| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Tips til installering af nye hjullejer!? Fra : Studen | 
  Dato :  23-02-05 13:20 |  
  |  
 
            Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye lejer i. 
 Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, hvilket, hvor og 
 hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal fryse 
 lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der noget om 
 snakken?
 På forhånd tak
 Studen
 -- 
 Støt
 http://www.wspa-international.org/
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk
Losers allways whine about their best, winners go home and fuck the prom 
 queen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hekto (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hekto | 
  Dato :  23-02-05 15:03 |  
  |  
 
            In article <421c74f6$0$33688$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, 
 studen@gmail.com says...
 > Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye lejer i. 
 > Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, hvilket, hvor og 
 > hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal fryse 
 > lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der noget om 
 > snakken?
 > 
 Frys lejerne, og varm fælgen/navet op med en varmepistol ... uden at 
 lakken falder af!
 Bank dem forsigtigt i med f.eks. en topnøjle der passer og en 
 plastikhammer.
 -- 
 /Hekto
 Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650
 Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
 www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
 industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Carsten Jensen (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Jensen | 
  Dato :  23-02-05 15:08 |  
  |  
 
            Ja og hvis du kan lægge hjulet varmt fx oven på fyret i et døgn først, så 
 går det lettere, men det er ikke nemt. Du kan bruge en top fra et 
 topnøglesæt der passer på lejet og så slå det forsiktigt i med små slag hele 
 vejen rundt. Du skal være meget forsiktig.
 Hilsen
 Carsten
 "Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:421c74f6$0$33688$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye lejer i. 
 > Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, hvilket, hvor og 
 > hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal fryse 
 > lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der noget om 
 > snakken?
 >
 > På forhånd tak
 >
 > Studen
 >
 > -- 
 > Støt
 >  http://www.wspa-international.org/
>  http://www.dyrenesbeskyttelse.dk
>
 > Losers allways whine about their best, winners go home and fuck the prom 
 > queen
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  23-02-05 16:22 |  
  |   
            Studen wrote:
 > Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye lejer i. 
 > Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, hvilket, hvor og 
 > hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal fryse 
 > lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der noget om 
 > snakken?
 
 Først og fremmest skal du være opmærksom på konstruktionen:
 For at akselsammenspændingen ikke skal presse kuglelejerne fra hinanden 
 således at inderringene ender inde i navet, er der, inde i navet et 
 mellemrør mellem lejernes inderringe. For at dette rør ikke mister sin 
 fiexring ved afmontering af akslen er der omkring det en blikring som 
 støtter indvendigt i navet!
 Lejerne slåes ud ved brug af en lang dorn der føres tværs igennem navet 
 og til bagsiden af lejet i modsatte side, men det kræver at man får 
 vrikket føromtalte rør ned/til side så man kan få ram på inderringen, og 
 hér ligger der en drillepind gemt: Førnævnte støttering kan være 
 placeret skævt for centrum således at det er lettere at vippe den ned i 
 den ene side - Men så til gengæld sværere fra den anden side.
 Hvis ikke det umiddelbart lader sig gøre at vippe mellemrøret ned, så 
 prøv derfor at arbejde fra den anden side istedet.
 
 Til almen oplysning:
 Drrved at den eneste måde at få hjullejerne ud på, er at belaste 
 inderringen, er afmonterede lejer at regne for kassable :-|
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           "J.C.Kløve" (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : "J.C.Kløve" | 
  Dato :  23-02-05 16:31 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Studen wrote:
 > 
 >> Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye 
 >> lejer i. Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, 
 >> hvilket, hvor og hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have 
 >> læst, at man skal fryse lejerne ned først, for at få dem til at 
 >> skrumpe lidt - er der noget om snakken?
 > 
 > 
 > Først og fremmest skal du være opmærksom på konstruktionen:
 > For at akselsammenspændingen ikke skal presse kuglelejerne fra hinanden 
 > således at inderringene ender inde i navet, er der, inde i navet et 
 > mellemrør mellem lejernes inderringe. For at dette rør ikke mister sin 
 > fiexring ved afmontering af akslen er der omkring det en blikring som 
 > støtter indvendigt i navet!
 > Lejerne slåes ud ved brug af en lang dorn der føres tværs igennem navet 
 > og til bagsiden af lejet i modsatte side, men det kræver at man får 
 > vrikket føromtalte rør ned/til side så man kan få ram på inderringen, og 
 > hér ligger der en drillepind gemt: Førnævnte støttering kan være 
 > placeret skævt for centrum således at det er lettere at vippe den ned i 
 > den ene side - Men så til gengæld sværere fra den anden side.
 > Hvis ikke det umiddelbart lader sig gøre at vippe mellemrøret ned, så 
 > prøv derfor at arbejde fra den anden side istedet.
 Er det ikke montering han spørger efter?
 Jeg har ikke ulejliget mig med varme og køling de gange jeg har skiftet.
 Jeg rengør lejesædet grundigt, og efterfølgende positionerer jeg lejet 
 og banker det forsigtigt ind. Når jeg mener det "har fat" bruger jeg et 
 rør der passer med yderringen og banker lejet på plads. Det er såmend 
 ikke så vanskeligt - husk afstandsstykket mellem lejerne som Armand nævner.
 -- 
 Dun@nt
 Kilo SFau's 's is for silver   
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Carsten Jensen (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Jensen | 
  Dato :  23-02-05 17:24 |  
  |  
 
            Du kan forlænge dine lejers levetid med op til 50 gange ved korrekt montage. 
 Jeg har lige været på et lejekursus hvor vi så billeder af lejer der "bare" 
 var balleret i og lejer der var korekt monteret. Der er en verden til 
 forskel. I den rigtige verden har man en induktionvarmer, men en ovn på 
 70-80 grader og en dybfryser klarer dog meget af problemet. Du skal heller 
 ikke slå så hårdt.
 Carsten
 ""J.C.Kløve"" <DunantFJERN@X.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:421ca1d4$0$29275$14726298@news.sunsite.dk...
 > Armand wrote:
 >> Studen wrote:
 >>
 >>> Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye lejer 
 >>> i. Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, hvilket, hvor 
 >>> og hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have læst, at man skal 
 >>> fryse lejerne ned først, for at få dem til at skrumpe lidt - er der 
 >>> noget om snakken?
 >>
 >>
 >> Først og fremmest skal du være opmærksom på konstruktionen:
 >> For at akselsammenspændingen ikke skal presse kuglelejerne fra hinanden 
 >> således at inderringene ender inde i navet, er der, inde i navet et 
 >> mellemrør mellem lejernes inderringe. For at dette rør ikke mister sin 
 >> fiexring ved afmontering af akslen er der omkring det en blikring som 
 >> støtter indvendigt i navet!
 >> Lejerne slåes ud ved brug af en lang dorn der føres tværs igennem navet 
 >> og til bagsiden af lejet i modsatte side, men det kræver at man får 
 >> vrikket føromtalte rør ned/til side så man kan få ram på inderringen, og 
 >> hér ligger der en drillepind gemt: Førnævnte støttering kan være placeret 
 >> skævt for centrum således at det er lettere at vippe den ned i den ene 
 >> side - Men så til gengæld sværere fra den anden side.
 >> Hvis ikke det umiddelbart lader sig gøre at vippe mellemrøret ned, så 
 >> prøv derfor at arbejde fra den anden side istedet.
 >
 > Er det ikke montering han spørger efter?
 >
 > Jeg har ikke ulejliget mig med varme og køling de gange jeg har skiftet.
 > Jeg rengør lejesædet grundigt, og efterfølgende positionerer jeg lejet og 
 > banker det forsigtigt ind. Når jeg mener det "har fat" bruger jeg et rør 
 > der passer med yderringen og banker lejet på plads. Det er såmend ikke så 
 > vanskeligt - husk afstandsstykket mellem lejerne som Armand nævner.
 > -- 
 > Dun@nt
 > Kilo SFau's 's is for silver   
>  http://www.dfmc.dk/?id=223
> DMCN #745 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  23-02-05 18:02 |  
  |  
 
            J.C.Kløve wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >> Studen wrote:
 >>
 >>> Har fået fælge hjem fra pulverlakering, og skal til at smække nye 
 >>> lejer i. Kan I give nogen tips til procedure, valg af værktøj, 
 >>> hvilket, hvor og hvormeget fedt jeg skal bruge? Jeg syntes at have 
 >>> læst, at man skal fryse lejerne ned først, for at få dem til at 
 >>> skrumpe lidt - er der noget om snakken?
 >>
 >>
 >>
 >> Først og fremmest skal du være opmærksom på konstruktionen:
 >> For at akselsammenspændingen ikke skal presse kuglelejerne fra 
 >> hinanden således at inderringene ender inde i navet, er der, inde i 
 >> navet et mellemrør mellem lejernes inderringe. For at dette rør ikke 
 >> mister sin fiexring ved afmontering af akslen er der omkring det en 
 >> blikring som støtter indvendigt i navet!
 >> Lejerne slåes ud ved brug af en lang dorn der føres tværs igennem 
 >> navet og til bagsiden af lejet i modsatte side, men det kræver at man 
 >> får vrikket føromtalte rør ned/til side så man kan få ram på 
 >> inderringen, og hér ligger der en drillepind gemt: Førnævnte 
 >> støttering kan være placeret skævt for centrum således at det er 
 >> lettere at vippe den ned i den ene side - Men så til gengæld sværere 
 >> fra den anden side.
 >> Hvis ikke det umiddelbart lader sig gøre at vippe mellemrøret ned, så 
 >> prøv derfor at arbejde fra den anden side istedet.
 > 
 > 
 > Er det ikke montering han spørger efter?
 Nårh ja, måske nok. I første omgang læste jeg det som "skifte lejerne", 
 men teknisk set er der også mere fornuft i at fjerne udskiftningstrængte 
 lejer inden(!) pulverlakeringen   
Men gode råd kan man ikke skrive for tit, så dér kom den lige endnu 
 engang på skærmen   
> Jeg har ikke ulejliget mig med varme og køling de gange jeg har skiftet.
 > Jeg rengør lejesædet grundigt, og efterfølgende positionerer jeg lejet 
 > og banker det forsigtigt ind. Når jeg mener det "har fat" bruger jeg et 
 > rør der passer med yderringen og banker lejet på plads. Det er såmend 
 > ikke så vanskeligt 
 Rigtigt!
 Lidt forsigtighed er alt der kræves!
 Indsmøring af lejer?
 Køb dobbelt lukkede med det samme - dé penge er kun værd at regne på når 
 man skal købe ind for en japansk motorcykelfabrik, og ikke når man som 
 ejer står med valget :-|
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             anders majland (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : anders majland | 
  Dato :  23-02-05 21:55 |  
  |  
 
            > Nårh ja, måske nok. I første omgang læste jeg det som "skifte lejerne", 
 > men teknisk set er der også mere fornuft i at fjerne udskiftningstrængte 
 > lejer inden(!) pulverlakeringen   
Og så alligevel - Ved at lade de gamle lejer sidde i slipper man for at 
 dække af. Det samme gælder også hvis man har en kassabel bremseskive. 
 Pulverlak fylder jo ikke ubetydeligt...
 /A 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  23-02-05 22:48 |  
  |  
 
            anders majland wrote:
 >>Nårh ja, måske nok. I første omgang læste jeg det som "skifte lejerne", 
 >>men teknisk set er der også mere fornuft i at fjerne udskiftningstrængte 
 >>lejer inden(!) pulverlakeringen   
> 
 > 
 > Og så alligevel - Ved at lade de gamle lejer sidde i slipper man for at 
 > dække af. 
 Den fornuft jeg ser i at fjerne lejerne, ligger i at man udsætter 
 lakeringen for udtrængende smeltet lejefedt når pulverlakeringen "bages 
 sammen" :-|
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ib Jakobsen (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  23-02-05 22:02 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Nårh ja, måske nok. I første omgang læste jeg det som "skifte lejerne",
 > men teknisk set er der også mere fornuft i at fjerne udskiftningstrængte
 > lejer inden(!) pulverlakeringen   
Der er vi kun delvis enige. Bliver der ikke afdækket rigtigt til der hvor
 lejerne ligger an, så har man for alvor et problem. Korrekt udført
 pulverlakering er forbandet svær at fjerne.
 > Indsmøring af lejer?
 > Køb dobbelt lukkede med det samme - dé penge er kun værd at regne på når
 > man skal købe ind for en japansk motorcykelfabrik, og ikke når man som
 > ejer står med valget :-|
 >
 Og bræk den indvendige tætning af, så man kan smøre dem lidt yderligere. Det
 skader ikke og er gratis.
 --
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Værebro FK/UK (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Værebro FK/UK | 
  Dato :  23-02-05 19:14 |  
  |  
 
            Tak for råd og vejledning.
 Inden jeg stillede dette spørgsmål troede jeg faktisk, jeg havde styr på
 det - Da jeg havde fået smækket lejet i (med fingerspitzgefühl troede jeg)
 kørte det ikke ordentligt :( Jeg bankede det straks ud igen, og det virker
 uskadt og kører ordentligt igen!? Er lidt fristet til at bruge det igen, men
 ved næsten allerede hvad feinschmeckerne vil sige til det...
 Jeg havde desværre glemt at nedkøle det først samt at smøre ydersiden lidt
 (?). Det overrasker mig at det var nok til at det gik galt.
 Mvh
 Studen - som nu hader sine kronrørslejer
  --
  Støt
  http://www.wspa-international.org/
 http://www.dyrenesbeskyttelse.dk
 Losers allways whine about their best, winners go home and fuck the prom
  queen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ib Jakobsen (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  23-02-05 22:15 |  
  |   
            "Værebro FK/UK" wrote:
 
 > Jeg havde desværre glemt at nedkøle det først samt at smøre ydersiden lidt
 > (?). Det overrasker mig at det var nok til at det gik galt.
 
 Glem alt om at nedkøle. For almindelige dødelige er det ikke muligt at køle ret
 meget. Smider man det f.eks i fryseren kommer man ikke ned på ret meget mere end
 -18°C. Ikke ret mange har adgang til kulsyre eller flydende nitrogen. Men en tur
 i byggemarkedet efter en god varmepistol kan vi alle. Og glem alt om billige til
 kr.79 i Aldi/HN. De larmer mere end de varmer. Som Carsten sagde så hjælper det
 at varme. Varm du bare løs, men husk ikke for meget. Fugt en finger på tungen,
 og prøv dig frem. Siger det som på en varm kogeplade, så er du ved at skulle
 holde.
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  23-02-05 22:46 |  
  |  
 
            Ib Jakobsen wrote:
 > 
  > Varm du bare løs, men husk ikke for meget. Fugt en finger på tungen,
 > og prøv dig frem. Siger det som på en varm kogeplade, så er du ved at skulle
 > holde.
 =  
Aluminium smelter ved ca. 400° og i almimdelighed regner man som svejser 
 med at spyt først syder når emnet er tæt på 300°
 Jeg vil ikke anbefale at varme op til mere end lige under 200° - gad 
 vide hvor højt et alm inde/ude termometer rækker :-/
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ib Jakobsen (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  23-02-05 23:31 |  
  |  
 
            Armand wrote:
 > Aluminium smelter ved ca. 400° og i almimdelighed regner man som svejser
 > med at spyt først syder når emnet er tæt på 300°
 Mig bekendt koger vand ved 100°C. Så mon ikke spyt ligger tæt på.
 > Jeg vil ikke anbefale at varme op til mere end lige under 200° - gad
 > vide hvor højt et alm inde/ude termometer rækker :-/
 Ellers må du forgribe dig på fruens stegetermometer.   
--
 Med venlig hilsen
 Ib Jakobsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (24-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  24-02-05 17:18 |  
  |  
 
            Ib Jakobsen wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 > 
 >>Aluminium smelter ved ca. 400° og i almimdelighed regner man som svejser
 >>med at spyt først syder når emnet er tæt på 300°
 > 
 > 
 > Mig bekendt koger vand ved 100°C. Så mon ikke spyt ligger tæt på.
 > 
 Sikkert nok; men for ligefrem at få både vand og spyt til at syde skal 
 der nu mere end 101° til, og selv 200° er ikke nok - Du forventer vel 
 ikke at den teske du trækker op af en gryde kogende vand formedelst vil 
 syde når den køles under den kolde hane??
 Gør evt. forsøget hvis du tvivler!
 på et tidspunkt maskin-svejste (4mm "hegnstråd", løst fluss og 
 800Amp.!!) jeg nogle rør på ca. en meters diameter og 8cm's 
 godstykkelse, der ikke måtte overstige 200° under svejsningen. Efter de 
 første par stykker var det forøvrigt slut med at digi-måle på 
 temperaturen, for vi fandt ud af at den var næsten 200° når vi ikke 
 længere gad stå lænet hen over røret p.g.a. varmen, men sved eller spyt 
 der dryppede på emnet dampede kraftigt og dermed hastigt af overfladen 
 ved de temperaturer; men så heller ikke mere   
Højtlegerede CrNi-rør til dampkedler o.lign. skal forvarmes til ca. 300° 
 før svejsning og her var det tidligere trick'et med den sydende spytklat 
 der styrede dét. Idag er alting digitaliseret til anden decimal, ligesom 
 der kræves nøje dokumentation, så spytklat-termometerets dage ér talte i 
 industrien!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Ib Jakobsen (28-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  28-02-05 23:36 |  
  |   
            Armand wrote:
 
 > Sikkert nok; men for ligefrem at få både vand og spyt til at syde skal
 > der nu mere end 101° til, og selv 200° er ikke nok -
 
 Så er jeg tilbage efter nogle dage i det jyske. Derfor svarer jeg først nu. Nu
 nævner du syde. Det gjorde jeg ikke. Men det er almindelig kendt at vand der
 koger bobler. Derved ved vi at temperaturen er 100 grader. Så har vi da lidt
 styr på vores opvarmning.
 
 > Du forventer vel ikke at den teske du trækker op af en gryde kogende vand
 > formedelst vil
 > syde når den køles under den kolde hane??
 
 Nej da. Jeg ved da at kogende vand er 100 grader ved normale omstændigheder.
 Og skeen heller ikke er varmere.
 
 > Højtlegerede CrNi-rør til dampkedler o.lign. skal forvarmes til ca. 300°
 > før svejsning og her var det tidligere trick'et med den sydende spytklat
 > der styrede dét. Idag er alting digitaliseret til anden decimal, ligesom
 > der kræves nøje dokumentation, så spytklat-termometerets dage ér talte i
 > industrien!
 
 Det kan vel måles med et lasertermometer?. Mener også at ærindre noget pasta
 der skifter farver efter temperatur?.
 
 
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Armand (01-03-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  01-03-05 01:08 |  
  |   
            Ib Jakobsen wrote:
 > Armand wrote:
 > 
 >>Højtlegerede CrNi-rør til dampkedler o.lign. skal forvarmes til ca. 300°
 >>før svejsning og her var det tidligere trick'et med den sydende spytklat
 >>der styrede dét. Idag er alting digitaliseret til anden decimal, ligesom
 >>der kræves nøje dokumentation, så spytklat-termometerets dage ér talte i
 >>industrien!
 > 
 > 
 > Det kan vel måles med et lasertermometer?. Mener også at ærindre noget pasta
 > der skifter farver efter temperatur?.
 > 
 Problemet ligger i dag i dokumentationen overfor den allestedsnærværende 
 kontrol-instans, hvorfor fysiske temperatur-udskrifter er 
 ønskværdige,men dog urealistiske, hvorfor man til dagligt accepterer 
 betroede kontrollørers noerede målinger på decimalen.
 Termo-kridt, som du nævner er svært at dokumentere præcist v.h.a.
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Christer Waleryd (25-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christer Waleryd | 
  Dato :  25-02-05 08:39 |  
  |  
 
            Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > Ib Jakobsen wrote:
 > >
 >  > Varm du bare løs, men husk ikke for meget. Fugt en finger på tungen,
 > > og prøv dig frem. Siger det som på en varm kogeplade, så er du ved at skulle
 > > holde.
 > 
 > =  
> 
 > Aluminium smelter ved ca. 400° og i almimdelighed regner man som
 > svejser med at spyt først syder når emnet er tæt på 300°
 B  t. 660 grader er smeltetemperaturen til aluminium. Rundt 2000
 grader i overflaten på eloksert alu.
 /Christer
 -- 
 Christer Waleryd   -    DoD#2075
 '73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
 '88 XT600 '59 Amazoooon  OTC#440
 http://lcw.at.dod.no  lcw@dod.no  
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Carsten Jensen (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Carsten Jensen | 
  Dato :  23-02-05 22:46 |  
  |   
            Det er rigtigt at det ikke hjælper ret meget at fryse, men det er heller 
 ikke ret meget der skal til. Du skal også passe på varmen. Hvis du varmer 
 mere end 70-80 grader risikere du at koge fedtet ud af lejet.
 
 Carsten
 
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:421CF257.3D0BAC0D@post.tele.dk...
 > "Værebro FK/UK" wrote:
 >
 >> Jeg havde desværre glemt at nedkøle det først samt at smøre ydersiden 
 >> lidt
 >> (?). Det overrasker mig at det var nok til at det gik galt.
 >
 > Glem alt om at nedkøle. For almindelige dødelige er det ikke muligt at 
 > køle ret
 > meget. Smider man det f.eks i fryseren kommer man ikke ned på ret meget 
 > mere end
 > -18°C. Ikke ret mange har adgang til kulsyre eller flydende nitrogen. Men 
 > en tur
 > i byggemarkedet efter en god varmepistol kan vi alle. Og glem alt om 
 > billige til
 > kr.79 i Aldi/HN. De larmer mere end de varmer. Som Carsten sagde så 
 > hjælper det
 > at varme. Varm du bare løs, men husk ikke for meget. Fugt en finger på 
 > tungen,
 > og prøv dig frem. Siger det som på en varm kogeplade, så er du ved at 
 > skulle
 > holde.
 >
 >
 >
 > --
 > Med venlig hilsen
 >
 > Ib Jakobsen
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ib Jakobsen (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  23-02-05 23:26 |  
  |   
            Carsten Jensen wrote:
 
 > Det er rigtigt at det ikke hjælper ret meget at fryse,
 
 Det ved jeg godt. om du varmer det ene 10 grader eller køler det andet 10
 grader kommer ud på det samme. Men min pointe gik på, at for menigmand er det
 nemmere at varme 70-100 grader end at køle ret meget mere ende de -18 grader
 som en fryser kan præstere.
 
 
 > men det er heller ikke ret meget der skal til. Du skal også passe på varmen.
 > Hvis du varmer
 > mere end 70-80 grader risikere du at koge fedtet ud af lejet.
 
 Korrekt. Er lejet lukket kommer der tryk inden i ved opvarmning.. Nu var det
 heller ikke lejet der skulle varmes i aktuelle tilfælde. Med hensyn til at koge
 fedtet, så siger mit snart gamle lejekatalog at under 120 grader skulle der
 ikke være nogen problemer. Slet ikke hvis man fjerne den indvendige tætning og
 smører lidt ekstra. Den kan i øvrigt sagtens genmonteres. Så kan man så spørge
 hvorfor skal man smøre et lukket leje ekstra. Først fordi det er gratis. For
 det andet så er lukkede og smurte lejer et kompromis. De sidder et sted, hvor
 man ikke kan komme til at smøre og der må ikke komme støv i dem. Tag f.eks
 lejer ved tandremme. Efter mindre end et år, men med mange km på bagen skiftes
 de. Fedtet ligger som tørre klumper hvis du skilder dem ad.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           "J.C.Kløve" (23-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : "J.C.Kløve" | 
  Dato :  23-02-05 23:09 |  
  |  
 
            Værebro FK/UK wrote:
 > Tak for råd og vejledning.
 > Inden jeg stillede dette spørgsmål troede jeg faktisk, jeg havde styr på
 > det - Da jeg havde fået smækket lejet i (med fingerspitzgefühl troede jeg)
 > kørte det ikke ordentligt :( Jeg bankede det straks ud igen, og det virker
 > uskadt og kører ordentligt igen!? Er lidt fristet til at bruge det igen, men
 > ved næsten allerede hvad feinschmeckerne vil sige til det...
 > 
 > Jeg havde desværre glemt at nedkøle det først samt at smøre ydersiden lidt
 > (?). Det overrasker mig at det var nok til at det gik galt.
 > 
 > Mvh
 > 
 > Studen - som nu hader sine kronrørslejer
 > 
 > 
 Du har banket dem ud igen?
 errr det er ikke så godt, bankede du på inderringen så var det lige som 
 det, så holder de givet ikke lang tid hvis du genbruger.
 Køling i fryser giver jeg ikke meget for (der var tidligere en der skrev 
 om at det gør man når man er prof, men jeg har nu ikke flydende nitrogen 
 stående i garagen, og det er det der skal til i givet fald. Det samme 
 gælder IMHO opvarmningen, men den skader da ikke   
0) Køb ordentlige lejer der passer til det du skal anvende dem til
 (jeg har købt SKF lejer der er lukket på den ene side (den der vender 
 væk fra fælgen)
 1) Grundig rengøring af lejesæde (+ kontrol af at det ikke er beskadiget)
 2) Efterfyld lejet med fedt (vandafvisende lejefedt)
 3) Slå kun på yderringen, og du skal sikre dig at det "går lige i" og 
 ikke sætter sig så lejesædet beskadiges. Lejet skal _helt_ ind i 
 lejesædet. Jeg plejer ikke at "smørre ydersiden, det fylder også, og i 
 værste fald kan det forhindre at lejet kommer helt ind i lejesædet)
 Stor tålmodighed ikke noget med at "klaske lejet _en_ i røven for at 
 blive færdig i en fart.
 4) Nye pakdåser - genanvend aldrig de gamle, ligegyldigt hvad andre 
 fortæller dig!
 ..........
 Hvilke lejer har du købt til kronrøret, hvis jeg må være så fri?
 Her er "originale efter min mening ikke anvendelige når du nu er i gang, 
 da der ofte er aksial kuglelejer i. Disse optager kræfter i akslens 
 retning, og det er evident for enhver at der er kræfter i alle mulige 
 andre retninger også, så koniske rullelejer er IMO et langt bedre valg, 
 omend de er marginalt dyrere.
 God arbejdslyst
 -- 
 Dun@nt
 Kilo SFau's 's is for silver   
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Studen (24-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Studen | 
  Dato :  24-02-05 00:29 |  
  |   
            
 "J.C.Kløve" <DunantFJERN@X.mail.tele.dk> wrote in message
 news:421cfeff$0$29280$14726298@news.sunsite.dk...
 > Du har banket dem ud igen?
 > errr det er ikke så godt, bankede du på inderringen så var det lige som
 > det, så holder de givet ikke lang tid hvis du genbruger.
 
 Ja det er noget værre l*rt det her, men som siger øvelse gør mester, og der
 er i den grad langt for mig endnu.
 
 Summasummarum, jeg er endt op med at have lejerne på plads, men jeg tror
 sgu, den alligevel er gal:
 Jeg kan næsten ikke dreje lejerne uafhænigt af hinanden, da mellemrøret
 nærmest er i spænd mellem de 2. Mellemrøret ser umiddelbart ud til at sidde
 rigtigt, men jeg syntes at kunne huske at de skal kunne dreje uafhængigt af
 hinanden. Hvordan pokker kan det her lade sig gøre? Man kan da ikke banke
 lejerne længere ind end skålen tillader. Er det mig der har misforstået
 noget, eller har jeg grund til at være forvirret/irriteret/frustreret??
 
 > 0) Køb ordentlige lejer der passer til det du skal anvende dem til
 > (jeg har købt SKF lejer der er lukket på den ene side (den der vender
 > væk fra fælgen)
 
 Jeg har købt Koyo fra MC-nøglen (eller hva' de nu hedder) - jeg har sprunget
 yderligere fedtning over denne gang - det må blive næste gang - som jo nok
 desværre er lige om lidt :(
 
 __
 
 > Hvilke lejer har du købt til kronrøret, hvis jeg må være så fri?
 
 Jeg har købt de koniske.... Det var skålene eller lejeløbene (Armand hvad
 kalder man dem?) der drillede mig, men da jeg endelig fandt frem til det
 rigtige værktøj gik det straks bedre med at få dem ud :)
 
 
 Tak for hjælpen til alle
 
 Studen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ib Jakobsen (24-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib Jakobsen | 
  Dato :  24-02-05 07:31 |  
  |   
            Studen wrote:
 
 > hinanden. Hvordan pokker kan det her lade sig gøre? Man kan da ikke banke
 > lejerne længere ind end skålen tillader. Er det mig der har misforstået
 > noget, eller har jeg grund til at være forvirret/irriteret/frustreret??
 
 Du har ikke misforstået noget. Når du sætter hjulet på og såænder akslen, så
 spænder du på inderringe og mellemrør. Yderringe har en vis aksial tolerance på
 nogle tiendedele.
 
 --
 Med venlig hilsen
 
 Ib Jakobsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Armand (24-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  24-02-05 17:22 |  
  |   
            Ib Jakobsen wrote:
 > Studen wrote:
 > 
 > 
 >>hinanden. Hvordan pokker kan det her lade sig gøre? Man kan da ikke banke
 >>lejerne længere ind end skålen tillader. Er det mig der har misforstået
 >>noget, eller har jeg grund til at være forvirret/irriteret/frustreret??
 > 
 > 
 > Du har ikke misforstået noget. Når du sætter hjulet på og såænder akslen, så
 > spænder du på inderringe og mellemrør. Yderringe har en vis aksial tolerance på
 > nogle tiendedele.
 > 
 
 Jup!
 Og derfor bør inderringene ikke kunne rotere separat!!
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (24-02-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  24-02-05 17:21 |  
  |  
 
            Studen wrote:
 > 
 > Jeg har købt de koniske.... Det var skålene eller lejeløbene (Armand hvad
 > kalder man dem?) 
 Hæ!
 Min selvudnævnte status som definitions-revser er slået igennem, ser jeg   
Jeg har faktisk ingen bedre betegnelse på tungen end de to du bruger 
 ovenfor, så de er vel gode nok :-/
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |