Hoved-dyse!!!
Fra : Lowrider

Dato : 29-05-01 05:51

Hejsa

Hvordan mærker man at ens dyse er for stor eller for lille??

MVH

Jacob

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 29-05-01 10:33

For stor: motoren firtakter hele tiden pga for meget benzin
For lille: hmm ved jeg faktisk ikke, men motoren kan vel ikke yde maximum da
den får for lidt benzin..

Mvh

Christian Jørgensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-05-01 15:24

> Hvordan mærker man at ens dyse er for stor eller for lille??

Hvis den er for stor, firetakter motoren.

Sørg for at køre med dyse, der er stor nok, hellere for stor end for lille.
Det er bedst, hvis man har en masse forskellige dyser, så man kan prøve sig
frem. Gå så højt op, at den firetakter. Gå derefter ned i størrelse, indtil
den ikke firetakter (ret meget) mere. Så har man ofte fundet den rigtige.

Risikoen ved at køre med for lille dyse er, at man nemt risikerer, at
stemplet sætter sig pga. manglende køling. For stor dyse giver kun dårlig
motorgang, men man risikerer derimod ikke, at den går i stykker.

signing off.. demolition

Fra : Lowrider

Dato : 29-05-01 16:16

Hejsa

Er det på toppen den firtakter??
Det som om den flader en smule ud og firtakter når jeg er omkring topfarten.

MVH
Jacob
Martin Sørensen <demolition@laxity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f0ber$gdl$1@news.cybercity.dk...

Fra : Henrik

Dato : 29-05-01 16:25

Øh....

Nu er jeg jo ikke lige Knallert expert.

Så hvad er firtakter???

M.v.h.

Henrik

Fra : Gundersen

Dato : 29-05-01 17:55

Hej

> Nu er jeg jo ikke lige Knallert expert.

=(

> Så hvad er firtakter???

En kanllert/scooter er 2takts! en firtakts motor er en som på mc/biler
mf.
Hvis en kanllert firtakter er det fordi at den er ved at drukne i
benzin! Den får en meget træls motorgang!
Den køre ikke jævnt, men prutter nærmest! *GGG*
Den er noget sløvere og køre noget dårligere end hvis den havde en jævn
2taks motorgang.

Det er meget nemt at høre og mærke foreskel!

Jeg ved ikke om du kunne bruge det til noget! =)

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-05-01 18:13

> Hvis en kanllert firtakter er det fordi at den er ved at drukne i
> benzin! Den får en meget træls motorgang!

Det kan f.eks. ofte opleves, hvis man aktiverer chokeren på en knallert, når
den er varm. Det vil næsten give samme virkning som en større hoveddyse og
forårsage firtaktning.

signing off.. demolition

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-05-01 18:09

> Er det på toppen den firtakter??

Ja, det er det ofte.

> Det som om den flader en smule ud og firtakter når jeg er omkring
topfarten.

Så skal du nok et nummer ned i dysestørrelse. Men justér/kontrollér lige
luftskruen først. Det gør det nemmere.

Når man skruer på luftskruen, mens knallerten står i tomgang, kan man høre
motoren falde og stige i omdrejninger. Den skal køre jævnt i tomgang, og når
man gasser op og slipper gassen igen, skal den falde forholdsvist hurtigt
til ro igen. Hvis motoren får for lidt luft, vil den oftest 'hænge' i de
højere omdrejninger, og skruen skal skrues længere ud (mere luft). Men hvis
den får for meget luft, kan det godt resultere i firtakten. Man skal finde
punktet derimellem.

Når luftskruen er justeret/kontrolleret, så kan man forsøge sig med at
skifte hoveddysen. Og der skal nok ikke nogen særlig stor ændring til i
dysestørrelse, før det kan mærkes. Derfor skal du starte med den største,
der ligger lige under den dysestørrelse du kører med nu.

signing off.. demolition

Fra : Øistein wind

Dato : 30-05-01 21:52

Hej
Hvis "mopeden" næsten sætter ud, når man gasser fuldt op, er det så fordi
mototren får for meget benzin eller for lidt?

Fra : Gundersen

Dato : 30-05-01 23:49

Hej

> Hvis "mopeden" næsten sætter ud, når man gasser fuldt op, er det så fordi
> mototren får for meget benzin eller for lidt?

Det kam man nesten høre!
Hvis den får formeget lyder det som om at den drukner, hvilket den egentligt
også gør! =)

Prøv at give den lidt gas og slå tændingen fra! Så høre du at den får en dyb
lyd!

Ellers sluk den, giv fuld gas, slå tændingen fra og træd på kickstarteren i
mens du stadig giver fuld gas! Så har den den dybe lyd!

Mvh Emil

--
www.ScooterZone.dk
Yamaha Neo's @ Polini Sport