
  Tommy Fer (12-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Fer
 | 
 Dato :  12-04-05 18:51
 | 
 |  | 
 
            Richard wrote:
 > Ebo, Odense wrote:
 > 
 >> Min far har forelsket sig lidt i en gammel BMW som nu står i USA.
 >> Det har originalt været en 600cc men der er på et tidspunkt blevet sat 
 >> en 900cc motor i så både motorstørrelse og
 >> effekt er jo noget større end originalt.
 >> Spørgsmålet er så om det kan lave sig gøre at indregistre og syne den 
 >> hvis den kommer til DK.
 > 
 > 
 > Kan nogen cykel være speciel nok til, at han gider bøvle med det? Hans 
 > bedste chance er nok, hvis han kan få BMW til at sige god for 
 > ombygningen, dvs at den nu svarer til den tilsvarende 900cc model. Men 
 > om de gør det? - han kan jo spørge. Afgiften for en 900cc bliver 
 > naturligvs højere.
 > 
 > At jeg siger det skyldes, at en kollega på et tidspunkt fik importørens 
 > hjælp til at dokumentere, at hans fra USA medbragte CX500 med 
 > enkeltskive bremsede fult tilstrækkligt - den danske model havde to 
 > skiver. Så blev den godkendt.
 > 
 >> SÅ er der nogen som kender reglerne???
 > 
 > 
 > Normalt må man øge kun motorydelsen og/eller dens slagvolumen med 20 
 > pct, inden der skal betales højre afgift svjh - det ved Armand på 
 > fingerspidserne    > 
 > Men her er det mere et spørgsmål, om den kan godkendes herhjemme i det 
 > hele taget. Altså fat i Færdselsstyrelsen hhv BMW-importøren    Slagvolumens forøgelse er ikke af betydninge.. kun effekten..
 mvh Tommy Fer
            
             |  |  | 
   Richard (12-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  12-04-05 21:04
 | 
 |  | 
 
            Tommy Fer wrote:
 >> Normalt må man øge kun motorydelsen og/eller dens slagvolumen med 20 
 >> pct, inden der skal betales højre afgift svjh - det ved Armand på 
 >> fingerspidserne    >
 > Slagvolumens forøgelse er ikke af betydninge.. kun effekten..
 Er du sikker Tommy? - mener jeg en gang efter et af Armands skriverier 
 konkluderede, at en GB500 lige præcis kunne vokse til 600cc, uden at det 
 behøvede involvere T&S? - typisk giver den ændring ikke meget højere 
 topydelse, men et mærkbart bedre moment i bund- og mellemområde, så jeg 
 burde have husket det, hvis alene ydelsen talte IMHO.
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
    Knud Dam (12-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Knud Dam
 | 
 Dato :  12-04-05 21:22
 | 
 |  | 
 "Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse 
 news:d3h9iv$86v$1@abbeden.bunk.cc...
 > Tommy Fer wrote:
 >
 >>> Normalt må man øge kun motorydelsen og/eller dens slagvolumen med 20 
 >>> pct, inden der skal betales højre afgift svjh - det ved Armand på 
 >>> fingerspidserne    >>
 >> Slagvolumens forøgelse er ikke af betydninge.. kun effekten..
 >
 > Er du sikker Tommy? - mener jeg en gang efter et af Armands skriverier 
 > konkluderede, at en GB500 lige præcis kunne vokse til 600cc, uden at det 
 > behøvede involvere T&S? - typisk giver den ændring ikke meget højere 
 > topydelse, men et mærkbart bedre moment i bund- og mellemområde, så jeg 
 > burde have husket det, hvis alene ydelsen talte IMHO.
 >
 > --
 > Richard Pade, Sorgenfri, DK
 Jeg er enig med Tommy.
 Kun effekten har betydning.
 Mvh
 KD 
            
             |  |  | 
     Moller (12-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  12-04-05 21:26
 | 
 |  | 
 
            Knud Dam wrote:
 > "Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse 
 > news:d3h9iv$86v$1@abbeden.bunk.cc...
 > 
 >>Tommy Fer wrote:
 >>
 >>
 >>>>Normalt må man øge kun motorydelsen og/eller dens slagvolumen med 20 
 >>>>pct, inden der skal betales højre afgift svjh - det ved Armand på 
 >>>>fingerspidserne    >>>
 >>>Slagvolumens forøgelse er ikke af betydninge.. kun effekten..
 >>
 >>Er du sikker Tommy? - mener jeg en gang efter et af Armands skriverier 
 >>konkluderede, at en GB500 lige præcis kunne vokse til 600cc, uden at det 
 >>behøvede involvere T&S? - typisk giver den ændring ikke meget højere 
 >>topydelse, men et mærkbart bedre moment i bund- og mellemområde, så jeg 
 >>burde have husket det, hvis alene ydelsen talte IMHO.
 >>
 >>--
 >>Richard Pade, Sorgenfri, DK
 > 
 > 
 > Jeg er enig med Tommy.
 > 
 > Kun effekten har betydning.
    Yepsen, kun effekt... det kan være grunden til de 600cc på CB'en, at 
 der opnås der 20% effekt ekstra ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit |  |  | 
      Richard (12-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Richard
 | 
 Dato :  12-04-05 21:45
 | 
 |  | 
 
            Moller wrote:
 >> Jeg er enig med Tommy.
 >> Kun effekten har betydning.
 >
 > Yepsen, kun effekt... det kan være grunden til de 600cc på CB'en, at 
 > der opnås der 20% effekt ekstra ;)
 Jamen så meget desto bedre    Og hvordan kræver de så den højere ydelse dokumenteret, nu vi er inde på 
 emnet?
 --
 Richard Pade, Sorgenfri, DK
            
             |  |  | 
       Moller (12-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  12-04-05 22:06
 | 
 |  | 
 
            Richard wrote:
 > Moller wrote:
 > 
 >>> Jeg er enig med Tommy.
 >>> Kun effekten har betydning.
 >>
 >>
 >> Yepsen, kun effekt... det kan være grunden til de 600cc på CB'en, at 
 >> der opnås der 20% effekt ekstra ;)
 > 
 > 
 > Jamen så meget desto bedre    > 
 > Og hvordan kræver de så den højere ydelse dokumenteret, nu vi er inde på 
 > emnet?
    Tror det er et spørgsmål om skumbananer nok i den lille kuvert som 
 lægges sammen med synsparpirende ;)
    Og hvordan definer man at de 20% ekstra ikke er kommet ved en 
 konstruktiv ændring af motorblokken ?
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit |  |  | 
    Hekto (13-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hekto
 | 
 Dato :  13-04-05 10:46
 | 
 |  | 
 
            In article <d3h9iv$86v$1@abbeden.bunk.cc>, rpaderichard@netscape.net 
 says...
 > Tommy Fer wrote:
 > 
 > >> Normalt må man øge kun motorydelsen og/eller dens slagvolumen med 20 
 > >> pct, inden der skal betales højre afgift svjh - det ved Armand på 
 > >> fingerspidserne    > >
 > > Slagvolumens forøgelse er ikke af betydninge.. kun effekten..
 > 
 > Er du sikker Tommy? - mener jeg en gang efter et af Armands skriverier 
 > konkluderede, at en GB500 lige præcis kunne vokse til 600cc, uden at det 
 > behøvede involvere T&S? - typisk giver den ændring ikke meget højere 
 > topydelse, men et mærkbart bedre moment i bund- og mellemområde, så jeg 
 > burde have husket det, hvis alene ydelsen talte IMHO.
 > 
 SBI forholder sig til de 20% og evt. andre konstruktionsændringer 
 (dobbelt skive o.s.v.)
 T&S interesserer sig for om modellen har skiftet identitet. Hvis en 600 
 vokser til en 900, og dermed er lig en 'færdigkøbt' model 900, der er 
 dyrere, kan man risikere at skulle udligne afgiftsforskellen.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
             |  |  | 
  Torben Scheel (12-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  12-04-05 18:31
 | 
 |  | Ebo, Odense wrote:
 > Hej NG.
 >
 > Min far har forelsket sig lidt i en gammel BMW som nu står i USA.
 > Det har originalt været en 600cc men der er på et tidspunkt blevet sat en
 > 900cc motor i så både motorstørrelse og
 > effekt er jo noget større end originalt.
 > Spørgsmålet er så om det kan lave sig gøre at indregistre og syne den hvis
 > den kommer til DK.
 >
 > SÅ er der nogen som kender reglerne???
 >
 Jeg kender ikke reglerne - men er det ikke lidt fjollet at betale en
 stor fragtregning, told og moms - og derefter bøvle med godkendelse
 fordi den er ikke er fra et EU-land? Der må være tonsvis af den type
 cykler i tyskland der ganske sikkert ender med at være et billigere
 projekt.
 
 My 0.02$
 
 --
 vh
 Torben
 
 
 |  |  | 
 |  |