| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | dæmpning ved vacuum måling Fra : Benny Thomsen | 
  Dato :  13-03-05 13:27 |  
  |   
            Jeg har anskaffet et par metre af bourdon typen og lavet et par passende 
 skruer så jeg kan slutte gummislangerne til indsugningen.
 Hertil ingen problemer - de opstår først når jeg skal måle.
 
 Hvordan laver jeg en passende dæmpning så nålen ikke fiser rundt på skiven 
 ???
 Har forsøgt med at klemme slangen men det virker altså lidt "usikkert"
 Gode forslag / tegninger modtages gerne.
 
 Iøvrigt er patienten en CX500. Nogen der ved hvor meget vacuum den helst 
 skal ligge på?
 
 vh. Benny 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  13-03-05 13:38 |  
  |   
            Benny Thomsen wrote:
 > Jeg har anskaffet et par metre af bourdon typen og lavet et par passende 
 > skruer så jeg kan slutte gummislangerne til indsugningen.
 > Hertil ingen problemer - de opstår først når jeg skal måle.
 > 
 > Hvordan laver jeg en passende dæmpning så nålen ikke fiser rundt på skiven 
 > ???
 > Har forsøgt med at klemme slangen men det virker altså lidt "usikkert"
 > Gode forslag / tegninger modtages gerne.
 
 Til iltnings/rense -systemet på min ungdoms akvarie kunne man i 
 akvariehandelen købe nogle mikro-små skruetvinger til at klemme 
 slangerne flade med - Sådanne vil også virke på dine vacuum-slanger!
 
 Er det tilfældige vacuum-metre eller nogle beregnede til jobbet?
 I sidstnævnte tilfælde er der oftest en dæmper bygget ind som en omløber 
   ved slangestutsen!
 
 > Iøvrigt er patienten en CX500. Nogen der ved hvor meget vacuum den helst 
 > skal ligge på?
 
 Ens, frem for alt.
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Thomsen (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Thomsen | 
  Dato :  13-03-05 14:06 |  
  |   
            Metrene er fra Harald Nyborg - så vidt jeg husker. Fandt dem i en rodekasse 
 til små penge.
 Men ellers er de beregnet til formålet, men desværre uden indbygget 
 dæmpning.
 
 Med en solidt klemme på slangerne er er lidt forskel. Kan denne forskel 
 udelukkende tilskrives en mis-justering eller bør jeg lige tjekket et eller 
 andet før jeg skruer dem på plads.
 Sidstnævnte burde jo ifølge Haynes ikke volde problemer.
 
 vh Benny
 
 ps desværre er akvariehandleren fra min ungdom lukket for lææænge siden. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  13-03-05 14:35 |  
  |  
 
            Benny Thomsen wrote:
 > > 
 > Desværre er akvariehandleren fra min ungdom lukket for lææænge siden.
 Ja, han mistede jo dig som kunde   
Man kan eksperimentere med diverse plomber á himstregimser med små 
 huller der kan sættes i slangen for at dæmpe udslaget - úmiddelbart kan 
 jeg forestille mig at spidsen fra en engangs-kuglepen vil gøre meget ved 
 det, og hvis ikke så vil man kunne smelte tyyynde huller i andre 
 plastpropper med glødende nåle!
 > Med en solidt klemme på slangerne er er lidt forskel. Kan denne forskel 
 > udelukkende tilskrives en mis-justering eller bør jeg lige tjekket et eller 
 > andet før jeg skruer dem på plads.
 Hvis du klemmer på slangerne så viserne lige akkurat vibrerer, er du 
 sikker på ikke at have låst én ved at klemme for meget, og den visning 
 der fremkommer derved må du så forholde dig til (á Haynes)!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Bjørn S (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjørn S | 
  Dato :  13-03-05 17:06 |  
  |   
            Armand wrote:
 > 
 > Hvis du klemmer på slangerne så viserne lige akkurat vibrerer, er du 
 > sikker på ikke at have låst én ved at klemme for meget, og den visning 
 > der fremkommer derved må du så forholde dig til (á Haynes)!
 
 Og det er nogenlunde på samme måde de fungerer, de ure jeg købte hos 
 Louis. Her er der en lille stil-skrue hvor man drosler åbningen til de 
 står stille.
 
 Når du har målet, er det en god ide at bytte om urene for at se at de 
 stadig står ens.
 En regulær vakummåling kan du ikke udføre på en MC, så du kan ikke finde 
 de verdier den skal ha noget sted, kun justere så de står ens.
 
 -- 
 /Bjørn
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Benny Thomsen (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Thomsen | 
  Dato :  13-03-05 17:50 |  
  |   
            takker for svarene, har klemt slangerne med en lille skruetvinge til viserne 
 lige akurat vibrerer. Det virker fint og pålideligt. Når viserne lige netop 
 sitrer er der en mindre forskel (med et Y på samme slange kan de to 
 instrumenter justeres til at vise præcist det samme)
 Spørgsmålet er så stadig om jeg skal justere den forskel væk på kaburatoren 
 eller jeg skal tjekke ventiler og andet mærkeligt mekanik. Underligt nok 
 finder motoren sig i at jeg hiver slangen af i den ene side men ikke i den 
 anden.
 Der fulgte en Chenglish manual med manometrene som forklarer en masse om 
 dårlige ventiler, beskidte tændrør, forkert timing og forkert tænding - og 
 ikke et ord om synkronisering. Derfor min forvirring.
 Ventilerne er ny-slebne, toppakningerne helt nye og alt er trimmet og klart 
 til at der om 2 dage igen er forsikring på dyret.
 Bare det at høre motorens svage buldren er sågu da en fornøjelse.
 
 (Chenglish = engelsk skrevet af en kineser)
 
 vh Benny 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Armand (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  13-03-05 19:29 |  
  |   
            Benny Thomsen wrote:
 > takker for svarene, har klemt slangerne med en lille skruetvinge til viserne 
 > lige akurat vibrerer. Det virker fint og pålideligt. Når viserne lige netop 
 > sitrer er der en mindre forskel (med et Y på samme slange kan de to 
 > instrumenter justeres til at vise præcist det samme)
 > Spørgsmålet er så stadig om jeg skal justere den forskel væk på kaburatoren 
 > eller jeg skal tjekke ventiler og andet mærkeligt mekanik. 
 
 Et par er (er det?)cmHG giver ikke en praktisk mærkbar forskel, men når 
 nu du er igang og har tiden til det (á meterologien udenfor), hvorfor så 
 ikke lege lidt med sagerne og trimme karbunaderne ind så de matcher 
 bedst muligt!?
 
 Ingen andre faktorer burde have særlig indflydelse på vacuum-målingen, 
 men igen: Det er nu der er tid, så hvorfor ikke kontrollere 
 ventilspillerummet også?
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Bjørn S (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjørn S | 
  Dato :  13-03-05 23:05 |  
  |  
 
            Benny Thomsen wrote:
 > Der fulgte en Chenglish manual med manometrene som forklarer en masse om 
 > dårlige ventiler, beskidte tændrør, forkert timing og forkert tænding - og 
 > ikke et ord om synkronisering. Derfor min forvirring.
 > Ventilerne er ny-slebne, toppakningerne helt nye og alt er trimmet og klart 
 > til at der om 2 dage igen er forsikring på dyret.
 > Bare det at høre motorens svage buldren er sågu da en fornøjelse.
 > 
 > (Chenglish = engelsk skrevet af en kineser)
  
Det er jo nok fordi du har købt et desidert vakumeter (gange 2)som 
 egentlig er beregnet for at måle ud de ting manualen nævner. Brugt i de 
 rigtige hænder er det et fantastisk simpelt men samtidigt utrolig 
 avancert instrument. Men som sagt, det kan i den henseende kun benyttes 
 på en bilmotor.
 Når ventilerne er nyslæbne så er de vel også korrekt justerte ? De er i 
 modsætning til hvad Armand skriver (eller som jeg læser det han 
 skriver), det som ihvertfal i min Haynes til min NTV, og diverse How To 
 - beskrivelser på nettet, det som kan have en indflydelse på 
 synkroniseringen, hvis ellers knast og tænding er korrekt.
 Det er jo suget/vakumet i motoren, og indbyrdes mellem de to cylindre 
 man forsøger at udligne via karburatorene.
 -- 
 /Bjørn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  13-03-05 23:23 |  
  |  
 
            Bjørn S wrote:
 > Benny Thomsen wrote:
 > 
 >> Der fulgte en Chenglish manual med manometrene som forklarer en masse 
 >> om dårlige ventiler, beskidte tændrør, forkert timing og forkert 
 >> tænding - og ikke et ord om synkronisering. Derfor min forvirring.
 >> Ventilerne er ny-slebne, toppakningerne helt nye og alt er trimmet og 
 >> klart til at der om 2 dage igen er forsikring på dyret.
 >> Bare det at høre motorens svage buldren er sågu da en fornøjelse.
 >>
 >> (Chenglish = engelsk skrevet af en kineser)
 > 
 > 
 >   
> Det er jo nok fordi du har købt et desidert vakumeter (gange 2)som 
 > egentlig er beregnet for at måle ud de ting manualen nævner. Brugt i de 
 > rigtige hænder er det et fantastisk simpelt men samtidigt utrolig 
 > avancert instrument. Men som sagt, det kan i den henseende kun benyttes 
 > på en bilmotor.
 > 
 > Når ventilerne er nyslæbne så er de vel også korrekt justerte ? De er i 
 > modsætning til hvad Armand skriver (eller som jeg læser det han 
 > skriver), det som ihvertfal i min Haynes til min NTV, og diverse How To 
 > - beskrivelser på nettet, det som kan have en indflydelse på 
 > synkroniseringen, 
 Tjaeh.
 Jeg taler ud fra umiddelbar teknisk indsigt.
 Det er det sugende stempel og indsugningsventilens åbning der skaber 
 vacuum imellem ventil og karburatorspjæld, og justeringen foregår på 
 gasspjældene.
 Eneste indflydelse ventilerne skulle kunne have er hvis 
 udstødningsventilerne er for stramme og derfor ikke lukker helt til 
 hvorved der ikke vil kunne dannes det samme vacuum i cylinderen og 
 dermed heller ikke i indsugnings-kanalen.
 Fejltænding? Mnjarh, (den flercylindrede)motoren løber vel rundt 
 alligevel, hvorved at "stempelpumpen" fungerer ligeligt på alle cylindre :-/
 Anyhow:
 Eftersom at ventilerne skal måles/justeres i kold tilstand, er det vel 
 også mest logisk at justere dém inden at man starter motoren op for at 
 vacuum-justere :-/
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Steen Gruby (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  13-03-05 23:23 |  
  |  
 
            On Sun, 13 Mar 2005 23:04:33 +0100, Bjørn S <bjosko@yahhabaoo.com>
 wrote:
 Hej Bjørn.
 >
 >Når ventilerne er nyslæbne så er de vel også korrekt justerte ? De er i 
 >modsætning til hvad Armand skriver (eller som jeg læser det han 
 >skriver), det som ihvertfal i min Haynes til min NTV, og diverse How To 
 >- beskrivelser på nettet, det som kan have en indflydelse på 
 >synkroniseringen, hvis ellers knast og tænding er korrekt.
 >Det er jo suget/vakumet i motoren, og indbyrdes mellem de to cylindre 
 >man forsøger at udligne via karburatorene.
 Jeg har set er elektronisk vacummeter hos Lydmuren, der foruden
 synkronisering kan afsløre brændte ventiler og dårlig kompression.
 Virkemåden er egentlig simpel, det er kun et spørgsmål om at
 computeren i instrumentet laver tidsselektive målinger, noget man ikke
 kan med de gamle analoge instrumenter.
 Det er selvfølgelig ikke billigt, men i de rette hænder er det et
 meget effektivt instrument. 
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Brian Lænø (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Lænø | 
  Dato :  14-03-05 20:49 |  
  |   
            
 "Benny Thomsen" skrev
 > takker for svarene, har klemt slangerne med en lille skruetvinge til 
 > viserne lige akurat vibrerer. Det virker fint og pålideligt. Når viserne 
 > lige netop sitrer er der en mindre forskel (med et Y på samme slange kan 
 > de to instrumenter justeres til at vise præcist det samme)
 > Spørgsmålet er så stadig om jeg skal justere den forskel væk på 
 > kaburatoren eller jeg skal tjekke ventiler og andet mærkeligt mekanik. 
 > Underligt nok finder motoren sig i at jeg hiver slangen af i den ene side 
 > men ikke i den anden.
 > Der fulgte en Chenglish manual med manometrene som forklarer en masse om 
 > dårlige ventiler, beskidte tændrør, forkert timing og forkert tænding - og 
 > ikke et ord om synkronisering. Derfor min forvirring.
 > Ventilerne er ny-slebne, toppakningerne helt nye og alt er trimmet og 
 > klart til at der om 2 dage igen er forsikring på dyret.
 > Bare det at høre motorens svage buldren er sågu da en fornøjelse.
 >
 > (Chenglish = engelsk skrevet af en kineser)
 >
 > vh Benny
 
 Har du kontrolleret ved både tomgang og ved gasgivning?
 Juster ved tomgang på tomgangsskruen.
 Ved gasgivning skal du justere på gaskablet.
 Den cylinder der har det største vakuum, skal have mere gas.
 
 -- 
 Brian
 Cagiva Elefant 750 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Steen Gruby (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  13-03-05 21:54 |  
  |  
 
            On Sun, 13 Mar 2005 14:35:08 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
 wrote:
 Hej Armand.
 >
 >Man kan eksperimentere med diverse plomber á himstregimser med små 
 >huller der kan sættes i slangen for at dæmpe udslaget - úmiddelbart kan 
 >jeg forestille mig at spidsen fra en engangs-kuglepen vil gøre meget ved 
 >det, og hvis ikke så vil man kunne smelte tyyynde huller i andre 
 >plastpropper med glødende nåle!
 >
 Når man sætter vacummetre på karburatorene anvender man ofte nogle til
 formålet egnede dysser med et lille hul i så man kan sætte slangerne
 fra vacummetrene på.
 Hvis dysserne er ca 50 mm lange og hullet 1 - 1,5 mm i diameter bør
 det vel kunne klare dæmpningen ?
 Jeg var ved at lave nogle dysser i dag, men jeg havde ingen 5x50 mm
 skruer jeg kunne gennembore så jeg droppede projektet.
 Jeg laver nogen ved lejlighed og tester dem på min Paso donor der står
 adskildt i værkstedet.
 Mit vacummeter er kviksølvtypen, så det dæmper meget i sig selv, men
 en 90 grader V2 kan få det til at hoppe noget    
-- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ib Jakobsen (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  13-03-05 22:46 |  
  |   
            Steen Gruby skrev:
 
 >Jeg var ved at lave nogle dysser i dag, men jeg havde ingen 5x50 mm
 >skruer jeg kunne gennembore så jeg droppede projektet.
 >  
 >
 Det er vel heller ikke lige til at bore så lille hul så langt?. Hvad med 
 en stump bremserør. Det er 5 mm. Og kan "justeres" med loddetin.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Steen Gruby (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  13-03-05 23:04 |  
  |  
 
            On Sun, 13 Mar 2005 22:45:59 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
 wrote:
 Hej Ib
 >>
 >Det er vel heller ikke lige til at bore så lille hul så langt?. Hvad med 
 >en stump bremserør. Det er 5 mm. Og kan "justeres" med loddetin.
 Det er bare op i drejebænken med det, så er sagen klar   
(Hvad er et hjem uden drejebænk?)   )
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ib Jakobsen (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  14-03-05 00:00 |  
  |  
 
            Steen Gruby wrote:
 >Det er bare op i drejebænken med det, så er sagen klar   
>(Hvad er et hjem uden drejebænk?)   )
 >  
 >
 Lige mine ord. Den hører hjemme i enhver husholdning. Her på adressen 
 står der en fransk Batignolles drejebænk. Ved siden af min 
 Pedersenfræser. De hyggesnakker med min Arboga boremaskine med rigtige 
 gear. Jeg  ved faktisk ikke hvordan man skulle kunne lave noget uden en 
 drejebænk.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Steen Gruby (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  14-03-05 00:08 |  
  |  
 
            On Mon, 14 Mar 2005 00:00:06 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
 wrote:
 Hej Ib.
 >>
 >Lige mine ord. Den hører hjemme i enhver husholdning. Her på adressen 
 >står der en fransk Batignolles drejebænk. Ved siden af min 
 >Pedersenfræser. De hyggesnakker med min Arboga boremaskine med rigtige 
 >gear. Jeg  ved faktisk ikke hvordan man skulle kunne lave noget uden en 
 >drejebænk.
 Dit heldige asen.
 Vi havde en del Franske Batignolles der hvor jeg var i lære, fra 1,5
 til 3,5 meter - Det er ypperligt stuff.
 En af dem var en 1,5 meter elektro/hydraulisk kopibænk - Den ville jeg
 gerne være ejer af i dag.
 Min bænk er en 1 meter Prince bygget i Danmark i 50'erne.
 Den er ikke helt lige i pinoldokken, så det kræver nogen øvelse at
 bruge den, men den er bedre end ingenting   
-- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Ib Jakobsen (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  14-03-05 20:02 |  
  |  
 
            Steen Gruby wrote:
 >Dit heldige asen.
 >  
 >
 Den var også dyr. Kr.500 +moms.    Det skal siges at den var defekt. 
 En ikke mere end at jeg havde den kørende for godt kr.1400. En 
 tilsvarende hos en forhandler kostede kr.50.000 +moms.   
>Vi havde en del Franske Batignolles der hvor jeg var i lære, fra 1,5
 >til 3,5 meter - Det er ypperligt stuff.
 >  
 >
 Det er en 1m. Med skrå vanger og 16-2000 omdr. Senere udstyret med 
 hurtigskiftholder. Og et diverse patroner, blandt andet 12" 4 bakket 
 Bergmann. Den koster en bondegård.
 >En af dem var en 1,5 meter elektro/hydraulisk kopibænk - Den ville jeg
 >gerne være ejer af i dag.
 >  
 >
 Det har der faktisk været på min.
 >Min bænk er en 1 meter Prince bygget i Danmark i 50'erne.
 >  
 >
 Der er bygget en masse drejebænke på Holeby Diesel. Sikkert også denne.
 >Den er ikke helt lige i pinoldokken, så det kræver nogen øvelse at
 >bruge den, men den er bedre end ingenting   
>  
 >
 Det kan der vel kompenseres for ved at forsætte den lidt?.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Steen Gruby (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  14-03-05 21:40 |  
  |  
 
            On Mon, 14 Mar 2005 20:01:53 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
 wrote:
 Hej Ib.
 >>
 >Det har der faktisk været på min.
 >
 Jeg kan huske forkert og det kan have været en 1 meter bænk.
 Den endte i Fakse med hydraulikken da min læreplads lukkede midt i
 90'erne.
 Det var en af mine gamle kolleger der fik den.
 >Der er bygget en masse drejebænke på Holeby Diesel. Sikkert også denne.
 >
 Prince er vistnok bygget i Odense.
 >
 >Det kan der vel kompenseres for ved at forsætte den lidt?.
 Ja, men jeg skal først lige have den forankret ordenligt før jeg kan
 rette den op således at det er blivende..
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brassball (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brassball | 
  Dato :  13-03-05 21:42 |  
  |  
 
            Prøv at se :
 http://www.airheads.org/index.php?Technical%20Tips+%244%20Carburetor%20Synchronizer
Her er der et syncroniserings apparat der virker på alle 2 cyl
 maskiner.
 MVH
 Kim Svensson
 BMW R100RS
 On Sun, 13 Mar 2005 13:27:18 +0100, "Benny Thomsen"
 <bmt01@DETTE.SKAL.SLETTES.privat.dk> wrote:
 >Jeg har anskaffet et par metre af bourdon typen og lavet et par passende 
 >skruer så jeg kan slutte gummislangerne til indsugningen.
 >Hertil ingen problemer - de opstår først når jeg skal måle.
 >
 >Hvordan laver jeg en passende dæmpning så nålen ikke fiser rundt på skiven 
 >???
 >Har forsøgt med at klemme slangen men det virker altså lidt "usikkert"
 >Gode forslag / tegninger modtages gerne.
 >
 >Iøvrigt er patienten en CX500. Nogen der ved hvor meget vacuum den helst 
 >skal ligge på?
 >
 >vh. Benny 
 >
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |