| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Cigartænderstik Fra : Troels Jensen | 
  Dato :  27-02-05 11:57 |  
  |   
            Jeg har indkøbt og skal have monteret en pda-gps-dims på mc'en. Da både den
 og andre ting jo skal have strøm engang imellem, har jeg derfor tænkt mig at
 montere et cigartænderstik et sted.
 
 Er der nogen, der véd, hvor man kan købe et stik, der egner sig til
 "udendørs"-montering?
 
 Jeg hører iøvrigt også gerne generelt, om nogen kender en pusher af
 vandtætte stik, kontakter m.v. til mc-brug. Jeg har Googlet en hel del på
 emnet, men synes ikke, at det vælter ind med relevante hits for almindelige
 detail-kunder.
 
 Troels
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian Laursen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian Laursen | 
  Dato :  27-02-05 11:53 |  
  |  
 
            Troels Jensen wrote:
 > Jeg har indkøbt og skal have monteret en pda-gps-dims på mc'en. Da
 > både den og andre ting jo skal have strøm engang imellem, har jeg
 > derfor tænkt mig at montere et cigartænderstik et sted.
 >
 > Er der nogen, der véd, hvor man kan købe et stik, der egner sig til
 > "udendørs"-montering?
 >
 > Jeg hører iøvrigt også gerne generelt, om nogen kender en pusher af
 > vandtætte stik, kontakter m.v. til mc-brug. Jeg har Googlet en hel
 > del på emnet, men synes ikke, at det vælter ind med relevante hits
 > for almindelige detail-kunder.
 >
 > Troels
 En hver biltema forretning med respekt for sig selv har alt i 
 cigartænderstik osv. eks,. thansen, autosport, biltema osv... ned og kikke 
  
-- 
 Virtually Yours
 Brian laursen
 Dobbelt X ( til salg )
 Http://home1.stofanet.dk/cashman
http://dfmc.dk/brian_laursen
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Troels Jensen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Jensen | 
  Dato :  27-02-05 12:28 |  
  |   
            
 "Brian Laursen" <cbr1100xxblackbird_2004@hotmail.com> wrote in message
 news:4221a68d$0$13755$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
 
 > En hver biltema forretning med respekt for sig selv har alt i
 > cigartænderstik osv. eks,. thansen, autosport, biltema osv... ned og kikke
 
 Ja, det véd jeg, men de udmærker sig jo netop ved at være beregnet til
 montering indendøre og ikke på en drivende våd mc.
 
 Troels
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars T. Thomsen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen | 
  Dato :  27-02-05 12:08 |  
  |  
 
            > Jeg har indkøbt og skal have monteret en pda-gps-dims på mc'en. Da både
 den
 > og andre ting jo skal have strøm engang imellem, har jeg derfor tænkt mig
 at
 > montere et cigartænderstik et sted.
 >
 > Er der nogen, der véd, hvor man kan købe et stik, der egner sig til
 > "udendørs"-montering?
 > Jeg hører iøvrigt også gerne generelt, om nogen kender en pusher af
 > vandtætte stik, kontakter m.v. til mc-brug. Jeg har Googlet en hel del på
 > emnet, men synes ikke, at det vælter ind med relevante hits for
 almindelige
 > detail-kunder.
 Jeg har lavet et 12V strømudtag til min MC. Stikket er hun-fatning (kan
 købes hos Biltema eller bådudstyrsforretninger) og er forsynet med en
 gummiprop, som man kan stikke ind i stikket, når det ikke benyttes. Der er
 også mulighed for, at montere en cigar-tænder blok i dem (hvis man er til
 dén slags!).
 Mit umiddelbare indtryk er, at de (trods den simple konstruktion) virker ret
 pålidelige og er gængs standard til 12V mobilt brug. Desuden mulighed for,
 at dreje dem i "lås", så stikket ikke ligefrem kan poppe ud af sig selv.
 Jeg vil nok anbefale, at man alligevel ikke placerer den på et udsat sted og
 husk sikring!   
Hilsen
 Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Troels Jensen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Jensen | 
  Dato :  27-02-05 12:19 |  
  |   
            
"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in message
 news:4221aa43$0$29274$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > Jeg vil nok anbefale, at man alligevel ikke placerer den på et udsat sted
 og
 > husk sikring!   
>
 Umiddelbart havde jeg nu forestillet mig - da pda'ens strømforbrug er
 begrænset - at tage strømmen til stikket lige efter en af de eksisterende,
 ikke særligt belastede sikringer. Er det virkelig nødvendigt at montere en
 helt ny sikring?
 Troels
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Lars T. Thomsen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen | 
  Dato :  27-02-05 12:55 |  
  |  
 
            > > Jeg vil nok anbefale, at man alligevel ikke placerer den på et udsat
 sted
 > og
 > > husk sikring!   
> >
 > Umiddelbart havde jeg nu forestillet mig - da pda'ens strømforbrug er
 > begrænset - at tage strømmen til stikket lige efter en af de eksisterende,
 > ikke særligt belastede sikringer. Er det virkelig nødvendigt at montere en
 > helt ny sikring?
 Bummelum... Jeg kan godt forstå dig, jeg ville nok også skide lidt på
 sikringerne **HOST** og en ideel strømstræk placering (tæt på batteriet) til
 dette formål. Men dét gør synsfolkene sandsynligvis ikke!
 Begrundelsen er (for en gangs skyld) temmelig forståelig. Stikket er jo
 beregnet til rimlige strømtræk og om 10 år har du glemt alt om dit trick og
 propper derfor (ganske legalt og godtroende) en cigarænderprop (eller noget
 andet mere strømkrævende) i hullet => Pfut!
 MC'ens elnet er i forvejen noget lavdimensioneret sjuskværk og sikringer er
 kun til, at forudbygge en komplet fordampning. Men det er da klart, at det
 kommer an på, hvordan din MC's sikringebox fordeler strømmene. Er det meget
 udbygget, så kunne man måske godt låne de få ubetydelige mA i een af de
 strømsvage sektioner. Men stadig: Det ER ikke den rigtige løsning!   
Hilsen
 Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Steen Gruby (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  27-02-05 14:47 |  
  |  
 
            On Sun, 27 Feb 2005 12:55:01 +0100, "Lars T. Thomsen"
 <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:
 Hej.
 >
 >MC'ens elnet er i forvejen noget lavdimensioneret sjuskværk og sikringer er
 >kun til, at forudbygge en komplet fordampning. Men det er da klart, at det
 >kommer an på, hvordan din MC's sikringebox fordeler strømmene. Er det meget
 >udbygget, så kunne man måske godt låne de få ubetydelige mA i een af de
 >strømsvage sektioner. Men stadig: Det ER ikke den rigtige løsning!   
>
 Lars har ret.
 Monter stikket direkte på akkuen med en sikring i klemme.
 Der er mere end een årsag til at vælge den metode.
 Man kan anvende stikket til alt muligt andet.
 Man kan også lade igennem det.
 Og sidst, men ikke mindst, MC elektro er, som Lars skriver,  noget
 bras.
 Spændingen er godt nok reguleret, men der er så meget støj og
 transienter fra reguleringen at det kan bringe din PDA's liv i fare.
 Akkuen virker som en kæmpemæssig kondensator, og over den er
 transienter og støj minimum - Så derfor skal du vælge den metode hvor
 du monterer dit stik direkte over akkuen - Både + og -..
 Det mest anvendelige stik er et 12mm Bosch stik.
 Det kendes fra alle militære køretøjer hvor det i daglig tale kaldes
 et inspektionslampestik.
 Stikket fås, som tidligere skrevet, i mange bil- og bådeforretninger.
 (Køb det i en bilforretning - Bådehandlerne tager det dobbelte for
 dem).
 Desuden findes der en omsætter til de stik der passer i en bil's
 cigartænder, så kan du også føde din PDA eller alt muligt andet
 derfra.
 Jeg har selv en bunke 12 volt bras, og jeg anvender den type stik til
 alt mit udstyr - Stikket har den fordel at det ikke kan poles forkert
 og dermed være årsag til afbrændt elektronik.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  27-02-05 15:31 |  
  |  
 
            Steen Gruby wrote:
 > On Sun, 27 Feb 2005 12:55:01 +0100, "Lars T. Thomsen"
 > <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:
 > 
 > Hej.
 > 
 >>MC'ens elnet er i forvejen noget lavdimensioneret sjuskværk og sikringer er
 >>kun til, at forudbygge en komplet fordampning. Men det er da klart, at det
 >>kommer an på, hvordan din MC's sikringebox fordeler strømmene. Er det meget
 >>udbygget, så kunne man måske godt låne de få ubetydelige mA i een af de
 >>strømsvage sektioner. Men stadig: Det ER ikke den rigtige løsning!   
>>
 > 
 > Lars har ret.
 > Monter stikket direkte på akkuen med en sikring i klemme.
 > Der er mere end een årsag til at vælge den metode.
 > Man kan anvende stikket til alt muligt andet.
 > Man kan også lade igennem det ..........
 > Akkuen virker som en kæmpemæssig kondensator, og over den er
 > transienter og støj minimum - Så derfor skal du vælge den metode hvor
 > du monterer dit stik direkte over akkuen - Både + og -..
 Nu skriver (var det?) Troels ikke noget om hvilken model han kører på; 
 men de fleste nyere motorcykler hár et eksternt udtag med egen sikring! 
 Det er oftest placeret i forbindelse med sikringsboksen og det skulle 
 undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på 
 batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!
 > Det mest anvendelige stik er et 12mm Bosch stik.
 > Stikket fås, som tidligere skrevet, i mange bil- og bådeforretninger.
 > (Køb det i en bilforretning - Bådehandlerne tager det dobbelte for
 > dem).
 Når man ser hvor lidt at hele elnettet er samlet med ringe beskyttede 
 stik, er der vel ingen årsag til at focusere på vandtætte muligheder! 
 Hvis man absolut vil sikre sig i den retning er et jævnligt pift med 
 WD40/lign. eller opfyldning med vaseline/siliconefedt en udemærket 
 beskyttelse!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Troels Jensen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Jensen | 
  Dato :  27-02-05 15:46 |  
  |   
            
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
 news:yQkUd.102070$Vf.3944834@news000.worldonline.dk...
 >>
 > Nu skriver (var det?) Troels ikke noget om hvilken model han kører på;
 > men de fleste nyere motorcykler hár et eksternt udtag med egen sikring!
 > Det er oftest placeret i forbindelse med sikringsboksen og det skulle
 > undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på
 > batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!
 
 Jo, det var mig... og jeg kører på en (næsten) ny XJ600, der (desværre
 stadig) står dækket til i garagen, så jeg har ikke haft hovedet i
 sikringsboksen endnu. Men det er jo fint, hvis der allerede er et udtag.
 
 >
 > Når man ser hvor lidt at hele elnettet er samlet med ringe beskyttede
 > stik, er der vel ingen årsag til at focusere på vandtætte muligheder!
 
 Nææh, det er jo nok rigtigt, ihvertfald ikke på en naked-knallert som min,
 hvor alt alligevel bliver spulet grundigt igennem i regnvejr.
 
 Troels
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Lars T. Thomsen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen | 
  Dato :  27-02-05 15:53 |  
  |  
 
            > >>MC'ens elnet er i forvejen noget lavdimensioneret sjuskværk og sikringer
 er
 > >>kun til, at forudbygge en komplet fordampning. Men det er da klart, at
 det
 > >>kommer an på, hvordan din MC's sikringebox fordeler strømmene. Er det
 meget
 > >>udbygget, så kunne man måske godt låne de få ubetydelige mA i een af de
 > >>strømsvage sektioner. Men stadig: Det ER ikke den rigtige løsning!   
> >>
 > >
 > > Lars har ret.
 > > Monter stikket direkte på akkuen med en sikring i klemme.
 > > Der er mere end een årsag til at vælge den metode.
 > > Man kan anvende stikket til alt muligt andet.
 > > Man kan også lade igennem det ..........
 > > Akkuen virker som en kæmpemæssig kondensator, og over den er
 > > transienter og støj minimum - Så derfor skal du vælge den metode hvor
 > > du monterer dit stik direkte over akkuen - Både + og -..
 >
 > Nu skriver (var det?) Troels ikke noget om hvilken model han kører på;
 > men de fleste nyere motorcykler hár et eksternt udtag med egen sikring!
 > Det er oftest placeret i forbindelse med sikringsboksen og det skulle
 > undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på
 > batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!
 Meget tæt er IKKE på!
 Den bedste (mest trancientfrie) forsyning findes over batteripolerne, pga.
 batteriets meget lave indre modstand. Min intuition siger mig, at een af de
 dårligste steder er, at tage strømmen fra den oprindelige sikringsboks. Dels
 er det hér, at alle MC'ens støjkilder mødes og det er også muligt, at den
 ønskværdige lave indre modstand i forsyningen, ikke er speciel lav pga. en
 tur fra batteri, igennem hovedsikring, en lang tur hen til tændingslåsen
 (gerne i modsatte ende) og tilbage igen til sikringeboksen.
 Fordel selv nogle "evt." i mit indlæg, vi kender ikke elnettet på Trols' MC.
 Men det er bl.a. dén slags mærværdige el-net konstruktioner, der gør MC-el
 så "sjovt" og "udfordrende".   
Hilsen
 Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Troels Jensen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Jensen | 
  Dato :  27-02-05 16:01 |  
  |   
            
 "Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in message
 news:4221df27$0$29285$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Meget tæt er IKKE på!
 > Den bedste (mest trancientfrie) forsyning findes over batteripolerne, pga.
 > batteriets meget lave indre modstand. Min intuition siger mig, at een af
 de
 > dårligste steder er, at tage strømmen fra den oprindelige sikringsboks.
 
 Lad os antage, at der rent faktisk er et udtag på XJ'eren, vil jeg så kunme
 måle mig til, om det er anvendeligt, og i givet fald, hvordan?
 
 Troels
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Lars T. Thomsen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen | 
  Dato :  27-02-05 16:33 |  
  |  
 
            Hej Troels,
 > > Meget tæt er IKKE på!
 > > Den bedste (mest trancientfrie) forsyning findes over batteripolerne,
 pga.
 > > batteriets meget lave indre modstand. Min intuition siger mig, at een af
 > de
 > > dårligste steder er, at tage strømmen fra den oprindelige sikringsboks.
 >
 > Lad os antage, at der rent faktisk er et udtag på XJ'eren, vil jeg så
 kunme
 > måle mig til, om det er anvendeligt, og i givet fald, hvordan?
 Et oscilloskop kunne være et bud...
 Du kan egentlig godt låne eet af mine (Aalborg)   
Hilsen
 Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Troels Jensen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Jensen | 
  Dato :  27-02-05 16:45 |  
  |   
            
"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in message
 news:4221e856$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...
 > Et oscilloskop kunne være et bud...
 > Du kan egentlig godt låne eet af mine (Aalborg)   
Mange tak for tilbudet, men det er lidt langt - og pt. alt for koldt... - at
 køre fra Nordsjælland til Aalborg.
 Troels
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Steen Gruby (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  27-02-05 16:53 |  
  |  
 
            On Sun, 27 Feb 2005 16:44:46 +0100, "Troels Jensen"
 <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:
 Hej Troels.
 >
 >Mange tak for tilbudet, men det er lidt langt - og pt. alt for koldt... - at
 >køre fra Nordsjælland til Aalborg.
 >
 Så ka' du bevæge din dovne krop til Stenløse   
Jeg har også et.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Troels Jensen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Jensen | 
  Dato :  27-02-05 17:07 |  
  |   
            
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote
 > Så ka' du bevæge din dovne krop til Stenløse   
> Jeg har også et.
 Se - se, nu begynder det jo at ligne en hyggelig søndagssmuttur, når varmer
 vender tilbage.
 Jeg kigger på det, og tager dig måske på ordet...
 Troels
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Steen Gruby (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  27-02-05 17:07 |  
  |  
 
            On Sun, 27 Feb 2005 17:07:02 +0100, "Troels Jensen"
 <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:
 Hej Troels.
 >
 >Jeg kigger på det, og tager dig måske på ordet...
 >
 Du er velkommen.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Steen Gruby (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  27-02-05 16:46 |  
  |  
 
            On Sun, 27 Feb 2005 16:32:32 +0100, "Lars T. Thomsen"
 <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:
 Hej Lars.
 >
 >Et oscilloskop kunne være et bud...
 >Du kan egentlig godt låne eet af mine (Aalborg)   
>
 Har du et rørvoltmeter?
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Lars T. Thomsen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen | 
  Dato :  27-02-05 17:47 |  
  |  
 
            Hej Steen,
 > >Et oscilloskop kunne være et bud...
 > >Du kan egentlig godt låne eet af mine (Aalborg)   
> >
 > Har du et rørvoltmeter?
 Ville bare foreslå oscilloskopet, da støjen jo (pga. hhv. generator og
 tændingsanlæg) gerne skulle være (nogenlunde) periodiske med maskinens
 omdrejningstal.
 Men jo, jeg har et: Et gammelt RCA Senior VoltOhmyst (WV-98C) fra 60'erne,
 bestykket med ECC81 og EAA91.
 Magen til denne:  http://www.tuberadios.com/rcawv98c.jpg
Dårlig/ufølsom til AC-målinger (4V for fuldt udslag) men DC-måling er ok
 (0.5V for fuldt udslag), så jeg er enig: En AC-diodeprobe tilsluttet,
 meteret på DC og du er klar til måle efter støj på MC'en.
 Bruger det flittigt og har hjulpet mig i mange optrimnings- og
 reparationsopgaver, imens jeg lever i komplet- og lykkelig uvidenhed om det
 overhovedet er nogenlunde kalibreret.
 Herligt instrument, men desværre fik mit (sidste år) en fysisk skavank.
 Plasticglasset til selve viserinstrumentet er kringet omkring instrumentets
 kabinethjørner og der derfor ret sart for påvirkninger udefra.... (noget med
 et lille ryk i probeledning, som jeg troede var lidt længere... ja, så kan
 du tænke dig til resten! ... det endte med en flænge tværs gennem glasset i
 højre side og jeg er endnu ikke kommet over krisen!
 Hilsen
 Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Steen Gruby (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  27-02-05 18:03 |  
  |  
 
            On Sun, 27 Feb 2005 17:47:05 +0100, "Lars T. Thomsen"
 <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:
 Jej Lars.
 >
 >Ville bare foreslå oscilloskopet, da støjen jo (pga. hhv. generator og
 >tændingsanlæg) gerne skulle være (nogenlunde) periodiske med maskinens
 >omdrejningstal.
 >
 Jeg sputgde fordi jeg har et Heathkit rørvoltmeter stående i et skab
 som jeg ikke bruger mere.
 Det er dit hvis du vil arve det.
 Det har en meget stor skala, og var intakt da jeg pillede det ned.
 >Men jo, jeg har et: Et gammelt RCA Senior VoltOhmyst (WV-98C) fra 60'erne,
 >bestykket med ECC81 og EAA91.
 >Magen til denne:  http://www.tuberadios.com/rcawv98c.jpg
>
 >Dårlig/ufølsom til AC-målinger (4V for fuldt udslag) men DC-måling er ok
 >(0.5V for fuldt udslag), så jeg er enig: En AC-diodeprobe tilsluttet,
 >meteret på DC og du er klar til måle efter støj på MC'en.
 >
 >Bruger det flittigt og har hjulpet mig i mange optrimnings- og
 >reparationsopgaver, imens jeg lever i komplet- og lykkelig uvidenhed om det
 >overhovedet er nogenlunde kalibreret.
 >Herligt instrument, men desværre fik mit (sidste år) en fysisk skavank.
 >Plasticglasset til selve viserinstrumentet er kringet omkring instrumentets
 >kabinethjørner og der derfor ret sart for påvirkninger udefra.... (noget med
 >et lille ryk i probeledning, som jeg troede var lidt længere... ja, så kan
 >du tænke dig til resten! ... det endte med en flænge tværs gennem glasset i
 >højre side og jeg er endnu ikke kommet over krisen!
 >
 Jeg føler med dig   
-- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Lars T. Thomsen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars T. Thomsen | 
  Dato :  27-02-05 18:10 |  
  |  
 
            Hej Steen,
 > Jej Lars.
 > >
 > >Ville bare foreslå oscilloskopet, da støjen jo (pga. hhv. generator og
 > >tændingsanlæg) gerne skulle være (nogenlunde) periodiske med maskinens
 > >omdrejningstal.
 > >
 > Jeg sputgde fordi jeg har et Heathkit rørvoltmeter stående i et skab
 > som jeg ikke bruger mere.
 > Det er dit hvis du vil arve det.
 > Det har en meget stor skala, og var intakt da jeg pillede det ned.
 Uha! - Dét kunne jeg godt tænke mig (mailer dig lige)   
Hilsen
 Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Peter (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter | 
  Dato :  27-02-05 17:36 |  
  |   
            
 "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote in message 
 news:4221e0bc$0$193$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Lad os antage, at der rent faktisk er et udtag på XJ'eren, vil jeg så 
 > kunme
 > måle mig til, om det er anvendeligt, og i givet fald, hvordan?
 >
 Der _er_ et udtag. Det er meget nemt at få øje på når du tager sædet af. Det 
 ender i et hvidt stik og er beregnet til montering af ekstra udstyr som 
 f.eks. alarm.
 
 -- 
 Peter
 XJ600S 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  27-02-05 19:29 |  
  |  
 
            Lars T. Thomsen wrote:
 >>>>MC'ens elnet er i forvejen noget lavdimensioneret sjuskværk og sikringer
 > 
 > er
 > 
 >>>>kun til, at forudbygge en komplet fordampning. Men det er da klart, at
 > 
 > det
 > 
 >>>>kommer an på, hvordan din MC's sikringebox fordeler strømmene. Er det
 > 
 > meget
 > 
 >>>>udbygget, så kunne man måske godt låne de få ubetydelige mA i een af de
 >>>>strømsvage sektioner. Men stadig: Det ER ikke den rigtige løsning!   
>>>>
 >>>
 >>>Lars har ret.
 >>>Monter stikket direkte på akkuen med en sikring i klemme.
 >>>Der er mere end een årsag til at vælge den metode.
 >>>Man kan anvende stikket til alt muligt andet.
 >>>Man kan også lade igennem det ..........
 >>>Akkuen virker som en kæmpemæssig kondensator, og over den er
 >>>transienter og støj minimum - Så derfor skal du vælge den metode hvor
 >>>du monterer dit stik direkte over akkuen - Både + og -..
 >>
 >>Nu skriver (var det?) Troels ikke noget om hvilken model han kører på;
 >>men de fleste nyere motorcykler hár et eksternt udtag med egen sikring!
 >>Det er oftest placeret i forbindelse med sikringsboksen og det skulle
 >>undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på
 >>batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!
 > 
 > 
 > Meget tæt er IKKE på!
 > Den bedste (mest trancientfrie) forsyning findes over batteripolerne, pga.
 > batteriets meget lave indre modstand. Min intuition siger mig, at een af de
 > dårligste steder er, at tage strømmen fra den oprindelige sikringsboks. Dels
 > er det hér, at alle MC'ens støjkilder mødes og det er også muligt, at den
 > ønskværdige lave indre modstand i forsyningen, ikke er speciel lav pga. en
 > tur fra batteri, igennem hovedsikring, en lang tur hen til tændingslåsen
 > (gerne i modsatte ende) og tilbage igen til sikringeboksen.
 Måske nok; men et eksternt udtag med egen sikring er beregnet til f.eks. 
 lys i teltet ved campering og går derfor udenom tændingslåsen. 
 Sikringsboksens fysiske placering er oftest lige op ad akkumulatoren, så 
 der er ikke langt fra at det svarer til montering direkte på polerne :-/
 > Fordel selv nogle "evt." i mit indlæg, vi kender ikke elnettet på Trols' MC.
 Hov!
 Hvor er nu den "dont feed the Trol" figur jeg har gemt?    
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Steen Gruby (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Steen Gruby | 
  Dato :  27-02-05 16:12 |  
  |  
 
            On Sun, 27 Feb 2005 15:31:22 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
 wrote:
 Hej Armand.
 >
 >Nu skriver (var det?) Troels ikke noget om hvilken model han kører på; 
 >men de fleste nyere motorcykler hár et eksternt udtag med egen sikring! 
 >Det er oftest placeret i forbindelse med sikringsboksen og det skulle 
 >undre mig om sådant et stik ikke er monteret meget direkte på 
 >batteri/elnettet, ligesom resten af sikringerne forøvrigt!
 >
 Det kan man da håbe.
 Jeg har prøvet at tage spændingen til at føde en kommunikationsradio i
 sikringsboksen på min XN85.
 Det var helt ubrugeligt, idet alt blev overlejret med generatorhyl.
 Stikket blev flyttet ned på akkuen, og så var støjen fra generatoren
 næsten væk.
 >
 >Når man ser hvor lidt at hele elnettet er samlet med ringe beskyttede 
 >stik, er der vel ingen årsag til at focusere på vandtætte muligheder! 
 >Hvis man absolut vil sikre sig i den retning er et jævnligt pift med 
 >WD40/lign. eller opfyldning med vaseline/siliconefedt en udemærket 
 >beskyttelse!
 Det er jeg meget enig i.
 Stikket på min Paso ligger under sædet hvor det er beskyttet, så ikke
 noget problem der.
 På XN85 er der et gummidæksel over stikket, men det hænger også i
 kåben hvor det kan få vand, og så var det hvad jeg havde i skuffen   
-- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
 www.gruby.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kim Olsen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Olsen | 
  Dato :  27-02-05 13:04 |  
  |   
            > Umiddelbart havde jeg nu forestillet mig - da pda'ens strømforbrug er
 > begrænset - at tage strømmen til stikket lige efter en af de eksisterende,
 > ikke særligt belastede sikringer. Er det virkelig nødvendigt at montere en
 > helt ny sikring?
 > Troels
 
 Hej Troels
 
 Nej det er det selvfølgelig ikke, hvis du er helt sikker på at stikket kun
 skal anvendes til din pda i al fremtid.
 Men jeg ved af erfaring, at mit cigarettænderstik - som også kun skulle
 bruges til en mobillader, flittigt bliver brugt til minikompresser til dæk,
 arbejdslampe når jeg er for doven til at hive en forlængerledning frem osv
 osv.
 
 Og så bliver det pludselig vigtigt, at man ved at det kun er stikkets egen
 sikring der ryger, hvis man kvajer sig.
 
 
 Hilsen
 Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Troels Jensen (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Troels Jensen | 
  Dato :  27-02-05 13:14 |  
  |   
            
 "Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk>
 og "Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo>
 skrev stort set de samme kloge ord:
 
 > Nej det er det selvfølgelig ikke, hvis du er helt sikker på at stikket kun
 > skal anvendes til din pda i al fremtid.
 
 Ok - I har selvfølgelig ret. Jeg undlader at lade dovenskaben sejre denne
 gang....
 
 Troels
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Intet Navn (27-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Intet Navn | 
  Dato :  27-02-05 12:21 |  
  |  
 
            "Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote in message
 news:4221a1a7$0$297$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > ...
 > vandtætte stik, kontakter m.v. til mc-brug. Jeg har Googlet en hel del på
 > emnet, men synes ikke, at det vælter ind med relevante hits for
 almindelige
 > detail-kunder.
 > ...
 Hvis du nu istedet prøver Google's fremragende "Groups" link (altså:
 http://groups.google.dk), så kan du f.eks. søge på "stik" og "vandtæt" i
 nyhedsgruppen "dk.fritid.motorcykel" - og pludselig har du ikke mindre end
 17 tidligere tråde om emnet!   
Helt overordnet lader det gennemsnitlige svar til at være "besøg en
 forretning for båd-tilbehør istedet for en bil-tilbehør"; noget der ved
 nærmere eftertanke jo virker meget fornuftigt?!
 /claus
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |