MS Windows
briani 27239
Ændring af billede størrelse
Fra : MRN

Dato : 18-03-05 16:15

Hejsa!

Undskyld hvis dette er den forkerte gruppe.

Jeg har et billede der fylder 536 kb. Er der nogen der ved hvordan jeg får
lavet det om til kun at fylde 150 kb, og stadigvæk holde en god kvalitet af
billedet?
Jeg har kigget i PSP, men jeg synes ikke jeg kan finde funktionen nogen
steder...

Mvh MRN

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 16:33

MRN skrev:
> Hejsa!
>
> Undskyld hvis dette er den forkerte gruppe.

Den rigtige gruppe er:

--
Otto Pæd

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-05 16:45

MRN skrev:

> [...]
>billedet?
>Jeg har kigget i PSP, men jeg synes ikke jeg kan finde funktionen nogen

Hvis det en nye PSP, så er den en save for web/optimize for web,
hvor du kan vælge forskellige komprimeringsgrader og se et
preview.

Du kan sikkert finde noget brugbart på http://www.pspgrafik.dk/,
ellers spørg i news:dk.edb.grafik, der er bedre hjælp at finde.
--
Knud

Fra : emj

Dato : 18-03-05 21:28

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev::

>Hvis det en nye PSP, så er den en save for web/optimize for web,

Nej, det findes ikke i PSP.
Hilsen emj

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-05 21:38

emj skrev:

>Nej, det findes ikke i PSP.

Der er noget, der ligner, husker ikke lige nu, hvad det hedder.

Må hellere installere den og se efter, vender tilbage.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-05 21:46

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Må hellere installere den og se efter, vender tilbage.

Det hedder File => Export => JPEG Optimizer.
--
Knud

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-03-05 16:45

"MRN"
<mrn_hoejtfratraeetsgroennetop.dervarengangennisse-oellebroed@sport.dk>
wrote in news:423af035$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Undskyld hvis dette er den forkerte gruppe.

dk.edb.grafik er måske bedre men ok - det går nok :)

> Jeg har et billede der fylder 536 kb. Er der nogen der ved hvordan jeg
> får lavet det om til kun at fylde 150 kb, og stadigvæk holde en god
> kvalitet af billedet?

Reducere opløsningen - evt. konvertere til et andet format.
Hvis det er et simpelt billede med streger, former etc. kan
det konverteres til fx. gif - eller bedre: png. Er det et
foto med mange små detaljer er jpg nok bedre. Det er sikkert
det format du har i forvejen.

> Jeg har kigget i PSP, men jeg synes ikke jeg kan finde funktionen
> nogen steder...

well.. jeg bruger ikke psp, men jeg vil gætte på at der
i menuen er et punkt der hedder image. Herunder finder du
punktet resize (eller image size eller lignende). Nu kan
du vælge om du vil ændre billedet i cm (altså hvor stort
det er når du printer det) eller pixels - det er det mest
logiske for det beskriver hvor mange pixels (punkter) det
fylder. Du kan sikkert bare vælge fx. 50% (ca. 1/4 størrelse).
Husk at markere keep aspect ratio, constrain properties
eller hvad det nu hedder - så billedet beholder den rigtige
form.

Herefter gemmer du billedet _under et andet navn!_ og du kan
vælge formatet. Fx jpg - her kan du vælge hvor kraftig en
kompression du vil bruge. Lad være at sætte den for lavt.
Det går stærkt ud over kvaliteten.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |