MS Windows
briani 27239
Printer med Dynamisk IP
Fra : Andreas Paulsen

Dato : 28-02-05 22:07

Hejsa

Jeg forsøger at sætte en HP netværksprinter op med DHCP ? det virker såvidt
udenmærket indtil at printeren skifter IP - så skal jeg også skifte IP i
printeropsætningen, og det er temmeligt ufedt.
Hvordan takler man lige den? Jeg har desværre ikke mulighed for at logge in
på routeren og se hvilke IP numre jeg kan bruge som statiske.

Hilsen
Andreas

Fra : Henning

Dato : 28-02-05 22:25

On Mon, 28 Feb 2005 22:06:55 +0100, "Andreas Paulsen"
<andreas@kemi.dtu.dk> wrote:

> [...]
>Hvordan takler man lige den? Jeg har desværre ikke mulighed for at logge in
>på routeren og se hvilke IP numre jeg kan bruge som statiske.

Ping en tilfældig adresse på netværket, svarer den ikke kan du tildele
den til printeren som fast adresse i stedet?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-03-05 09:22

Henning wrote:

> Ping en tilfældig adresse på netværket, svarer den ikke kan du tildele
> den til printeren som fast adresse i stedet?

Og når dhcp serveren i routeren så tildeler en anden host den IP, så har man
balladen..og hvad hvis en given host faktisk allerede bruger den adresse men
ikke svarer på et ping ?

Noget tyder på at ip adresserne skifter tit. Man kan selvfølgelig begynde
at gætte lidt, ligger de andre ip'er i 192.168.0 /24, så ville det da være
bedre at forsøge med .254 end .2 men ingen garanti for det vil blive ved med
at virke.

Tror Andres bliver nødt til at konfigurere routeren for en stabil løsning.
Enten ved at finde ud af hvor stort dhcp scopet er og tildele en ip som er
uden for den men stadigvæk på det samme net, eller hvis routeren
understøtter det, få den til at tildele printeren den samme hver gang via
dhcp.

Fra : Henning

Dato : 01-03-05 10:08

On Tue, 1 Mar 2005 09:22:15 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.dk> wrote:

>Og når dhcp serveren i routeren så tildeler en anden host den IP, så har man
>balladen..og hvad hvis en given host faktisk allerede bruger den adresse men
>ikke svarer på et ping ?
DHCP-serveren tildeler ikke denne adresse, når den allerede findes.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-03-05 11:59

Henning wrote:

> DHCP-serveren tildeler ikke denne adresse, når den allerede findes.

I RFC 2131 står der:
[citat start]
In some environments it will be necessary to reassign network
addresses due to exhaustion of available addresses. In such
environments, the allocation mechanism will reuse addresses whose
lease has expired. The server should use whatever information is
available in the configuration information repository to choose an
address to reuse. For example, the server may choose the least
recently assigned address. As a consistency check, the allocating
server SHOULD probe the reused address before allocating the address,
e.g., with an ICMP echo request, and the client SHOULD probe the
newly received address, e.g., with ARP.

<klip>
"SHOULD"
This word or the adjective "RECOMMENDED" means that there
may exist valid reasons in particular circumstances to ignore
this item, but the full implications should be understood and
the case carefully weighed before choosing a different course.
[citat slut]

BØR(anbefales) men SKAL ikke.. man kan altså ikke regne med det.
DHCP serveren ser blot i sin leasetabel, og der vil printeren af gode grunde
ikke stå i. Hvad server og client så gør, er ikke givet. Sådan læser jeg det
ihvertfald.

Jeg sætter fut til dk.edb.netvaerk , denne del er tråden er vist mere
relevant der.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 01-03-05 18:25

"Andreas Paulsen" <andreas@kemi.dtu.dk> wrote in message

> [...]
> Hvordan takler man lige den? Jeg har desværre ikke mulighed for at
> logge in på routeren og se hvilke IP numre jeg kan bruge som

Prøv at bruge en LPR eller RAW port-driver der følger printeren på
MAC-adressen hvis IP-adressen skifter.

/klaus

Fra : answer-here

Dato : 11-03-05 06:18

"Andreas Paulsen" <andreas@kemi.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan takler man lige den? Jeg har desværre ikke mulighed for at logge
> in på routeren og se hvilke IP numre jeg kan bruge som statiske.

Er du den eneste bruger af printeren eller er der andre der også bruger den?

Fra : answer-here

Dato : 11-03-05 15:11