| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Gel-batteri contra alm. batteri Fra : CBR-DK | 
  Dato :  02-03-05 19:58 |  
  |   
            Hej Gruppe
 
 Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
 (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2. Gel-typen skulle
 dimensions-, kapacitetsmæssigt være identisk med det alm. batteri.
 Er der nogen grunde til ikke at skifte til gel-batteriet
 (vedligeholdelsesfrit)?
 
 Mvh. Kim / Tårnby MC 78
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter (02-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter | 
  Dato :  02-03-05 21:37 |  
  |   
            
 "CBR-DK" <kimc@cSLET.dk> wrote in message 
 news:42260ce0$0$48641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej Gruppe
 >
 > Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
 > (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2. Gel-typen skulle
 > dimensions-, kapacitetsmæssigt være identisk med det alm. batteri.
 > Er der nogen grunde til ikke at skifte til gel-batteriet
 > (vedligeholdelsesfrit)?
 
 Nej, gel-batterier er glimrende. Du skal blot være opmærksom på at de er 
 mere følsomme overfor forkert ladning end åbne batterier, så brug helst en 
 såkaldt "intelligent" lader, f.eks. Optima III. Der findes dog også 
 billigere "intelligente" ladere der kan anvendes.
 
 --
 Peter
 XJ600S 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens Jacob Bager Jen~ (03-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ | 
  Dato :  03-03-05 07:26 |  
  |   
            > Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
 > (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2. Gel-typen skulle
 > dimensions-, kapacitetsmæssigt være identisk med det alm. batteri.
 > Er der nogen grunde til ikke at skifte til gel-batteriet
 > (vedligeholdelsesfrit)?
 
 Hej Kim
 
 Bare fordi batteriet et forseglet betyder det ikke det er et gel batteri. De 
 vedligeholdelsesfrie batterier der normalt bliver solgt er normale 
 blybatterier der er forseglet for at de ikke taber syre. Hvis de ikke taber 
 syre skal de ikke genfyldes, og er så "vedligeholdelsesfrie". Desuden 
 behøver man ikke motere dem helt lodret. Ulempen er at man ikke må lade for 
 hårdt på dem, for så kan de godt trykke syre ud gennem forseglingen 
 alligevel, og da man ikke kan efterfylde dem, så er de på et tidspunkt 
 ødelagt.
 
 -- 
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben Riis Sørensen (03-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  03-03-05 19:18 |  
  |   
            
 "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev
 > Bare fordi batteriet et forseglet betyder det ikke det er et gel batteri.
 De
 > vedligeholdelsesfrie batterier der normalt bliver solgt er normale
 > blybatterier der er forseglet for at de ikke taber syre. Hvis de ikke
 taber
 > syre skal de ikke genfyldes, og er så "vedligeholdelsesfrie".
 
 Og hvor bliver Brint og Ilt af, når man lader dem op? Det tryk skal da ud et
 sted.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Martin J. (04-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin J. | 
  Dato :  04-03-05 20:05 |  
  |   
            Hej Preben!
 
 Så vidt jeg har forstået, så er de vedligeholdsesfrie batterier (ikke gel) 
 "regenerative", hvilket skulle betyde, at de (koldt) kan rekombinere ilt og 
 brint til vand igen, således der ikke sker et væsketab ved almindelig brug. 
 Det sker vha. en katalysator i miniformat over hver celle, som 'forbrænder' 
 brinten ved lav temperatur.
 
 Hvis batteriet overlades, kan katalysatoren ikke følge med, og så åbnes 
 overtryksventilen. Ved ekstrem kraftig overladning kan katalysatoren løbe op 
 i temperatur, dvs. få den kemiske reaktionsevne til at stige og få 
 temperaturen til at stige yderligere.. Det resulterer i en eksplotion.
 
 Jeg tror ikke, det er rigtigt, at de vedligeholdsesfrie batteriet kan/må 
 anvendes liggende, for katalysatoren virker ikke, hvis den er neddykket i 
 syren. Til det brug er det kun gele-batterierne der duer.
 
 
 Mvh, Martin.
 
 
 "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:422754d0$0$48652$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev
 >> Bare fordi batteriet et forseglet betyder det ikke det er et gel batteri.
 > De
 >> vedligeholdelsesfrie batterier der normalt bliver solgt er normale
 >> blybatterier der er forseglet for at de ikke taber syre. Hvis de ikke
 > taber
 >> syre skal de ikke genfyldes, og er så "vedligeholdelsesfrie".
 >
 > Og hvor bliver Brint og Ilt af, når man lader dem op? Det tryk skal da ud 
 > et
 > sted.
 > --
 >           M.V.H.
 > Preben Riis Sørensen
 >  preben@esenet.dk
 >
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Preben Riis Sørensen (04-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  04-03-05 21:28 |  
  |   
            
 "Martin J." <nomail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:4228b15b$0$29274$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej Preben!
 >
 > Så vidt jeg har forstået, så er de vedligeholdsesfrie batterier (ikke gel)
 > "regenerative", hvilket skulle betyde, at de (koldt) kan rekombinere ilt
 og
 > brint til vand igen, således der ikke sker et væsketab ved almindelig
 brug.
 > Det sker vha. en katalysator i miniformat over hver celle, som
 'forbrænder'
 > brinten ved lav temperatur.
 >
 > Hvis batteriet overlades, kan katalysatoren ikke følge med, og så åbnes
 > overtryksventilen. Ved ekstrem kraftig overladning kan katalysatoren løbe
 op
 > i temperatur, dvs. få den kemiske reaktionsevne til at stige og få
 > temperaturen til at stige yderligere.. Det resulterer i en eksplotion.
 >
 > Jeg tror ikke, det er rigtigt, at de vedligeholdsesfrie batteriet kan/må
 > anvendes liggende, for katalysatoren virker ikke, hvis den er neddykket i
 > syren. Til det brug er det kun gele-batterierne der duer.
 
 Tak for svaret, du har lige udvidet mine horisonter en anelse.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarnep (03-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarnep | 
  Dato :  03-03-05 08:20 |  
  |  
 
            "CBR-DK" <kimc@cSLET.dk> skrev i en meddelelse 
 news:42260ce0$0$48641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej Gruppe
 >
 > Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
 > (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2.
 klip
 > Mvh. Kim / Tårnby MC 78
 Nu har jeg ikke kunnet finde YT14ALA2, men alle Yuasa YTxxxxxx akkumulator 
 til MC er "bare" vedligeholdsfri modeller, dvs det er stadig syre der bruges 
 som elektrolyse, men efter påfyldningen er de "proppet" til. se 
 http://www.yuasabatteries.com/pdfs/2005yuaapp.pdf
BjarneP 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           CBR-DK (03-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : CBR-DK | 
  Dato :  03-03-05 17:38 |  
  |   
            
"CBR-DK" <kimc@cSLET.dk> skrev i en meddelelse
 news:42260ce0$0$48641$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Hej Gruppe
 >
 > Jeg har mulighed for at få et gel-batteri (YT14ALA2) til min CBR1000F
 > (årg.92) i stedet for det alm. batteri YB14L-B2. Gel-typen skulle
 > dimensions-, kapacitetsmæssigt være identisk med det alm. batteri.
 > Er der nogen grunde til ikke at skifte til gel-batteriet
 > (vedligeholdelsesfrit)?
 >
 > Mvh. Kim / Tårnby MC 78
 >
 Iflg forhandleren i D er det et GEL-batteri af mærket Kyoto  - se evt.
 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7958328129&ssPageName=STRK:MEWA:IT
mvh. Kim
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |