Olieskift på græsslåmaksinen
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 11-05-05 14:24

Hvor tit skifter I olien på jeres plæneklipper?

Jeg har en rotorklipper og en normal parcelhushave (800 m2 grund)

Skal jeg skifte hvert år eller er det overdrevet?

Lars

Fra : JEY

Dato : 11-05-05 15:04

Hvis du vil være god ved din plæneklipper, skal du skifte olie hvert år !

Fra : Peter C:\\

Dato : 11-05-05 16:36

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor tit skifter I olien på jeres plæneklipper?
>
> Jeg har en rotorklipper og en normal parcelhushave (800 m2 grund)

Det har jeg også

> Skal jeg skifte hvert år eller er det overdrevet?

Jeg ved ikke om det er ovedrevet ... men jeg skifter olie på min
Briggs&Stratton 1 gang om året.
Samtidig får tændrøret lige lidt med en stålbørste, luftfilteret bliver
renset, og kablerne smurt.

Jeg synes den investerede mængde tid og penge er så relativ lille at der
ikke er nogen undskyldning

--
MVH Peter C:\
´96 Corolla eller ´69 Firebird ...... afhængig af vejret !

Fra : Martin

Dato : 12-05-05 08:44

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor tit skifter I olien på jeres plæneklipper?

Aldrig!

> Jeg har en rotorklipper og en normal parcelhushave (800 m2 grund)

Rotorklipper og 500 m2

> Skal jeg skifte hvert år eller er det overdrevet?

Tjah - det synes jeg. Det er min helt klare opfattelse, at Briggs & Stratton
laver nogle motorer, som man kan mishande i utrolig grad - uden at de af den
grund giver problemer. Jeg har en Stiga plæneklipper, og kvaliteten af den
er så ringe, at jeg forventer at motoren (B&S) vil være i stand til at køre
i lang tid efter at resten er faldet fra hinanden - også selv om den ikke
får skiftet olie. Det var i hvert fald sådan det gik med min havefræser.

Jeg har en kammerat med en Klippo plæneklipper, som er 30 år gammel. Den har
ikke fået skiftet olie i 15 år, og den kører stadig upåklageligt.

/Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-05-05 18:56

"Martin" <nospam@nospam.dk> skrev

> [...]
har
> ikke fået skiftet olie i 15 år, og den kører stadig upåklageligt.

Det vigtigste er at man ser om der er olie på. Det gør jeg ved at tippe den
lidt, så den begynder at ryge, så ved jeg at der er en slat endnu, og det er
rigeligt.

Prøv at udregne samlede antal driftstimer! Det er nul og niks.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin

Dato : 13-05-05 09:11

> Prøv at udregne samlede antal driftstimer! Det er nul og niks.

Lige præcis.

Man kunne dog muligvis finde argumenter som at olien bliver for gammel eller
at der samler sig vand eller lign. i olien. Jeg tror nu ikke rigtigt på at
det har den store betydning.

/Martin

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 24-05-05 18:06

> Man kunne dog muligvis finde argumenter som at olien bliver for gammel
> eller at der samler sig vand eller lign. i olien. Jeg tror nu ikke rigtigt
> på at det har den store betydning.

Min bilmekaniker har netop bekræftet argumentet om at olien sagtens kan
holde i mange år. Han mener ikke at olien på en græsslåmaskine til en normal
parcelhushave når at blive "slidt" nok i løbet af et år og da specielt ikke
hvis det er en Briggs og Stratton motor det drejer sig om. Måske hvert 10.
år mente han.

Lars