MS Windows
briani 27239
Begynder guides/øvelser for computerfremme~
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 03-03-05 16:34

Hejsa

Jeg ved ikke helt om det er den rigtige gruppe jeg spørger i, men ret
mig gerne :)

Jeg leder efter nogle gode begynderguides og øvelser for mennesker der
er totalt computerfremmede. Jeg prøver at hjælpe min mor igang med at
bruge computeren. Hun nærmer sig de 60 år, og har ikke brugt en computer
førhen. Det er en helt ny verden for hende, så det er klart det tager
tid at finde ud af hvordan sådan en maskine virker.

Findes der nogle gode guides og øvelser for nybegyndere, så hun kan
komme igang med det grundlæggende?
Flere af de ting jeg har fundet har været skrevet på et sprog så hun
bare sidder som et stort spørgsmålstegn. Hun aner ikke hvor
"skift-knappen" sidder på tastaturet osv.

Ellers må jeg jo til at skrive noget selv :)

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Futte

Dato : 03-03-05 16:50

"Anders Jacobsen" <anders.@.ichtys.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder på tastaturet osv.
>
> Ellers må jeg jo til at skrive noget selv :)

Hej.

Prøv at se her.

http://www.idgforlag.dk/

Mvh. Futte.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 03-03-05 17:08

"Futte" <sigurdsigurdsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej.

Hej Anders
Det gode gamle forlag knowware har lagt deres publikationer til download i
pdf format her http://www.knowware.dk/download/multi_download.htm disse er
skrevet i et sprog så selv en analfabet som jeg selv kan finde ud af det
men prøv at downloade noget og se selv.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 03-03-05 17:13

"Anders Jacobsen" skrev
> Findes der nogle gode guides og øvelser for nybegyndere, så hun kan
> komme igang med det grundlæggende?

http://www.knowware.dk/download/multi_download.htm

Her kan win98 hæftet måske bruges:
http://www.knowware.dk/download/windows98_02-64.pdf

Øvelse 1: Kom hurtigt i gang
Når du tænder for computeren
Åbningsbilledet
Dialogboks
Starte et program
At skrive et brev
Udskrive brevet
At gemme et brev
Hvad er en fil?
Hvad må jeg kalde en fil?
Åbne en fil
Lukke computeren
Øvelse 2: Grundliggende begreber
Skrivebordets elementer (objekter)
Stifinder vinduet
Sortere objekterne
Hierarkiet i Stifinder
Oprette mapper på Skrivebordet
Oprette mapper i Stifinder
Flytte filer og mapper
Fortryde en handling
Når det ikke lykkedes at flytte
Kopiere filer og mapper
osv.

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 03-03-05 21:47

Anders Jacobsen wrote:
> [...]
> bare sidder som et stort spørgsmålstegn. Hun aner ikke hvor
> "skift-knappen" sidder på tastaturet osv.
>
> Ellers må jeg jo til at skrive noget selv :)

Jeg vil sige mange tak til jer alle 3 Futte, Paul og Thorkild... Jeg har
også kigget på knowware's windows98-hæfte og jeg må sige det ser ud til
at være det jeg har brug for.

Jeg vil også tage et smut ned på biblioteket og se om de har nogle
brugbare af IDG's hæfter, som jo plejer at være udemærkede...

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 04-03-05 02:20

> [...]
> førhen. Det er en helt ny verden for hende, så det er klart det tager
> tid at finde ud af hvordan sådan en maskine virker.

Jeg mener også at have set et hæfte i serien eller bare i stil med serien
"... for dummies", der hed noget med "Computer for ældre" eller "Internet
for ældre" eller et eller andet i den dur. Måske den kan bruges?

Jeg spekulerede på, om jeg kendte nogen, der havde brug for den, men min
farmor ejer ikke en computer, og lige nu er jeg rigeligt stolt af, at hun er
begyndt at bruge mobil-telefon.

- Mickel