MS Windows
briani 27239
Slette partitioner?
Fra : Bente Christensen

Dato : 26-03-05 22:45

Hej.

Jeg har fået en ny harddisk, og det er så meningen, at den gamle skal
bruge kun til styresystemet Windows XPhome.

Den gamle er delt i to partitioner, og nu vil jeg gerne have dem
slettet, så jeg har en fuld disk til styresystemet.
hvordan gør jeg dette?

Kan jeg slette partitionen fra "computeradministration", eller skal jeg
have et specielt program hertil?
Findes et sådan i free-ware, da man jo ikke så ofte har brug for sådan
et program, ville dette være ønskeligt.

P.f.t. Bente C.

Fra : Peter

Dato : 26-03-05 23:05

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have et specielt program hertil?
> Findes et sådan i free-ware, da man jo ikke så ofte har brug for sådan et

Hvis du kører Win XP, så højreklik denne
computer/administrer/diskhåndtering.

Peter B

Fra : Bente Christensen

Dato : 26-03-05 23:36

Hej Peter.
"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du kører Win XP, så højreklik denne
> computer/administrer/diskhåndtering.

Her finder jeg kun det gamle og det nye diskdrev, og det gamle vises
ikke partitioneret.

Hilsen Bente c.

Fra : Bente Christensen

Dato : 26-03-05 23:43

Hej Igen Peter.
"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du kører Win XP, så højreklik denne
> computer/administrer/diskhåndtering.

Jeg kom til at tænke på:
Er lagerenhed den gamle harddisk og diskdrev selve partitionen?

Hilsen Bente C., der ikke har prøvet at gå så meget i maskinens indre
før.

Fra : Lyrik

Dato : 27-03-05 00:11

> [...]
>
> Den gamle er delt i to partitioner, og nu vil jeg gerne have dem slettet,
> så jeg har en fuld disk til styresystemet.
+++++++++++++++++++++++++++++
Du skal lave en nyinstallation.
Du lægger XP-pladen i cddrevet og starter Pc-en op.
Så vælger du nyinstallation og finder undervejs muligheden for at slette
partitioner.
Ellers vil den sige at du har et system og foreslå at lægge ét til på det
nye drev.
Du sletter alle partitioner og installerer XP på hele den første disk.
Den skal formatteres først. Det gør systemet selv. Du kan vælge mellem FAT32
eller NTFS som er det nye filsystem med mere sikkerhed for fejl.

Men hvis du skal have flere styresystemer på diskene er du nødt til at vælge
FAT32 system på en af dem.
Hvis du under opstart med XP-cden- ikke får muligheden for at starte fra
disken ved at trykke på en tast, så skal du ind i Bios ved at trykke
"delete" når den har talt rammen op.
Derefter skal du vælge i Biosen (nemt) at starte op fra CD før harddisk.
Luk og genstart. Så¨får du muligheden for at starte op fra CD enten ved tryk
på en tast eller automatisk.

God fornøjelse
Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-03-05 00:28

Bente Christensen skrev:

>Den gamle er delt i to partitioner, og nu vil jeg gerne have dem
>slettet, så jeg har en fuld disk til styresystemet.
>hvordan gør jeg dette?

Uden et tredjepartsværktøj, som Partition Magic, kan du ikke
ændre på den partition, hvor XP er installeret.

Vil du nyinstallere XP, så kan du gøre det under installationen.
--
Knud

Fra : Lars & Jane

Dato : 27-03-05 01:10

> [...]
> ændre på den partition, hvor XP er installeret.
>
> Vil du nyinstallere XP, så kan du gøre det under installationen.
Hmm. det har jeg ellers gjort op till flere gange, helt uden problemer ?
Mvh Lars.

Fra : Anders Lund

Dato : 27-03-05 03:19

Lars & Jane wrote:
> "Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hmm. det har jeg ellers gjort op till flere gange, helt uden problemer ?

Vil du prøve at forklare os hvordan?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk
I have plenty of Gmail invites - just ask!

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 27-03-05 16:10

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> wrote in message

> "Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hmm. det har jeg ellers gjort op till flere gange, helt uden problemer ?
> Mvh Lars.

Vi venter utålmodigt på en vejledning til det.

Mogens

Fra : Madsen

Dato : 27-03-05 17:55

Lars & Jane wrote:
> "Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en
> meddelelse

> Hmm. det har jeg ellers gjort op till flere gange, helt uden
> problemer ? Mvh Lars.

Hvilken udgave af XP har du, der kan rette i partition hvor XP er
instaleret?
--
Madsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-05 12:54

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Uden et tredjepartsværktøj, som Partition Magic, kan du ikke
> ændre på den partition, hvor XP er installeret.

Heller ikke med fdisk? OP ønsker at /slette/ de eksisterende
partitioner.

Jeg kender kun Windows til og med 2KPro og Me, men på den sidste PC jeg
købte var Xp pre-installeret og kunne da godt slettes med den fdisk der
fulgte med 2K.

--
To me, a personal computer should be small, reliable, convenient to use
and inexpensive.

Steve Wozniak, creator of the Apple II, in BYTE Magazine, May 1977.

Fra : Anders Lund

Dato : 28-03-05 14:55

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg kender kun Windows til og med 2KPro og Me, men på den sidste PC jeg
> købte var Xp pre-installeret og kunne da godt slettes med den fdisk der
> fulgte med 2K.

Ja, men nøgleordet er "ændre". Dvs. lave om på størrelsen af en
partition. Selvfølgelig kan den slettes.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-05 17:02

Anders Lund <anders@andersonline.dk> wrote:

> Ja, men nøgleordet er "ændre". Dvs. lave om på størrelsen af en
> partition. Selvfølgelig kan den slettes.

Okay til ændre. Jeg ser bare ikke ordet i OP's indlæg. Men jeg tror vi
er enige mht hvad fdisk kan.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-03-05 20:13

Axel Hammerschmidt skrev:

>Okay til ændre. Jeg ser bare ikke ordet i OP's indlæg. Men jeg tror vi
>er enige mht hvad fdisk kan.

Som jeg forstår Bente, så ønsker hun at undgå at skulle
installere Windows igen og slå to partioner sammen, hvor der på
den ene er installeret Windows.

Og det er ikke muligt med XPs diskhåndtering eller fdisk.
--
Knud

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-05 20:37

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Som jeg forstår Bente, så ønsker hun at undgå at skulle
> installere Windows igen og slå to partioner sammen, hvor der på
> den ene er installeret Windows.

Tja. Så må Bente C afgøre, om dit råd kan bruges.

Fra : Henning

Dato : 27-03-05 10:51

On Sat, 26 Mar 2005 22:45:24 +0100, "Bente Christensen"
<bente.chr@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Den gamle er delt i to partitioner, og nu vil jeg gerne have dem
>slettet, så jeg har en fuld disk til styresystemet.
Boot op på din XP-skive og følg wizarden.

Henning
hsb(at)image.dk