MS Windows
briani 27239
Windows XP SP2 startup tid på næsten 10 mi~
Fra : Peter

Dato : 26-04-05 12:33

Hej.

Jeg har et problem, og jeg syntes det er meget irreterende, specielt når man
står ude hos en kunde og venter......

Min bærebare arbejds maskine (en HP med AMD Atlon XP-M 2400) er utroligt
lang tid om at starte op.
Dvs. fra jeg trykker på startknappen og til maskinen er helt klar (der ikke
læses fra harddisken mere) går der næsten 10 minuter !!

Her er nogle tider jeg har målt:
1. Fra startknappen aktiveres til musepilen viser sig: 1m00s.
2. Fra startknappen aktiveres til Novel login skærmen vises: 1m26s.
3. Fra startknappen aktiveres til der er iconer på skærmen/skrivebordet:
2m53s.
4. Fra startknappen aktiveres til HD stopper med at arbejde (læse/skrive):
9m36s.

Dvs. at maskinen eks. står i over 6 minutter fra der er iconer på skærmen,
og til man reelt kan begynde at bruge den....

Der må da være noget glat et eller andet sted ??
(eller noget man kan afbryde for)

Jeg har en stationær XP1800 som slet ikke har disse problemer, den starter
hurtigt op, ihvertfald hurtigt nok til at det ikke irretere mig.....

Jeg mener at der er 256mb ram i den bærebare pc......
Den siger følgende inde i ydeevne/Windows Jobliste:
Fysisk hukommelse (K)
Samlet: 195056
Tilgængelig: 53320
Systemcache: 57824

Samlet antal:
Handles: 8999
Tråde: 539
Processer: 46

Sidefilforbrug: 299MB

Jeg vil være lidt ked af at eks. skulle formatere og starte forfra, da der
er installeret en masse programmer på maskinen (ja det er der faktisk på
begge maskiner, så det er ikke det der er forskellen tror jeg...)

Gode råd modtages med glæde.....
På forhånd tak.....

Mvh.
Peter

Fra : John

Dato : 26-04-05 13:10

"Peter" skrev i en meddelelse

> Min bærebare arbejds maskine (en HP med AMD Atlon XP-M 2400) er utroligt
> lang tid om at starte op.

Prøv evt dette nemme tip:
http://www.tweakxp.com/article139784.aspx

-og når du nu er derinde: fjern flueben i 'sommerfuglen' samt messenger.

> Jeg mener at der er 256mb ram i den bærebare pc......

Dette gratis program giver et overblik over din 'puter:
http://www.snapfiles.com/get/belarc.html

Mvh John

Fra : Peter

Dato : 26-04-05 13:55

Hej.

Tak for svar.....

> Prøv evt dette nemme tip:
> http://www.tweakxp.com/article139784.aspx
> -og når du nu er derinde: fjern flueben i 'sommerfuglen' samt messenger.

Ingen af ovenstående var aktiveret, så der var intet at hente, desværre.....

> Dette gratis program giver et overblik over din 'puter:
> http://www.snapfiles.com/get/belarc.html

Ja, der er 256Mb ram i maskinen, viser det program.....
Men det burgte vel også være nok til at køre en rimelig windows ??

jeg har lige prøvet at køre ad-aware og den fandt 74 identificerede
objecter, som kunne fjernes......

Efter et reboot har jeg nu følgende tider (som er en lille forbedring):
Start til mus på skærmen: 0m55s
Start til login (novel): 1m28s
Start til Iconer på skrivebordet: 4m14s < dette er lidt underligt !!!
Start til maskine klar, harddiskaktivitet stoppet: 8m02s

- men jeg ville da meget gerne ned på under 5 minutter, og helst ned på
måske 2-3 minutter eller deromkring....

Mvh.
Peter

Mvh.
Peter

Fra : Filip

Dato : 26-04-05 14:04

> [...]
> Start til maskine klar, harddiskaktivitet stoppet: 8m02s
>
> - men jeg ville da meget gerne ned på under 5 minutter, og helst ned på

Hvornår har du sidst formateret din pc. Jeg har mange venner som aldrig har
formateret deres maskine og de brokker sig ofte til mig om at deres maskine
er blevet langsom, og som regl er det fordi de ikke kan eller har lyst til
at formatere. Og så står jeg der og giver gode råd til alt muligt som kan
forbedre ydelsen, men det er ofte lap på lap løsninger og efterhånden som
man begiver sig igang med det, og langt den letteste løsning er at formatere
og lave en ghost af maskinen når det hele er kommer op og køre. Så er det så
dejligt nemt næste gang de brokker sig, for så skal man blot køre den ghost
og kopiere sine dokumenter tilbage igen. Færdig arbejde og det er Lyn
hurtigt når først alt det trælse er lavet. (Jeg bruger Norton Ghost)

Filip

Fra : John T.

Dato : 27-04-05 00:51

Snip:
> [...]
> ghost og kopiere sine dokumenter tilbage igen. Færdig arbejde og det er
> Lyn hurtigt når først alt det trælse er lavet. (Jeg bruger Norton Ghost)

Hvor har du ret !!!
Jeg bruger "Power Quest Image" og har kopien på D: (fysisk anden disk)
og på D: har jeg Div. data,
så det er kun programmer der ligger på C:\programmer,
så efter en Ghost er det hele på plads igen (ca. 15 min.)
De programmer jeg henter på nettet og altså ikke har på skive,
bliver gemt på D: så kan jeg altid install. programmet igen hvis der går ged
i den.
Så 2 fysiske diske syntes jeg er en god ide´
John

Fra : John

Dato : 26-04-05 17:59

"Peter" skrev i en meddelelse

> Tak for svar.....

Velbekomme!

> Ja, der er 256Mb ram i maskinen, viser det program.....
> Men det burgte vel også være nok til at køre en rimelig windows ??

Joo... men 512 eller mere gi'r lidt ekstra 'luft'..

> jeg har lige prøvet at køre ad-aware og den fandt 74 identificerede
> objecter, som kunne fjernes......

Oops.. og du har jo sikkert også scannet for virus...

> - men jeg ville da meget gerne ned på under 5 minutter, og helst ned på
> måske 2-3 minutter eller deromkring....

Ja, det er langt mere normalt. Vi har to xp/sp2, den ene 900 MHz/1024 MB
ram, den anden 1.8 GHz/512 MB ram, begge starter op på under 2 minutter. Kig
evt i START/kør/'msconfig', og vælg fanebladet 'Start'. I min er kun
markeret tre: 2 stk AVG (antivirus) og 1 stk SMC (Sygate firewall). Du kan
ha' mange spændende ting dér, der starter op sammen med windows og sløver
opstarten :)

Lidt oprydning og en efterfølgende defragmentering i fejlsikker tilstand
(tryk F8 under opstart) kan måske yderligere hjælpe.

Evt hjælp til yderligere oprydning, fx:
http://www.snapfiles.com/get/glocktemp.html

En opstartstid på 8-10 minutter lyder ganske vildt imho, og noget er
muligvis helt i ged, såee... måske er en gen-installation den hurtigste
løsning :(

Mvh John

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 26-04-05 14:19

"Peter" <p@g.dk> wrote in message

> [...]
> skærmen/skrivebordet: 2m53s.
> 4. Fra startknappen aktiveres til HD stopper med at arbejde

Jeg formoder at du har kryds i Novell's 'Workstation only' når du er
på kundebesøg?
Hvad hvis du venter til diskaktivitet ophører før du logger på?
Er der mange programmer i start-mappen (Start-Alle-Programmer-Start)?
Er der mange programmer der startes fra
registreringsdatabasen?(Regedit-HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVer
sion\Run)?
Er alle ikonerne hurtigt på plads nede i hjørnet ved siden af uret?
Har du prøvet at defragmentere?

/klaus

Fra : Peter

Dato : 26-04-05 14:45

Hej.

Tak for svar......

> Jeg formoder at du har kryds i Novell's 'Workstation only' når du er
> på kundebesøg?

Hvis jeg booter ude hos en kunde så ja, der bruger jeg workstation only, men
normalt fungere "sleep" funktionen (eller hvad den hedder) udemærket, så
maskinen bare går i dvale når jeg lukker låget på den på min arbejdsplads,
og så starter den hurtigt når jeg ankommer hus kunden.....
Selv om den er "logget" på Novel serveren fungere det fint aligevel.......

> Hvad hvis du venter til diskaktivitet ophører før du logger på?

Det har jeg ikke prøvet, men det vil jeg lige forsøge i aften, for
diskaktiviteten fortsætter mens login billedet er på skærmen......

Resten af dine spørgsmål vil jeg svare på senere, da jeg er kaldt ud til en
kunde nu.......

Mvh.
Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-04-05 14:09

Den 26-04-05 13.32 skrev Peter følgende:

> Jeg har et problem, og jeg syntes det er meget irreterende, specielt når man
> står ude hos en kunde og venter......

Indtil du får løst problemet, vil jeg anbefale, at du tænder computeren,
før du går ind til kunden, hvorefter du sætter den på standby. Når du er
inde hos kunden, kan du så lynhurtigt tænde computeren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-04-05 15:15

Har du prøvet bootvis http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 26-04-05 17:59

Peter skrev:
> [...]
> Dvs. fra jeg trykker på startknappen og til maskinen er helt klar
> (der ikke læses fra harddisken mere) går der næsten 10 minuter !!

[snip]

> [...]
> da der er installeret en masse programmer på maskinen (ja det er der
> faktisk på begge maskiner, så det er ikke det der er forskellen tror

Har du prøvet at lave en general rengøring af computeren?
Jeg har flere gang "hjulpet" folk på mit kollegie ved at gøre flg.

Hente de nyeste opdateringer fra WindowsUpdate.
Opdatere viruspogrammet og skanne hele computeren for virus.
Gå alle installerede programme igennem, for at slette dem der ikke
bruges mere.
Lave diskoprydning på dine drev(Drev - Egenskaber - Generalt -
Diskoprydning)
Rense for spyware o.lign. evt med Spybot S&D[1].
Rens din registerings database evt. med RegClean[2].
Defragmentere harddisken.
evt. køre Bootvis[3] bagefter.

[1] http://www.safer-networking.org/
[2] http://downloads-zdnet.com.com/3000-2094-881470.html?tag=lst-0-1
[3] http://www.soft32.com/download_19687.html
--
Hilsen Torben Greve Otzen

Træt af Outlook Express' måde at citere på?
Hent OE-QuoteFix...

Fra : Peter

Dato : 27-04-05 06:28

Hej.

Tak til jer alle for hjælpen......
Jeg skal nok vende tilbage med nogle resultater, men jeg har lige først et
enkelt spørgsmål:

> Rens din registerings database evt. med RegClean[2].

Regclean skriver at den er fra 30-12-1997, kan det virkelig passe at man kan
bruge denne på en Windows XP Pro SP2 ??

Mvh.
Peter

Fra : emj

Dato : 27-04-05 06:59

"Peter" <p@g.dk> skrev::

>Regclean skriver at den er fra 30-12-1997, kan det virkelig passe at man kan
>bruge denne på en Windows XP Pro SP2 ??

Jeg vil tro, at det er programmet REGCLEANER, der mens. Det hentes her
http://www.worldstart.com/weekly-download/archives/reg-cleaner4.3.htm

Hilsen emj

Fra : Peter

Dato : 27-04-05 07:08

Hej.

Jeg har i mellemtiden kørt bootvis, og har en enkelt ting i "Boot Activity"
der er meget tidskrævende, og det er punktet "Logon+Service" som tager hhv.
276,3 og 267,86 sek. ved hhv. første og anden boot.
Den starter efter 48 sekunder.....

Efter 114 sek. starter Shell også, og Shell køre samtidig med Logon+Service
i 120,68 sek.

- men hvad dækker alt dette mon over ??

Mvh.
Peter

Fra : Peter

Dato : 27-04-05 16:22

Hej igen....

Nå jeg fandt ud af at bootvis selv kan optimere opstarten, så det har jeg nu
prøvet, og med et udemærket resultat, maskinen er nu 4m34s om at boote, så
jeg har fået skåret 5m02s af alt i alt.......

Kan det mon gøres endnu hurtigere på en XP-M 2400 maskine???
Min stationære XP1800 maskine er stadig meget hurtigere, med omkring
2minutter total i opstartstid....

Mvh.
Peter

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 27-04-05 16:27

Peter skrev:

> [...]
>
> Kan det mon gøres endnu hurtigere på en XP-M 2400 maskine???
> Min stationære XP1800 maskine er stadig meget hurtigere, med omkring

Har du nogle overflødige netforbindelser på din computer(ekstra lan eller
trådløs) for at kan der måske være noget at hente ved give disse en fast IP
eller deaktivere dem.

Fra : Peter

Dato : 27-04-05 16:50

Hej.

> Har du nogle overflødige netforbindelser på din computer(ekstra lan eller
> trådløs) for at kan der måske være noget at hente ved give disse en fast
> IP eller deaktivere dem.

Nej der er kun den ene lan forbindelse, og den får IP fra DHCP serveren, så
den er godtnok ikke sat til fast IP, men vil det kunne hjælpe noget ??

Mvh.
Peter

Fra : Torben Greve Otzen

Dato : 27-04-05 23:53

Peter skrev:

> Nej der er kun den ene lan forbindelse, og den får IP fra DHCP
> serveren, så den er godtnok ikke sat til fast IP, men vil det kunne
> hjælpe noget ??

Den står og og søger om at få en en IP i et vis stykke tid, men hvis det er
sådan dit net skal være så er der jo ikke noget at gøre ved det. Og hvis jeg
husker rigtigt så søger ved vist i 30 sek. og har den ikke inden for dette
stykke tid fået en IP så får den bare ingen - og så kører den bare videre.

Fra : Peter

Dato : 28-04-05 06:14

Hej.

> [...]
> hvis jeg husker rigtigt så søger ved vist i 30 sek. og har den ikke inden
> for dette stykke tid fået en IP så får den bare ingen - og så kører den

Dvs. at jeg, når jeg er ude hos en kunde vil kunne barbere ca. 30s af
starttiden, ved på forhånd at have givet min maskine en fast IP ??
For jeg tænker ikke at det giver ret meget på starttiden i de tilfælde hvor
maskinen sidder på netværk og har kontakt til en dhcp ??

Måske skulle jeg prøve at se på mulighederne for at køre med en fast
IP......

Mvh.
Peter

Fra : Peter

Dato : 27-04-05 10:29

Hej.

Tak for hjælpen.....

> Hente de nyeste opdateringer fra WindowsUpdate.

Alle de nyeste opdateringer er installeret. (Automatisk opdatering)

> Opdatere viruspogrammet og skanne hele computeren for virus.

Min virusscanner (NAV 2004) opdatere automatisk.

> Gå alle installerede programme igennem, for at slette dem der ikke
> bruges mere.

Alt der ikke bruges er fjernet.

> Lave diskoprydning på dine drev(Drev - Egenskaber - Generalt -
> Diskoprydning)

Der er fortaget diskoprydning.

> Rense for spyware o.lign. evt med Spybot S&D[1].

Jeg har kørt Ad-aware og MS AntiSpyware, og fjernet hhv. 74 og 2 kritiske
ting.

> Rens din registerings database evt. med RegClean[2].

Jeg har brugt regclean og fjernet alt der ikke bruges mere, svjh. ca. 52
enteries......

> Defragmentere harddisken.

Det tog ca. 3 timer, da den gjorde det idag......
(Men det er også nok første gang jeg gør dette......)

> evt. køre Bootvis[3] bagefter.

Jeg har kørt bootvis, men ved ikke hvad jeg skal bruge informationerne til,
desværre......
Jeg har lavet et indlæg kl. 8.08 idag, hvor jeg skriver lidt om det som
bootvis finder ud af.

Min boot-tid er faldet fra en total på 9m36s til nu 7m18s, så det er da en
forbedring, men jeg ville nu gerne vide lidt om hvad det er den står og
laver i de sidste 7 minutter......

Mvh.
Peter

Fra : John

Dato : 27-04-05 13:54

"Peter" skrev i en meddelelse

> Min virusscanner (NAV 2004) opdatere automatisk.

Jaja, men:

'...Intelligent Updater definitions are released daily, but require manual
download and installation.
Click here to download manually.

LiveUpdate virus definitions are usually released every Wednesday.
Click here for instructions on using LiveUpdate...'

Fra denne side (scroll ned til 'Protection'):
http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.allim.a.html

Mvh John

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 30-04-05 09:58

"Peter" <p@g.dk> skrev i en meddelelse

> Alle de nyeste opdateringer er installeret. (Automatisk opdatering)

> Min virusscanner (NAV 2004) opdatere automatisk.

Oho. Et lille pip fra mig: Norton er en ydelsesrøver af format, efter min
erfaring. Især på "små" maskiner, altså med ikke så meget ram, eller lille
cpu.
Jeg ville afgjort prøve et andet virusprogram.

Selv kører jeg med det gratis AntiVir, fra http://www.free-av.com , det er
minmalt, og passer til mit brug.
Andre kan godt lide AVG fra http://www.grisoft.com , hvis det stadig skal
være gratis.

Jeg har fjernet Norton fra flere maskiner, og erstattet det med AntiVir, og
hver gang set en tydelig hastighedsforbedring, både på boot og på generel
brug.
Det er ligesom at få en "ny" maskine

> Jeg har kørt Ad-aware og MS AntiSpyware, og fjernet hhv. 74 og 2 kritiske
> ting.

Du skal evt. være opmærksom på at der er visse typer særlig aggressiv
spyware der ikke kan fjernes af de to programmer, men må fjermes manuelt.
Du kan prøve at køre HijackThis (find det på Google) og se om du har nogle
mærkelige services og/eller opstartsfiler til at køre.
Generelt er det exe-filer med mærkelige navne (selvgenererede).
Du kan kende dem på, at hvis du prøver at fjerne dem, eller stoppe dem i
Joblisten, så kommer de igen med det samme, eller ved næste opstart.
De trækker virkelig kræfter..

> Det tog ca. 3 timer, da den gjorde det idag......
> (Men det er også nok første gang jeg gør dette......)

Dét er også en rigtig god ide at gøre jævnligt

Håber mine råd kan hjælpe lidt.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 30-04-05 10:03

Et lille PS: AVG skal åbenbart hentes på http://free.grisoft.com nu.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Calle.

Dato : 30-04-05 14:25

Henrik Stavnshøj wrote:
> Et lille PS: AVG skal åbenbart hentes på http://free.grisoft.com nu.

Ja, men der er også links til den på grisoft.com
--
Calle.