MS Windows
briani 27239
Isætning af ram
Fra : Karsten Nilsson

Dato : 16-03-05 18:56

Hej

Jeg har lige sat noget ram i min mor's pc'er. Det er pc 133 256mb og der sad
pc100 64mb.
Så hvordan kan det være at den siger at der er 184mb.
Da jeg satte de 256mb i sagde den at der kun var 120mb.
Hvad er forklaringen.

M.v.h
karsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-05 18:53

"Karsten Nilsson" <Knilsson@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>pc100 64mb.
>Så hvordan kan det være at den siger at der er 184mb.
>Da jeg satte de 256mb i sagde den at der kun var 120mb.

SD-RAM findes i to forskellige versioner - enkelt sidet RAM og dobbelt
sidigt.

Mange ældre maskiner fungerer kun med dobbeltsidig RAM - Men enkelt
sidig 'ser' de kun halvdelen af hukommelsen...

En anden mulighed er at chip sættet ikke understøtter 256 Mb moduler,
men kun 128 MB.

Hvis du fortæller hvilket bundkort der drejer sig om, kan vil nok bedre
hjælpe...

<mlr>

Fra : Karsten Nilsson

Dato : 16-03-05 19:21

Så må jeg ned til hende imorgen og se hvilket bundkort der sidder i.
Er der et program der kan fortælle mig dette eller kan jeg se det under
kontrolpanel.

Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 19:30

Karsten Nilsson skrev:
> Så må jeg ned til hende imorgen og se hvilket bundkort der sidder i.
> Er der et program der kan fortælle mig dette eller kan jeg se det
> under kontrolpanel.

Hent programmet Everest Home Edition her:
http://www.lavalys.com/products.php?lang=en
det kan fortælle dig alt (næsten) om hardwaren
i computeren.

Gider du også lige kikke på dette:

Otto Pæd

Fra : jda^fx

Dato : 16-03-05 19:18

On Wed, 16 Mar 2005 19:20:32 +0100, Karsten Nilsson wrote in
dk.edb.system.ms-windows:

> Så må jeg ned til hende imorgen og se hvilket bundkort der sidder i.
> Er der et program der kan fortælle mig dette eller kan jeg se det under
> kontrolpanel.
>
> Karsten

Der er et fint lille program der hedder Everest som kan scanne en PC
og lave en rapport over det hardware der sidder i den. Det kan hentes
her: http://lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

--
jda^fx

Fra : jda^fx

Dato : 16-03-05 18:52

On Wed, 16 Mar 2005 18:55:41 +0100, Karsten Nilsson wrote in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> pc100 64mb.
> Så hvordan kan det være at den siger at der er 184mb.
> Da jeg satte de 256mb i sagde den at der kun var 120mb.

Mange ældre bundkort understøtter ikke RAM moduler der er større end
128 Mb. Det er muligvis sådan et du har fat i. Om du så sætter 1 Gb
moduler i, vil de blive genkendt som 128 Mb moduler. Hvis du vil have
løst problemet, så prøv at kig på producentens hjemmeside om der
skulle være en BIOS opdatering.
--
jda^fx