MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Q: Gammel DOS regnskabsprogram i XP
Fra : Bjarke Bovbjerg

Dato : 16-03-05 23:40

Hejsa,

Jeg har et gammel Trumf regnskabsprogram til DOS som ikke vil køre under XP
i nogen som helst kompatibilitets mode. Programmet kørte sidst på en Win98se
maskine.

Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får dette op at køre i XP ?

Findes der nogle gode emuleringsprogrammer der kan køre dette program i et
vindue i XP ?

Tak for hjælpen
Mvh
Bjarke

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-03-05 00:24

"Bjarke Bovbjerg" <pihlen(TakeThisAaway)@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?
>
> Findes der nogle gode emuleringsprogrammer der kan køre dette program i et

Det er meget få af disse programmer, som man kan få til at køre under win
xp, da dos simpelthen mangler.
Jeg kunne umiddelbart foreslå, at du lavede en særskilt partition, hvor du
så f.eks. installerede win98. Derefter installerer du xp på en anden
partition. Så vil du få en dualboot mulighed, hvor du under opstart kan
vælge at starte i win 98 til dit regnskabsprogram eller til win xp til de
øvrige ting, du bruger din pc til.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 10:59

Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> opstart kan vælge at starte i win 98 til dit regnskabsprogram eller
> til win xp til de øvrige ting, du bruger din pc til.

Man kunne jo også vælge kun at oprette en
Dos partition på en lille del af harddisken, så
er man fri for at spilde plads på win 98.

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/xptips/index.htm

--
Otto Pæd

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-03-05 00:44

> [...]

> maskine.
> Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg får dette op at køre i XP

Antageligvis er der tale om et program, som sikkert skriver direkte til
hardwaren, det brugte man meget dengang. Men den slags er bandlyst i et
multitasking OS...

Det bliver nok svært at få til at virke i XP.

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Niels B. Andersen

Dato : 17-03-05 21:52

Hej

Du kan evt. installerer virtual pc (fra M$): I den virtuelle pc kan du
så installerer DOS eller Windows.
Det kræver at du har en kraftig maskine og godt med RAM. Fordelen er at
du ikke behøver at reboote for køre dit regnskabsprogram. Det kører i
et vindue som alle andre programmer.

/Niels

Den Wed, 16 Mar 2005 23:40:22 +0100. skrev
Bjarke Bovbjerg:

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 17-03-05 22:44

Bjarke Bovbjerg wrote:
> [...]
>
> Findes der nogle gode emuleringsprogrammer der kan køre dette program i et

Jeg har haft held til at få et gammelt DOS spil til at virke vha. DOSBox.

http://dosbox.sourceforge.net

Så mon ikke det kan klare et DOS program også?

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 16:27

On Wed, 16 Mar 2005 23:40:22 +0100, "Bjarke Bovbjerg"
<pihlen(TakeThisAaway)@pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Findes der nogle gode emuleringsprogrammer der kan køre dette program i et

Kender ikke programmet...
Nogle foreslår at du laver en partition af harddisken, men vær opmærksom
på, at _hvis_ du af en årsag skal installere XP igen skal du holde
tungen lige i munden...

Jeg har to løsninger der fungerer (IMHO) bedre.

1 - den lille løsning)
Køb en lille HD mere til at installere DOS + dit program på (kald den
f.x. D: - dine evt andre partitioner og CD-drev ændrer drevbetegnelse)

2 - Den store)
Køb eller få en extra PC og en VGA/keyboard omskifter, så du kan switche
mellem DOS-maskinen og XP-maskinen...

Bevares - tung løsning ... men regnskabsprogrammer har højere prioritet
end alt andet...(IMHO)
Sært nok, så bryder PC'ere med regnskabsprogrammer som regel ned 5
minutter før årsafslutningen...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)