|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Forbremsen på min DR500  er "flad" Fra : Michelangelo
 | 
 Dato :  06-04-05 08:33
 | 
 |  | På min sidste tur i sidste sæson opdagede jeg at forbremsen var lidt
 blødere end
 den plejede at være. Her ved sæsonstart, er den nu helt flad - kan
 trykkes i bund med en enkelt finger uden at klodserne bevæger sig. Så
 væsken er jo nok løbet ud - har ikke lige haft tid til at chekke...men
 det sker i weekenden.
 Mit spm. er om man kan skylle systemet igennem med vand for at finde
 ud af hvor utætheden er, da der ikke lå væske på gulvet og heller ikke
 var nogle synlige tegn på slangen.
 
 Med venlig hilsen
 
 Lasse
 
 
 |  |  | 
  Soren Lindholt (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Lindholt
 | 
 Dato :  06-04-05 09:13
 | 
 |  | 
 
 "Michelangelo" <essal@mobilixnet.dk> wrote in message
 news:517449ba.0504052333.6e32e9ed@posting.google.com...
 > På min sidste tur i sidste sæson opdagede jeg at forbremsen var lidt
 > blødere end
 > den plejede at være. Her ved sæsonstart, er den nu helt flad - kan
 > trykkes i bund med en enkelt finger uden at klodserne bevæger sig. Så
 > væsken er jo nok løbet ud - har ikke lige haft tid til at chekke...men
 > det sker i weekenden.
 > Mit spm. er om man kan skylle systemet igennem med vand for at finde
 > ud af hvor utætheden er, da der ikke lå væske på gulvet og heller ikke
 > var nogle synlige tegn på slangen.
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 
 Ikke vand, men alm. sprit skulle være uskadeligt for systemet.
 Det kan være der er kommet luft i, men det lyder også lidt som dårlig
 pakning i hovedcylinderen.
 
 Soren
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  06-04-05 09:21
 | 
 |  | essal@mobilixnet.dk (Michelangelo) writes:
 
 > På min sidste tur i sidste sæson opdagede jeg at forbremsen var lidt
 > blødere end
 > den plejede at være. Her ved sæsonstart, er den nu helt flad - kan
 > trykkes i bund med en enkelt finger uden at klodserne bevæger sig. Så
 > væsken er jo nok løbet ud - har ikke lige haft tid til at chekke...men
 > det sker i weekenden.
 > Mit spm. er om man kan skylle systemet igennem med vand for at finde
 > ud af hvor utætheden er, da der ikke lå væske på gulvet og heller ikke
 > var nogle synlige tegn på slangen.
 
 Hold vand langt væk fra dine bremseslanger, hvis du vil have den til
 at fungere pålideligt igen.  Fyld op med bremsevæske, og pump.  Evt
 start med at kyle de gamle af helgoland til, og monter stålarmerede
 slanger med det samme.
 
 Kai
 --
 Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>
 
 
 |  |  | 
  Armand (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  06-04-05 20:55
 | 
 |  | Kai Harrekilde-Petersen wrote:
 > essal@mobilixnet.dk (Michelangelo) writes:
 >
 > ........... Evt start med at kyle de gamle af helgoland til, og monter
 > stålarmerede slanger med det samme.
 
 Bremseslanger er en sliddel, som alle fabrikanterne angiver
 udskiftningsintervaller for á omkr. 4 år.
 Men hvem med over 5 år gamle motorcykler kan brøste sig af at have
 skiftet sine slanger rutinemæssigt (=ikke p.g.a. porno)???
 
 Anyhow. Udskiftning er ikke noget man bør krympe sig over!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
   Moller (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  06-04-05 21:04
 | 
 |  | 
 
            Armand wrote:
 > Bremseslanger er en sliddel, som alle fabrikanterne angiver 
 > udskiftningsintervaller for á omkr. 4 år.
 > Men hvem med over 5 år gamle motorcykler kan brøste sig af at have 
 > skiftet sine slanger rutinemæssigt (=ikke p.g.a. porno)???
    Øh bø mig... MZ'en for skiftet tit da en ny slange koster 175Kr. 
 original, og efter 2-3 år ligner slangen en hårdt pumpet skumbanan med 
 flere rynker end der samlet er i en Bingo hal med fuldt hus ;) i år fik 
 den enda skiftet stemplerne i kaliberen... 2 stks. nye Alu stempler ;) 
 la la... bare noget ged portoen er så dyr ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit |  |  | 
    Michelangelo (07-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michelangelo
 | 
 Dato :  07-04-05 12:18
 | 
 |  | Ja den er nok moden til skiftning. Den er i hvertfald ikke skiftet de
 10 år jeg har ejet cyklen, og sikkert heller ikke de 5 år der ligger
 før min tid.
 
 Med venlig hilsen
 
 Lasse
 ------------------------------
 Moller <news@molnit.com> wrote in message news:<4254405a$0$43986$14726298@news.sunsite.dk>...
 > Armand wrote:
 >
 > > Bremseslanger er en sliddel, som alle fabrikanterne angiver
 > > udskiftningsintervaller for á omkr. 4 år.
 > > Men hvem med over 5 år gamle motorcykler kan brøste sig af at have
 > > skiftet sine slanger rutinemæssigt (=ikke p.g.a. porno)???
 >
 >    Øh bø mig... MZ'en for skiftet tit da en ny slange koster 175Kr.
 > original, og efter 2-3 år ligner slangen en hårdt pumpet skumbanan med
 > flere rynker end der samlet er i en Bingo hal med fuldt hus ;) i år fik
 > den enda skiftet stemplerne i kaliberen... 2 stks. nye Alu stempler ;)
 > la la... bare noget ged portoen er så dyr ;)
 
 
 |  |  | 
    Michelangelo (08-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michelangelo
 | 
 Dato :  08-04-05 16:42
 | 
 |  | Hej Lars.
 
 Hvor køber man slanger til den pris.
 Ringede lige til Munkedal - han sagde at en original slange kostede et
 stykke over 1000,- men han kunne selv lave en til mig for "bare"
 700,-.
 
 Med venlig
 
 Lasse
 
 
 Moller <news@molnit.com> wrote in message news:<4254405a$0$43986$14726298@news.sunsite.dk>...
 > Armand wrote:
 >
 > > Bremseslanger er en sliddel, som alle fabrikanterne angiver
 > > udskiftningsintervaller for á omkr. 4 år.
 > > Men hvem med over 5 år gamle motorcykler kan brøste sig af at have
 > > skiftet sine slanger rutinemæssigt (=ikke p.g.a. porno)???
 >
 >    Øh bø mig... MZ'en for skiftet tit da en ny slange koster 175Kr.
 > original, og efter 2-3 år ligner slangen en hårdt pumpet skumbanan med
 > flere rynker end der samlet er i en Bingo hal med fuldt hus ;) i år fik
 > den enda skiftet stemplerne i kaliberen... 2 stks. nye Alu stempler ;)
 > la la... bare noget ged portoen er så dyr ;)
 
 
 |  |  | 
     Moller (08-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  08-04-05 16:57
 | 
 |  | 
 
            Michelangelo wrote:
 > Hej Lars.
 > 
 > Hvor køber man slanger til den pris.
 > Ringede lige til Munkedal - han sagde at en original slange kostede et
 > stykke over 1000,- men han kunne selv lave en til mig for "bare"
 > 700,-.
    Øh, hvem er Munkedal ? for de priser er jo ren røveri ;) Rødmose har 
 dem, samt MZ-B.de ... jeg går ud fra at når du spørg, så er det til en 
 MZ... hvad de koster til andre cykler vil jeg ikke kommentere, der vil 
 jeg ikke bruge originale men få dem lavet hos slangespecialisten.dk i 
 stedet ;) der gav jeg selv ca. 150Kr. pr. stk. til min GSF, den skal jo 
 bruge 4 slanger i det hele. MZ'en fik også en stålarmeret på her til 
 sidst, men det var pga jeg ville ha en cbr600 bremsemaster på ;) og 
 skulle bruge en custom slange.
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit |  |  | 
   Ukendt (07-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-04-05 22:55
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen ...
 >Kai Harrekilde-Petersen wrote:
 >> essal@mobilixnet.dk (Michelangelo) writes:
 >>
 >> ........... Evt start med at kyle de gamle af helgoland til, og monter
 > > stålarmerede slanger med det samme.
 >
 >Bremseslanger er en sliddel, som alle fabrikanterne angiver
 >udskiftningsintervaller for á omkr. 4 år.
 >Men hvem med over 5 år gamle motorcykler kan brøste sig af at have
 >skiftet sine slanger rutinemæssigt (=ikke p.g.a. porno)???
 Porno det bliver    eller også er det bare fordi at stålflexen, og fittings
 har lagt her længe. Nu er de i hvert fald tilpasset, og nye holdere
 konstrueret. Hvem var det der havde set alu-tætningsskiver ?
 >Anyhow. Udskiftning er ikke noget man bør krympe sig over!
 Næeh, og alligevel har jeg fundet mig i "svampegrebet" i to år selvom
 "varerne" lå der fra XS-tiden :-/
 mvh
 Orla
 >
 >--
 >Armand.
            
             |  |  | 
    Armand (07-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-04-05 23:54
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > 
 > Porno det bliver    ......  Nu er de i hvert fald tilpasset, og nye holdere
 > konstrueret. Hvem var det der havde set alu-tætningsskiver ?
 > 
 Det var mig!
 Harald Nyborg!!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
     Ukendt (08-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-04-05 16:38
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen ...
 >Orla Pedersen wrote:
 >>
 >> Porno det bliver    ......  Nu er de i hvert fald tilpasset, og nye
 holdere
 >> konstrueret. Hvem var det der havde set alu-tætningsskiver ?
 >>
 >
 >Det var mig!
 >Harald Nyborg!!
 Tak. Monteret, udluftet og godkendt.    Der var en der omtalte princippet med kun to bremseslanger, altså direkte
 fra hver enkelt caliper og til hovedcylinder, og som værende lettere at
 lufte ud. Nu havde jeg i "samlingen" en dobbelt banjo-bolt, så jeg
 gennemførte princippet. Og systemet var pærelet at udlufte, så det kan
 bestemt anbefales.
 mvh
 Orla
 >--
 >Armand.
            
             |  |  | 
  Kai Harrekilde-Peter~ (07-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~
 | 
 Dato :  07-04-05 09:24
 | 
 |  | Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 
 > Kai Harrekilde-Petersen wrote:
 >> essal@mobilixnet.dk (Michelangelo) writes:
 >> ........... Evt start med at kyle de gamle af helgoland til, og
 >> monter
 >  > stålarmerede slanger med det samme.
 >
 > Bremseslanger er en sliddel, som alle fabrikanterne angiver
 > udskiftningsintervaller for á omkr. 4 år.
 > Men hvem med over 5 år gamle motorcykler kan brøste sig af at have
 > skiftet sine slanger rutinemæssigt (=ikke p.g.a. porno)???
 
 Mig :)
 
 At jeg skiftede fra (de originale) gummislanger til stålarmerede,
 skyldes nu mest at nye gummislanger kostede ca 700Kr, mens jeg kunne
 få et sæt DIY stålarmerede slanger til ca det halve.
 
 Dette var på min (æld)gamle XT600Z '88 i ~96. Det gav dog ikke mere
 bremsevirknig, eftersom den kun har én skive og én kaliber foran :-/
 Til gengæld snoede forgaffelen sig så jeg troede det var løgn.
 
 
 Kai
 --
 Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>
 
 
 |  |  | 
  ScooterBo (06-04-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ScooterBo
 | 
 Dato :  06-04-05 11:34
 | 
 |  | Michelangelo wrote:
 
 > På min sidste tur i sidste sæson opdagede jeg at forbremsen var lidt
 > blødere end
 > den plejede at være. Her ved sæsonstart, er den nu helt flad - kan
 > trykkes i bund med en enkelt finger uden at klodserne bevæger sig. Så
 > væsken er jo nok løbet ud - har ikke lige haft tid til at chekke...men
 > det sker i weekenden.
 > Mit spm. er om man kan skylle systemet igennem med vand for at finde
 > ud af hvor utætheden er, da der ikke lå væske på gulvet og heller ikke
 > var nogle synlige tegn på slangen.
 
 > Med venlig hilsen
 
 > Lasse
 
 Lyder fuldstændig som symptomerne på Innovaen (inden den ramte Traileren)
 - mekkeren luftede systemet ud og så var den ged barberet
 
 ScooterBo
 
 
 
 |  |  | 
 |  |