hø på fold?
Fra : taina

Dato : 02-05-05 23:18

Hejsa!

Så kunne vi endelig, endelig give hypperne mulighed for at kigge på lidt
græs i søndags. Det var de svært tilfredse med
Desværre er der ikke for meget græs, nok til at de ikke kommer til at gå på
mudder og altså kan gå og pille hele sommeren, men bestemt ikke nok til at
holde på noget som helst huld

Vi regner med, at vi vil have dem ude døgnet rundt alligevel, med to daglige
fodringer.
Men hvordan er det så lige med mængden af strukturfoder, kan de hente nok på
en afgnavet græsmark, eller skal vi høvle noget hø ud på folden?
Har I erfaringer med hø på folden - gider de at æde det, når der er (meget
lidt) græs?
Og har I nogle supergode ideer til en nem og praktisk hø-holder?

Mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 03-05-05 06:12

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> lidt) græs?
> Og har I nogle supergode ideer til en nem og praktisk hø-holder?

(klip)

Hvis jeg var i tvivl om der er nok at spise, så ville jeg altid give hø ved
siden af. Hvor mange heste er de der går sammen? Jeg har 2-3 heste gående
herhjemme og da giver jeg hø i en murerbalje der står på jorden i en
cementring så den ikke ruscher afsted.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-05-05 07:10

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>herhjemme og da giver jeg hø i en murerbalje der står på jorden i en
>cementring så den ikke ruscher afsted.

Det må være nogle godt opdragne heste du har. Jeg har prøvet noget
lignende, men når baljen er tom, tager Ramses den i munden og bærer
rundt på den med et fåret udtryk i ansigtet. Jeg skal være glad hvis
baljen kan bruges bagefter. Jeg fodrer derfor direkte på græsset.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 03-05-05 07:52

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rundt på den med et fåret udtryk i ansigtet. Jeg skal være glad hvis
> baljen kan bruges bagefter. Jeg fodrer derfor direkte på græsset.

*fnis*. Er jeg den eneste, der har synes, at det som regel er vallakker og
hingste, der finder på den slags?

mvh. tina

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 10:49

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> *fnis*. Er jeg den eneste, der har synes, at det som regel er vallakker og
> hingste, der finder på den slags?

Vi har så en afart af en hoppe!!!

Indi får altid vendt baljer og spande på hovedet, og så skal hun
selvfølgelig prøve at stå på dem, og det holder de så desværre ikke til.

hilsen john

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-06-05 12:17

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Indi får altid vendt baljer og spande på hovedet, og så skal hun
> selvfølgelig prøve at stå på dem, og det holder de så desværre ikke til.

Hehe, Jacques mente han skulle stå på min striglekasse (det var dengang jeg
ikke var så gammel og mente en striglekasse var uundværlig -det kunne
den så ikke lige holde til, og har ikke haft nogen siden

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 03-05-05 14:17

> [...]
> rundt på den med et fåret udtryk i ansigtet. Jeg skal være glad hvis
> baljen kan bruges bagefter. Jeg fodrer derfor direkte på græsset.

(klip)

*griner* ja, Ole jeg har jo isbasser nu. De er simpelthen så søde. Og når
araberen er hjemme, så står ham skam med ved baljen. Det fungerer perfekt.

Ps. araberen er efterhånden 17 år gammel nu Ole.

--
Hilsen
Annette

Fra : Kim

Dato : 03-05-05 23:57

> [...]
> rundt på den med et fåret udtryk i ansigtet. Jeg skal være glad hvis
> baljen kan bruges bagefter. Jeg fodrer derfor direkte på græsset.

Du har meget fornøjelse af Ramses. Der er da altid ballade med ham

Mvh, Kim

Fra : taina

Dato : 03-05-05 07:50

"Anet" <anetengFJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg var i tvivl om der er nok at spise, så ville jeg altid give hø
ved
> siden af.

Ja, sådan har jeg det også

Hvor mange heste er de der går sammen? Jeg har 2-3 heste gående
> herhjemme og da giver jeg hø i en murerbalje der står på jorden i en
> cementring så den ikke ruscher afsted.

Der er tre. Men giver du ikke wrap? Det er vel knap så "flyvsk" som alm.
hø - og det er det, vi er på... De to af dem er nogle rodehoveder med deres
hø i boksen - det er _meget_ vigtigt for dem, at de får den rigtige tot
først Jeg kunne godt forestille mig, at de kunne få det spredt ud over
det hele i nul komma fem - og hvis der er lidt vind oveni, så sige det nok
"pist".
Så hvordan sørger man lige for at det bliver i baljen - også i blæsevejr?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 03-05-05 14:19

> [...]
>
> Der er tre. Men giver du ikke wrap? Det er vel knap så "flyvsk" som alm.
> hø - og det er det, vi er på...> mvh. tina

(klip)

Joh, jeg bruger for tiden wrap, men det er en meget tør slags af det. Men
jeg bruger også hø når wrappen slipper op.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-05-05 07:10

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote:

>Har I erfaringer med hø på folden - gider de at æde det, når der er (meget
>lidt) græs?

Vi er ikke meget lidt græs, men tværtimod meget græs. Så meget at
hestene ikke kan nå at græsse det ned og får dårlig mave. Jeg har så
fodret med hø på trods af at der er mad nok og det har hjulpet.
Hestene nyder det tørre hø og maverne er kommet i orden.

Foldene bliver hyppigt lagt om, altså pløjet om og tilsået på ny. Det
er dyrt men vi har så nogle folde hvor vi ikke skal gå og trække i
græsset for at få det til at gro. Kan anbefales.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : taina

Dato : 03-05-05 08:05

> [...]

> fodret med hø på trods af at der er mad nok og det har hjulpet.
> Hestene nyder det tørre hø og maverne er kommet i orden.

Godt at høre. Så er der da en god chance for at de gider æde det.

> Foldene bliver hyppigt lagt om, altså pløjet om og tilsået på ny. Det
> er dyrt men vi har så nogle folde hvor vi ikke skal gå og trække i
> græsset for at få det til at gro. Kan anbefales.

Hmmm... nu har kun lidt at skulle have sagt i den sag, men hvor stor er
forskellen på, om lægger dem om eller ej? Erfaringen på stedet er, at hvis
man passer _rigtig_ godt på sin fold her i foråret, så kan de senere leve af
græsset alene i en to-tre uger og ikke mere. Så der er jo ikke så meget at
arbejde med...

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 08:18

taina wrote:
> Hmmm... nu har kun lidt at skulle have sagt i den sag,

Bortset fra hvis forholdende er uacceptabelt dårlige. Så må det vel
kunne gøres bedre andre steder?

> men hvor stor er
> forskellen på, om lægger dem om eller ej?

Det kommer an på hvor gamle de er, hvor meget ukrudt der er i dem, hvor
meget de har været slidt ned tidligere og hvor godt omlægningen lykkes.

> [...]
> græsset alene i en to-tre uger og ikke mere. Så der er jo ikke så meget at

Det lyder voldsomt. Hvor store er foldene pr. hest? Vi har OK græs fra
nu til ultimo september.

-dennis

Fra : taina

Dato : 03-05-05 08:41

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Bortset fra hvis forholdende er uacceptabelt dårlige. Så må det vel
> kunne gøres bedre andre steder?

Faktisk er forholdene super-duper fantastiske, lige bortset fra
græs-situationen - som alligevel er meget, meget bedre end på andre
rideskoler, jeg har set.
Jeg har overvejet at flytte tøsen på sommergræs, men det er ikke lang tid
siden, hun er blevet flyttet, og hun har lige overstået en ret voldsom
kolik. Hun er en følsom type, og det føles helt forkert at begynde at rykke
rundt på hende igen. Desuden er der altid nogen, der holder øje med hende
her, og det sætter jeg stor, stor pris på.

> Det kommer an på hvor gamle de er, hvor meget ukrudt der er i dem, hvor
> meget de har været slidt ned tidligere og hvor godt omlægningen lykkes.

De er fem år gamle, det er på lerjord, ukrudt er der ikke meget af, og de
har nok været slidt godt ned alle årene.

> Det lyder voldsomt. Hvor store er foldene pr. hest? Vi har OK græs fra
> nu til ultimo september.

Uha, nu stiller du svære spørgsmål Men heldigvis trak vi tråd i søndags,
og her trak vi 200 meter på langsiden og cirka det halve på kortsiden. Jeg
har overhovedet ingen ide om, hvor meget det er i tønder og hvad man nu
ellers bruger som mål?

Jeg må hellere tilføje, at der altså ikke er lagt op til, at hestene skal
leve af det - det er ren beskæftigelse og de bliver fodret ved siden af.

mvh. tina

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 09:00

taina wrote:
> Faktisk er forholdene super-duper fantastiske, lige bortset fra
> græs-situationen - som alligevel er meget, meget bedre end på andre
> rideskoler, jeg har set.

Okay. Bare alle er glade :)

> [...]
> har overhovedet ingen ide om, hvor meget det er i tønder og hvad man nu

100m x 200m = 20.000 kvm. = 2 ha. ~ 3,6 tdl.

> Jeg må hellere tilføje, at der altså ikke er lagt op til, at hestene skal
> leve af det - det er ren beskæftigelse og de bliver fodret ved siden af.

Det er også en god beskæftigelse :) Bare de ikke beskæftiger sig alt for
meget med rødderne - som måske er det "lækreste".

-dennis

Fra : taina

Dato : 03-05-05 10:53

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> 100m x 200m = 20.000 kvm. = 2 ha. ~ 3,6 tdl.

Det lyder da af meget. Siger man ikke 1 tdl per hest, hvis de skal kunne
leve af det?

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 11:32

taina wrote:

> Det lyder da af meget.

Ja, hvis det er til én hest er det rigtigt meget. Så skal den nærmest
kunne leve af det uanset hvor lidt græs der er.

> Siger man ikke 1 tdl per hest, hvis de skal kunne
> leve af det?

1 tdl. per større hest er nok ikke helt skævt. Men vi kan have en del
flere islændere per tdl.

-dennis

Fra : taina

Dato : 03-05-05 12:06

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> 1 tdl. per større hest er nok ikke helt skævt. Men vi kan have en del
> flere islændere per tdl.

Så har jeg nok målt forkert...

mvh. tina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-05-05 14:05

"taina" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote in message

> Så har jeg nok målt forkert...

Hvor mange ruller tråd brugte I ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : taina

Dato : 03-05-05 23:06

> Hvor mange ruller tråd brugte I ?

Jeg ordnede en af de lange sider. Der brugte jeg knap en rulle. Den korte
skulle bare "lappes", så der ved jeg det ikke.

mvh. tina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-05-05 10:16

> Jeg ordnede en af de lange sider. Der brugte jeg knap en rulle. Den korte
> skulle bare "lappes", så der ved jeg det ikke.

Der er 200 m i en galv. tråd 14 fra HN. Så kan man ret nemt regne det ud.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Anet

Dato : 03-05-05 14:26

.. Siger man ikke 1 tdl per hest, hvis de skal kunne
> leve af det?
>
> mvh. tina

(klip)

Joh, det er korrekt, det er en gammel tommelfingerregel og den passer fint
til store heste.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 03-05-05 14:23

> [...]
af
> græsset alene i en to-tre uger og ikke mere. Så der er jo ikke så meget at

(klip)

Det er da dejligt at hestene kan gå udenfor i det mindste, selv om der ikke
er helt sommergræs til dem. Iblandt islænderfolk så sættes islænderne på
jordfold om natten og går nogle timer ad gangen på græsfolden for ikke at
blive for fede og blive forfangne. Dette lever islænderne fint med.

Jeg flytter mine heste rundt på 3 forskellige folde i løbet af sommeren. Jeg
har lige nøjagtig fået tilsået en fold mere så nu skulle jeg være godt
garderet selv om vi har alle 3 heste hjemme på sommergræs.

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 07:41

taina wrote:
> Desværre er der ikke for meget græs, nok til at de ikke kommer til at gå på
> mudder og altså kan gå og pille hele sommeren, men bestemt ikke nok til at
> holde på noget som helst huld

Kommer der ikke mere. Især hvis du skåner det nu på denne årstid.

> Vi regner med, at vi vil have dem ude døgnet rundt alligevel, med to daglige
> fodringer.

Men tilvænningen tager vel et par uger eller tre. Så skulle der gerne
være kommet noget mere græs - ihvertfald mængde-mæssigt.

> Men hvordan er det så lige med mængden af strukturfoder, kan de hente nok på
> en afgnavet græsmark, eller skal vi høvle noget hø ud på folden?

Svært at sige. Hvis den er fuldstændigt afgnavet, så de ikke får meget
andet end rødder er det måske ikke så godt at lade dem gå der. Det øger
risikoen for sandkolik temmeligt meget.

Hvis de kan få ca. 10-15 kg. græs (ca. 2-3 kg. tørstof - tallene er for
islændere) tror jeg at det er nok. Så kan du supplere op med mere
næring, hvis det mangler.

Men hvis græsset er så dårligt / sparsomt, kunne det så ikke betale sig
at lægge folden om. Nu er det godtnok lidt vel sent for i år, men alligevel?

> Har I erfaringer med hø på folden - gider de at æde det, når der er (meget
> lidt) græs?

Ja, hvis de er sultne, og der ikke er noget bedre æder de nok høet...

> Og har I nogle supergode ideer til en nem og praktisk hø-holder?

Sæt fire stolper i jorden, og byg en kasse imellem dem.

Jeg så også en konstruktion i stål der passer til en rundballe et sted
på nettet. Den kunne programmeres til selv at lukke op og lukke igen
flere gange om dagen. Smart, men måske lidt overkill :)

-dennis

Fra : taina

Dato : 03-05-05 08:24

> [...]

> Men tilvænningen tager vel et par uger eller tre. Så skulle der gerne
> være kommet noget mere græs - ihvertfald mængde-mæssigt.

Jo, der kommer mere. Men erfaringerne på stedet er, at hvis man virkelig
skåner det her i foråret, så kan de leve af græs alene i en to-tre uger. Så
der er ikke så meget at arbejde med...

> Svært at sige. Hvis den er fuldstændigt afgnavet, så de ikke får meget
> andet end rødder er det måske ikke så godt at lade dem gå der. Det øger
> risikoen for sandkolik temmeligt meget.

Hmmm... det må jeg lige holde øje med. Men efter hvad jeg har fået at vide,
så skal der nok være noget - bare meget lidt.

> Hvis de kan få ca. 10-15 kg. græs (ca. 2-3 kg. tørstof - tallene er for
> islændere) tror jeg at det er nok. Så kan du supplere op med mere
> næring, hvis det mangler.

Uha, det her er tre store kramper, så der skal nok lidt mere til. Det lyder
klart som hø på folden

> Men hvis græsset er så dårligt / sparsomt, kunne det så ikke betale sig
> at lægge folden om. Nu er det godtnok lidt vel sent for i år, men
alligevel?

Det kommer nok ikke til at ske. Det er på en rideskole, hvor jeg jo kun har
en stemme ud af mange. Foldene bliver først fordelt i foråret, så at gå i
gang med at omlægge sin egen fold ville nok være decideret dumt

Jep

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 08:33

taina wrote:
> Det kommer nok ikke til at ske. Det er på en rideskole, hvor jeg jo kun har
> en stemme ud af mange. Foldene bliver først fordelt i foråret, så at gå i
> gang med at omlægge sin egen fold ville nok være decideret dumt

Jeg er glad for at jeg har mine i løsdrift. Og så bestemmer jeg endda
selv over marken :)

-dennis

Fra : taina

Dato : 03-05-05 08:45

> Jeg er glad for at jeg har mine i løsdrift. Og så bestemmer jeg endda
> selv over marken :)

Ja, det kan jeg godt forstå. Til gengæld får jeg så et super godt staldmiljø
for hestene, og et godt sammenhold mellem en masse ryttere, ridehus og en
dygtig underviser og en hel masse kaffedrikkeri og hygge. Man kan desværre
ikke altid få det hele på en gang

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 09:01

taina wrote:

> Ja, det kan jeg godt forstå. Til gengæld får jeg så et super godt staldmiljø
> for hestene,

Det synes jeg også vi har.

> og et godt sammenhold mellem en masse ryttere,

Jeps.

> ridehus

Det har vi også.

> og en
> dygtig underviser og en hel masse kaffedrikkeri og hygge.

Her tror jeg såmend også godt vi kunne være med.

Nå, nok om det... :)

-dennis

Fra : taina

Dato : 03-05-05 10:52

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, nok om det... :)

Og det ligger selvfølgelig lige i nærheden af århus?

mvh. tina

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 11:33

taina wrote:

> Og det ligger selvfølgelig lige i nærheden af århus?

90 km. fra centrum vil jeg tro :)

Men vi har valgt kun at opstalde islændere. Så du er også nødt til at
skifte hest :)

-dennis

Fra : taina

Dato : 03-05-05 12:07

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> 90 km. fra centrum vil jeg tro :)
>
> Men vi har valgt kun at opstalde islændere. Så du er også nødt til at
> skifte hest :)

Det er jo ingen vej! Og når hesten hedder Hekla, må det vel kunne gå, selv
om hun er en noget stor islænder

mvh. tina

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-05-05 11:56

Dennis Thrysøe <dennis.FJERN@geysirheste.dk> wrote:

>Men vi har valgt kun at opstalde islændere. Så du er også nødt til at
>skifte hest :)

Det er vist ulovligt det der
Racediskriminering...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-05-05 12:31

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Det er vist ulovligt det der
> Racediskriminering...!

Der er vist ingen love der dækker racediskriminering i forbindelse med
opstaldning? Vi opstalder i øvrigt helst heller ikke elefanter og
giraffer :)

Det lidt ligesom hvis man møder op med en Grand Danois i en puddel-kennel :)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 03-05-05 14:29

"Dennis Thrysøe" <dennis.FJERN@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Men vi har valgt kun at opstalde islændere. Så du er også nødt til at
> skifte hest :)
>
> -dennis

(klip)

Det er bare så vildt nemt at have islændere gående og de er så taknemmelige
og koster ikke ret meget i foder eller i mugning.
Og jeg har skiftet hest fra en frederiksborghoppe til 2 ismuler....

--
Hilsen
Annette