| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | kan ikke starte efter vinteropbevaring Fra : Feffe | 
  Dato :  11-03-05 15:30 |  
  |   
            Hejsa.
 
 Jeg har en suzuki gs500e 93´. Jeg smed cyklen i garagen under vinteren, 
 for knap 3 måneder siden. Jeg fyldte benzintanken op og gjorde ellers ikke 
 andet ved den. Nu her 3 måneder efter, ville jeg starte cyklen. Den 
 startede perkfekt og kørte 10 min i tomgang. efter de 10 min hostede den 
 lidt og gik ud. Jeg startede den op igen efter end 3-4 forsøg med 
 elstarteren. Jeg prøvede at gasse op forsigtigt, og da jeg nåede omkring 
 de 5-6000 omd, begyndte udstødningen at "knalde". Virkelig høje brag. 
 Efter lidt tid, gik cyklen død igen. Når jeg prøver at starte den nu, så 
 vil den ikk igang, den står og hoster og hakker og der kommer virkelig 
 høje "knald" fra udstødningen. Hvad kan det skyldes???
 
 VH
 
 Lars
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  11-03-05 15:45 |  
  |  
 
            In article <d0sa0f$75q$1@abbeden.bunk.cc>, feffe@feffe.dk says...
 > Hejsa.
 > 
 > Jeg har en suzuki gs500e 93´. Jeg smed cyklen i garagen under vinteren, 
 > for knap 3 måneder siden. Jeg fyldte benzintanken op og gjorde ellers ikke 
 > andet ved den. Nu her 3 måneder efter, ville jeg starte cyklen. Den 
 > startede perkfekt og kørte 10 min i tomgang. efter de 10 min hostede den 
 > lidt og gik ud. Jeg startede den op igen efter end 3-4 forsøg med 
 > elstarteren. Jeg prøvede at gasse op forsigtigt, og da jeg nåede omkring 
 > de 5-6000 omd, begyndte udstødningen at "knalde". Virkelig høje brag. 
 > Efter lidt tid, gik cyklen død igen. Når jeg prøver at starte den nu, så 
 > vil den ikk igang, den står og hoster og hakker og der kommer virkelig 
 > høje "knald" fra udstødningen. Hvad kan det skyldes???
 > 
 Det lyder som symptomerne på for lille ventilspillerum!
 Du skal nok justere ventiler; men det er nu ike så vanskeligt på sådan 
 en fætter ... hvis man har en Haynes. Ellers kan den lokale smed 
 sikkert klare det!   
-- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  11-03-05 16:20 |  
  |   
            Hekto wrote:
 > In article <d0sa0f$75q$1@abbeden.bunk.cc>, feffe@feffe.dk says...
 > 
 >>Hejsa.
 >>
 >>Jeg har en suzuki gs500e 93´. Jeg smed cyklen i garagen under vinteren, 
 >>for knap 3 måneder siden. Jeg fyldte benzintanken op og gjorde ellers ikke 
 >>andet ved den. Nu her 3 måneder efter, ville jeg starte cyklen. Den 
 >>startede perkfekt og kørte 10 min i tomgang. efter de 10 min hostede den 
 >>lidt og gik ud. Jeg startede den op igen efter end 3-4 forsøg med 
 >>elstarteren. Jeg prøvede at gasse op forsigtigt, og da jeg nåede omkring 
 >>de 5-6000 omd, begyndte udstødningen at "knalde". Virkelig høje brag. 
 >>Efter lidt tid, gik cyklen død igen. Når jeg prøver at starte den nu, så 
 >>vil den ikk igang, den står og hoster og hakker og der kommer virkelig 
 >>høje "knald" fra udstødningen. Hvad kan det skyldes???
 >>
 > 
 > 
 > Det lyder som symptomerne på for lille ventilspillerum!
 > Du skal nok justere ventiler; 
 
 Mnjarrh :-/
 Da ikke med så kold en motor :-|
 
 Jeg byder ind med hængende svømmerventiler og/eller vand i svømmerhuset!
 
 Tøm først og fremmest svømmerhuset for indhold. og genfyld.
 
 Ved/efter opstart prøv så at gokke med en gummihammer/tungt 
 skruetrækkerskæfte/trælægte/lign. på siden af karbunaderne og se om 
 ikke svømmerventilen løsner sig og motoren efterfølgende kan holde sig 
 kørende!?
 
 Endelig kan det være falsk luft i vacuumslangen til en (given(?)) 
 vacuum-hane, der dels får motoren til at halte p.g.a. for mager blanding 
 til én cylinder, og dels ikke magter at lukke helt op for bensinen.
 Måske at der hér været rodet med bensinslange/tank i løbet af vinteren??
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Dr.Enduro (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dr.Enduro | 
  Dato :  11-03-05 16:31 |  
  |   
            
 
 Er enig i, at det lyder som et karburator-problem. Mht. ventilspillet, 
 så mener jeg netop, det skal indstilles ved kold motor!
 
    Hilsen Jan
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hekto (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  14-03-05 09:36 |  
  |  
 
            In article <4231b9a1$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 
 janeiffert@NOSPAMhotmail.com says...
 > Mht. ventilspillet, 
 > så mener jeg netop, det skal indstilles ved kold motor!
 > 
 Ja, det skal det; men problemet viser sig ved varm motor.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (15-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  15-03-05 16:37 |  
  |   
            Hekto wrote:
 > In article <4231b9a1$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 
 > janeiffert@NOSPAMhotmail.com says...
 > 
 >>Mht. ventilspillet, 
 >>så mener jeg netop, det skal indstilles ved kold motor!
 >>
 > 
 > Ja, det skal det; men problemet viser sig ved varm motor.
 
 Dog er "varm" meget varm!
 Lidt opstartsvarme er ingenting i den forbindelse!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Hekto (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  11-03-05 16:31 |  
  |  
 
            In article <qGiYd.104112$Vf.3990509@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
 chaufforerne.dk says...
 > Mnjarrh :-/
 > Da ikke med så kold en motor :-|
 > 
 Mnjoooh! :-\
 De gange jeg har været ude for det, kunne den starte kold (hvis ikke 
 den allerede dér spruttede og hvæsede) og efter få minutter ville den 
 ikke tage gassen og begyndte at skyde i udstødningen og/eller 
 kaburatoren.
 Efter nogen afkøling, kunne man gentage nummeret.
 Sååååhhhh! ....   
Det udelukker dog ikke alt det andet, der kan være årsagen.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  11-03-05 23:49 |  
  |   
            Hekto wrote:
 > In article <qGiYd.104112$Vf.3990509@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
 > chaufforerne.dk says...
 > 
 >>Mnjarrh :-/
 >>Da ikke med så kold en motor :-|
 >>
 > 
 > Mnjoooh! :-\
 > De gange jeg har været ude for det, kunne den starte kold (hvis ikke 
 > den allerede dér spruttede og hvæsede) og efter få minutter ville den 
 > ikke tage gassen og begyndte at skyde i udstødningen og/eller 
 > kaburatoren.
 > Efter nogen afkøling, kunne man gentage nummeret.
 
 
 Så har det været lige efter at du har stillet dem for stramt :-/
 I tilfældet her, hvor der angivelig(indtil videre) ikke har været skruet 
 i motoren under opstaldningen, og problemet ikke har forekommet inden 
 opstaldningen, giver jeg ikke ventilerne mange %
 
 Men lad os nu høre hvad Feffe kommer i tanke om af videre hændelser som 
 kan meføre til en nøjere pin-pointing!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Hekto (12-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  12-03-05 18:45 |  
  |  
 
            In article <LfpYd.104169$Vf.3991629@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
 chaufforerne.dk says...
 > 
 > Så har det været lige efter at du har stillet dem for stramt :-/
 > I tilfældet her, hvor der angivelig(indtil videre) ikke har været skruet 
 > i motoren under opstaldningen, og problemet ikke har forekommet inden 
 > opstaldningen, giver jeg ikke ventilerne mange %
 > 
 > Men lad os nu høre hvad Feffe kommer i tanke om af videre hændelser som 
 > kan meføre til en nøjere pin-pointing!
 > 
 Nej, den var overhovedet ikke rørt de sidste 8-10.0000 km.
 Ejeren havde dog nok været oppe og kysse det røde område lidt vel 
 ihærdigt! Så den har sikkert banket grundigt imod sæderne, og dermed 
 blev spillerummet mindre (brik over spand).
 -- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Armand (12-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  12-03-05 20:16 |  
  |  
 
            Hekto wrote:
 > In article <LfpYd.104169$Vf.3991629@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
 > chaufforerne.dk says...
 > 
 >>Så har det været lige efter at du har stillet dem for stramt :-/
 >>I tilfældet her, hvor der angivelig(indtil videre) ikke har været skruet 
 >>i motoren under opstaldningen, og problemet ikke har forekommet inden 
 >>opstaldningen, giver jeg ikke ventilerne mange %
 >>
 > 
 > Nej, den var overhovedet ikke rørt de sidste 8-10.0000 km.
 > Ejeren havde dog nok været oppe og kysse det røde område lidt vel 
 > ihærdigt! Så den har sikkert banket grundigt imod sæderne, og dermed 
 > blev spillerummet mindre (brik over spand).
 Overdrejning kan også medføre at udstødnigsventilerne ligefrem bukkes 
 p.g.a. kontakt mellem stempel og ventil-tallerken (det er jo den risiko 
 ikke-desmo ejere må leve med     ), hvilket igen giver omtalte 
 startproblemer. Men i så fald vil den overhovedet ikke kunne startes.
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-03-05 20:24 |  
  |   
            
 Armand skrev i meddelelsen ...
 >Hekto wrote:
 
 
 >> Det lyder som symptomerne på for lille ventilspillerum!
 >> Du skal nok justere ventiler;
 >
 >Mnjarrh :-/
 >Da ikke med så kold en motor :-|
 
 
 Og hvorfor skulle spillerummet ændre sig under vinteropbevaring. Hvad jeg
 dog nogle gange har oplevet, (især på den gamle encylindrede Marna diesel),
 er at sod fra ventilstammen på udstødningsventilen kiler sig fast mellem
 ventil og ventilstyr, og derved holder ventilen mere eller mindre åben. På
 dieslen var det typisk efter overvintring på land. Fugten løsnede åbenbart
 de opbyggede sodaflejringer på ventilerne.
 
 mvh
 Orla
 
 >
 >--
 >Armand.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ib Jakobsen (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  11-03-05 21:27 |  
  |   
            Orla Pedersen skrev:
 
 >Og hvorfor skulle spillerummet ændre sig under vinteropbevaring. 
 >
 Det skulle da lige være nissen der har været på spild. Jeg holder mere 
 til den teori med choker, og for lang tid i tomgang. Altså druknede tændrør.
 
 >Hvad jeg dog nogle gange har oplevet, (især på den gamle encylindrede Marna diesel),
 >er at sod fra ventilstammen på udstødningsventilen kiler sig fast mellem
 >ventil og ventilstyr, og derved holder ventilen mere eller mindre åben. På
 >dieslen var det typisk efter overvintring på land. Fugten løsnede åbenbart
 >de opbyggede sodaflejringer på ventilerne.
 >  
 >
 Samt at den sikkert har vandkølet udstødning. Så ventilsædet ser mindre 
 godt ud efter en vinter i saltkonservering. En prop i udstødningen kan 
 gøre underværker.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-03-05 22:09 |  
  |   
            
Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
 <4231ff19$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
 >Orla Pedersen skrev:
 >Samt at den sikkert har vandkølet udstødning. Så ventilsædet ser mindre
 >godt ud efter en vinter i saltkonservering. En prop i udstødningen kan
 >gøre underværker.
 Nix, udvendig rørvarmeveksler, ferskvand i motor, og nul vand i udstødning.
 Nordmænd er slet ikke så dumme endda..     
mvh
 Orla
 >
 >--
 >Med venlig hilsen
 >
 >Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ib Jakobsen (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  11-03-05 23:04 |  
  |  
 
            Orla Pedersen skrev:
 >Nix, udvendig rørvarmeveksler, ferskvand i motor, og nul vand i udstødning.
 >Nordmænd er slet ikke så dumme endda..     
>  
 >
 Nej det må man sige. Jeg har rodet en del med Sabb. Er en Marna lige så 
 simpel?.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (12-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  12-03-05 09:14 |  
  |   
            
Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
 <423215d5$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
 >Orla Pedersen skrev:
 >
 >>Nix, udvendig rørvarmeveksler, ferskvand i motor, og nul vand i
 udstødning.
 >>Nordmænd er slet ikke så dumme endda..     
>>
 >>
 >Nej det må man sige. Jeg har rodet en del med Sabb. Er en Marna lige så
 >simpel?.
 Marna diesel kan bedst sammenlignes med de helt gamle Sabb, _meget_ tung, og
 ret lav ydelse, (max 1.500 omdr./min.) De findes i 1, 2, og 3 cylindret
 udgave, sektionsdelt som tidligste Buch motorer. Marna motoren er dog meget
 moderne for sin tid omkring ting som forbrændingskammer, høj kompression, og
 styret høj kølevandstemperatur. Den startes da også uden alverdens
 hjælpemidler a gløderør, startpatron, eller lignende. Jeg er ret sikker på
 at Perkins har været inspirationskilde    
>
 >--
 >Med venlig hilsen
 >
 >Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Bjørn S (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjørn S | 
  Dato :  13-03-05 00:09 |  
  |  
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Marna diesel kan bedst sammenlignes med de helt gamle Sabb, _meget_ tung, og
 > ret lav ydelse, (max 1.500 omdr./min.) 
 Uhm, ja, Sabb 8-10 Hk er et dejlig stykke støbejern. Man kunne lægge 
 båden modstrøms, lad motoren gå med tilpads (læs MEGET) lave 
 omdrejninger, og båden lå helt stille i strømmen, lige over den gode 
 fiskeplads   
-- 
 /Bjørn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Hekto (13-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  13-03-05 12:49 |  
  |  
 
            In article <42337694$0$80886$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, 
 bjosko@yahhabaoo.com says...
 > Uhm, ja, Sabb 8-10 Hk er et dejlig stykke støbejern. Man kunne lægge 
 > båden modstrøms, lad motoren gå med tilpads (læs MEGET) lave 
 > omdrejninger, og båden lå helt stille i strømmen, lige over den gode 
 > fiskeplads   
> 
 > 
 ..... sagde en nordmand!!!!   
-- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Hekto (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  11-03-05 22:44 |  
  |  
 
            In article <4231f105$0$665$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Orla 
 Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
 > Og hvorfor skulle spillerummet ændre sig under vinteropbevaring. 
 > 
 Fordi een eller anden dag viser problemet sig, og måske har den trykket 
 ventilen igennem nogle aflejringer, her i løbet af vinteren.
 Jeg har set et tilfælde hvor det pludseligt opstod efter et par ugers 
 stilstand.
 - nu må vi se hvad årsagen er, når fejlen bliver fundet!    
-- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (12-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  12-03-05 09:17 |  
  |   
            
Hekto > skrev i meddelelsen ...
 In article <4231f105$0$665$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Orla
 Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
 - nu må vi se hvad årsagen er, når fejlen bliver fundet!    
Deet da deet, men til den tid er vi sikkert ude at køre...      
mvh
 Orla, hmmmm. som stadig ikke er gået igang med forårsklargøringen  :-|
 --
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage
 www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Hekto (12-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  12-03-05 18:46 |  
  |  
 
            In article <4232a4a3$1$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Orla 
 Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
 > Deet da deet, men til den tid er vi sikkert ude at køre...      
> 
 Til en begyndelse, lover de da regnvejer, og så bliver det jo varmere! 
  
-- 
 /Hekto
 Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
 semi-rockets ... no thanks!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sørensen (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  11-03-05 15:45 |  
  |   
            > Jeg har en suzuki gs500e 93´. Jeg smed cyklen i garagen under
 > vinteren, for knap 3 måneder siden. Jeg fyldte benzintanken op og
 > gjorde ellers ikke andet ved den. Nu her 3 måneder efter, ville jeg
 > starte cyklen. Den startede perkfekt og kørte 10 min i tomgang. efter
 > de 10 min hostede den lidt og gik ud. Jeg startede den op igen efter
 > end 3-4 forsøg med elstarteren. Jeg prøvede at gasse op forsigtigt,
 > og da jeg nåede omkring de 5-6000 omd, begyndte udstødningen at
 > "knalde". Virkelig høje brag. Efter lidt tid, gik cyklen død igen.
 > Når jeg prøver at starte den nu, så vil den ikk igang, den står og
 > hoster og hakker og der kommer virkelig høje "knald" fra
 > udstødningen. Hvad kan det skyldes???
 
 Karbureringsproblemer, druknet motor/tændrør eller vand i karburatoren.
 
 Har du hældt karburatorsprit i benzinen inden vinteropbevaringen?
 Prøv at tømme svømmerhusene og hæld frisk benzin i fra tanken vha. 'pri' på 
 benzinhanen.
 
 Kig også på tændrørene. 10 minutter i tomgang kan godt drukne et par 
 NGK-rør, hvis blandingen er lidt for fed, hvilket den ofte er i tomgang. Er 
 du i tvivl, så prøv blot at skifte dem, det kan aldrig skade.
 
 signing off.. Martin Sørensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Big Mumi (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Big Mumi | 
  Dato :  11-03-05 16:11 |  
  |   
            Det lyder nermer som det er nålvetilerne der hænger i kaburatorne
 
 -- 
 Venlig Hilsen
 Carsten Hansen
 "Feffe" <feffe@feffe.dk> skrev i en meddelelse 
 news:d0sa0f$75q$1@abbeden.bunk.cc...
 > Hejsa.
 >
 > Jeg har en suzuki gs500e 93´. Jeg smed cyklen i garagen under vinteren, 
 > for knap 3 måneder siden. Jeg fyldte benzintanken op og gjorde ellers ikke 
 > andet ved den. Nu her 3 måneder efter, ville jeg starte cyklen. Den 
 > startede perkfekt og kørte 10 min i tomgang. efter de 10 min hostede den 
 > lidt og gik ud. Jeg startede den op igen efter end 3-4 forsøg med 
 > elstarteren. Jeg prøvede at gasse op forsigtigt, og da jeg nåede omkring 
 > de 5-6000 omd, begyndte udstødningen at "knalde". Virkelig høje brag. 
 > Efter lidt tid, gik cyklen død igen. Når jeg prøver at starte den nu, så 
 > vil den ikk igang, den står og hoster og hakker og der kommer virkelig 
 > høje "knald" fra udstødningen. Hvad kan det skyldes???
 >
 > VH
 >
 > Lars
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Keld (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Keld | 
  Dato :  11-03-05 16:59 |  
  |  
 
            Har du åbnet for benzin hanen igen ???  bare en ide'  det passede med at 
 motoren kørte så længe der var benz' tilbage i karburatorene.     
-- 
                                   >>>>>- Keld -<<<<<< 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           febbe (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : febbe | 
  Dato :  11-03-05 18:00 |  
  |   
            Jeg har lige haft næsten et identisk problem. Her er hvad jeg gjorde :
 Tømte tank for gammel benno på med noget frisk tilsat karburatorsprit,
 drænede alle 4 karburatore og i med nogle nye tændrør, så sprang den i
 gang og spinder igen.
 Det hjalp for mig så det er da et forsøg værd.
 
 Mvh
 febbe
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (11-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  11-03-05 23:53 |  
  |  
 
            febbe wrote:
 > Jeg har lige haft næsten et identisk problem. Her er hvad jeg gjorde :
 > Tømte tank for gammel benno på med noget frisk tilsat karburatorsprit,
 > drænede alle 4 karburatore og i med nogle nye tændrør, så sprang den i
 > gang og spinder igen.
 > Det hjalp for mig så det er da et forsøg værd.
 Det tror jeg Feffe får svært ved - Har har ikke fire karbunader!   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            febbe (12-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : febbe | 
  Dato :  12-03-05 08:53 |  
  |  
 
            Ok så kan Feffe nøjes med de 2 karbunader han har, men nu mente jeg også de
 4 på min.!!  
Go week.
 Febbe
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           feffe (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : feffe | 
  Dato :  14-03-05 13:07 |  
  |   
            Feffe wrote:
 
 > Hejsa.
 
 > Jeg har en suzuki gs500e 93´. Jeg smed cyklen i garagen under vinteren, 
 > for knap 3 måneder siden. Jeg fyldte benzintanken op og gjorde ellers ikke 
 > andet ved den. Nu her 3 måneder efter, ville jeg starte cyklen. Den 
 > startede perkfekt og kørte 10 min i tomgang. efter de 10 min hostede den 
 > lidt og gik ud. Jeg startede den op igen efter end 3-4 forsøg med 
 > elstarteren. Jeg prøvede at gasse op forsigtigt, og da jeg nåede omkring 
 > de 5-6000 omd, begyndte udstødningen at "knalde". Virkelig høje brag. 
 > Efter lidt tid, gik cyklen død igen. Når jeg prøver at starte den nu, så 
 > vil den ikk igang, den står og hoster og hakker og der kommer virkelig 
 > høje "knald" fra udstødningen. Hvad kan det skyldes???
 
 > VH
 
 > Lars
 
 Nu er jeg ikke nogen verdensmand inden for mekanik, så det eneste jeg har 
 prøvet er at tage tændrørne ud. De virkede lidt våde i det, så de er 
 blevet tørret af og isat igen, men uden at det hjalp, så jeg køber nogle 
 nye.
 
 Jeg er blevet anbefalet at tømme tanken for gammel bezin og påfyldning af 
 ny inkl karburator sprit. Desuden vil jeg tømme karburatoren for benzin.
 
 at indstille spil og ventiler og alt muligt andet er noget som intet siger 
 mig og det må jeg nok ha en mekanikker til. 
 
 hvis motoren er druknet, hvad gør jeg så?
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Sørensen (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Sørensen | 
  Dato :  14-03-05 19:24 |  
  |   
            > Jeg er blevet anbefalet at tømme tanken for gammel bezin og
 > påfyldning af ny inkl karburator sprit. Desuden vil jeg tømme
 > karburatoren for benzin.
 
 Hvis benzinen i tanken kun er fra sidste år, er det næppe nødvendigt at 
 skifte denne, medmindre den har stået uden tankdæksel hele vinteren.
 Men det er en god idé at tømme karburatorerne og hælde sprit i benzinen, 
 hvis der ikke allerede er dette.
 
 > hvis motoren er druknet, hvad gør jeg så?
 
 Slår chokeren helt fra og tørner motoren. Så vil den langsomt komme sig 
 igen, hvis karburatoren er korrekt indstillet. Har du lige skiftet 
 tændrørene, burde den dog ikke være druknet.
 
 signing off.. Martin Sørensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Moller (14-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Moller | 
  Dato :  14-03-05 23:00 |  
  |  
 
            Martin Sørensen wrote:
 > Hvis benzinen i tanken kun er fra sidste år, er det næppe nødvendigt at 
 > skifte denne, medmindre den har stået uden tankdæksel hele vinteren.
 > Men det er en god idé at tømme karburatorerne og hælde sprit i benzinen, 
 > hvis der ikke allerede er dette.
    Aldrig sige aldrig, jeg måtte sidste år tømme godt 19L af Banditten da 
 den skulle ud, selv om jeg havde fyldt den helt op dagen inden den blev 
 staldet op... den ville bare ikke køre på det stads. Heldighvis æder 
 Mz'en det uden problemer.
 > Slår chokeren helt fra og tørner motoren. Så vil den langsomt komme sig 
 > igen, hvis karburatoren er korrekt indstillet. Har du lige skiftet 
 > tændrørene, burde den dog ikke være druknet.
    Man kan også bare starte med at tømme svømmerhusende, og så lige tørne 
 den 1-2 gange, inden man sætter benzin hanen på PRI, så plejer de fleste 
 maskiner at starte.
 -- 
 VH
 Lars Molnit
 MZ ETZ 300 CDi ReedValve
 Suzuki GSF-R 1200
 www.dfmc.dk/Lars_Molnit
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           TA (15-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : TA | 
  Dato :  15-03-05 23:57 |  
  |   
            "feffe" <feffe@feffe.dk> wrote in message
 news:d13upc$v80$1@abbeden.bunk.cc...
 >
 > Nu er jeg ikke nogen verdensmand inden for mekanik, så det eneste jeg har
 > prøvet er at tage tændrørne ud. De virkede lidt våde i det, så de er
 > blevet tørret af og isat igen, men uden at det hjalp, så jeg køber nogle
 > nye.
 >
 > Jeg er blevet anbefalet at tømme tanken for gammel bezin og påfyldning af
 > ny inkl karburator sprit. Desuden vil jeg tømme karburatoren for benzin.
 
 Det er sikkert udmærket at tømme den gamle benzin ud, men jeg har lidt svært
 ved at se formålet med at tilsætte karburatorsprit til den ny benzin.
 Karburatorsprit giver ikke benzinen bedre startegenskaber. Tværtimod, da
 benzinens fordampelighed reduceres.
 
 Det havde været bedre at tilsætte karburatorspritten til den gamle benzin,
 tømme svømmerhusene med benzinhanen på 'Reserve' og derefter fjerne den
 gamle benzin. Dermed burde evt vand i brændstofsystemet være fjernet.
 
 Check også tændrørenes elektrodeafstand.
 
 --
 TA
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |