| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | MZ modeller Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  26-03-05 17:07 |  
  |   
            Kære fantastiske forum (og i særdeleshed Lars Molnit).
 
 Nu er det, at jeg har besluttet mig for at købe en MZ motorcykel. Det
 lader til, at de er ganske pålidelige og hvis man ikke har så mange
 penge er det jo en af de eneste løsninger.
 
 Men hvilken?
 
 Jeg har kigget på de forskellige modeller på nettet og dba, og jeg
 synes bedst om ETZ 150/250 modellen fra mellem ca. 1984 og 1992. Er
 dette en god maskine? Og hvad er forskellen til ETZ 251?
 
 Hvor langt må sådan en have kørt når man køber den?
 
 Er det ikke lidt besværligt og forurenende at køre uden separat
 olietank?
 
 Og lige til sidst: Er der nogen, der ved hvilken forsikring, der er
 den billigste til sådan en?
 
 Håber, der er nogen, der kan og vil svare, selvom det blev en masse
 spørgsmål!
 
 De bedste hilsener, den snart kørende Stephan
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           KubikH (26-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : KubikH | 
  Dato :  26-03-05 17:30 |  
  |  
 
            Hej Stephan
 Svarer lige i teksten, det bliver nemmere.
 "Stephan Gamillscheg" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 news:fee79a8b.0503260806.ff1773c@posting.google.com...
 > Kære fantastiske forum (og i særdeleshed Lars Molnit).
 >
 > Nu er det, at jeg har besluttet mig for at købe en MZ motorcykel. Det
 > lader til, at de er ganske pålidelige og hvis man ikke har så mange
 > penge er det jo en af de eneste løsninger.
 >
 > Men hvilken?
 >
 > Jeg har kigget på de forskellige modeller på nettet og dba, og jeg
 > synes bedst om ETZ 150/250 modellen fra mellem ca. 1984 og 1992. Er
 > dette en god maskine?
 Så er det jo en ETZ du skal have.
 150 / 250, er et temperamentsspørgsmål, men kører du motorvej er 250 det
 rigtige.
 150 er superfin som bycykel, og lige så handy som en knallert.
 Endelig er den billigere end en 250   
>Og hvad er forskellen til ETZ 251?
 I MZ kredse er der enighed om at 250 er bedre end 251, det er en længere
 historie, som Moller sikkert gerne vil indvi dig i   
> Hvor langt må sådan en have kørt når man køber den?
 Km er ikke det vigtigste, kig på standen i stedet for, og spørg om den har
 været renoveret hvis den har gået langt, de er BILLIGE at renovere. Bare
 spørg Moller igen   
> Er det ikke lidt besværligt og forurenende at køre uden separat
 > olietank?
 ETZ har olietank, og doserepumpe, blot husk at check justeringen ofte.
 > Og lige til sidst: Er der nogen, der ved hvilken forsikring, der er
 > den billigste til sådan en?
 UHA UHA .... den kan jeg ikke ... Spørg og spørg forskellige
 forsikringsselskaber
 > Håber, der er nogen, der kan og vil svare, selvom det blev en masse
 > spørgsmål!
 Du er velkommen   
> De bedste hilsener, den snart kørende Stephan
 Mvh
 Niels
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Stephan Gamillscheg (27-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  27-03-05 11:29 |  
  |  
 
            "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message news:<d24383$lgm$1@newsbin.cybercity.dk>...
 > Hej Stephan
 > Svarer lige i teksten, det bliver nemmere.
 > 
 > "Stephan Gamillscheg" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 > news:fee79a8b.0503260806.ff1773c@posting.google.com...
 > > Kære fantastiske forum (og i særdeleshed Lars Molnit).
 > >
 > > Nu er det, at jeg har besluttet mig for at købe en MZ motorcykel. Det
 > > lader til, at de er ganske pålidelige og hvis man ikke har så mange
 > > penge er det jo en af de eneste løsninger.
 > >
 > > Men hvilken?
 > >
 > > Jeg har kigget på de forskellige modeller på nettet og dba, og jeg
 > > synes bedst om ETZ 150/250 modellen fra mellem ca. 1984 og 1992. Er
 > > dette en god maskine?
 > 
 > Så er det jo en ETZ du skal have.
 > 150 / 250, er et temperamentsspørgsmål, men kører du motorvej er 250 det
 > rigtige.
 > 150 er superfin som bycykel, og lige så handy som en knallert.
 > Endelig er den billigere end en 250   
> 
 > >Og hvad er forskellen til ETZ 251?
 > 
 > I MZ kredse er der enighed om at 250 er bedre end 251, det er en længere
 > historie, som Moller sikkert gerne vil indvi dig i   
> 
 > > Hvor langt må sådan en have kørt når man køber den?
 > 
 > Km er ikke det vigtigste, kig på standen i stedet for, og spørg om den har
 > været renoveret hvis den har gået langt, de er BILLIGE at renovere. Bare
 > spørg Moller igen   
> 
 > 
 > > Er det ikke lidt besværligt og forurenende at køre uden separat
 > > olietank?
 > 
 > ETZ har olietank, og doserepumpe, blot husk at check justeringen ofte.
 > 
 > 
 > > Og lige til sidst: Er der nogen, der ved hvilken forsikring, der er
 > > den billigste til sådan en?
 > 
 > UHA UHA .... den kan jeg ikke ... Spørg og spørg forskellige
 > forsikringsselskaber
 > 
 > 
 > > Håber, der er nogen, der kan og vil svare, selvom det blev en masse
 > > spørgsmål!
 > 
 > Du er velkommen   
> 
 > 
 > > De bedste hilsener, den snart kørende Stephan
 > 
 > Mvh
 > Niels
 Tak for svarene Niels!
 De var opklarende, men jeg er altså bundforvirret omkring ETZ 250/251
 tingen, for mc'er der ser ens ud kan hedde noget forskelligt. Er der
 nogen, der kan forklare mig grunden til dette, og hvad der gør
 forskellen...?
 Og så vil jeg gerne have bekræftet, at ETZ'erne siden starten af 84
 har separat olietank. For jeg har set mange hjemmesider, der opgiver
 et blandingsforhold til olie/benzin.
 Og til sidst: er der nogen årgange, man skal være specielt ude efter
 eller er de i bund og grund ens fra starten af 80'erne til starten
 90'erne?
 MVH Stephan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            KubikH (27-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : KubikH | 
  Dato :  27-03-05 19:02 |  
  |   
            
"Stephan Gamillscheg" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 > Tak for svarene Niels!
 >
 > De var opklarende, men jeg er altså bundforvirret omkring ETZ 250/251
 > tingen, for mc'er der ser ens ud kan hedde noget forskelligt. Er der
 > nogen, der kan forklare mig grunden til dette, og hvad der gør
 > forskellen...?
 >
 > Og så vil jeg gerne have bekræftet, at ETZ'erne siden starten af 84
 > har separat olietank. For jeg har set mange hjemmesider, der opgiver
 > et blandingsforhold til olie/benzin.
 >
 > Og til sidst: er der nogen årgange, man skal være specielt ude efter
 > eller er de i bund og grund ens fra starten af 80'erne til starten
 > 90'erne?
 >
 > MVH Stephan
 Hej Stephan
 251 er en opdatering af 250.
 Efter hukommelsen, er der andre porttider på 251, vist nok af økonomi /
 forureningshensyn.
 (MZ fanatikere er enige om at 250 er den bedste)
 Så er der noget med at stellet er lidt længere på 251, og det skulle hænge
 sammen med at udstødningsrøret er anderledes pga. ovenstående.
 Der er svjh også noget om at bagsvingeren er kraftigst på 250éren.
 ETZ er med olietank, men selv om der er pumpe på, er der jo stadig et
 blandingsforhold der skal overholdes.
 Mange har en forkrampet holdning til pumperne, men hvis de bliver justeret
 på kablet, så de passer, funker det fint.
 Så kan man som feinschmecker godt brokke sig over at de giver for meget, men
 så nøjeregnende har jeg nu aldrig været.
 Om der er specielle årgange, er jeg ikke klar over, men de har alle 1 fejl.
 Når du prøvekører, så leg lidt med den, og se om du kan få den til at
 springe ud af 3 gear.
 For meget få penge kan man fikse detselv, men det sænker jo unægtelig
 købsprisen, hvis gearkassen er defekt   
En prof. reparation koster 1200,- inkl. materialer
 Nogle af de nyere har elektronisk tænding, men den bliver tit skiftet til
 gammeldags platiner, det gøres for et par hundrede.
 De nyeste har jo støbte hjul, og det er heller ikke at foragte.
 Jeg har selv tæsket rundt på en ETZ 150, og den har tjent mig upåklageligt i
 al slags vejr.
 Kig nu først og fremmest på standen, og husk at en ny kan købes for ca.
 25.000,-
 En kinacykel kan købes for det halve til en trediedel
 Mvh
 Niels
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Stephan Gamillscheg (28-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  28-03-05 18:32 |  
  |  
 
            "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message news:<d26t0g$1cqj$1@newsbin.cybercity.dk>...
 > "Stephan Gamillscheg" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 > > Tak for svarene Niels!
 > >
 > > De var opklarende, men jeg er altså bundforvirret omkring ETZ 250/251
 > > tingen, for mc'er der ser ens ud kan hedde noget forskelligt. Er der
 > > nogen, der kan forklare mig grunden til dette, og hvad der gør
 > > forskellen...?
 > >
 > > Og så vil jeg gerne have bekræftet, at ETZ'erne siden starten af 84
 > > har separat olietank. For jeg har set mange hjemmesider, der opgiver
 > > et blandingsforhold til olie/benzin.
 > >
 > > Og til sidst: er der nogen årgange, man skal være specielt ude efter
 > > eller er de i bund og grund ens fra starten af 80'erne til starten
 > > 90'erne?
 > >
 > > MVH Stephan
 > 
 > Hej Stephan
 > 251 er en opdatering af 250.
 > Efter hukommelsen, er der andre porttider på 251, vist nok af økonomi /
 > forureningshensyn.
 Hvad er porttider? Det har jeg altså aldrig hørt om før.
 > (MZ fanatikere er enige om at 250 er den bedste)
 > Så er der noget med at stellet er lidt længere på 251, og det skulle hænge
 > sammen med at udstødningsrøret er anderledes pga. ovenstående.
 > Der er svjh også noget om at bagsvingeren er kraftigst på 250éren.
 Så vidt, jeg har forstået anbefaler Moller snarere 251'eren, og det er
 jo også den, han selv har. Og så synes jeg, at den har en meget
 flottere tank, men det er nok let at skifte. Men du siger, at der er
 bred enighed om, at 250'eren er bedst?
 > 
 > ETZ er med olietank, men selv om der er pumpe på, er der jo stadig et
 > blandingsforhold der skal overholdes.
 AHHH! Nu fatter jeg det! Altså jeg troede, at separat olietank betød,
 at der var tale om et lukket kredsløb. Men det er jo selvfølgelig bare
 for at man slipper for at blande hver gang man tanker. Har jeg ret?
 > Mange har en forkrampet holdning til pumperne, men hvis de bliver justeret
 > på kablet, så de passer, funker det fint.
 > Så kan man som feinschmecker godt brokke sig over at de giver for meget, men
 > så nøjeregnende har jeg nu aldrig været.
 > 
 > Om der er specielle årgange, er jeg ikke klar over, men de har alle 1 fejl.
 > Når du prøvekører, så leg lidt med den, og se om du kan få den til at
 > springe ud af 3 gear.
 > For meget få penge kan man fikse detselv, men det sænker jo unægtelig
 > købsprisen, hvis gearkassen er defekt   
> En prof. reparation koster 1200,- inkl. materialer
 > 
 > Nogle af de nyere har elektronisk tænding, men den bliver tit skiftet til
 > gammeldags platiner, det gøres for et par hundrede.
 > 
 > De nyeste har jo støbte hjul, og det er heller ikke at foragte.
 > 
 > Jeg har selv tæsket rundt på en ETZ 150, og den har tjent mig upåklageligt i
 > al slags vejr.
 > 
 > Kig nu først og fremmest på standen, og husk at en ny kan købes for ca.
 > 25.000,-
 > En kinacykel kan købes for det halve til en trediedel
 Kan kinacykler (Geely?) anbefales af erfarne MC-kørere? Eller vil jeg
 have mere glæde af en brugt MZ?
 > Mvh
 > Niels
 TAK! Stephan
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (29-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  29-03-05 01:35 |  
  |   
            Stephan Gamillscheg wrote:
 > "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message news:<d26t0g$1cqj$1@newsbin.cybercity.dk>...
 > 
 >>
 >>Efter hukommelsen, er der andre porttider på 251, vist nok af økonomi /
 >>forureningshensyn.
 > 
 > Hvad er porttider? Det har jeg altså aldrig hørt om før.
 
 - Totaktere "trækker vejret" v.h.a. skyllekanaler mellem det lukkede 
 krumtaphus og cylinderrummet over stemplet.
 - Disse kanalers åbninger igennem cylindervæggen, såvel som 
 udstødningens åbning benævnes "porte".
 - Portenes placering i højden er bestemmende for motorkarakteristikken 
 på samme måde som ændringer på knasterne på en firetakter,
 - Portenes placering angives i henhold til stemplets position, som igen 
 angives i henhold til krumtappens rotation (á: vinkel) - Denne position 
 omtales også populært som "tider"!
 
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Torben Scheel (29-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Scheel | 
  Dato :  29-03-05 10:22 |  
  |  
 
            Stephan Gamillscheg wrote:
 > "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message news:<d26t0g$1cqj$1@newsbin.cybercity.dk>...
 > 
 >>"Stephan Gamillscheg" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 >>
 >>>Tak for svarene Niels!
 >>>
 >>>De var opklarende, men jeg er altså bundforvirret omkring ETZ 250/251
 >>>tingen, for mc'er der ser ens ud kan hedde noget forskelligt. Er der
 >>>nogen, der kan forklare mig grunden til dette, og hvad der gør
 >>>forskellen...?
 >>>
 >>>Og så vil jeg gerne have bekræftet, at ETZ'erne siden starten af 84
 >>>har separat olietank. For jeg har set mange hjemmesider, der opgiver
 >>>et blandingsforhold til olie/benzin.
 >>>
 >>>Og til sidst: er der nogen årgange, man skal være specielt ude efter
 >>>eller er de i bund og grund ens fra starten af 80'erne til starten
 >>>90'erne?
 >>>
 >>>MVH Stephan
 >>
 >>Hej Stephan
 >>251 er en opdatering af 250.
 >>Efter hukommelsen, er der andre porttider på 251, vist nok af økonomi /
 >>forureningshensyn.
 > 
 > 
 > Hvad er porttider? Det har jeg altså aldrig hørt om før.
 > 
 > 
 >>(MZ fanatikere er enige om at 250 er den bedste)
 >>Så er der noget med at stellet er lidt længere på 251, og det skulle hænge
 >>sammen med at udstødningsrøret er anderledes pga. ovenstående.
 >>Der er svjh også noget om at bagsvingeren er kraftigst på 250éren.
 > 
 > 
 > Så vidt, jeg har forstået anbefaler Moller snarere 251'eren, og det er
 > jo også den, han selv har. Og så synes jeg, at den har en meget
 > flottere tank, men det er nok let at skifte. Men du siger, at der er
 > bred enighed om, at 250'eren er bedst?
 > 
 >>ETZ er med olietank, men selv om der er pumpe på, er der jo stadig et
 >>blandingsforhold der skal overholdes.
 > 
 > 
 > AHHH! Nu fatter jeg det! Altså jeg troede, at separat olietank betød,
 > at der var tale om et lukket kredsløb. Men det er jo selvfølgelig bare
 > for at man slipper for at blande hver gang man tanker. Har jeg ret?
 > 
 > 
 >>Mange har en forkrampet holdning til pumperne, men hvis de bliver justeret
 >>på kablet, så de passer, funker det fint.
 >>Så kan man som feinschmecker godt brokke sig over at de giver for meget, men
 >>så nøjeregnende har jeg nu aldrig været.
 >>
 >>Om der er specielle årgange, er jeg ikke klar over, men de har alle 1 fejl.
 >>Når du prøvekører, så leg lidt med den, og se om du kan få den til at
 >>springe ud af 3 gear.
 >>For meget få penge kan man fikse detselv, men det sænker jo unægtelig
 >>købsprisen, hvis gearkassen er defekt   
>>En prof. reparation koster 1200,- inkl. materialer
 >>
 >>Nogle af de nyere har elektronisk tænding, men den bliver tit skiftet til
 >>gammeldags platiner, det gøres for et par hundrede.
 >>
 > 
 > 
 >>De nyeste har jo støbte hjul, og det er heller ikke at foragte.
 >>
 >>Jeg har selv tæsket rundt på en ETZ 150, og den har tjent mig upåklageligt i
 >>al slags vejr.
 >>
 >>Kig nu først og fremmest på standen, og husk at en ny kan købes for ca.
 >>25.000,-
 >>En kinacykel kan købes for det halve til en trediedel
 > 
 > 
 > Kan kinacykler (Geely?) anbefales af erfarne MC-kørere? Eller vil jeg
 > have mere glæde af en brugt MZ?
 > 
 Der vil være meget få der har ejet begge slags, da kinacyklerne er så 
 nye. De færreste MZ ejere vil være fristet af kineserne IMHO. Du vil nok 
 få problemer med holdbarhed og reparationer på vejen til indien på en 
 kineser, hvor MZ-eren er kendt af "enhver" mekaniker på turen.
 -- 
 vh
 Torben
 http://www.dfmc.dk/?id=425
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Moller (29-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  29-03-05 12:31 |  
  |  
 
            Stephan Gamillscheg wrote:
 > Så vidt, jeg har forstået anbefaler Moller snarere 251'eren, og det er
 > jo også den, han selv har. Og så synes jeg, at den har en meget
 > flottere tank, men det er nok let at skifte. Men du siger, at der er
 > bred enighed om, at 250'eren er bedst?
    Tjaaa... ja og nej. ETZ 251 blev lavet da MZ var trætte af at lave 
 flere forskellige stell (2 stks.), og besluttede at 150 og 250cc 
 modellen skulle dele stel ;) derved blev 251'eren til, som deler stel 
 med lillebror, men da aksel afstanden blev kortere, så kunne den lange 
 potte heller ikke være der, og måtte forkortes... denne forkortelse 
 gjorde at motoren ændrede karakteristik, og derved ændrede de port 
 tiderne for at få den til at minde så meget som muligt til 250 motoren.
    Jeg anbefaler 251 stellet, fordi den er mere styrvillig, og så er 
 forgaffel bennende 35mm mod så vidt jeg husker 30 eller 33mm på 250 
 modellen. Det som jeg ikke kan lide ved 251'eren er at den dele 
 bagdæmper + bagsvinger med ETZ 150, og derved meget dårligere end 
 250'eren. Men for ca. 3-500Kr. så er det med bagsvingeren fikset, og 
 cyklen vrider sig ikke nær så meget når man slider gummi af fodvilerne 
 ;) og det at skifte bagsvingeren med en 250 er nemt, da de bruger samme 
 mål + lejer osv. kæden skal være et ekstra led længere(130 mod de 128), 
 da den så for lidt længere aksel afstand, men ikke nær så meget som 
 250'eren.
    Min mening om grunden til at vælge en 250 er prisen, den deler dele med 
 251, og 301 men den er billigere pga. alderen, som i MZ køb er lige 
 meget så længe standen er fornuftig.
 > AHHH! Nu fatter jeg det! Altså jeg troede, at separat olietank betød,
 > at der var tale om et lukket kredsløb. Men det er jo selvfølgelig bare
 > for at man slipper for at blande hver gang man tanker. Har jeg ret?
    De ETZ ejere som blander selv, er typisk så gamle at de har oplevet 
 gamle japaner maskiner hvor pumpen strejkede... jeg har dags dato ikke 
 mødt en som kunne vise en defekt oliepumpe ;) og dem jeg kender til som 
 har brændt den af pga. olie mangel(incl. mig selv) havde glemt at hælde 
 olie på, og derved ikke pumpens skyld.
 > Kan kinacykler (Geely?) anbefales af erfarne MC-kørere? Eller vil jeg
 > have mere glæde af en brugt MZ?
    Du kan smide en MZ ud i sneen og saltet, og vide at det bare er 
 beskyttende overflade rust der vil komme, og de togskinner den er samlet 
 af har masser af gods i sig endnu... det er ikke en kineser som er 
 samlet af madfolie, eller en gammel GS450 som er banket sammen i blik ;) 
 men det kan du læse om i tidligere indlæg.
    En vigtig point er også... 250cc MZ'erne kan med en god service og 
 hygge portning nemt rende 140-145km/t ;) DDR-style(liggende på sædet og 
 bennende vandret bagud), og er den justeret rigtig ind, så vil den kunne 
 holde sådan en gang tæv mange km i træk. og en midel mådig holdt MZ vil 
 kunne klare 120-130 uden de store anstrængelser.
    En sidste detalje... jeg anbefaler kun 250cc modellerne, da pris 
 forskellen er for lille mellem dem og 150cc. Men er man mærke fanatiker, 
 og vil ha en flot 150'er så ved jeg KubikH har en rigtig flot en til 
 salg til en god pris vs. standen.
    Hvis interessen er der stadig, og du er bosidene nær vordingborg, så 
 kan du jo altid kigge forbi når min er hjemme igen så du kan lure om det 
 er dig. Prøvetur er også muligt. Jo flere MZ'ere jeg kan påvirke til at 
 holdes i live, jo gladere er jeg ;) de er snot grimme, men kan nemt 
 blive en Ulv i fåreklæder ;)
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               KubikH (29-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : KubikH | 
  Dato :  29-03-05 20:39 |  
  |   
            
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
 news:42493c1c$0$248$14726298@news.sunsite.dk...
 SNIP en masse
 > Jeg anbefaler 251 stellet, fordi den er mere styrvillig, og så er
 > forgaffel bennende 35mm mod så vidt jeg husker 30 eller 33mm på 250
 > modellen.
 Snip igen
 Nej det er en smutter, selv mine 150ére har 35 mm gaffelben
 > Min mening om grunden til at vælge en 250 er prisen, den deler dele med
 > 251, og 301 men den er billigere pga. alderen, som i MZ køb er lige
 > meget så længe standen er fornuftig.
 Enig .. største vægt har standen, årgang mm er ikke så vigtigt.
 > De ETZ ejere som blander selv, er typisk så gamle at de har oplevet
 > gamle japaner maskiner hvor pumpen strejkede... jeg har dags dato ikke
 > mødt en som kunne vise en defekt oliepumpe ;) og dem jeg kender til som
 > har brændt den af pga. olie mangel(incl. mig selv) havde glemt at hælde
 > olie på, og derved ikke pumpens skyld.
 Hæ Hæ enig igen, uvidenhed og manglende eftersyn bærer skylden
 (Jeg har dog haft en 150, som fra ny af var monteret med en 250 pumpe, ikke
 smart, da den drejer den anden vej rundt    , men det er en helt anden og
 længre historie )
 > > Kan kinacykler (Geely?) anbefales af erfarne MC-kørere? Eller vil jeg
 > > have mere glæde af en brugt MZ?
 >
 > Du kan smide en MZ ud i sneen og saltet, og vide at det bare er
 > beskyttende overflade rust der vil komme, og de togskinner den er samlet
 > af har masser af gods i sig endnu... det er ikke en kineser som er
 > samlet af madfolie, eller en gammel GS450 som er banket sammen i blik ;)
 > men det kan du læse om i tidligere indlæg.
 Igen har du ret    Det bliver snart en vane det her.
 > En vigtig point er også... 250cc MZ'erne kan med en god service og
 > hygge portning nemt rende 140-145km/t ;) DDR-style(liggende på sædet og
 > bennende vandret bagud), og er den justeret rigtig ind, så vil den kunne
 > holde sådan en gang tæv mange km i træk. og en midel mådig holdt MZ vil
 > kunne klare 120-130 uden de store anstrængelser.
 >
 > En sidste detalje... jeg anbefaler kun 250cc modellerne, da pris
 > forskellen er for lille mellem dem og 150cc. Men er man mærke fanatiker,
 > og vil ha en flot 150'er så ved jeg KubikH har en rigtig flot en til
 > salg til en god pris vs. standen.
 Jo det er rigtigt nok at jeg har en til salg, men den har ikke interesse for
 Stephan.
 Det er en (uha uha) TS / ETZ / ETS klon, uden oliepumpe.
 Med tun (og ikke makrel) går den også 120 - 130
 Mvh
 Niels
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Stephan Gamillscheg (30-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stephan Gamillscheg | 
  Dato :  30-03-05 12:13 |  
  |  
 
            Kære Niels og Moller.
 Tusind tak for Jeres fyldige svar. Det er virkelig guld værd for en
 som mig, der ikke kender nogen, der kører MC.
 Jeg er nu kommet så meget tættere på at anskaffe mig en MC, at det
 ikke længere blot er en uopnåelig drøm. Det kan åbenbart lade sig gøre
 at købe en gammel skramlekasse og gennem MZ-klubben, som jeg just har
 meldt mig ind i, regne med at få hjælp, hvis jeg slet ikke kan få det
 til at funke. Men jeg glæder mig til at lære mere om, hvordan en MC
 fungerer ved at rode med den.
 Forsikring kan så også betales når cyklen ikke koster så meget.
 Næste skridt er så at få taget kørekortet, for det skal jo til for at
 man kan køre i DK. Modsat i Indien, hvor jeg altså lærte at køre... Og
 derefter anskaffelsen. Så der er lidt tid endnu, men jeg gad jo ikke
 tage kortet før jeg vidste, det var realistisk at anskaffe sig en.
 Så tusind tak for hjælpen igen, nu er planen klar.
 Mvh Stephan
 PS: Moller, jeg bor i Kbh, men det kunne være fedt at komme forbi på
 et tidspunkt, når jeg har fået kortet i hus!
 "KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote in message news:<d2cbfn$2rka$1@newsbin.cybercity.dk>...
 > "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
 > news:42493c1c$0$248$14726298@news.sunsite.dk...
 > SNIP en masse
 > 
 > > Jeg anbefaler 251 stellet, fordi den er mere styrvillig, og så er
 > > forgaffel bennende 35mm mod så vidt jeg husker 30 eller 33mm på 250
 > > modellen.
 > 
 > Snip igen
 > Nej det er en smutter, selv mine 150ére har 35 mm gaffelben
 > 
 > 
 > > Min mening om grunden til at vælge en 250 er prisen, den deler dele med
 > > 251, og 301 men den er billigere pga. alderen, som i MZ køb er lige
 > > meget så længe standen er fornuftig.
 > 
 > Enig .. største vægt har standen, årgang mm er ikke så vigtigt.
 > 
 > 
 > > De ETZ ejere som blander selv, er typisk så gamle at de har oplevet
 > > gamle japaner maskiner hvor pumpen strejkede... jeg har dags dato ikke
 > > mødt en som kunne vise en defekt oliepumpe ;) og dem jeg kender til som
 > > har brændt den af pga. olie mangel(incl. mig selv) havde glemt at hælde
 > > olie på, og derved ikke pumpens skyld.
 > 
 > Hæ Hæ enig igen, uvidenhed og manglende eftersyn bærer skylden
 > (Jeg har dog haft en 150, som fra ny af var monteret med en 250 pumpe, ikke
 > smart, da den drejer den anden vej rundt    , men det er en helt anden og
 > længre historie )
 > 
 > > > Kan kinacykler (Geely?) anbefales af erfarne MC-kørere? Eller vil jeg
 > > > have mere glæde af en brugt MZ?
 > >
 > > Du kan smide en MZ ud i sneen og saltet, og vide at det bare er
 > > beskyttende overflade rust der vil komme, og de togskinner den er samlet
 > > af har masser af gods i sig endnu... det er ikke en kineser som er
 > > samlet af madfolie, eller en gammel GS450 som er banket sammen i blik ;)
 > > men det kan du læse om i tidligere indlæg.
 > 
 > Igen har du ret    Det bliver snart en vane det her.
 > 
 > > En vigtig point er også... 250cc MZ'erne kan med en god service og
 > > hygge portning nemt rende 140-145km/t ;) DDR-style(liggende på sædet og
 > > bennende vandret bagud), og er den justeret rigtig ind, så vil den kunne
 > > holde sådan en gang tæv mange km i træk. og en midel mådig holdt MZ vil
 > > kunne klare 120-130 uden de store anstrængelser.
 > >
 > > En sidste detalje... jeg anbefaler kun 250cc modellerne, da pris
 > > forskellen er for lille mellem dem og 150cc. Men er man mærke fanatiker,
 > > og vil ha en flot 150'er så ved jeg KubikH har en rigtig flot en til
 > > salg til en god pris vs. standen.
 > 
 > Jo det er rigtigt nok at jeg har en til salg, men den har ikke interesse for
 > Stephan.
 > Det er en (uha uha) TS / ETZ / ETS klon, uden oliepumpe.
 > Med tun (og ikke makrel) går den også 120 - 130
 > 
 > 
 > Mvh
 > Niels
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |