Digitalkamera?
Fra : Kim Nielsen

Dato : 10-05-05 19:42

Hej,

Jeg er på udkig efter et godt digitalkamera og har brug for nogle gode råd
Jeg vil gerne købe et kamera, der ikke er for stort og ikke for lille (og
dermed for lille og dårligt linsesystem). Det skal kunne bruges ved dykning
i danske farvande, men også til familiebilleder "ved tante Oda's
fødselsdag". Prisen spiller naturligvis en rolle og bør ikke komme over
5000-7.000 incl. undervandshus. Jeg stiller spørgsmålet her i gruppen, idet
jeg håber at kunne undgå de problemer, som jeg har set og hørt andre opleve
ved førstegangskøb af undervands-kameraudstyr og som medvirker til at man
igen skal ud og købe et nyt kamera om kort tid.

Med venlig hilsen
Kim Nielsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-05-05 20:18

Kim Nielsen wrote:
> [...]
> ved førstegangskøb af undervands-kameraudstyr og som medvirker til at man
> igen skal ud og købe et nyt kamera om kort tid.

Jeg ville nok kigge på et Canon Ixus 430 eller 500 med tilhørende
undervandshus samt bruge nogle penge på et godt og hurtigt memorykort.

Alternativt (og lidt dyrere samt lidt større) Sony fx. DSC-P10 eller
lign med tilhørende Sony hus.

De billeder jeg har set taget med disse to kamera (begge er
repræsenteret i klubben) er ganske fornuftige både over som under vandet.

Personligt ville jeg nok vælge Canon da man der har lidt flere
muligheder for at lave manuelle justeringer (ovenvande) end på Sony'en
(har selv et Sony DSC-P71, fint som point-and-shoot men mangler noget
manuel justering).

Men for at få mere glæde af dit UV kamera bør du også kigge på lys til
kameraet. Mener at der til Canon's UV hus er lavet noget 'fusk' så man
kan koble en ekstern blitz på.

Thomas

Thomas

Fra : Kim H. Nielsen

Dato : 11-05-05 07:33

Mange tak for forslagene. Jeg går straks i gang med at undersøge disse
modeller.

Mvh Kim

Fra : Jimmy Larsen

Dato : 11-05-05 08:05

Hej Kim

Jeg kan også anbefale et Olympus 5070 7mill. pixels (ligger på ca. 4500,-)
samt Olympus' eget hus (ca. 2000,-) Der har du mulighed for diverse
objektiver og det tager fremragende billeder under vand.

Du er velkommen til at kontakte mig hvis du er interesseret i at se
eksempler.

Jimmy

Fra : Per Boye

Dato : 11-05-05 09:11

Jimmy Larsen wrote:
> [...]
> objektiver og det tager fremragende billeder under vand.
>
> Du er velkommen til at kontakte mig hvis du er interesseret i at se

Hej Jimmy
Mener du "Olympus 7070" ??

Hvis du gør, så er jeg meget interesseret i at se nogle eksempler på
uv-billeder.
Kan du evt smide dem i dk.binaer?

Bruger du ekstra objektiver ?

Jeg overvejer selv at købe et Olympus 7070

Mvh.
Per

Fra : Jimmy Larsen

Dato : 11-05-05 10:28

"Per Boye" <pbj@fjernkvm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan du evt smide dem i dk.binaer?
>
> Bruger du ekstra objektiver ?
>
> Jeg overvejer selv at købe et Olympus 7070

Hej Per

Ja det er et 7070.
Jeg har selv et 5060 og de billeder jeg pt har liggende er taget med dette
5mill pixels.
Min dykkermakker har lige købt det nye 7070 da 5060 er udgået og det nye
sælges til samme pris.

Jeg poster nogle billeder i dk.binær

Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 13:54

"Jimmy Larsen" <jlSLET@DETTEmarinadyk.dk> wrote in message
> [...]
> 5mill pixels.
> Min dykkermakker har lige købt det nye 7070 da 5060 er udgået og det nye

Bare til info:
I øjeblikket kan 5060 købes for 4000,- i merlin. Det er 1000,- billigere end
7070. Ved ikke om pengene er givet godt ud til de 2 ekstra megapixel eller
om det kan være ligemeget.

Jimmy: Har du lagt nogle billeder i binaer? Jeg kan ikke finde dem.

Med venlig hilsen Peter

Fra : Per Boye

Dato : 12-05-05 20:13

Peter Stenkilde wrote:
> [...]
> om det kan være ligemeget.
>
> Jimmy: Har du lagt nogle billeder i binaer? Jeg kan ikke finde dem.

Du kan købe 7070 på nettet her i dk til 3.975,00 DKK
(inkl. moms) + fors. 62,-

Mvh.
Per

Fra : Kim Nielsen

Dato : 11-05-05 22:15

Tak for info. Jeg har lige et spørgsmål vedr. 7070-eren:

Er Ikelite undervandshuse til dette kamera bedre end Olympus's?

Mvh Kim

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-05-05 08:05

"Kim Nielsen" <kim.h.nielsenNOSPAM@image.dk> wrote in message
> [...]
> "ved tante Oda's fødselsdag". Prisen spiller naturligvis en rolle og
> bør ikke komme over 5000-7.000 incl. undervandshus.

Jeg har et Canon A70, som jeg er meget tilfreds med.
Sammen med Canons egne kasser, er A70-A90 et stærkt
og prisbilligt alternativ.
Kasserne har kontakter til alle kamerafunktioner.

Se f.eks her:
http://www.camerasunderwater.co.uk/d_stills/canon/index.html

Hvis jeg for alvor ville noget med UW-foto, så ville jeg nok
købe Nikon D70 med et Ikelite hus, men så er vi også
oppe i en hel anden prisklasse.
http://www.camerasunderwater.co.uk/ikelite/slr/nikon_d70.html

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-05-05 16:28

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message
> Jeg har et Canon A70, som jeg er meget tilfreds med.

Fandt lige nogen billeder som vores Webmaster har uploadet.
Alle er taget med Canon A70 i WPDC-700 hus

www.r-f.dk > arkiv > billedarkivet > Live-on-board fra Rødehavet -
januar 2005

Søren Arnvig

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-05-05 10:29

Kim Nielsen wrote:
> [...]
at man
> igen skal ud og købe et nyt kamera om kort tid.

Jeg har for nyelig købt et Sony Cyber-shot DSC-P100, som jeg er meget
tilfreds med. Det er et 5M pixel, 3x optisk zoom med Carl Zeiss
objektiv. Jeg gav 3500,- kr for kamera, UV-hus og 256 Mbyte kort. Men
det var godt nok i Dubai.

Du kan se nogle eksempler på UV-billeder jeg har taget med kameraet

www.dykkermanden.dk/Foto

Husk stort F i foto.

Jens Olsen

København Dykker Club, kbhdyk.dk
når Nitrox bliver en livsstil

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-05 10:44

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>tilfreds med. Det er et 5M pixel, 3x optisk zoom med Carl Zeiss
>objektiv. Jeg gav 3500,- kr for kamera, UV-hus og 256 Mbyte kort. Men

Problemet er bare at den bruger sony memorystick :(

1) Der er langt flere dimser der er kompatible med compact flash
2) memory stick er dyrt

Fra : ahp

Dato : 11-05-05 15:37

On 11 May 2005 02:29:12 -0700, jenspolsen@hotmail.com wrote:

>Jeg har for nyelig købt et Sony Cyber-shot DSC-P100, som jeg er meget
>tilfreds med. Det er et 5M pixel, 3x optisk zoom med Carl Zeiss
>objektiv. Jeg gav 3500,- kr for kamera, UV-hus og 256 Mbyte kort. Men

Bruger du din Treble-ting til belysning, eller ?

/ahp

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-05-05 11:49

Jonas Lüttichau wrote:
> 1) Der er langt flere dimser der er kompatible med compact flash
> 2) memory stick er dyrt

Det har du ret i. Memory stick er vel ca 20-30% dyrere end CF. På den
anden side skal man jo kun bruge en.
Man kan alligevel ikke rumme alle de billeder man tager på en hel
dykkerferie på en enkelt memory stick/CF (med mindre man køber en 6
GB eller lign.), så i stedet har jeg købt en X-drive med en 40 GB
harddisk for 1600 kr. Når jeg så kommer op fra et dyk, så er det
bare at sætte memory sticken i X-drivet, trykker på knappen og efter
2 min så er min 256 MB memory stick klar til 90 nye billeder i højest
kvalitet.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-05-05 21:14

ahp wrote:
> Bruger du din Treble-ting til belysning, eller ?

Både og. På de billeder på www.dykkermanden/Foto der er taget på
påsketuren i Lysekil er mange (men ikke alle) af dem belyst med en
blanding af kamera-blitz og Treble-tingen. Som man ser giver
Treble-tingen ikke den orange plet, som man ser med halogen lygter.

Men i øjeblikket er jeg ret optaget af at lege med langtids
eksponering. Så er man så dejligt fri for alt det blitz halløj. Til
gengæld må man så svømme rundt med et fotostativ. Let skal det jo
ikke være.
Jeg håber på at tage nogle gode motiver på Birger Jarl i pinsen hvis
ellers sigten vil arte sig.

Jens Olsen

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-05-05 21:16

> [...]
> ikke være.
> Jeg håber på at tage nogle gode motiver på Birger Jarl i pinsen hvis

Jeg tror din URL skulle havde været: www.dykkermanden.dk/Foto

Pæne billeder.

Du skriver du har lavet farvekorrektur på billeder.

Har du noget imod at fortælle hvad du bruger af program, og hvordan du gør ?

--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - dit gratis dykkermagasin på nettet

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-05-05 21:38

Søren Reinke wrote:
> Jeg tror din URL skulle havde været: www.dykkermanden.dk/Foto

Ja, det har du jo ret i. Sådan går det når man sjusker.

> Pæne billeder.
>
> Du skriver du har lavet farvekorrektur på billeder.
>
> Har du noget imod at fortælle hvad du bruger af program, og hvordan
du gør ?

Jeg bruger Micrografix Picture-publisher når det skal være avanceret,
ellers bare Microsoft Photo Editor. Det er kun fordi jeg ikke er smart
nok til at kunne finde ud af at bruge Photo-Shop uden en manual, og
hvem gider læse sådan noget.
Micrografix Picture-publisher købte jeg i en pakke sammen med 2 andre
grafik-programmer for 50 kr i ALDI. De har lidt af hver i den butik.

Rødehavsbillederne har fået en basal omgang Microsoft Photo Editor.
Det er mest bare at skrue godt ned for det blå gamma, og meget op for
den røde gamma, og så lidt ned for den grønne gamma.
Er billedet taget i grønt dansk vand, så er det naturligvis den
grønne gamme der skal have et ordentligt dunk ned.
Der ligger også en 3-4 af de ikke farvekorrigerede Rødehavsbilleder i
et seperat album så du kan sammenligne før og efter.

Billedet fra Birger Jarl (før og efter ligger i samme album) er lavet
med Micrografix Picture-publisher, og her er den grønne gamme der er
helt fjernet. Da jeg havde fået flest mulig detaljer frem var billedet
faktisk helt rødt, så den grønne farvetoning er tilføjet igen
efterfølgende og således egentlig falsk. Billedet er taget med 5 sek
lukketid, og det var vist alt for længe.

Jens Olsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 11-05-05 22:22

Du ville kunne redde en hel del bedre udseende ved at bruge photoshoppen i
stedet for. Der er en verden til forskel mellem at rykke lidt ved nogle
enkelte farve indstillinger og så at give den en grundliggende behandling i
shoppen.
Ja, manualer er drønkedelige, men heldigvis har f.eks Henrik Schurmann
skrevet noget der får dig startet på den rigtige måde.

JZC

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-05-05 06:54

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> Ja, manualer er drønkedelige, men heldigvis har f.eks Henrik Schurmann
> skrevet noget der får dig startet på den rigtige måde.

Har du et link eller lignende til en beskrivelse af hvordan man gør ?
Eller til det Henrik har lavet ?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 13-05-05 12:08

http://www.ittek.dk/ > Henrik Schurmann > Adobe Photoshop dit digitale
mørkekammer

SVJH omkring 150 kr

JZC

Fra : Søren Reinke

Dato : 12-05-05 06:54

> [...]
> Der ligger også en 3-4 af de ikke farvekorrigerede Rødehavsbilleder i
> et seperat album så du kan sammenligne før og efter.

Hej Jens

Tak for tips.

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-05-05 21:43

> [...]
> opleve ved førstegangskøb af undervands-kameraudstyr og som medvirker til
> at man igen skal ud og købe et nyt kamera om kort tid.

Jeg har købt et lille nikon coolpix 5900 til min kone og et UV-hus til samme
til mig selv. Mest fordi det er meget småt om man derfor kan have det med i
lomme. Jeg er meget overrasket over kvalitetet af de billeder der kommer ud
af det selvom det mangler alt som jeg synes er absolut nødvendigt på et
UV-kamera. Det har stået mig i 3300 kr inkl. hus.

Det der mangler i det er manuelle indstillingen, muligheden for større
blænder, ekstern blitz osv.

OK! jeg har et ældre coolpix 990 med disse muligheder og det tager bedre
billeder men er stort og klodset.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 13-05-05 08:53

Hej.
Jeg har et sony DSC-P100 digitalkamera med tilhørende hus.
Fordelen ved lige netop det kamera, er at det har en masse funktioner
der kan styres manuelt, og at det har en hurtig opdateringshastighed.

I modsætning til mange kameraer, så har sony, med deres lidt dyrere
memorystick gjort sådan, at der ikke er begrænsning på hvor lange
videoklip
der er mulighed for at tage. Har brugt mit til at optage video, og det

siges at være godt til det.

Ud over det, så har kameraet en god optik.

Mvh Frederik