MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Boot problem !
Fra : John T.

Dato : 02-03-05 08:11

Hej, hvad siger I til følgende ?
Først:
Kører XP
2 diske, brænder og Cd-drev.
Det startede med at den først ville læse alle 4 enheder
anden gang jeg forsøgte, jeg kan se at den ikke vil læse
C: samt Cd-drevet og derved Boot-fejl.
Nu er det blevet værre, nu skal jeg tænde/slukke 3-4 gange
før den er der.
Jeg har genskabt (Image) C: uden held.
Kan man forestille sig at batteriet i bundkortet "synger på
sidste vers" ??
Eller har batteriet ingen indflydelse når der er net-strøm på ?
Jeg har en 7-8 renseprogrammer, modtager aldrig spy, så jeg
er rimelig god til at holde maskinen ren.
Jeg kunne jo kører en reparation, men det lærer jeg jo ikke
noget af.
Gode råd modtages med tak !
Mvh. John

Fra : Lyrik

Dato : 02-03-05 13:48

John T. wrote:
> [...]
> er rimelig god til at holde maskinen ren.
> Jeg kunne jo kører en reparation, men det lærer jeg jo ikke
+++++++++++++++++++++++++++++++++

Chkdsk
Opretter og viser en statusrapport for disken. Kommandoen chkdsk viser og
retter også fejl på disken.

Kommandoen chkdsk med følgende parametre er kun tilgængelig, når du bruger
Genoprettelseskonsol. Kommandoen chkdsk er tilgængelig med andre parametre
fra kommandoprompten.

chkdsk [drev:] [/p] [/r]

Parametre

ingen

Hvis kommandoen chkdsk bruges uden parametre, vises status for disken på det
aktuelle drev.

drev:

Angiver det drev, du vil have chkdsk til at kontrollere.

/p

Udfører en udtømmende kontrol, selvom drevet ikke er markeret til at skulle
undersøges af chkdsk. Denne parameter foretager ingen ændringer på drevet.

/r

Finder defekte sektorer og genopretter læsbare oplysninger. Omfatter /p.

Bemærk!

a.. Kommandoen chkdsk skal bruge filen Autochk.exe. Hvis ikke den kan
finde filen i startmappen (som standard \%systemrod%\System32), forsøger den
at finde den på installations-cd'en til Windows. Hvis du har en
multibootcomputer, skal du sørge for at starte kommandoen på det drev, der
indeholder Windows.
Bootcfg
Brug kommandoen bootcfg til konfiguration og genoprettelse af startfilen
(boot.ini på de fleste computere).

Kommandoen bootcfg med følgende parametre er kun tilgængelig, når du bruger
Genoprettelseskonsol. Kommandoen bootcfg er tilgængelig med andre parametre
fra kommandoprompten.

Anvendelsesmuligheder:

bootcfg /default

Indstiller standardstarten.

bootcfg /add

Tilføjer en installation af Windows på startlisten.
bootcfg /rebuild

Gennemgår alle installationer af Windows og lader brugeren tilføje den
ønskede installation.

Bemærk!

a.. Du bør først tage en sikkerhedskopi af filen boot.ini ved hjælp af
bootcfg /copy, før du bruger bootcfg /rebuild.
bootcfg /scan

Søger på alle diske efter installationer af Windows og viser resultaterne.

Hilsen

Jens

begin 666 note.gif
M1TE&.#EA"@`*`+/_`(V,C?__S/_,`/\%!?]=7<# 3T\# P(6%A0("`@``
M`````````````````````"'Y! $```4`+ `````*``H`0 0H$,AI#AD@Z)U*
AR1HB)(8'<N,7&EJG;JV P4GZ&@D2(";<>HF@,.B)```[
`
end

Fra : John T.

Dato : 02-03-05 23:03

> Hilsen
>
> Jens

Du mener det bestemt godt, men alt dette er lidt for
"langhåret" til mig !
Når jeg svarer på noget jeg ved noget om, skriver jeg
at du skal gøre sådan og dernæst sådan o.s.v.
altså klipper det lidt ud i "pap",
fordi man ved jo aldrig hvem man har i den anden ende.
Har kørt chkdsk, men stadig fejl ved boot, bliver nok
nød til at køre en rep. fra skiven.
John

Fra : Pico

Dato : 03-03-05 00:06

John T. wrote:
> [...]
> er rimelig god til at holde maskinen ren.
> Jeg kunne jo kører en reparation, men det lærer jeg jo ikke

Jeg khar nogle gange på forskellige maskiner været ude for det samme,
det har i flere tilfælde hjulpet at trykke IDE kablerne (de flade fra
bundkort til HD) ind. Sommetider kan et kabel gå lidt løst og så opstår
netop de symptomer du beskriver.
Pico

Fra : John T.

Dato : 03-03-05 07:22

"Pico" <> Jeg khar nogle gange på forskellige maskiner været ude for det
> [...]
> det har i flere tilfælde hjulpet at trykke IDE kablerne (de flade fra
> bundkort til HD) ind. Sommetider kan et kabel gå lidt løst og så opstår

Ja det var måske en mulighed, jeg prøver-tak
(her til morgen startede den først 3,de gang)
John