MS Windows
briani 27239
3 lydkort=fake surround?
Fra : Ingolf

Dato : 11-04-05 14:09

Hej

Jeg har 3-4 gamle lydkort jeg ikke bruger, og undrer mig on dette kan lade
sig gi' sig...

Er det mon muligt at smide 3 lydkort i sin maskine få på den måde at 'snyde'
sig til surround sound?

1. lydkort = left og right rear
2. lydkort = left og right front
3. lydkort = Left=Center, Right= subwoofer

Og hvilket software kan trække det? Lyden skal jo splittes op, hvilket AC3
codec'et står for.. så er det "bare lige" at sende de 5(?)6 kanaler lyd til
de respektive lydkort... ka' man?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-04-05 16:18

Ingolf wrote:
> [...]
> hvilket AC3 codec'et står for.. så er det "bare lige" at sende de
> 5(?)6 kanaler lyd til de respektive lydkort... ka' man?

Det er muligt man selv kan gøre det (uden at skulle til at kode sig ud af
det) med en filtergraph editor, men det er ikke alle programmer som
understøtter dem..Det bliver iøvrigt også en gang rod, så meget kan jeg
afsløre !

Sælg dine 4 kort, og køb et rigtigt surround kort. Et SB live 24 bit koster
ifølge edbpriser 162 + porto, mens et klassisk Live 5.1 kort koster 159..
Det kan nærmest ikke svare sig.

Jeg har dog selv rodet mig frem til sådan en graph, således at bestemte
programmer brugte 1 lydkort i pc'en, mens alle andre brugte et andet. Det er
meget smart når man bruger tv-out, således man sender lyden over i tv'en,
mens andet går til pc-højtalerne, men til 5.1 lyd ville jeg ikke besvære
mig.

Fra : Ingolf

Dato : 11-04-05 16:43

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote in message

> [...]
> er meget smart når man bruger tv-out, således man sender lyden over i
> tv'en, mens andet går til pc-højtalerne, men til 5.1 lyd ville jeg ikke

Ja du har nok ret i at det er nemmer bare at købe et lydkort der
understøtter surround, men jeg syntes alligevel det er en skæg nød at
knække, og mente jeg har set en lign. løsning før.

De 4 lydkort er ikke meget værd idag, så jeg beholder dem af nostalgiske
grunde. Og det er helt sikkert at jeg aldrig vil købe et SB board. Deres
forretningsmetoder giver mig kvalme.

Men indtil videre kører alle tre kort i maskinen, med winxpsp2. Su har nok
ret i at jeg skal sætte mig ind i filtergraph'en og pille lidt der. Tak for
svaret!

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-04-05 17:02

Ingolf wrote:
>Og det er helt sikkert at jeg aldrig vil købe et
> SB board. Deres forretningsmetoder giver mig kvalme.

Interessant, noget du vil uddybe lidt ? Synes da altid det har været et
reputabelt firma som har lavet nogle gode kort i mange år..men du har måske
en lidt anden opfattelse ?

Fra : G B

Dato : 11-04-05 17:23

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i meddelelsen

> Interessant, noget du vil uddybe lidt ? Synes da altid det har været
> et reputabelt firma som har lavet nogle gode kort i mange år..men du
> har måske en lidt anden opfattelse ?

Lige mine 2 cents:

Creative er meget meget langsomme til at komme med opdateringer. Det kan
bl.a. give problemer med spil, som kræver /fuld/ kompatibilitet med seneste
DirectX-version. Jeg er derimod meget glad for mit Hercules Fortissimo 7.1-
kort - det er det bedste jeg nogensinde har haft.

GB

Fra : Ingolf

Dato : 11-04-05 19:35

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message
> "Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i meddelelsen

> Lige mine 2 cents:

I 1990 var Gravis Ultrasound først med deres 32 samtidige stemmer. Det var
et suverænt lydkort, som fortjente mere udvikling. Desværre blev alle Gravis
kort i København pillet af hylderne efter nogle år, som mange ikke forstod.
En god ven og forhandler fortalte mig at Creative havde så store
markedsandele i 90'erne at de juridisk 'forbød' ham og andre forhandlere at
føre andre kort, inkl. Gravis kort. Hvis de gjorde, ville Creative ikke
sælge deres kort gennem dem, som led i en handelsaftale, og det var Creative
kort der trak flest kunder, pga spil. Om dette så var landsdækkende ved jeg
ikke, men alle forretninger i København holdte pludselig op med at føre
Gravis kortet, og derfor blev det og andre potientielle gode lydkort kvalt
og presset unfair ud af det Danske marked, imho.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-04-05 17:59

Ingolf skrev:

> nostalgiske grunde. Og det er helt sikkert at jeg aldrig vil købe et
> SB board. Deres forretningsmetoder giver mig kvalme.

Jeg vil heller ikke købe SB Lydkort. Kig evt. på Audiotrak MAYA eller
Prodigy 7.1 LT.

http://www.xs-sound.dk